REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dostosować skalę ocen w badaniach marketingowych on-line?

Kamil Rogala
Wybierając skalę ocen musimy konkretnie wyróżniać odmienne stopnie na skali
Wybierając skalę ocen musimy konkretnie wyróżniać odmienne stopnie na skali

REKLAMA

REKLAMA

Wspominaliśmy już o ocenach i skalach ocen w ankietach on-line. Przypomnijmy, że odpowiedni dobór właściwych pytań oraz dostosowana do tego skala ocen pomoże nam zebrać jak najwięcej wiarygodnych informacji z ankiety. Ponadto dobrze dobrana skala ocen w znacznym stopniu ułatwi respondentom odpowiedzi na zadawane im pytania. O czym jeszcze pamiętać podczas doboru skali ocen?

Już na samym początku projektowania badania marketingowego musimy określić, które dane będą dla nas niezbędne i kluczowe, a które będziemy mogli w późniejszym podsumowaniu pominąć. Nie wszystkie pytania w ankiecie muszą być nam w tym samym stopniu potrzebne, ale w celu uniknięcia przekłamań i zachowania wiarygodności, wszystkie pytania, zarówno te ważne jak i poboczne powinny mieć podobną skalę ocen.

REKLAMA

Wybierając skalę ocen musimy konkretnie wyróżniać odmienne stopnie na skali. Takie rozwiązanie pozwoli użytkownikowi intuicyjnie podejść do badania bez konieczności zastanawiania się i rozszyfrowywania skali ocen. Należy unikać podobnych określeń, które w różnych kontekstach mogą oznaczać niemal to samo, na przykład „dość dobre” i „całkiem dobre”. Należy więc używać określeń zrozumiałych i jednocześnie różniących się od siebie, na przykład „bardzo dobre”, „raczej dobre”, „dobre” etc.

Zobacz również: Jak odpowiednio zbudować miarodajną ankietę on-line?

REKLAMA

Korzystając z opcji pośredniej na skali w postaci zera lub odpowiedzi „nie wiem” należy uważać. Jeśli pytanie jest dość skomplikowane, respondenci dla własnej wygody lub wtedy, gdy nie znają odpowiedzi mogą korzystać właśnie z tych opcji. Opcja ta pozwala uniknąć im konieczności myślenia nad danym pytaniem. Wybierając opcję „nie wiem” mogą przejść do kolejnego pytania oszczędzając tym samym czas.

Na koniec uwaga dotycząca niekonsekwencji w proponowanych odpowiedziach. Unikajmy wzajemnego wykluczania się kategorii, na przykład w przypadku wyboru zakresu wieku. Często można spotkać ankiety, w których pojawiają się propozycje wieku „od 16 do 24 lat” a zaraz obok propozycja „od 24 do 34” itp. Takie podziały nie wchodzą w grę, gdyż wprowadzają w zakłopotanie osobę w wieku 24 lat. Zamiast tego, drugi podział powinien zaczynać się od 25 lat, wykluczając jednocześnie wcześniejszą pozycję

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź też: Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA