Jak zaprojektować skalę ocen do badania marketingowego on-line?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli ankieta ma za zadanie określić opinię użytkowników na dany temat, najlepszym rozwiązaniem są odpowiedzi skalowalne. Należy pamiętać, że konieczne jest używanie równych zakresów ocen zarówno dla odpowiedzi pozytywnych, jak i negatywnych. Skale odpowiedzi możemy podzielić na parzyste, bez odpowiedzi neutralnej, jak i na skale nieparzyste z jedną odpowiedzią obojętną, neutralną. Jeśli zdecydujemy się na skalę czterostopniową, musi ona mieć dwie pozycje negatywne i diw pozytywne. Może to być na przykład zestaw odpowiedzi: tak, raczej tak, raczej nie, nie.
REKLAMA
Jeśli zdecydujemy się na skalę pięciopunktową, musimy zastosować dwie pozytywne, dwie negatywne i jedną obojętną ocenę, na przykład: dobre, raczej dobre, obojętne, raczej złe, złe. Należy jednak uważać, gdyż znudzony respondent może wybierać „z marszu” wszystkie odpowiedzi pośrednie, a wynik takiej ankiety będzie mizerny. Stosując skalę ocen musimy oceny pozytywne i negatywne podzielić po równo. Nie może być tak, ze zastosujemy oceny od „bardzo dobre” do „złe” lub „raczej złe”. Stopniowanie musi być takie samo po obu stronach środka skali: od „bardzo dobre” do „bardzo złe” etc.
Zobacz również: Sklep internetowy – jak wymyślić nazwę i przebrnąć przez formalności?
REKLAMA
Stosując skalę liczbową, określenie poszczególnych stopni nie jest problemem, na przykład: -2, -1, 0, 1 , 2. Jeśli jednak stosujemy oceny słowne, musimy je dostosować do pytania uwzględniając jego kontekst etc. Poza tym stosując nieparzystą skalę, w jej środku musi znaleźć się określenie neutralne, na przykład: „ani dobre, ani złe” lub „neutralne”. Unikajmy sformułowań, które w swoim znaczeniu „przechylają” się na stronę pozytywną lub negatywną, na przykład: „zadowalający”.
Układając skalę słowną, należy uważać, jakich określeń używamy na skrajnych końcach obu stron skali. W większości przypadków ludzie wypełniając ankietę unikają skrajnych końców skali, wybierając wartości pośrednie. W tym przypadku warto uwzględnić więcej wartości pośrednich między skrajem a środkiem skali. Ponadto używanie bardzo mocnych słów typu: „wyjątkowo”, „silnie”, w szczególności etc. odstrasza respondenta od tej odpowiedzi. W takich sytuacjach można stosować parzystą skalę bez środka, co zmusi użytkownika do określenia konkretnej pozycji.
Sprawdź też: Jaka firma powinna założyć sklep internetowy?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.