REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sformułować pytania w ankietach on-line?

Kamil Rogala
W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań
W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań

REKLAMA

REKLAMA

Ankiety marketingowe polegają na zadawaniu pytań ankietowanym. Odpowiedzi na większość pytań są dla firm bardzo cenne, gdyż mogą one rozwijać się w kierunku, w którym podążają potencjalni klienci. Niestety w większości przypadków ankiety są niemiarodajne, a główną przyczyną są przede wszystkim źle dobrane pytania. Jak więc formułować pytania, aby ankieta była w jak największym stopniu skuteczna?

REKLAMA

Po pierwsze i najważniejsze, układając zestaw pytań do ankiety należy używać jedynie neutralnych sformułowań, które w żadnym stopniu nie sugerują ankietowanemu odpowiedzi. Należy więc stosować rozpoczęcia pytań typu: W jaki sposób…? Jak ważne…? Jak postrzegasz…? Czy uważasz, że…? Etc. Stosowanie innych form pytań z naciskiem na potwierdzenie lub zaprzeczenie może być niejasne i kierować uwagę odbiorcy w kierunku konkretnej odpowiedzi. Wyniki takiej ankiety mogą być błędnie interpretowane.

REKLAMA

Formułując pytania należy używać najprostszej możliwej składni. Należy pamiętać, aby formuła pytania była możliwe najprostsza, jednoznaczna i jednocześnie zrozumiała. Pytania nie mogą budzić wątpliwości, a już tym bardziej nie powinny być podchwytliwe. Ankieta to nie zabawa w kalambury, tylko projekt mający za zadanie zebrać obiektywną opinię na dany temat. Krótkie i konkretne pytania nie tylko zwiększą wiarygodność ankiety, ale również oszczędzą czas ankietowanemu.

Sprawdź również: Jak zdywersyfikować przychody w e-biznesie?

REKLAMA

W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań. Zamknięte pytania z gotowymi odpowiedziami i jedną lub kilkoma możliwościami do wyboru są o wiele łatwiejsze do interpretacji i szybsze w odpowiedzi niż pytania otwarte wymagające od ankietowanego konkretnej odpowiedzi. Poza tym późniejsza interpretacja ankiety i zbieranie informacji jest o wiele szybsze i łatwiejsze w przypadku ankiet z pytaniami zamkniętymi. Większość respondentów preferuje pytania zamknięte. Pytanie otwarte może dotyczyć np. ogólnej opinii na temat ankiety.

Pytania ogólne należy stosować zawsze na początku, przed pytaniami szczegółowymi. Pytania ogólne wprowadzają respondenta w temat i pozwalają mu rozwinąć opinię. Jeśli więc zamierzamy spytać o coś konkretnego, na przykład o to czy obsługa pomogła w wyborze towaru, warto poprzedzić takie pytanie, pytaniem o ogólną jakość obsługi w sklepie internetowym. Powolne wprowadzanie ankietera w temat pozwoli nam uzyskać konkretne i szczegółowe odpowiedzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chcemy poznać opinię ankietowanego na konkretny temat musimy uważać, jakie pytania stawiamy oraz jakie dajemy możliwości. W niektórych przypadkach prośba o uzasadnienie wyboru na TAK lub na NIE może sprawić, że respondent zmieni decyzję tylko dlatego, że będzie mu łatwiej to wyjaśnić. Jeśli więc chcemy uniknąć błędnych interpretacji, warto ułożyć pytania w taki sposób, aby nie wprawić respondenta w zakłopotanie. 

Zobacz również: Przeskalowanie biznesu i konta premium – czy to ma sens?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA