REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?

Kamil Rogala
Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca.
Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca.

REKLAMA

REKLAMA

Badania marketingowe on-line mogą być ogromnym źródłem cennych informacji. Informacje te, jeśli są konkretne i rzeczowe mogą w znacznym stopniu pomóc w rozwinięciu przedsiębiorstwa. Dzięki dobrze skonstruowanym ankietom możemy poznać opinię użytkowników na temat naszej strony internetowej, oferty czy obsługi. Jeśli więc chcemy w jak największym stopniu zadowolić naszych klientów, słuchajmy co mają nam do powiedzenia. Jak rozpocząć projekt badania on-line?

Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca. Chodzi o to, aby jeszcze przed rozpoczęciem projektu mieć na uwadze ostateczny cel badania. Musimy od początku wiedzieć, na jaki temat informacje chcemy pozyskać. Najważniejszym czynnikiem projektowania kwestionariusza badawczego jest ostateczny cel, któremu mają służyć wszystkie pytania oraz przyszłe odpowiedzi, a także sposób, w jaki owa ankieta będzie przeprowadzana, a następnie analizowana. Cel badania jest niezwykle ważny i nie można o nim zapominać przez cały proces tworzenia badania.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli w ankiecie pojawiają się pytania nieobowiązkowe, niech takie pozostaną. Dzisiejsi użytkownicy Internetu są niezwykle ostrożni, a wszelkie pytania o adres zamieszkania, stan cywilny czy majątkowy od razu odstraszają. Jeśli więc nie chcemy, aby już na początku użytkownik zrezygnował z ankiety, nie umieszczajmy tego typu pytań, a jeśli są one konieczne, ustawmy ich status jako nieobowiązkowy. Zbyt prywatne pytania mogą zniechęcić użytkownika, więc warto podzielić pytania w ankiecie na obowiązkowe i nieobowiązkowe.

Sprawdź też: Usługi dodatkowe – czy warto rozszerzać spektrum ofertowe w e-firmie?

Kolejnym wyzwaniem jest zaprojektowanie logicznej ścieżki pytań. Większość narzędzi do projektowania ankiet posiada funkcję „pomiń”, której powinniśmy używać. Przyjmijmy sytuację, że ankietę wypełnia bezrobotny. Jeśli wybierze na początku ankiety status bezrobotny, późniejsze pytania na temat zatrudnienia etc. z pewnością wytrącą go z równowagi. Druga sytuacja: jeśli zankietowany odmówił podania swoich miesięcznych zarobków, późniejsze pytania dotyczące stanu majątkowego lub na temat posiadanych dóbr mogą być odebrane jako próba wyzysku danych.

REKLAMA

Pytania typu demograficznego warto pozostawić na koniec ankiety. Na początku warto zaaplikować ankietowanemu odrobinę rozrywki stosując ciekawe pytania, a te nudne dotyczące danych demograficznych (wiek, płeć, zatrudnienie, wykształcenie etc.) pozostawić na koniec ankiety. Największe zaangażowanie ankietera przypada na początku badania, więc poczęstowanie go na starcie zestawem nudnych pytań może sprawić, że ankietowany wyłączy badanie zanim dojdzie do kluczowych pytań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Pierwszy sklep internetowy – jak poczynić pierwsze kroki?

Na końcu ankiety warto pozwolić użytkownikowi wydać własną opinię na temat ankiety czy też tematu, którego owa ankieta dotyczyła. Sterowane pytania ankietowe nie zawsze pozwalają oddać odczucia badanych. Dlatego też warto pozostawić nieco miejsca na udzielenie własnych spostrzeżeń, opinii i sugestii. Niekiedy kilka własnych zdań może powiedzie więcej niż cała ankieta. Pamiętajmy jednak, że pozycja ta powinna być nieobowiązkowa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

REKLAMA

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

REKLAMA

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA