REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?

Kamil Rogala
Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca.
Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca.

REKLAMA

REKLAMA

Badania marketingowe on-line mogą być ogromnym źródłem cennych informacji. Informacje te, jeśli są konkretne i rzeczowe mogą w znacznym stopniu pomóc w rozwinięciu przedsiębiorstwa. Dzięki dobrze skonstruowanym ankietom możemy poznać opinię użytkowników na temat naszej strony internetowej, oferty czy obsługi. Jeśli więc chcemy w jak największym stopniu zadowolić naszych klientów, słuchajmy co mają nam do powiedzenia. Jak rozpocząć projekt badania on-line?

REKLAMA

Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca. Chodzi o to, aby jeszcze przed rozpoczęciem projektu mieć na uwadze ostateczny cel badania. Musimy od początku wiedzieć, na jaki temat informacje chcemy pozyskać. Najważniejszym czynnikiem projektowania kwestionariusza badawczego jest ostateczny cel, któremu mają służyć wszystkie pytania oraz przyszłe odpowiedzi, a także sposób, w jaki owa ankieta będzie przeprowadzana, a następnie analizowana. Cel badania jest niezwykle ważny i nie można o nim zapominać przez cały proces tworzenia badania.

REKLAMA

Jeśli w ankiecie pojawiają się pytania nieobowiązkowe, niech takie pozostaną. Dzisiejsi użytkownicy Internetu są niezwykle ostrożni, a wszelkie pytania o adres zamieszkania, stan cywilny czy majątkowy od razu odstraszają. Jeśli więc nie chcemy, aby już na początku użytkownik zrezygnował z ankiety, nie umieszczajmy tego typu pytań, a jeśli są one konieczne, ustawmy ich status jako nieobowiązkowy. Zbyt prywatne pytania mogą zniechęcić użytkownika, więc warto podzielić pytania w ankiecie na obowiązkowe i nieobowiązkowe.

Sprawdź też: Usługi dodatkowe – czy warto rozszerzać spektrum ofertowe w e-firmie?

REKLAMA

Kolejnym wyzwaniem jest zaprojektowanie logicznej ścieżki pytań. Większość narzędzi do projektowania ankiet posiada funkcję „pomiń”, której powinniśmy używać. Przyjmijmy sytuację, że ankietę wypełnia bezrobotny. Jeśli wybierze na początku ankiety status bezrobotny, późniejsze pytania na temat zatrudnienia etc. z pewnością wytrącą go z równowagi. Druga sytuacja: jeśli zankietowany odmówił podania swoich miesięcznych zarobków, późniejsze pytania dotyczące stanu majątkowego lub na temat posiadanych dóbr mogą być odebrane jako próba wyzysku danych.

Pytania typu demograficznego warto pozostawić na koniec ankiety. Na początku warto zaaplikować ankietowanemu odrobinę rozrywki stosując ciekawe pytania, a te nudne dotyczące danych demograficznych (wiek, płeć, zatrudnienie, wykształcenie etc.) pozostawić na koniec ankiety. Największe zaangażowanie ankietera przypada na początku badania, więc poczęstowanie go na starcie zestawem nudnych pytań może sprawić, że ankietowany wyłączy badanie zanim dojdzie do kluczowych pytań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Pierwszy sklep internetowy – jak poczynić pierwsze kroki?

Na końcu ankiety warto pozwolić użytkownikowi wydać własną opinię na temat ankiety czy też tematu, którego owa ankieta dotyczyła. Sterowane pytania ankietowe nie zawsze pozwalają oddać odczucia badanych. Dlatego też warto pozostawić nieco miejsca na udzielenie własnych spostrzeżeń, opinii i sugestii. Niekiedy kilka własnych zdań może powiedzie więcej niż cała ankieta. Pamiętajmy jednak, że pozycja ta powinna być nieobowiązkowa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA