Jak dostosować skalę ocen w badaniach marketingowych on-line?

REKLAMA
REKLAMA
Już na samym początku projektowania badania marketingowego musimy określić, które dane będą dla nas niezbędne i kluczowe, a które będziemy mogli w późniejszym podsumowaniu pominąć. Nie wszystkie pytania w ankiecie muszą być nam w tym samym stopniu potrzebne, ale w celu uniknięcia przekłamań i zachowania wiarygodności, wszystkie pytania, zarówno te ważne jak i poboczne powinny mieć podobną skalę ocen.
REKLAMA
REKLAMA
Wybierając skalę ocen musimy konkretnie wyróżniać odmienne stopnie na skali. Takie rozwiązanie pozwoli użytkownikowi intuicyjnie podejść do badania bez konieczności zastanawiania się i rozszyfrowywania skali ocen. Należy unikać podobnych określeń, które w różnych kontekstach mogą oznaczać niemal to samo, na przykład „dość dobre” i „całkiem dobre”. Należy więc używać określeń zrozumiałych i jednocześnie różniących się od siebie, na przykład „bardzo dobre”, „raczej dobre”, „dobre” etc.
Zobacz również: Jak odpowiednio zbudować miarodajną ankietę on-line?
Korzystając z opcji pośredniej na skali w postaci zera lub odpowiedzi „nie wiem” należy uważać. Jeśli pytanie jest dość skomplikowane, respondenci dla własnej wygody lub wtedy, gdy nie znają odpowiedzi mogą korzystać właśnie z tych opcji. Opcja ta pozwala uniknąć im konieczności myślenia nad danym pytaniem. Wybierając opcję „nie wiem” mogą przejść do kolejnego pytania oszczędzając tym samym czas.
REKLAMA
Na koniec uwaga dotycząca niekonsekwencji w proponowanych odpowiedziach. Unikajmy wzajemnego wykluczania się kategorii, na przykład w przypadku wyboru zakresu wieku. Często można spotkać ankiety, w których pojawiają się propozycje wieku „od 16 do 24 lat” a zaraz obok propozycja „od 24 do 34” itp. Takie podziały nie wchodzą w grę, gdyż wprowadzają w zakłopotanie osobę w wieku 24 lat. Zamiast tego, drugi podział powinien zaczynać się od 25 lat, wykluczając jednocześnie wcześniejszą pozycję.
Sprawdź też: Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA