Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blog firmowy w 2017 r. - co zrobić, by każdy go czytał?

Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Blog firmowy w 2017 r. - co zrobić, by każdy go czytał? /fot. Fotolia
Blog firmowy w 2017 r. - co zrobić, by każdy go czytał? /fot. Fotolia
Blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o dużym i wciąż jeszcze niewyczerpanym potencjale. Jakie trendy będą rządzić firmową blogosferą w 2017 roku? Co zrobić, by blog firmowy przynosił odczuwalne korzyści i budował markę firmy w internecie?

Zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, przeprowadzonym przez TNS Polska dla Biblioteki Narodowej (n=1842), dziś z internetu korzysta 2/3 Polaków. Co interesujące, 24 proc. z nich odwiedza blogi, w tym przede wszystkim hobbystyczne oraz te poświęcone zdrowiu, urodzie i sportowi.

O ogromnym potencjale blogosfery mówi także raport „B(v)log Power”, zrealizowany przez Mobile Institute pod koniec 2014 roku na zlecenie PSBV. Zgodnie z wynikami, przekazy tworzone przez blogerów i vlogerów docierają do blisko 11 mln osób! Co więcej, 1/4 internautów traktuje blogi i vlogi jako zaufane źródło informacji zakupowej, a 33 proc. deklaruje dokonanie zakupu konkretnego produktu pod wpływem informacji tam zamieszczonych.

Pod jakim adresem uruchomić firmowego bloga?

- Dziś w blogosferze firmowej łatwo się wyróżnić, bowiem w wielu branżach konkurencja nadal nie jest zbyt silna. Dlatego w 2017 roku blog firmowy będzie prowadzić więcej liczących się przedsiębiorstw, choć nie każde będzie robić to dobrze. Na pewno zaobserwuje się też rosnącą popularność blogów prywatnych – mówi Artur Pajkert, z firmy hostingowej Hekko.pl.

Trendy i wyzwania w firmowej blogosferze w 2017 roku

Pierwszym wyzwaniem, jakie stanie przed prowadzącymi firmowe blogi w nadchodzącym roku, będzie próba tworzenia inspirujących treści, dzięki którym odniesie się zakładany cel sprzedażowy (np. pozyskanie 5 tys. czytelników miesięcznie), wizerunkowy (np. wygenerowanie 100 leadów miesięcznie) czy badawczy (np. pozyskanie 100 ankiet miesięcznie). - Dlatego, zanim statystyczny autor bloga firmowego stworzy temat, będzie sprawdzał, czego jego klient dokładnie szuka w internecie. Z kolei wybierając frazy, wokół których zbuduje treści, będzie stawiać na te o wynikach wyszukiwania oscylujących pomiędzy 10 a 150 tys., które obecnie mają największy potencjał. Taką wiedzę dadzą mu narzędzia, typu Trendy Google, Planer słów kluczowych Google z pakietu AdWords czy Buzzumo - dodaje Artur Pajkert.

Drugim trendem, a zarazem wyzwaniem, będzie transmedialność, tj. konieczność wykorzystywania różnych kanałów komunikacji do budowania i zwiększania zasięgu bloga. To ważne, bo dziś aż 16 proc. internautów za przyczynę niekonsumowania treści na blogu czy vlogu wskazuje nieświadomość jego istnienia („B(v)log Power”). 2017 rok stanie więc pod znakiem jeszcze silniejszego wykorzystania narzędzi do monitoringu marki, analizy zasobów internetu, a także kampanii w sieci wyszukiwania Google AdWords oraz sieci reklamowej Facebook, dzięki którym artykuły będą wyświetlane szerokiej publice.

Obowiązki prawne prowadzącego bloga

Trzecim trendem w blogosferze firmowej w 2017 roku będzie komunikacja obrazkowa i video marketing. Infografiki, zdjęcia oraz krótkie materiały wideo, ilustrujące przekaz, pozwolą utrzymać uwagę czytelnika, o którą dziś najtrudniej. Dzięki temu czytelnik będzie chętniej dzielił się z linkami z innymi użytkownikami (zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, robi to 20 proc. internautów) lub dodał komentarz pod wpisem (24 proc.).

Influencer marketing to kolejny trend, który pojawi się w firmowej blogosferze. Objawi się wykorzystywaniem wizerunku osób opiniotwórczych, oferujących merytoryczne wsparcie przy tworzeniu treści na blog (darmowe lub płatne). Stanie się tak dlatego, że czytelnicy będą potrzebować coraz więcej rozmów na tematy ważne, a wywiad ze znaną i poważaną osobą ze środowiska da im treści o wysokiej jakości.

Z kolei to, co ułatwi startującym przedsiębiorcom działanie w blogosferze, to stale obniżające się „bariery”, związane z uruchomieniem bloga od strony technologicznej.

Twojego bloga firmowego nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Zatem co zrobić, by odbiorca twojego bloga stał się kupującym klientem? Jak wykorzystać blogosferę do promocji firmy i marek? Co zrobić, a czego unikać, by prowadzić poczytnego bloga firmowego? Sprawdź!

1. Jeszcze zanim zaczniesz…

Odpowiedz sobie na pytania: Po co chcesz prowadzić bloga, kto będzie go pisał, kto będzie czytelnikiem i jak będziesz mierzyć sukces projektu? Blog musi wpisywać się w szerszą strategię komunikacji i marketingu twojej marki, bo tylko wówczas przyniesie pożądane rezultaty.

Powodów jest wiele… choćby taki, że „Poznając bliżej czytelnika, masz szansę dowiedzieć się jakich produktów bądź usług szuka, na co zwraca szczególną uwagę oraz co go przekonuje do finalizacji transakcji...” – jak pisze na swoim blogu Dawid Kopicki. I ma rację, choć to zaledwie jeden z wymienianych przez niego argumentów. Z kolei Barbara Stawarz, polska guru do spraw content marketingu, wymienia krótko i konkretnie: „wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach, budowa pozycji eksperta w swojej dziedzinie oraz konwersja i sprzedaż”.

Zanim więc przystąpisz do pisania bloga, sformułuj jego cele, zarówno wizerunkowe, np.: bloga będzie czytać 5 tys. osób miesięcznie, jak i sprzedażowe, np. blog będzie generować min. 100 leadów miesięczne. Możesz też postawić przed sobą cele badawcze, np. pozyskanie 30 ankiet miesięcznie.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja


2. Pisz o tym, co ważne teraz

Blog firmowy to źródło bieżącej informacji o marce i ofercie, jednak by przekonać czytelnika do podjęcia konwersji i zakupu, jego content musi być obiektywny oraz odpowiadać na aktualne trendy. Zanim więc stworzysz inspirujący temat, sprawdź czego dokładnie twój klient szuka w internecie. Zwróć przy tym uwagę, że zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, jedną z głównych funkcji czytania blogów jest chęć bycia na bieżąco w informacjami w danej tematyce (19 proc.), możliwość relaksu (19 proc.), szansa zyskania wiedzy sprawdzonej i wypróbowanej przez kogoś innego (16 proc.), a także dostęp do treści, których nie ma w żadnych innych mediach (10 proc.). Wiedz też, że internauci szukają praktycznych porad i wskazówek (61 proc.) oraz informacji związanych z pracą i nauką (53 proc).

Wybierając frazy, wokół których zbudujesz treści, stawiaj na te o wynikach wyszukiwania oscylujących pomiędzy 10 a 150 tys. - Nie ma sensu zwracać uwagę na słowa kluczowe, które mają raptem kilkaset zapytań, jak i te powyżej 150 tys., z którymi naprawdę trudno rywalizować - radzi Artur Pajkert. By sprawdzić, jakie frazy cieszą się optymalną popularnością, wykorzystaj więc Trendy Google oraz Planer słów kluczowych Google z pakietu AdWords. Pomocne może okazać się także narzędzie Buzzumo, śledzące aktualne trendy.

Jak sprawić, by czytelnicy wracali po więcej? - budowanie wartościowego bloga

Myśląc o zawartości firmowego bloga, rozważ przykładowe kierunki rozwijania treści:

  • Jak twój produkt rozwiązuje problemy klienta lub coś ułatwia?
  • Jakie są typowe sposoby używania twojego produktu?
  • Jakie są odpowiedzi na często zadawane pytania?
  • Jak to powstaje – jak to działa?
  • Historia najdziwniejszej reklamacji.
  • Kit czy mit?
  • Ciekawostka miesiąca.
  • Wywiad z Klientem.
  • Najlepsze branżowe praktyki.
  • Aktualności z życia firmy.
  • Promocje i konkursy.

Jak widać – jest naprawdę wiele typów treści, które mogą znaleźć się na firmowym blogu.

3. Nie pisz tylko dla siebie

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy”, powiedział Stuart Henderson. Dlatego, jeżeli tworzysz ciekawy content, nie bój się transmedialności, czyli wykorzystywania różnych kanałów komunikacji do budowania i zwiększania zasięgu bloga. Pamiętaj, że zgodnie z badaniem „B(v)log Power”, 16 proc. internautów za przyczynę niekonsumowania treści na blogu czy vlogu wskazuje nieświadomość jego istnienia. Warto to zmienić, np. pokazując się w mediach społecznościowych, z których dziś korzysta 60 proc. użytkowników internetu (badanie „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”).

By wypromować blog, sięgaj po narzędzia do monitoringu marki i analizuj zasoby internetu, reagując poprzez dodawanie komentarzy zawierających linki odsyłające do bloga. Korzystaj też z kampanii w sieci wyszukiwania Google AdWords oraz sieci reklamowej Facebook, dzięki którym wyświetlisz swój artykuł szerokiej publice. Jeżeli nie potrafisz prowadzić takich kampanii, zleć działania agencji zewnętrznej. Koszty nie muszą być wysokie, za to efekty w postaci większej widoczności bloga w wyszukiwarce oraz lepszego wskaźnika konwersji będą zauważalne już w pierwszym miesiącu działań.

4. Pisz obrazami

Każdy artykuł czy case study na blogu może stanowić fascynującą historię, którą łatwo zabijesz złą, utrudniającą czytanie konstrukcją. By zamienić elaborat w lekką historię, odejdź od stereotypowych standardów. Zamiast tego pracuj obrazkami oraz materiałami wideo, w których zastosujesz alternatywny opis z wyszukiwaną frazą. Wykorzystaj narzędzia do tworzenia infografik, darmowe bazy zdjęć lub nagrywaj krótkie filmy, dzięki którym zilustrujesz pisane słowa.

Pamiętaj, że komunikacja obrazkowa i video marketing będą jednym z wiodących trendów najbliższych miesięcy. Pozwolą utrzymać uwagę czytelnika, o którą dziś najtrudniej. Poza tym, im ciekawsza treść, tym większa szansa, że czytelnik udostępni link innym użytkownikom (zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, robi to 20 proc. internautów) lub doda komentarz pod wpisem (24 proc.).

Reklamy na blogu opodatkowane jak najem


5. Pisz o i z innymi

Nic nie stoi na przeszkodzie, byś dołączył do grona najlepszych, szczególnie że w blogosferze firmowej łatwo się wyróżnić. Konkurencja nadal nie jest silna, tym lepiej można wykorzystać daną w ten sposób szansę. Gdy twój blog jest już wypełniony interesującym contentem, uzyskuje stosunkowo dobry zasięg, postaw na influencer marketing. Znajdź osobę opiniotwórczą w twoim środowisku, która zgodzi się na wywiad czy udzielenie kilku wypowiedzi, które następnie umieścisz w swoim artykule. Nie chodzi o kolokwialne „ślizganie się czyimś kosztem”, ale merytoryczne wsparcie, w którym każdy pomoże, jeżeli będzie służyło merytoryce a nie kryptoreklamie.

Gdy w grę nie wejdzie darmowa współpraca – zapłać za poświęcony czas, w końcu nie ma w tym nic złego. Pamiętaj, że twoi czytelnicy potrzebują rozmów na tematy ważne, a takim wywiadem dasz im treści o wysokiej jakości.

Wydatki związane z prowadzeniem bloga a koszty uzyskania przychodów

6. Zainwestuj w techniczną stronę bloga

Na koszty będą składać się: rejestracja domeny, hosting, czyli miejsce na serwerze oraz ewentualnie koszty zakupu lub opracowania oprawy graficznej (choć na początek wystarczy gotowa szata, wybrana z tysięcy dostępnych w sieci bezpłatnych szablonów WordPress’a). Z kolei, gdy masz już stronę firmową (a zatem hosting i domenę) nie musisz kupować osobnych. – Dobry hosting ze świetną obsługą klienta można dziś w Polsce mieć za 49,99 zł brutto na rok. W pakiecie otrzymuje się też opcje dodatkowe, jak np. autoinstalator, dzięki któremu szybko i bez posiadania wiedzy technicznej założy się własny blog. W dzisiejszych czasach zakładanie bloga nie nadwyręża zatem ani finansowo, ani czasowo – tłumaczy Jakub Dwernicki, prezes Hekko.pl.

Pamiętaj, że by blog firmowy odniósł sukces, nie wystarczy tylko lekkie pióro. Liczy się dobry pomysł, regularność w dodawaniu treści oraz optymalna strategia ich dystrybucji. Jednak dobrze prowadzony blog będzie potrafił pięknie odwdzięczyć się - lepszą rozpoznawalnością marki, eksperckim wizerunkiem czy wreszcie konkretnymi konwersjami.

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszego programu
INFORLEX Książki dla Firm
INFORLEX Książki dla Firm
Tylko teraz
598,00 zł
798,00
Przejdź do sklepu
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowy Peugeot 308. Test wersji PureTech 130 Allure Pack
    Nowy Peugeot 308. Test kolejnej odsłony nowego kompaktu z Francji. Po hybrydzie dostaliśmy model napędzany 130-konnym benzyniakiem.
    Gaz-System: na początku czerwca ruszy próbny przesył gazu przez interkonektor Polska–Słowacja
    Prace budowlane mające na celu połączenie systemów przesyłowych Polski i Słowacji są zakończone. Gazociąg jest obecnie nagazowany i prowadzone są testy jego funkcjonalności - poinformował w czwartek Gaz-System. Pierwszy próbny przesył gazu w kierunku do Polski i na Słowację ruszy na początku czerwca
    Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, ale nie gotówkowy
    Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, bo często inaczej nie da się kupić własnego auta. Trzeba jednak też wiedzieć jaki wziąć kredyt na samochód.
    Jak sprawdzić zużycie opon? Stan opon sprawdzi się sam. Zdalnie!
    Jak sprawdzić zużycie opon? Powstał właśnie system, który zdalnie wykrywa stan zużycia opony zamontowanej w samochodzie osobowym.
    Czy możemy się obawiać braku węgla w sezonie jesienno-zimowym?
    Rząd czyni starania, by nie doszło do sytuacji deficytu węgla w sezonie jesienno-zimowym; w 2022 r. spółki Skarbu Państwa planują zwiększyć wydobycie o ok. 1,5 mln ton węgla energetycznego - mówił w Sejmie wiceszef MAP Piotr Pyzik. Dodał, że trwają rozmowy ws. zwiększenia importu węgla np. z USA
    Kredyt hipoteczny bez wkładu własnego od 27 maja 2022 r. Skorzystają nieliczni
    27 maja 2022 r. startuje rządowy program "Mieszkanie bez wkładu własnego", dzięki któremu klienci otrzymają wsparcie na pokrycie wkładu własnego przy zaciąganiu kredytu hipotecznego (mieszkaniowego). Jednak eksperci Credipass i Metrohouse nie mają złudzeń. Spadająca zdolność kredytowa Polaków, rosnące stopy procentowe oraz limity na m2 nieruchomości znacznie ograniczają możliwości skorzystania z programu. Kto może wziąć kredyt mieszkaniowy z dopłatą do wkładu własnego?
    Co płacić w pierwszej kolejności, gdy pieniędzy w firmie jest za mało?
    Zarządzanie kryzysowe przedsiębiorstwem nie raz łączy się z problemem potocznie zwanym „krótką kołdrą”. Jest to sytuacja, w której przedsiębiorca bądź menedżer nie jest w stanie opłacić w terminie (bądź chwilowo w ogóle) wszystkich zobowiązań firmy. Problem taki występuje najczęściej na przedpolu upadłości bądź sądowej restrukturyzacji przedsiębiorstwa, ale może być również zażegnany bez użycia narzędzi prawa upadłościowego lub restrukturyzacyjnego (choć mocno zaleca się rozważenie takich kroków!).
    Program mieszkanie bez wkładu własnego. Jakie warunki
    W czwartek rusza program Mieszkanie bez wkładu własnego, który umożliwi zaciągnięcie kredytu hipotecznego z gwarancją BGK zastępującą wkład własny. Zgodnie z zapowiedziami resortu rozwoju program będzie modyfikowany. Zmiany wejdą w życie najpóźniej w styczniu 2023 r.
    VW ID.Buzz. Cena startuje od 248 091 zł. Czy to drogo?
    VW ID.Buzz. Cena w Polsce startuje od 248 091 zł. Za dokładnie tą sumę pierwsi klienci znad Wisły mogą złożyć zamówienie na 5-miejscowego e-busa.
    Michel: mamy nadzieję uzgodnić sankcje na ropę z Rosji przed szczytem UE
    Unia Europejska ma nadzieję, że uda się uzgodnić sankcje na rosyjską ropę przed kolejnym posiedzeniem Rady Europejskiej, zaplanowanym na poniedziałek i wtorek - powiedział w środę przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel
    Co dalej z rynkiem mieszkań?
    Z jakimi największymi wyzwaniami będą musieli mierzyć się deweloperzy w 2022 roku? Co będzie sprzyjało rozwojowi rynku mieszkaniowego?
    Nieruchomości premium odporne na wahania rynku
    Polacy zaczęli masowo lokować kapitał w domach, mieszkaniach i działkach. Hossa nie ominęła również sektora nieruchomości luksusowych, który potrafi kumulować pieniądze inwestorów jak żaden inny.
    Zaległości firm usługowych rosną [BADANIE]
    Zaległości branży usługowej wobec banków i dostawców wzrosły w I kwartale o niemal 1,9 mld zł. Tak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i BIK.
    Nieoficjalnie: Węgry, Czechy i Słowacja blokują embargo na rosyjską ropę
    Podejście Węgier, Czech i Słowacji wyhamowało prace w UE nad przyjęciem szóstego pakietu sankcji na Rosję, czyli embarga na rosyjską ropę. Do tego nie widać zabiegów po stronie Niemiec i Francji, żeby jak najszybciej przyjąć ten pakiet. To osłabia unijną jedność i solidarność - przekazało PAP źródło dyplomatyczne w Brukseli
    Zadłużenie firm deweloperskich
    Zadłużenie firm deweloperskich - liczba firm deweloperskich wpisanych na koniec marca br. do Krajowego Rejestru Długów spadła o 0,6% rdr. Równocześnie w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i w bazie informacji kredytowych BIK przybyło dłużników wykonujących roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków.
    Von der Leyen w Davos: Rosja wstrzymuje dostawy żywności, wykorzystując to jako broń, co ma globalne reperkusje
    Rosja wstrzymuje dostawy żywności, wykorzystując to jako broń, co ma globalne reperkusje. Przypomina to rosyjską strategię dotyczącą wykorzystywania przez Rosję w ten sam sposób surowców energetycznych - powiedziała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen w swoim wtorkowym przemówieniu na Międzynarodowym Forum Ekonomicznym w szwajcarskim Davos.
    Czy w kamperze można spać podczas jazdy? Sprawdźmy.
    Czy w kamperze można spać podczas jazdy? To pytanie, które często pojawia się z ust osób, zaczynających dopiero przygodę z kamperingiem. A więc?
    Wzrośnie płaca minimalna, a za nią preferencyjny ZUS dla przedsiębiorców
    W 2023 roku czeka nas dwustopniowa podwyżka płacy minimalnej: pierwszy raz w styczniu do wartości 3350 zł brutto, drugi raz w lipcu do 3500 zł brutto. Obecnie minimalne wynagrodzenie to 3010 zł, a więc docelowy wzrost wyniesie ponad 16%.
    Jaką szerokość mają drogi w Polsce? Odpowiedzi jest wiele...
    Jaką szerokość mają drogi w Polsce? Ciężko udzielić jednej odpowiedzi. Bo wszystko zależy od tego, o drodze jakiej kategorii mówimy.
    Stacje ładowania w Łodzi. 100 nowych punktów dla elektryków
    Stacje ładowania w Łodzi, czyli właśnie rozpoczyna się nowa inwestycja. W jej ramach powstanie 100 stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
    Niemiecki minister gospodarki: embargo na rosyjską ropę "w zasięgu ręki"
    Niemiecki minister gospodarki Robert Habeck w wywiadzie udzielonym w poniedziałek wieczorem dla niemieckiej telewizji publicznej stwierdził , że embargo na rosyjską ropę naftową jest "w zasięgu ręki"
    Premier o sankcjach na Rosję: mam nadzieję, że w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu dni osiągniemy porozumienie
    Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu dni dojdziemy do porozumienia, choć bardzo ważną wartością jest też zachowanie jedności - powiedział premier Mateusz Morawiecki, pytany o postępy w dyskusji między państwami UE nad wprowadzeniem szóstego pakietu sankcji wobec Rosji
    Peugeot 9X8 waży tylko 1030 kg i ma... 980 koni mocy!
    Peugeot 9X8 będzie walczyć w wyścigach długodystansowych FIA. Tak, to hybryda. Jej silniki mają jednak w sumie 980 koni mocy. A to dopiero początek.
    PIE: Silny wzrost sprzedaży detalicznej to efekt migracji z Ukrainy
    Silny wzrost sprzedaży detalicznej związany z zakupami m.in. odzieży czy kosmetyków to efekt migracji z Ukrainy. Budownictwo czeka wyraźne spowolnienie - przekazał w poniedziałek Polski Instytut Ekonomiczny
    30 lat relacji gazowych między Polską a Rosją przestaje istnieć
    Po 30 latach relacje gazowe między Polską a Rosją przestaną istnieć; nasz rząd podjął uchwałę o rozwiązaniu porozumień między rządami, nazywanych jamalskimi, które podpisano w 1993 r. - poinformował w poniedziałek pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski.