REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blog firmowy w 2017 r. - co zrobić, by każdy go czytał?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Blog firmowy w 2017 r. - co zrobić, by każdy go czytał? /fot. Fotolia
Blog firmowy w 2017 r. - co zrobić, by każdy go czytał? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o dużym i wciąż jeszcze niewyczerpanym potencjale. Jakie trendy będą rządzić firmową blogosferą w 2017 roku? Co zrobić, by blog firmowy przynosił odczuwalne korzyści i budował markę firmy w internecie?

REKLAMA

Zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, przeprowadzonym przez TNS Polska dla Biblioteki Narodowej (n=1842), dziś z internetu korzysta 2/3 Polaków. Co interesujące, 24 proc. z nich odwiedza blogi, w tym przede wszystkim hobbystyczne oraz te poświęcone zdrowiu, urodzie i sportowi.

O ogromnym potencjale blogosfery mówi także raport „B(v)log Power”, zrealizowany przez Mobile Institute pod koniec 2014 roku na zlecenie PSBV. Zgodnie z wynikami, przekazy tworzone przez blogerów i vlogerów docierają do blisko 11 mln osób! Co więcej, 1/4 internautów traktuje blogi i vlogi jako zaufane źródło informacji zakupowej, a 33 proc. deklaruje dokonanie zakupu konkretnego produktu pod wpływem informacji tam zamieszczonych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod jakim adresem uruchomić firmowego bloga?

- Dziś w blogosferze firmowej łatwo się wyróżnić, bowiem w wielu branżach konkurencja nadal nie jest zbyt silna. Dlatego w 2017 roku blog firmowy będzie prowadzić więcej liczących się przedsiębiorstw, choć nie każde będzie robić to dobrze. Na pewno zaobserwuje się też rosnącą popularność blogów prywatnych – mówi Artur Pajkert, z firmy hostingowej Hekko.pl.

Trendy i wyzwania w firmowej blogosferze w 2017 roku

Pierwszym wyzwaniem, jakie stanie przed prowadzącymi firmowe blogi w nadchodzącym roku, będzie próba tworzenia inspirujących treści, dzięki którym odniesie się zakładany cel sprzedażowy (np. pozyskanie 5 tys. czytelników miesięcznie), wizerunkowy (np. wygenerowanie 100 leadów miesięcznie) czy badawczy (np. pozyskanie 100 ankiet miesięcznie). - Dlatego, zanim statystyczny autor bloga firmowego stworzy temat, będzie sprawdzał, czego jego klient dokładnie szuka w internecie. Z kolei wybierając frazy, wokół których zbuduje treści, będzie stawiać na te o wynikach wyszukiwania oscylujących pomiędzy 10 a 150 tys., które obecnie mają największy potencjał. Taką wiedzę dadzą mu narzędzia, typu Trendy Google, Planer słów kluczowych Google z pakietu AdWords czy Buzzumo - dodaje Artur Pajkert.

Drugim trendem, a zarazem wyzwaniem, będzie transmedialność, tj. konieczność wykorzystywania różnych kanałów komunikacji do budowania i zwiększania zasięgu bloga. To ważne, bo dziś aż 16 proc. internautów za przyczynę niekonsumowania treści na blogu czy vlogu wskazuje nieświadomość jego istnienia („B(v)log Power”). 2017 rok stanie więc pod znakiem jeszcze silniejszego wykorzystania narzędzi do monitoringu marki, analizy zasobów internetu, a także kampanii w sieci wyszukiwania Google AdWords oraz sieci reklamowej Facebook, dzięki którym artykuły będą wyświetlane szerokiej publice.

Obowiązki prawne prowadzącego bloga

Trzecim trendem w blogosferze firmowej w 2017 roku będzie komunikacja obrazkowa i video marketing. Infografiki, zdjęcia oraz krótkie materiały wideo, ilustrujące przekaz, pozwolą utrzymać uwagę czytelnika, o którą dziś najtrudniej. Dzięki temu czytelnik będzie chętniej dzielił się z linkami z innymi użytkownikami (zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, robi to 20 proc. internautów) lub dodał komentarz pod wpisem (24 proc.).

Influencer marketing to kolejny trend, który pojawi się w firmowej blogosferze. Objawi się wykorzystywaniem wizerunku osób opiniotwórczych, oferujących merytoryczne wsparcie przy tworzeniu treści na blog (darmowe lub płatne). Stanie się tak dlatego, że czytelnicy będą potrzebować coraz więcej rozmów na tematy ważne, a wywiad ze znaną i poważaną osobą ze środowiska da im treści o wysokiej jakości.

Z kolei to, co ułatwi startującym przedsiębiorcom działanie w blogosferze, to stale obniżające się „bariery”, związane z uruchomieniem bloga od strony technologicznej.

Twojego bloga firmowego nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Zatem co zrobić, by odbiorca twojego bloga stał się kupującym klientem? Jak wykorzystać blogosferę do promocji firmy i marek? Co zrobić, a czego unikać, by prowadzić poczytnego bloga firmowego? Sprawdź!

1. Jeszcze zanim zaczniesz…

Odpowiedz sobie na pytania: Po co chcesz prowadzić bloga, kto będzie go pisał, kto będzie czytelnikiem i jak będziesz mierzyć sukces projektu? Blog musi wpisywać się w szerszą strategię komunikacji i marketingu twojej marki, bo tylko wówczas przyniesie pożądane rezultaty.

Powodów jest wiele… choćby taki, że „Poznając bliżej czytelnika, masz szansę dowiedzieć się jakich produktów bądź usług szuka, na co zwraca szczególną uwagę oraz co go przekonuje do finalizacji transakcji...” – jak pisze na swoim blogu Dawid Kopicki. I ma rację, choć to zaledwie jeden z wymienianych przez niego argumentów. Z kolei Barbara Stawarz, polska guru do spraw content marketingu, wymienia krótko i konkretnie: „wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach, budowa pozycji eksperta w swojej dziedzinie oraz konwersja i sprzedaż”.

Zanim więc przystąpisz do pisania bloga, sformułuj jego cele, zarówno wizerunkowe, np.: bloga będzie czytać 5 tys. osób miesięcznie, jak i sprzedażowe, np. blog będzie generować min. 100 leadów miesięczne. Możesz też postawić przed sobą cele badawcze, np. pozyskanie 30 ankiet miesięcznie.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja


2. Pisz o tym, co ważne teraz

Blog firmowy to źródło bieżącej informacji o marce i ofercie, jednak by przekonać czytelnika do podjęcia konwersji i zakupu, jego content musi być obiektywny oraz odpowiadać na aktualne trendy. Zanim więc stworzysz inspirujący temat, sprawdź czego dokładnie twój klient szuka w internecie. Zwróć przy tym uwagę, że zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, jedną z głównych funkcji czytania blogów jest chęć bycia na bieżąco w informacjami w danej tematyce (19 proc.), możliwość relaksu (19 proc.), szansa zyskania wiedzy sprawdzonej i wypróbowanej przez kogoś innego (16 proc.), a także dostęp do treści, których nie ma w żadnych innych mediach (10 proc.). Wiedz też, że internauci szukają praktycznych porad i wskazówek (61 proc.) oraz informacji związanych z pracą i nauką (53 proc).

Wybierając frazy, wokół których zbudujesz treści, stawiaj na te o wynikach wyszukiwania oscylujących pomiędzy 10 a 150 tys. - Nie ma sensu zwracać uwagę na słowa kluczowe, które mają raptem kilkaset zapytań, jak i te powyżej 150 tys., z którymi naprawdę trudno rywalizować - radzi Artur Pajkert. By sprawdzić, jakie frazy cieszą się optymalną popularnością, wykorzystaj więc Trendy Google oraz Planer słów kluczowych Google z pakietu AdWords. Pomocne może okazać się także narzędzie Buzzumo, śledzące aktualne trendy.

Jak sprawić, by czytelnicy wracali po więcej? - budowanie wartościowego bloga

Myśląc o zawartości firmowego bloga, rozważ przykładowe kierunki rozwijania treści:

  • Jak twój produkt rozwiązuje problemy klienta lub coś ułatwia?
  • Jakie są typowe sposoby używania twojego produktu?
  • Jakie są odpowiedzi na często zadawane pytania?
  • Jak to powstaje – jak to działa?
  • Historia najdziwniejszej reklamacji.
  • Kit czy mit?
  • Ciekawostka miesiąca.
  • Wywiad z Klientem.
  • Najlepsze branżowe praktyki.
  • Aktualności z życia firmy.
  • Promocje i konkursy.

Jak widać – jest naprawdę wiele typów treści, które mogą znaleźć się na firmowym blogu.

3. Nie pisz tylko dla siebie

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy”, powiedział Stuart Henderson. Dlatego, jeżeli tworzysz ciekawy content, nie bój się transmedialności, czyli wykorzystywania różnych kanałów komunikacji do budowania i zwiększania zasięgu bloga. Pamiętaj, że zgodnie z badaniem „B(v)log Power”, 16 proc. internautów za przyczynę niekonsumowania treści na blogu czy vlogu wskazuje nieświadomość jego istnienia. Warto to zmienić, np. pokazując się w mediach społecznościowych, z których dziś korzysta 60 proc. użytkowników internetu (badanie „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”).

By wypromować blog, sięgaj po narzędzia do monitoringu marki i analizuj zasoby internetu, reagując poprzez dodawanie komentarzy zawierających linki odsyłające do bloga. Korzystaj też z kampanii w sieci wyszukiwania Google AdWords oraz sieci reklamowej Facebook, dzięki którym wyświetlisz swój artykuł szerokiej publice. Jeżeli nie potrafisz prowadzić takich kampanii, zleć działania agencji zewnętrznej. Koszty nie muszą być wysokie, za to efekty w postaci większej widoczności bloga w wyszukiwarce oraz lepszego wskaźnika konwersji będą zauważalne już w pierwszym miesiącu działań.

4. Pisz obrazami

Każdy artykuł czy case study na blogu może stanowić fascynującą historię, którą łatwo zabijesz złą, utrudniającą czytanie konstrukcją. By zamienić elaborat w lekką historię, odejdź od stereotypowych standardów. Zamiast tego pracuj obrazkami oraz materiałami wideo, w których zastosujesz alternatywny opis z wyszukiwaną frazą. Wykorzystaj narzędzia do tworzenia infografik, darmowe bazy zdjęć lub nagrywaj krótkie filmy, dzięki którym zilustrujesz pisane słowa.

Pamiętaj, że komunikacja obrazkowa i video marketing będą jednym z wiodących trendów najbliższych miesięcy. Pozwolą utrzymać uwagę czytelnika, o którą dziś najtrudniej. Poza tym, im ciekawsza treść, tym większa szansa, że czytelnik udostępni link innym użytkownikom (zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, robi to 20 proc. internautów) lub doda komentarz pod wpisem (24 proc.).

Reklamy na blogu opodatkowane jak najem


5. Pisz o i z innymi

Nic nie stoi na przeszkodzie, byś dołączył do grona najlepszych, szczególnie że w blogosferze firmowej łatwo się wyróżnić. Konkurencja nadal nie jest silna, tym lepiej można wykorzystać daną w ten sposób szansę. Gdy twój blog jest już wypełniony interesującym contentem, uzyskuje stosunkowo dobry zasięg, postaw na influencer marketing. Znajdź osobę opiniotwórczą w twoim środowisku, która zgodzi się na wywiad czy udzielenie kilku wypowiedzi, które następnie umieścisz w swoim artykule. Nie chodzi o kolokwialne „ślizganie się czyimś kosztem”, ale merytoryczne wsparcie, w którym każdy pomoże, jeżeli będzie służyło merytoryce a nie kryptoreklamie.

Gdy w grę nie wejdzie darmowa współpraca – zapłać za poświęcony czas, w końcu nie ma w tym nic złego. Pamiętaj, że twoi czytelnicy potrzebują rozmów na tematy ważne, a takim wywiadem dasz im treści o wysokiej jakości.

Wydatki związane z prowadzeniem bloga a koszty uzyskania przychodów

6. Zainwestuj w techniczną stronę bloga

Na koszty będą składać się: rejestracja domeny, hosting, czyli miejsce na serwerze oraz ewentualnie koszty zakupu lub opracowania oprawy graficznej (choć na początek wystarczy gotowa szata, wybrana z tysięcy dostępnych w sieci bezpłatnych szablonów WordPress’a). Z kolei, gdy masz już stronę firmową (a zatem hosting i domenę) nie musisz kupować osobnych. – Dobry hosting ze świetną obsługą klienta można dziś w Polsce mieć za 49,99 zł brutto na rok. W pakiecie otrzymuje się też opcje dodatkowe, jak np. autoinstalator, dzięki któremu szybko i bez posiadania wiedzy technicznej założy się własny blog. W dzisiejszych czasach zakładanie bloga nie nadwyręża zatem ani finansowo, ani czasowo – tłumaczy Jakub Dwernicki, prezes Hekko.pl.

Pamiętaj, że by blog firmowy odniósł sukces, nie wystarczy tylko lekkie pióro. Liczy się dobry pomysł, regularność w dodawaniu treści oraz optymalna strategia ich dystrybucji. Jednak dobrze prowadzony blog będzie potrafił pięknie odwdzięczyć się - lepszą rozpoznawalnością marki, eksperckim wizerunkiem czy wreszcie konkretnymi konwersjami.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA