Kategorie

Blog firmowy w 2017 r. - co zrobić, by każdy go czytał?

Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Blog firmowy w 2017 r. - co zrobić, by każdy go czytał? /fot. Fotolia
Blog firmowy to narzędzie inbound marketingu o dużym i wciąż jeszcze niewyczerpanym potencjale. Jakie trendy będą rządzić firmową blogosferą w 2017 roku? Co zrobić, by blog firmowy przynosił odczuwalne korzyści i budował markę firmy w internecie?

Zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, przeprowadzonym przez TNS Polska dla Biblioteki Narodowej (n=1842), dziś z internetu korzysta 2/3 Polaków. Co interesujące, 24 proc. z nich odwiedza blogi, w tym przede wszystkim hobbystyczne oraz te poświęcone zdrowiu, urodzie i sportowi.

O ogromnym potencjale blogosfery mówi także raport „B(v)log Power”, zrealizowany przez Mobile Institute pod koniec 2014 roku na zlecenie PSBV. Zgodnie z wynikami, przekazy tworzone przez blogerów i vlogerów docierają do blisko 11 mln osób! Co więcej, 1/4 internautów traktuje blogi i vlogi jako zaufane źródło informacji zakupowej, a 33 proc. deklaruje dokonanie zakupu konkretnego produktu pod wpływem informacji tam zamieszczonych.

Pod jakim adresem uruchomić firmowego bloga?

- Dziś w blogosferze firmowej łatwo się wyróżnić, bowiem w wielu branżach konkurencja nadal nie jest zbyt silna. Dlatego w 2017 roku blog firmowy będzie prowadzić więcej liczących się przedsiębiorstw, choć nie każde będzie robić to dobrze. Na pewno zaobserwuje się też rosnącą popularność blogów prywatnych – mówi Artur Pajkert, z firmy hostingowej Hekko.pl.

Trendy i wyzwania w firmowej blogosferze w 2017 roku

Pierwszym wyzwaniem, jakie stanie przed prowadzącymi firmowe blogi w nadchodzącym roku, będzie próba tworzenia inspirujących treści, dzięki którym odniesie się zakładany cel sprzedażowy (np. pozyskanie 5 tys. czytelników miesięcznie), wizerunkowy (np. wygenerowanie 100 leadów miesięcznie) czy badawczy (np. pozyskanie 100 ankiet miesięcznie). - Dlatego, zanim statystyczny autor bloga firmowego stworzy temat, będzie sprawdzał, czego jego klient dokładnie szuka w internecie. Z kolei wybierając frazy, wokół których zbuduje treści, będzie stawiać na te o wynikach wyszukiwania oscylujących pomiędzy 10 a 150 tys., które obecnie mają największy potencjał. Taką wiedzę dadzą mu narzędzia, typu Trendy Google, Planer słów kluczowych Google z pakietu AdWords czy Buzzumo - dodaje Artur Pajkert.

Drugim trendem, a zarazem wyzwaniem, będzie transmedialność, tj. konieczność wykorzystywania różnych kanałów komunikacji do budowania i zwiększania zasięgu bloga. To ważne, bo dziś aż 16 proc. internautów za przyczynę niekonsumowania treści na blogu czy vlogu wskazuje nieświadomość jego istnienia („B(v)log Power”). 2017 rok stanie więc pod znakiem jeszcze silniejszego wykorzystania narzędzi do monitoringu marki, analizy zasobów internetu, a także kampanii w sieci wyszukiwania Google AdWords oraz sieci reklamowej Facebook, dzięki którym artykuły będą wyświetlane szerokiej publice.

Obowiązki prawne prowadzącego bloga

Trzecim trendem w blogosferze firmowej w 2017 roku będzie komunikacja obrazkowa i video marketing. Infografiki, zdjęcia oraz krótkie materiały wideo, ilustrujące przekaz, pozwolą utrzymać uwagę czytelnika, o którą dziś najtrudniej. Dzięki temu czytelnik będzie chętniej dzielił się z linkami z innymi użytkownikami (zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, robi to 20 proc. internautów) lub dodał komentarz pod wpisem (24 proc.).

Influencer marketing to kolejny trend, który pojawi się w firmowej blogosferze. Objawi się wykorzystywaniem wizerunku osób opiniotwórczych, oferujących merytoryczne wsparcie przy tworzeniu treści na blog (darmowe lub płatne). Stanie się tak dlatego, że czytelnicy będą potrzebować coraz więcej rozmów na tematy ważne, a wywiad ze znaną i poważaną osobą ze środowiska da im treści o wysokiej jakości.

Z kolei to, co ułatwi startującym przedsiębiorcom działanie w blogosferze, to stale obniżające się „bariery”, związane z uruchomieniem bloga od strony technologicznej.

Twojego bloga firmowego nikt nie czyta? Poznaj 6 wskazówek, jak to zmienić!

Zatem co zrobić, by odbiorca twojego bloga stał się kupującym klientem? Jak wykorzystać blogosferę do promocji firmy i marek? Co zrobić, a czego unikać, by prowadzić poczytnego bloga firmowego? Sprawdź!

1. Jeszcze zanim zaczniesz…

Odpowiedz sobie na pytania: Po co chcesz prowadzić bloga, kto będzie go pisał, kto będzie czytelnikiem i jak będziesz mierzyć sukces projektu? Blog musi wpisywać się w szerszą strategię komunikacji i marketingu twojej marki, bo tylko wówczas przyniesie pożądane rezultaty.

Powodów jest wiele… choćby taki, że „Poznając bliżej czytelnika, masz szansę dowiedzieć się jakich produktów bądź usług szuka, na co zwraca szczególną uwagę oraz co go przekonuje do finalizacji transakcji...” – jak pisze na swoim blogu Dawid Kopicki. I ma rację, choć to zaledwie jeden z wymienianych przez niego argumentów. Z kolei Barbara Stawarz, polska guru do spraw content marketingu, wymienia krótko i konkretnie: „wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach, budowa pozycji eksperta w swojej dziedzinie oraz konwersja i sprzedaż”.

Zanim więc przystąpisz do pisania bloga, sformułuj jego cele, zarówno wizerunkowe, np.: bloga będzie czytać 5 tys. osób miesięcznie, jak i sprzedażowe, np. blog będzie generować min. 100 leadów miesięczne. Możesz też postawić przed sobą cele badawcze, np. pozyskanie 30 ankiet miesięcznie.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja


2. Pisz o tym, co ważne teraz

Blog firmowy to źródło bieżącej informacji o marce i ofercie, jednak by przekonać czytelnika do podjęcia konwersji i zakupu, jego content musi być obiektywny oraz odpowiadać na aktualne trendy. Zanim więc stworzysz inspirujący temat, sprawdź czego dokładnie twój klient szuka w internecie. Zwróć przy tym uwagę, że zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, jedną z głównych funkcji czytania blogów jest chęć bycia na bieżąco w informacjami w danej tematyce (19 proc.), możliwość relaksu (19 proc.), szansa zyskania wiedzy sprawdzonej i wypróbowanej przez kogoś innego (16 proc.), a także dostęp do treści, których nie ma w żadnych innych mediach (10 proc.). Wiedz też, że internauci szukają praktycznych porad i wskazówek (61 proc.) oraz informacji związanych z pracą i nauką (53 proc).

Wybierając frazy, wokół których zbudujesz treści, stawiaj na te o wynikach wyszukiwania oscylujących pomiędzy 10 a 150 tys. - Nie ma sensu zwracać uwagę na słowa kluczowe, które mają raptem kilkaset zapytań, jak i te powyżej 150 tys., z którymi naprawdę trudno rywalizować - radzi Artur Pajkert. By sprawdzić, jakie frazy cieszą się optymalną popularnością, wykorzystaj więc Trendy Google oraz Planer słów kluczowych Google z pakietu AdWords. Pomocne może okazać się także narzędzie Buzzumo, śledzące aktualne trendy.

Jak sprawić, by czytelnicy wracali po więcej? - budowanie wartościowego bloga

Myśląc o zawartości firmowego bloga, rozważ przykładowe kierunki rozwijania treści:

  • Jak twój produkt rozwiązuje problemy klienta lub coś ułatwia?
  • Jakie są typowe sposoby używania twojego produktu?
  • Jakie są odpowiedzi na często zadawane pytania?
  • Jak to powstaje – jak to działa?
  • Historia najdziwniejszej reklamacji.
  • Kit czy mit?
  • Ciekawostka miesiąca.
  • Wywiad z Klientem.
  • Najlepsze branżowe praktyki.
  • Aktualności z życia firmy.
  • Promocje i konkursy.

Jak widać – jest naprawdę wiele typów treści, które mogą znaleźć się na firmowym blogu.

3. Nie pisz tylko dla siebie

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy”, powiedział Stuart Henderson. Dlatego, jeżeli tworzysz ciekawy content, nie bój się transmedialności, czyli wykorzystywania różnych kanałów komunikacji do budowania i zwiększania zasięgu bloga. Pamiętaj, że zgodnie z badaniem „B(v)log Power”, 16 proc. internautów za przyczynę niekonsumowania treści na blogu czy vlogu wskazuje nieświadomość jego istnienia. Warto to zmienić, np. pokazując się w mediach społecznościowych, z których dziś korzysta 60 proc. użytkowników internetu (badanie „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”).

By wypromować blog, sięgaj po narzędzia do monitoringu marki i analizuj zasoby internetu, reagując poprzez dodawanie komentarzy zawierających linki odsyłające do bloga. Korzystaj też z kampanii w sieci wyszukiwania Google AdWords oraz sieci reklamowej Facebook, dzięki którym wyświetlisz swój artykuł szerokiej publice. Jeżeli nie potrafisz prowadzić takich kampanii, zleć działania agencji zewnętrznej. Koszty nie muszą być wysokie, za to efekty w postaci większej widoczności bloga w wyszukiwarce oraz lepszego wskaźnika konwersji będą zauważalne już w pierwszym miesiącu działań.

4. Pisz obrazami

Każdy artykuł czy case study na blogu może stanowić fascynującą historię, którą łatwo zabijesz złą, utrudniającą czytanie konstrukcją. By zamienić elaborat w lekką historię, odejdź od stereotypowych standardów. Zamiast tego pracuj obrazkami oraz materiałami wideo, w których zastosujesz alternatywny opis z wyszukiwaną frazą. Wykorzystaj narzędzia do tworzenia infografik, darmowe bazy zdjęć lub nagrywaj krótkie filmy, dzięki którym zilustrujesz pisane słowa.

Pamiętaj, że komunikacja obrazkowa i video marketing będą jednym z wiodących trendów najbliższych miesięcy. Pozwolą utrzymać uwagę czytelnika, o którą dziś najtrudniej. Poza tym, im ciekawsza treść, tym większa szansa, że czytelnik udostępni link innym użytkownikom (zgodnie z badaniem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku”, robi to 20 proc. internautów) lub doda komentarz pod wpisem (24 proc.).

Reklamy na blogu opodatkowane jak najem


5. Pisz o i z innymi

Nic nie stoi na przeszkodzie, byś dołączył do grona najlepszych, szczególnie że w blogosferze firmowej łatwo się wyróżnić. Konkurencja nadal nie jest silna, tym lepiej można wykorzystać daną w ten sposób szansę. Gdy twój blog jest już wypełniony interesującym contentem, uzyskuje stosunkowo dobry zasięg, postaw na influencer marketing. Znajdź osobę opiniotwórczą w twoim środowisku, która zgodzi się na wywiad czy udzielenie kilku wypowiedzi, które następnie umieścisz w swoim artykule. Nie chodzi o kolokwialne „ślizganie się czyimś kosztem”, ale merytoryczne wsparcie, w którym każdy pomoże, jeżeli będzie służyło merytoryce a nie kryptoreklamie.

Gdy w grę nie wejdzie darmowa współpraca – zapłać za poświęcony czas, w końcu nie ma w tym nic złego. Pamiętaj, że twoi czytelnicy potrzebują rozmów na tematy ważne, a takim wywiadem dasz im treści o wysokiej jakości.

Wydatki związane z prowadzeniem bloga a koszty uzyskania przychodów

6. Zainwestuj w techniczną stronę bloga

Na koszty będą składać się: rejestracja domeny, hosting, czyli miejsce na serwerze oraz ewentualnie koszty zakupu lub opracowania oprawy graficznej (choć na początek wystarczy gotowa szata, wybrana z tysięcy dostępnych w sieci bezpłatnych szablonów WordPress’a). Z kolei, gdy masz już stronę firmową (a zatem hosting i domenę) nie musisz kupować osobnych. – Dobry hosting ze świetną obsługą klienta można dziś w Polsce mieć za 49,99 zł brutto na rok. W pakiecie otrzymuje się też opcje dodatkowe, jak np. autoinstalator, dzięki któremu szybko i bez posiadania wiedzy technicznej założy się własny blog. W dzisiejszych czasach zakładanie bloga nie nadwyręża zatem ani finansowo, ani czasowo – tłumaczy Jakub Dwernicki, prezes Hekko.pl.

Pamiętaj, że by blog firmowy odniósł sukces, nie wystarczy tylko lekkie pióro. Liczy się dobry pomysł, regularność w dodawaniu treści oraz optymalna strategia ich dystrybucji. Jednak dobrze prowadzony blog będzie potrafił pięknie odwdzięczyć się - lepszą rozpoznawalnością marki, eksperckim wizerunkiem czy wreszcie konkretnymi konwersjami.

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Rzecznik MŚP wnioskuje o rekompensatę za ostatnie miesiące lockdownu

    Jest wniosek rzecznika MŚP o przedłużenie o miesiąc wypłaty rekompensat z tarczy branżowej dla branż, które nie mogły osiągać przychodów w maju, m.in. klubów nocnych i dyskotek.

    Program „Ciepła woda bez piecyka” - do 200 tys. zł dofinansowania

    Program „Ciepła woda bez piecyka”. Do 200 tys. zł dofinansowania mogą otrzymać zarządcy budynków wielorodzinnych, w tym wspólnot mieszkaniowych w Krakowie, którzy przystąpią do programu „Ciepła woda bez piecyka”. Zakłada on zastępowanie piecyków łazienkowych centralną instalacją ciepłej wody.

    Czy pracownik na home office naraża firmę na cyberataki?

    Blisko 80% organizacji doświadczyło cyberataków z powodu zwiększonej liczby pracowników pracujących z domu podczas pandemii. Niestety specjaliści ds. bezpieczeństwa bagatelizują prawdopodobieństwo wystąpienia istotnych incydentów.

    Od czego zależy bezpieczeństwo IT w firmie?

    Bezpieczeństwo IT to podstawa w firmie. Bez odpowiednich regulacji i polityk w tym zakresie, organizacje same narażają się na szereg zagrożeń związanych z bezpieczeństwem wrażliwych danych, ciągłością działania, utratą reputacji a co za tym idzie stratami finansowymi.

    Bieżąca prognoza ekonomiczna - bezrobocie, inflacja, PKB

    Spowolnienie gospodarcze w 2020 roku w Polsce okazało się łagodniejsze niż to na poziomie średniej unijnej. PKB Polski w 2020 roku spadło o zaledwie o 2,8%, podczas gdy PKB strefy euro skurczyło się o 6.6%. Jak wyglądają pozostałe wskaźniki ekonomiczne?

    Co piąta firma zamierza zatrudnić nowych pracowników

    Przedsiębiorcy myślą intensywnie o tym, jak najlepiej wykorzystać sytuację rosnącej konsumpcji. Blisko 18 proc. firm planuje inwestycje, głównie w sprzęt i maszyny. Równocześnie rośnie poziom zatrudnienia.

    Rejestr REGON. Przybyło nowych firm

    W maju w rejestrze REGON zarejestrowano 32,76 tys. firm, +5,0 proc. mdm - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Ile firm zawiesiło swoją działalność?

    Czy deweloperzy będą budować na gruntach gminnych?

    Inwestycje mieszkaniowe. Czy będą powstawać osiedla na gruntach gminnych w ramach współpracy opartej o nowe przepisy dotyczące rozliczania lokali lub budynków w cenie nieruchomości zbywanych z gminnego zasobu nieruchomości, tzw. ustawy lokal za grunt? Jak deweloperzy oceniają możliwość realizacji projektów w nowym programie? Czy gminne grunty są dla nich interesujące?

    Luzowanie obostrzeń - większe limity w hotelach, otwarte dyskoteki

    Od 26 czerwca zwiększa się maksymalne obłożenie hoteli. Podniesiony zostanie też limit osób na targach, konferencjach i koncertach. Do limitów osób nie będą wliczały się osoby zaszczepione.

    Jacek Bisiński (Google): Agroturystyka wysoko w wyszukiwarkach [PODCAST]

    Jak podaje Google, w ostatnim miesiącu 7 na 10 wyszukiwań związanych z podróżami dotyczyło miejsc w Polsce, a 31% było związanych z zagranicą. Jakie kierunki najczęściej wpisujemy do wyszukiwarki? Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Łączenie w jednym oświadczeniu różnych zgód - wyrok NSA

    Czy łączenie zgody na przetwarzanie danych osobowych i zgody na telemarketing w jednym oświadczeniu klienta jest zgodne z prawem?

    Kredyt denominowany w walucie obcej - wyrok TSUE dot. przedawnienia zwrotu pieniędzy

    Kredyt denominowany w walucie obcej. Wobec konsumenta, który zawarł umowę kredytu denominowanego w walucie obcej i nie ma wiedzy w zakresie nieuczciwego charakteru warunku zawartego w umowie kredytu, nie może obowiązywać jakikolwiek termin przedawnienia w odniesieniu do zwrotu kwot zapłaconych na podstawie tego warunku - orzekł 10 czerwca 2021 r. Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawach dotyczących kredytów denominowanych we franku szwajcarskim (CHF), gdzie walutą spłaty było euro (EUR). Zdaniem TSUE, informacje przekazane konsumentowi przez kredytodawcę dotyczące istnienia ryzyka kursowego nie spełniają wymogu przejrzystości, jeżeli opierają się na założeniu, że parytet między walutą rozliczeniową a walutą spłaty pozostanie stabilny przez cały okres obowiązywania tej umowy.

    Subskrypcyjny model sprzedaży - zagrożenia dla firm

    76 % internautów nie rozumie powodów, dla których należałoby płacić za dostęp do artykułów w sieci. Jest to poważna bariera dla rozwoju modelu subskrypcyjnego w polskich mediach.

    Konsultacje ws. uprawnień do połowów między UE a Wielką Brytanią

    Zakończyły się dwustronne konsultacje między UE a Zjednoczonym Królestwem w sprawie uprawnień do połowów na 2021 i 2022 r. Co dalej ze współpracą w dziedzinie rybołówstwa?

    Jak zainwestować z sukcesem w lokal pod wynajem?

    Wynajem nieruchomości. Najważniejsze czynniki decydujące o biznesowym sukcesie inwestowania w nieruchomości na wynajem to lokalizacja, która jest dobrze skomunikowana, bliskość terenów zielonych i elastyczność funkcji.

    50% przedsiębiorców boi się o płynność [BADANIE]

    Co drugi przedsiębiorca z sektora MŚP stoi przed wyzwaniem, jakim jest utrzymanie płynności finansowej. Jednocześnie 3/4 firm ma odłożone środki pieniężne, po które może sięgnąć w razie potrzeby.

    Sprzedaż nieruchomości w drodze e-licytacji

    Sprzedaż nieruchomości w drodze e-licytacji. Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego, podpisana już przez prezydenta, umożliwi prowadzenie sprzedaży nieruchomości w drodze e-licytacji.

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Czy mądrzejsze kraje są bogatsze?

    Przez lata prowadzono szeroko zakrojone badania nad związkiem między bogactwem a IQ, które w znacznym stopniu potwierdziły tezę, że inteligencja osobista wpływa na status finansowy. Zgromadzone dane niekoniecznie jednak dają pełny obraz sytuacji.

    Inteligentny dom - czego oczekują Polacy?

    Inteligentny dom. Ponad 50% Polaków deklaruje, że bardziej niż jeszcze rok temu zwraca uwagę na oszczędności na rachunkach – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research dla Netatmo. Potrzeba oszczędności jest najczęstszą zachętą do zakupu urządzeń smart home. Polacy kupują też inteligentne rozwiązania aby ułatwić sobie życie, co ma szczególne znaczenie teraz, gdy więcej czasu spędzamy w domu. W ciągu ostatniego roku urządzenie smart home kupił już co dziesiąty z nas.

    Startupowcy muszą nauczyć się rozmów z funduszami venture capital

    Pierwszy dialog między reprezentantem funduszu venture capital a start-upem przypomina nieco rozmowę kwalifikacyjną. Jest to pewna utarta konwencja, w ramach której padają podobne pytania: o model biznesowy, konkurencję, plan rozwoju czy oczekiwania względem wartości spółki.

    Bartosz Bąbrych: Pogłoski o śmierci polskiej fotowoltaiki są mocno przesadzone

    Trend na niezależność energetyczną i wytwarzanie własnego prądu jest już nie do odwrócenia - uważa Bartosz Bąbrych.