REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Połowa firm upadnie, jeżeli nie podda się cyfryzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Po rocznicy lockdownu, ponad połowa przedsiębiorstw z Europy Środkowo – Wschodniej przyspieszyła z realizacją inicjatyw cyfrowej transformacji.
Po rocznicy lockdownu, ponad połowa przedsiębiorstw z Europy Środkowo – Wschodniej przyspieszyła z realizacją inicjatyw cyfrowej transformacji.

REKLAMA

REKLAMA

Cyfrowe oblicze firm – nie tylko polskich - wyewoluowało przez ten rok niemal nie do poznania. Do zrobienia jednak nadal pozostaje wiele, a otoczenie konkurencyjne zdaje się wywierać coraz mocniejszą presję.

Co druga firma upadnie

Takie jest nadrzędny wniosek z najnowszej publikacji firmy KONG – 2021 Digital Innovation Benchmark, która dowodzi, że ponad połowa przedsiębiorstw (51%) z Europy oraz USA jest przekonana, że przetrwa maksymalnie 3 lata zanim straci cały rynkowy udział na rzecz konkurencji bądź zostanie przejęta przez większą organizację o ile nie nadąży za zmianami w obszarze cyfryzacji. Przed rokiem podobnego zdania było dużo mniej, bo 37% respondentów.

REKLAMA

Jakie są bariery wejścia do cyfryzacji?

REKLAMA

Opracowanie firmy KONG wskazuje również na największe przeszkody, których „przeskoczenie” przez przedsiębiorstwa stanowi dziś pewien problem i ogranicza tempo wdrażania cyfrowych rozwiązań. Trzy najczęściej wskazywane przez firmy zaproszone do badania to złożoność obsługi wielu różnych narzędzi technologicznych, bazowanie na dotychczas posiadanych systemach i zasobach – głównie ulokowanych in-house – oraz brak automatyzacji obsługi procesów IT, powodujący konieczność powtarzania przez personel tych samych, żmudnych i powtarzalnych czynności.

- Paradoksalnie, najbardziej problematyczne przeszkody w implementacji cyfrowych rozwiązań są de facto możliwe do zwalczenia właśnie poprzez stopniowe przechodzenie na zarządzanie firmą przez usługi chmurowe, stanowiące główny filar digitalizacji. Wciąż jednak we znaki dają się przyzwyczajenia czy wola dalszego użytkowania zasobów i środowisk IT posiadanych wewnątrz organizacji – tłumaczy Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud. 

- Ze zrealizowanego przez nas w Polsce oraz w krajach regionu CEE (Czechy i Węgry) badania wynika, że do barier należy dołożyć także procedury i regulacje, które hamują postępy w cyfryzacji. Wiele wskazuje jednak na to, że akurat ten problem będzie udawało się systematycznie zwalczać, ze względu na postępy we współpracy tzw. branż regulowanych z legislatorami – dodaje Zmaczyński.

Jak zmieniają się priorytety firm?

REKLAMA

Firmy zapytane o główne cele przyspieszania ze zmianą zarządzania na cyfrowe w tym roku wskazują przede wszystkim na poprawę efektywności operacyjnej, potem na zwiększenie wydajności aplikacji biznesowych i zakresu ich funkcji zarządczych, zaś trzecim priorytetem jest poprawa ich bezpieczeństwa. Najbardziej widoczną zmianą po roku od lockdownu jest fakt, że listy TOP 3 celów do osiągnięcia dzięki digitalizacji zniknęła redukcja kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


– Mimo cięć budżetowych w niemal wszystkich obszarach firmy i instytucje nie tylko systematycznie powiększają swoje wydatki na IT ale w coraz mniejszym stopniu zależy im na obniżeniu dzięki nim kosztów funkcjonowania. W dość niepewnym i trudnym czasie mimo wszystko starają się patrzeć perspektywicznie i zaczynają zdawać sobie sprawę, że inwestycje w rozwiązania technologiczne nie tyle pozwolą im zmniejszyć wydatki operacyjne co zagwarantują „utrzymanie się” na rynkach – stwierdza Marcin Zmaczyński.

Region CEE „przed” i „po”

Potwierdza to kolejny wniosek z raportu KONG, dotyczący lokowania budżetów firm i instytucji. Jak przekonują analitycy firmy rok po wstrzymaniu światowej gospodarki aż trzy czwarte przedsiębiorstw zwiększa właśnie swoje wydatki na usługi IT oraz personel developerów aplikacji, w tym blisko jedna trzecia o minimum 25%.

W Europie, a dokładniej w regionie CEE, jeszcze przed rokiem firmy również z widocznym optymizmem podchodziły do kwestii zwiększania inwestycji w IT. Zwłaszcza w obszarze cyberbezpieczeństwa. Według analizy Aruba Cloud Wykorzystanie usług chmurowych w biznesie. Analiza rynku polskiego, czeskiego i węgierskiego więcej środków na rozwiązania tego typu planowało przeznaczyć 39% przedsiębiorstw z Polski, 57% z Czech oraz 51% z Węgier.

Generalnie, po rocznicy lockdownu, ponad połowa (53%) przedsiębiorstw z Europy Środkowo – Wschodniej przyspieszyła z realizacją inicjatyw cyfrowej transformacji. Tu, praktycznie nie ma dystansu w porównaniu do globalnego wskaźnika, wynoszącego 54%. O tym fakcie informuje opublikowana właśnie analiza Veeam. Jednocześnie, przekonuje ona także, że prawie 80% firm z tego regionu napotyka przeszkody podobne do tych wskazywanych w opracowaniu KONG – m.in. zależność od starych systemów czy braki wykwalifikowanego personelu informatycznego.

Czy chmura jest przyszłością?

Warto także dodać, że pomimo zróżnicowanych barier w drodze do cyfrowej transformacji, daje się zauważyć bardzo widoczny wzrost liczby przedsiębiorstw „wysoko uzależnionych” od usług i rozwiązań cloud computingu. Czyli takich, które nie tyle wspomagają swoje zarządzanie narzędziami chmurowymi, a w pełni na nich je opierają.

Wskazuje na to jedna z ostatnich analiz Eurostatu – High level dependence on cloud computing services. W Polsce odsetek tego typu firm jeszcze w 2018 nie przekraczał 5%, pod koniec 2020 wzrósł już ponad dwukrotnie. Znaczące wzrosty odnotowano zresztą w przypadku wszystkich państw EU-27, we Włoszech np. odsetek ten poszybował aż 3-krotnie. Natomiast europejska średnia wynosząca w 2018 nieco ponad 10% dziś przekracza już poziom 20%.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA