REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Połowa firm upadnie, jeżeli nie podda się cyfryzacji

Po rocznicy lockdownu, ponad połowa przedsiębiorstw z Europy Środkowo – Wschodniej przyspieszyła z realizacją inicjatyw cyfrowej transformacji.
Po rocznicy lockdownu, ponad połowa przedsiębiorstw z Europy Środkowo – Wschodniej przyspieszyła z realizacją inicjatyw cyfrowej transformacji.

REKLAMA

REKLAMA

Cyfrowe oblicze firm – nie tylko polskich - wyewoluowało przez ten rok niemal nie do poznania. Do zrobienia jednak nadal pozostaje wiele, a otoczenie konkurencyjne zdaje się wywierać coraz mocniejszą presję.

Co druga firma upadnie

Takie jest nadrzędny wniosek z najnowszej publikacji firmy KONG – 2021 Digital Innovation Benchmark, która dowodzi, że ponad połowa przedsiębiorstw (51%) z Europy oraz USA jest przekonana, że przetrwa maksymalnie 3 lata zanim straci cały rynkowy udział na rzecz konkurencji bądź zostanie przejęta przez większą organizację o ile nie nadąży za zmianami w obszarze cyfryzacji. Przed rokiem podobnego zdania było dużo mniej, bo 37% respondentów.

REKLAMA

Jakie są bariery wejścia do cyfryzacji?

REKLAMA

Opracowanie firmy KONG wskazuje również na największe przeszkody, których „przeskoczenie” przez przedsiębiorstwa stanowi dziś pewien problem i ogranicza tempo wdrażania cyfrowych rozwiązań. Trzy najczęściej wskazywane przez firmy zaproszone do badania to złożoność obsługi wielu różnych narzędzi technologicznych, bazowanie na dotychczas posiadanych systemach i zasobach – głównie ulokowanych in-house – oraz brak automatyzacji obsługi procesów IT, powodujący konieczność powtarzania przez personel tych samych, żmudnych i powtarzalnych czynności.

- Paradoksalnie, najbardziej problematyczne przeszkody w implementacji cyfrowych rozwiązań są de facto możliwe do zwalczenia właśnie poprzez stopniowe przechodzenie na zarządzanie firmą przez usługi chmurowe, stanowiące główny filar digitalizacji. Wciąż jednak we znaki dają się przyzwyczajenia czy wola dalszego użytkowania zasobów i środowisk IT posiadanych wewnątrz organizacji – tłumaczy Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud. 

- Ze zrealizowanego przez nas w Polsce oraz w krajach regionu CEE (Czechy i Węgry) badania wynika, że do barier należy dołożyć także procedury i regulacje, które hamują postępy w cyfryzacji. Wiele wskazuje jednak na to, że akurat ten problem będzie udawało się systematycznie zwalczać, ze względu na postępy we współpracy tzw. branż regulowanych z legislatorami – dodaje Zmaczyński.

Jak zmieniają się priorytety firm?

REKLAMA

Firmy zapytane o główne cele przyspieszania ze zmianą zarządzania na cyfrowe w tym roku wskazują przede wszystkim na poprawę efektywności operacyjnej, potem na zwiększenie wydajności aplikacji biznesowych i zakresu ich funkcji zarządczych, zaś trzecim priorytetem jest poprawa ich bezpieczeństwa. Najbardziej widoczną zmianą po roku od lockdownu jest fakt, że listy TOP 3 celów do osiągnięcia dzięki digitalizacji zniknęła redukcja kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


– Mimo cięć budżetowych w niemal wszystkich obszarach firmy i instytucje nie tylko systematycznie powiększają swoje wydatki na IT ale w coraz mniejszym stopniu zależy im na obniżeniu dzięki nim kosztów funkcjonowania. W dość niepewnym i trudnym czasie mimo wszystko starają się patrzeć perspektywicznie i zaczynają zdawać sobie sprawę, że inwestycje w rozwiązania technologiczne nie tyle pozwolą im zmniejszyć wydatki operacyjne co zagwarantują „utrzymanie się” na rynkach – stwierdza Marcin Zmaczyński.

Region CEE „przed” i „po”

Potwierdza to kolejny wniosek z raportu KONG, dotyczący lokowania budżetów firm i instytucji. Jak przekonują analitycy firmy rok po wstrzymaniu światowej gospodarki aż trzy czwarte przedsiębiorstw zwiększa właśnie swoje wydatki na usługi IT oraz personel developerów aplikacji, w tym blisko jedna trzecia o minimum 25%.

W Europie, a dokładniej w regionie CEE, jeszcze przed rokiem firmy również z widocznym optymizmem podchodziły do kwestii zwiększania inwestycji w IT. Zwłaszcza w obszarze cyberbezpieczeństwa. Według analizy Aruba Cloud Wykorzystanie usług chmurowych w biznesie. Analiza rynku polskiego, czeskiego i węgierskiego więcej środków na rozwiązania tego typu planowało przeznaczyć 39% przedsiębiorstw z Polski, 57% z Czech oraz 51% z Węgier.

Generalnie, po rocznicy lockdownu, ponad połowa (53%) przedsiębiorstw z Europy Środkowo – Wschodniej przyspieszyła z realizacją inicjatyw cyfrowej transformacji. Tu, praktycznie nie ma dystansu w porównaniu do globalnego wskaźnika, wynoszącego 54%. O tym fakcie informuje opublikowana właśnie analiza Veeam. Jednocześnie, przekonuje ona także, że prawie 80% firm z tego regionu napotyka przeszkody podobne do tych wskazywanych w opracowaniu KONG – m.in. zależność od starych systemów czy braki wykwalifikowanego personelu informatycznego.

Czy chmura jest przyszłością?

Warto także dodać, że pomimo zróżnicowanych barier w drodze do cyfrowej transformacji, daje się zauważyć bardzo widoczny wzrost liczby przedsiębiorstw „wysoko uzależnionych” od usług i rozwiązań cloud computingu. Czyli takich, które nie tyle wspomagają swoje zarządzanie narzędziami chmurowymi, a w pełni na nich je opierają.

Wskazuje na to jedna z ostatnich analiz Eurostatu – High level dependence on cloud computing services. W Polsce odsetek tego typu firm jeszcze w 2018 nie przekraczał 5%, pod koniec 2020 wzrósł już ponad dwukrotnie. Znaczące wzrosty odnotowano zresztą w przypadku wszystkich państw EU-27, we Włoszech np. odsetek ten poszybował aż 3-krotnie. Natomiast europejska średnia wynosząca w 2018 nieco ponad 10% dziś przekracza już poziom 20%.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA