REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego 80 tys. osób ma dopłacić do kupowanego mieszkania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Łukasiewicz
Zmiany w podatku VAT nie działają na korzyść kupujących mieszkania.
Zmiany w podatku VAT nie działają na korzyść kupujących mieszkania.

REKLAMA

REKLAMA

Przez podniesienie podatku VAT nawet 80 tys. osób może stanąć przed koniecznością dopłaty do mieszkania, nabywanego na rynku pierwotnym. W najbardziej skrajnych przypadkach trzeba będzie dołożyć do nieruchomości ponad ćwierć miliona złotych. Pomocne może okazać się zwiększenie kwoty zaciągniętego kredytu, ale to pociąga za sobą dodatkowe formalności i opłaty w banku.

Jedną z konsekwencji wyższych stawek VAT od nowego roku może być zmiana cen mieszkań i domów, na które zawarto już umowy przedwstępne z deweloperami. Często zawierają one zapis, pozwalający deweloperowi na podniesienie ceny w przypadku zwiększenia się stawki podatku. Trzeba bowiem pamiętać, że podatek jest płacony już po zawarciu aktu notarialnego, zgodnie z obowiązującymi w danym momencie stawkami VAT. Z podwyżką kosztów muszą też liczyć się budujący domy. W praktyce dla osób kredytujących zakup lub budowę oznacza to, że przyznana przez bank kwota kredytu jest za mała. W przypadku większych mieszkań i domów różnica może być znacząca.

REKLAMA

REKLAMA

Nawet 250 tys. zł dopłaty

Rozważmy kupno mieszkania o powierzchni 300 m kw. i cenie 2,4 mln zł . Może ono podrożeć o blisko 191 tys. zł. Gdyby wyjściowa cena m kw. mieszkania wynosiła nie 8 tys. zł, ale 11,3 tys. zł, co jest średnią ceną apartamentu na 15 największych rynkach, podwyżka sięgnęłaby aż 269 tys. zł.

Z czego to wynika? Zgodnie z nowymi przepisami w większości przypadków stawka podatku VAT od nowych mieszkań i domów oferowanych przez dewelopera wynosi 8%. Gdy jednak metraż mieszkania przekracza 150 m kw., a domu – 300 m kw., to każdy dodatkowy metr jest opodatkowany podstawową stawką podatku – 23%. Warto tu przypomnieć, że do końca 2010 r. obowiązywała jednolita stawka VAT, wynosząca 7%.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Co nabywamy kupując nieruchomość?

Droższe materiały

Obecnie zmniejszył się też limit zwrotu VAT za materiały budowlane. Odzyskać można 15 pp., czyli różnicę między stawką 23% a 8%. W praktyce jest to podniesienie kosztów materiałów budowlanych z 7% do 8%, ponieważ dotychczas obowiązywał zwrot różnicy między 7% a 22%.

Większe wydatki na nieruchomości nawet dla 160 tys. osób

W przybliżeniu trzy na cztery nieruchomości są kupowane z udziałem kredytu. Proces deweloperski trwa blisko 2 lata, a w tym czasie deweloperzy rozpoczęli budowę około 107 tys. lokali. Oznacza to, że nawet 80 tys. osób może posiadać zbyt mały kredyt. Do tego trzeba jeszcze doliczyć budujących domy, których może być nawet drugie tyle.

Trzy sposoby na dopłatę

Kupujący i budujący mają w tej sytuacji trzy rozwiązania. Pierwszym z nich jest samodzielne sfinansowanie brakującej kwoty. Dla mniejszych mieszkań będzie to pewnie najczęstsze rozwiązanie.

Polecamy serwis: Kredyty

Przyszli właściciele dużych mieszkań mogą jednak mocno odczuć konieczność wpłaty do dewelopera równowartości nowego samochodu średniej, a nawet wyższej klasy. Pozostaje im złożenie w banku wniosku o podwyższenie kwoty kredytu. Oznacza to w praktyce konieczność ponownego dostarczenia dokumentów dochodowych, zbadania zdolności kredytowej i podpisania aneksu kredytowego, którego kosztu z reguły wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Jeżeli bank zaostrzył ostatnio zasady przyznawania kredytów w związku z wprowadzoną w grudniu Rekomendacją T i obniżył zdolność kredytową, może okazać się, że kwota kredytu zostanie niezmieniona. Bank może również odmówić podwyższenia dostępnej kwoty, jeżeli uzna, że rynkowa wartość nieruchomości jest niższa niż nowa, wyższa cena.

Pozostaje wtedy próba refinansowania kredytu w bardziej liberalnym banku, co wymaga ponownego przejścia przez całą procedurę kredytową i pokrycia kosztów, związanych z udzieleniem kredytu. Jeżeli zdolność kredytowa jest zbyt niska, można rozważyć wydłużenie okresu kredytowania, połączenia sił z dodatkowym kredytobiorcą, zmianę rat malejących na równe czy też przewalutowanie kredytów walutowych na złotowe.

Trzecim wyjściem okazuje się skorzystanie np. z limitu na koncie czy kredytu gotówkowego. W tym przypadku koszty są jednak na tyle wysokie. Ten wariant opłaca się brać pod uwagę tylko przy wzroście ceny nieruchomości rzędu kilku czy kilkunastu tysięcy zł.

Banki chętne do podwyżek

Home Broker zapytał banki, jakie rozwiązania przewidują dla swoich klientów, dotkniętych podwyżką VAT oraz w jaki sposób ich umowy regulują postępowanie w przypadku takich okoliczności. Z przeprowadzonej ankiety wynika, że banki zgodnie zgadzają się na podwyższenie kwoty kredytu. Stawiają jednak wymóg posiadania zdolności kredytowej, weryfikowanej w oparciu o nowe dokumenty oraz wystarczającej wartości nieruchomości. Ukłon w stronę klientów wykonuje Millennium Bank, gdzie w przypadku kredytów, udzielanych do 12 miesięcy wstecz, podwyższenie możliwe jest w oparciu o oświadczenie o dochodach. Kredytobiorca musi też udokumentować wzrost ceny poprzez przedstawienie aneksu do umowy przedwstępnej lub nowego oświadczenia inwestora zastępczego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA