REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rynek nieruchomości wygląda z perspektywy pośredników?

Marta Kosińska
Marta Kosińska
ekspert rynku nieruchomości
43% agentów nieruchomości w ciągu miesiąca zawarło 1 – 2 transakcje.
43% agentów nieruchomości w ciągu miesiąca zawarło 1 – 2 transakcje.

REKLAMA

REKLAMA

Z ankiety, przeprowadzonej wśród 110 agentów nieruchomości, wyłania się obraz roku 2010 na rynku kupna i sprzedaży. 43% badanych podsumowało go jako dobry lub bardzo dobry. Na początku roku 2010 tylko 31% ankietowanych było zadowolonych ze swoich osiągnięć w roku poprzednim. Ubyło 14% pośredników, narzekających na miniony rok na rynku nieruchomości.

Ilość transakcji zawartych w ciągu miesiąca

REKLAMA

Badanie zostało przeprowadzone przez serwis Szybko.pl. Wśród ankietowanych agentów większość – 52% - w roku 2010 zamknęła mniej niż 12 transakcji rocznie, czyli niecałą transakcję miesięcznie. 37% deklaruje, że udało się sfinalizować średnio od 1 do 2 transakcji sprzedaży w ciągu miesiąca, a 10% – od 3 do 5. Ankieta wskazuje, iż wyniki pracy pośredników są gorsze niż w 2009 roku, kiedy to 38% agentów nieruchomości zamykało mniej niż 1 transakcję miesięcznie, a 43% – od 1 do 2. Mimo mniejszej skuteczności pośrednicy oceniają rok 2010 lepiej od poprzedniego. Najprawdopodobniej także oni, podobnie jak sprzedający, zweryfikowali swoje oczekiwania i dostosowali je do aktualnych warunków rynkowych.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatność prowizji od transakcji

Mimo kryzysu i zastoju na rynku nie zmieniła się zasadniczo reguła pobierania prowizji od obu stron transakcji. W 67% przypadków prowizję płaci zarówno sprzedający, jak i kupujący. Są jednak widoczne pewne zmiany: zmalała liczba przypadków, kiedy tylko kupujący płaci pośrednikowi prowizję. Grupa ta zmniejszyła się o 4 punkty procentowe i jest to kolejny dowód na to, że obecnie rządzi „rynek kupujących”.

Dowiedz się także: Czy warto nie płacić za mieszkanie w trakcie budowy?


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Wysokość pobieranej prowizji

W 2010 roku nadal postępował proces obniżania wysokości pobieranej prowizji. 48% ankietowanych deklaruje, że obniżyło jej wysokość. Jest to widoczne na wykresach, porównujących wysokość prowizji pobieranych w 2009 i 2010 roku. O 10 punktów procentowych zwiększyła się liczba agentów, pobierających najniższą prowizję o wysokości do 1,5% , zaś o 8 punktów – grupa, pobierająca wynagrodzenie od 1,6% do 2%. W 2010 roku najczęściej stosowano prowizję między 1,6% a 2% wartości transakcji.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Przyczyny nieurodzaju na rynku nieruchomości w roku 2009

Jako zasadniczą przeszkodę na drodze do zawarcia transakcji pośrednicy wskazują zbyt wysoką cenę nieruchomości. Zdecydowanie zmniejszył się natomiast odsetek wskazań na brak możliwości zaciągnięcia kredytu. Takie relacje pośredników potwierdzają tezę o dużej dysproporcji między oczekiwaniami i chęciami właścicieli, a możliwościami potencjalnych kupców.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Polecamy serwis: Budżet domowy

Rynek nieruchomości w 2011 roku

Pośrednicy liczą na poprawę sytuacji w 2011 roku, choć nie są już tak optymistyczni jak przed rokiem. 60% twierdzi, że kolejny rok będzie lepszy od poprzedniego, podczas gdy przed rokiem optymizm deklarowało 67% ankietowanych. W porównaniu z zeszłym rokiem, wzrosła liczba pesymistów – 11% twierdzi, że sytuacja nie poprawi się, natomiast prawie jedna trzecia nie chce snuć żadnych prognoz.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

W 2011 roku zdecydowana większość ankietowanych agentów postawi na promocję swoich ofert w Internecie, zarówno poprzez własną stronę (17%), jak i portale nieruchomości (48%). Jest to najszybsza, a zarazem i jedna z najtańszych form marketingu, stosowana przez pośredników w sprzedaży nieruchomości. Daje ona szansę na kolejne obniżki prowizji w 2011 roku. 13% pośredników deklaruje, że będzie wykorzystywało informację o prowizji pobieranej od jednej strony transakcji jako slogan, należący do głównych haseł marketingowych.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2010 roku poprzez serwis nieruchomości Szybko.pl. W badaniu wzięło udział 110 pośredników z całego kraju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA