REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rynek nieruchomości wygląda z perspektywy pośredników?

Marta Kosińska
Marta Kosińska
ekspert rynku nieruchomości
43% agentów nieruchomości w ciągu miesiąca zawarło 1 – 2 transakcje.
43% agentów nieruchomości w ciągu miesiąca zawarło 1 – 2 transakcje.

REKLAMA

REKLAMA

Z ankiety, przeprowadzonej wśród 110 agentów nieruchomości, wyłania się obraz roku 2010 na rynku kupna i sprzedaży. 43% badanych podsumowało go jako dobry lub bardzo dobry. Na początku roku 2010 tylko 31% ankietowanych było zadowolonych ze swoich osiągnięć w roku poprzednim. Ubyło 14% pośredników, narzekających na miniony rok na rynku nieruchomości.

Ilość transakcji zawartych w ciągu miesiąca

REKLAMA

Badanie zostało przeprowadzone przez serwis Szybko.pl. Wśród ankietowanych agentów większość – 52% - w roku 2010 zamknęła mniej niż 12 transakcji rocznie, czyli niecałą transakcję miesięcznie. 37% deklaruje, że udało się sfinalizować średnio od 1 do 2 transakcji sprzedaży w ciągu miesiąca, a 10% – od 3 do 5. Ankieta wskazuje, iż wyniki pracy pośredników są gorsze niż w 2009 roku, kiedy to 38% agentów nieruchomości zamykało mniej niż 1 transakcję miesięcznie, a 43% – od 1 do 2. Mimo mniejszej skuteczności pośrednicy oceniają rok 2010 lepiej od poprzedniego. Najprawdopodobniej także oni, podobnie jak sprzedający, zweryfikowali swoje oczekiwania i dostosowali je do aktualnych warunków rynkowych.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatność prowizji od transakcji

Mimo kryzysu i zastoju na rynku nie zmieniła się zasadniczo reguła pobierania prowizji od obu stron transakcji. W 67% przypadków prowizję płaci zarówno sprzedający, jak i kupujący. Są jednak widoczne pewne zmiany: zmalała liczba przypadków, kiedy tylko kupujący płaci pośrednikowi prowizję. Grupa ta zmniejszyła się o 4 punkty procentowe i jest to kolejny dowód na to, że obecnie rządzi „rynek kupujących”.

Dowiedz się także: Czy warto nie płacić za mieszkanie w trakcie budowy?


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Wysokość pobieranej prowizji

W 2010 roku nadal postępował proces obniżania wysokości pobieranej prowizji. 48% ankietowanych deklaruje, że obniżyło jej wysokość. Jest to widoczne na wykresach, porównujących wysokość prowizji pobieranych w 2009 i 2010 roku. O 10 punktów procentowych zwiększyła się liczba agentów, pobierających najniższą prowizję o wysokości do 1,5% , zaś o 8 punktów – grupa, pobierająca wynagrodzenie od 1,6% do 2%. W 2010 roku najczęściej stosowano prowizję między 1,6% a 2% wartości transakcji.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Przyczyny nieurodzaju na rynku nieruchomości w roku 2009

Jako zasadniczą przeszkodę na drodze do zawarcia transakcji pośrednicy wskazują zbyt wysoką cenę nieruchomości. Zdecydowanie zmniejszył się natomiast odsetek wskazań na brak możliwości zaciągnięcia kredytu. Takie relacje pośredników potwierdzają tezę o dużej dysproporcji między oczekiwaniami i chęciami właścicieli, a możliwościami potencjalnych kupców.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Polecamy serwis: Budżet domowy

Rynek nieruchomości w 2011 roku

Pośrednicy liczą na poprawę sytuacji w 2011 roku, choć nie są już tak optymistyczni jak przed rokiem. 60% twierdzi, że kolejny rok będzie lepszy od poprzedniego, podczas gdy przed rokiem optymizm deklarowało 67% ankietowanych. W porównaniu z zeszłym rokiem, wzrosła liczba pesymistów – 11% twierdzi, że sytuacja nie poprawi się, natomiast prawie jedna trzecia nie chce snuć żadnych prognoz.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

W 2011 roku zdecydowana większość ankietowanych agentów postawi na promocję swoich ofert w Internecie, zarówno poprzez własną stronę (17%), jak i portale nieruchomości (48%). Jest to najszybsza, a zarazem i jedna z najtańszych form marketingu, stosowana przez pośredników w sprzedaży nieruchomości. Daje ona szansę na kolejne obniżki prowizji w 2011 roku. 13% pośredników deklaruje, że będzie wykorzystywało informację o prowizji pobieranej od jednej strony transakcji jako slogan, należący do głównych haseł marketingowych.


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2010 roku poprzez serwis nieruchomości Szybko.pl. W badaniu wzięło udział 110 pośredników z całego kraju.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA