REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy opłaca się korzystać ze zlecenia stałego i polecenia zapłaty?

Jarosław Sadowski
Główny analityk Expander Advisors
Pieniądze z naszego konta mogą być automatycznie przelewane na wskazany rachunek.
Pieniądze z naszego konta mogą być automatycznie przelewane na wskazany rachunek.

REKLAMA

REKLAMA

Zlecenia stałe lub polecenia zapłaty to znakomite rozwiązanie dla osób, które nie chcą co miesiąc zastanawiać się, do kiedy należy uiścić opłaty za mieszkanie. Wykorzystują to niektóre banki, naliczając za nie wysokie opłaty. Przykładowo w Banku Pocztowym każda płatność w ramach polecenia zapłaty kosztuje 4 zł. Przy trzech poleceniach zapłaty opłata roczna wyniesie w sumie 144 zł. Tylko 9 banków oferuje bezpłatne korzystanie z tej usługi.

REKLAMA

Z każdym rokiem banki wprowadzają udogodnienia, które ułatwiają nam życie. Coraz mniej Polaków odwiedza pocztę czy placówki bankowe, aby zlecić comiesięczne płatności, lecz wykonuje wszystko przez Internet. Jednak niezależnie od tego czy korzystamy z sieci, czy chodzimy do placówki, musimy pamiętać, aby realizować cyklicznie wszystkie płatności. Niestety część z nich płacimy co miesiąc, inne co kwartał. Niektóre musimy uregulować na początku miesiąca, a inne pod koniec. Łatwo więc o pomyłki.

REKLAMA

Żeby nie pogubić się w tym wszystkim, warto korzystać z przelewów automatycznych, czyli zleceń stałych i poleceń zapłaty. Są wykonywane bez konieczności ich każdorazowego wypełniania i zatwierdzania. Podstawowa różnica między nimi polega na tym, że zlecenia stałe wykorzystujemy dla płatności, których kwota zawsze jest taka sama. Polecenie zapłaty zwykle jest  stosowane wtedy, gdy regularne płatności mają różne kwoty, czyli np. do płacenia rachunków za telefon czy prąd. Jest to możliwe, gdyż odbiorca, np. firma telekomunikacyjna, informuje nasz bank, jaką kwotę w danym miesiącu należy uregulować. Dla bezpieczeństwa klient może anulować taką płatność, jeśli uzna, że kwota jest niewłaściwa. Należy jednak zaznaczyć, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby regulować w ten sposób płatności o stałej kwocie.

Dowiedz się także: Jakie są konsekwencje niespłacania kredytu?

Polecenie zapłaty za darmo

Expander sprawdził, które banki pozwalają korzystać z udogodnienia, jakie niewątpliwie stanowią automatyczne przelewy oraz ile kosztuje korzystanie z nich. W przypadku polecenia zapłaty aż w 9 badanych bankach korzystanie z tej usługi nie wiąże się z żadną opłatą. Jeśli opłata jest naliczana, to najczęściej stanowi ona koszt realizacji każdej płatności i wynosi ok. 1 zł. Najwięcej za korzystanie z tej usługi nalicza Bank Pocztowy – aż 4 zł za każdą wykonaną płatność. W jeszcze gorszej sytuacji są jednak klienci Polbanku i Eurobanku, gdyż w ogóle nie mogą skorzystać z polecenia zapłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odwołanie przelewu wykonywania zapłaty

Opłaty mogą być naliczane nie tylko za realizację, lecz także za odwołanie przelewu wykonanego za pomocą polecenia zapłaty. Polecenie zapłaty, w przeciwieństwie do zwykłego przelewu czy zlecenia stałego, można odwołać. Jeśli więc zorientujemy się, że odbiorca pobrał z naszego konta zbyt wysoką kwotę, to można mu ją odebrać. W części banków odwołanie takiej płatności jest obarczone prowizją. Dla przykładu Bank BPH i Gospodarczy Bank Wielkopolski naliczają z tego tytułu opłatę wynosząca aż 5 zł. Należy jednak zaznaczyć, że konieczność skorzystania z tej funkcjonalności zdarza się niezwykle rzadko.

Brak środków na koncie

Warto również pamiętać, aby w okresie płatności nie zabrakło środków na koncie. Dla przykładu Deutsche Bank w takiej sytuacji nalicza prowizję w wysokości 3 zł. W rezultacie może to drogo kosztować posiadacza rachunku. Jeśli bowiem odbiorca nie otrzyma pieniędzy, ma możliwość codziennego ponawiania informacji o konieczności wykonania polecenia zapłaty. W takiej sytuacji właściciel konta byłby obciążany prowizją w wysokości 3 zł dzień w dzień, aż do momentu wpłynięcia środków na konto.

Zestawienie kosztów dla polecenia zapłaty

Polecamy serwis: Lokaty

Koszty zlecenie stałego

Choć zlecenie stałe jest znacznie mniej skomplikowaną usługą niż polecenie zapłaty, to znacznie częściej trzeba za nią zapłacić. W przypadku standardowych rachunków tylko w ING Banku Śląskim i Raiffeisen Banku jest ona bezpłatna. Więcej takich ofert można znaleźć wśród rachunków internetowych. Podobnie jak w przypadku polecenia zapłaty, tu także opłata jest zwykle naliczana za samą realizację przelewu. W części banków płaci się jedynie za uruchomienie usługi. Dla przykładu w Multibanku kosztuje to 3 zł. Istnieją również takie, które każą sobie płacić zarówno za uruchomienie usługi, jak i późniejsze przelewy. Tak jest w BGŻ czy Kredyt Banku.

Włączenie usługi polecenia zapłaty lub zlecenia stałego

Różnice między tymi usługami polegają również na sposobie uruchomienia. Rozpoczęcie korzystania z polecenia zapłaty wymaga wypełnienia dwóch druków zgody na obciążanie konta. Jeden musi trafić do danego banku, a drugi do firmy, której chcemy tym sposobem płacić. Zlecenie stałe uruchamiamy tylko w banku. Wystarczy udać się do oddziału lub zadzwonić na infolinię i złożyć odpowiednią dyspozycję. Jeśli posiadamy dostęp do bankowości internetowej, sami możemy włączyć tę usługę. Wystarczy podać numer konta, kwotę, termin (dzień miesiąca) i częstotliwość (miesięcznie, kwartalnie) jego wykonywania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA