REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega personal banking?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak

REKLAMA

REKLAMA

Już osoby, zarabiające nieco ponad równowartość dwóch średnich krajowych, mogą skorzystać z usług w ramach bankowości osobistej. Decydując się na prestiżowy rachunek, w ramach personal banking muszą liczyć się z wysokimi kosztami jego utrzymania, ale również otrzymują dostęp do ekskluzywnych ofert, unikatowych produktów i korzystnych warunków cenowych, niedostępnych dla innych.

Bankowość osobista dla klientów o dochodach 5 tys. zł

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z badań Ipsos Marketing, przeprowadzonych dla MultiBanku, tylko 3 proc. zamożnych klientów zmienia bank w ciągu roku. To znacznie mniej niż w masowej bankowości detalicznej, gdzie co krok pojawiają się nowe zachęty do przeniesienia rachunku, a klienci nie potrzebują mocnych bodźców do zmiany banku. Nagrody rzeczowe, darmowe bankomaty (nawet za granicą) czy ubezpieczenie karty debetowej dla klientów usług personal banking, nie są praktycznie żadną zachętą – w tym segmencie to standard. Tutaj zaczyna liczyć się dyskrecja, dostęp do ciekawych możliwości inwestycyjnych i indywidualne podejście do potrzeb klienta. Bankowość osobista w takiej formule ma za zadanie pełnić rolę uzupełnienia pomiędzy masową bankowością detaliczną, a usługami private banking, przeznaczonymi wyłącznie dla najzamożniejszych.

Dostęp do bankowości osobistej otwierają miesięczne dochody w wysokości 5 tys. netto, czyli niewiele ponad dwie średnie krajowe. Próg wejścia nie jest więc postawiony szczególnie wysoko, a konsumenci i tak podchodzą do tego typu usług z dużą rezerwą. Jednym z powodów jest wysoka cena prestiżowych rachunków, ponieważ miesięczny abonament może sięgać nawet 100 zł. W rzeczywistości jednak mało który klient ponosi opłatę, ponieważ większość banków umożliwia negocjowanie warunków lub zwyczajnie anuluje opłatę, jeśli rachunek jest zasilany odpowiednimi wpływami, rzędu 5-15 tys. zł miesięcznie. Wiele instytucji nawet nie stawia klientom żadnych warunków przy założeniu konta w ramach bankowości osobistej, a rolę katalizatora ma pełnić wysoka cena w tabeli opłat i prowizji. Gwarantuje to, że usługi trafią wyłącznie do grupy docelowej, klientów z grubszymi portfelami.

Dowiedz się także: Które produkty strukturyzowane oparte na surowcach przyniosły największe zyski w 2010 r.?

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi personal banking często oparte są o bezpośrednie kontakty i przez długi czas nie zmieni tego nawet fakt, że żyjemy w XXI wieku i przechodzimy dynamiczny rozwój bankowości elektronicznej. Większość instytucji, które obsługują tzw. VIP-ów, udostępnia specjalnie przeznaczone miejsca w bankowych placówkach. Oddzielne stanowiska, a nawet pokoje, mają zapewnić dyskrecję podczas rozmowy z osobistym doradcą. To nie jedyne rozwiązania, które zostały zaczerpnięte z bankowości prywatnej. Jest ich znacznie więcej, od produktów depozytowo-inwestycyjnych, przez negocjowane kursy walut i ubezpieczenia, aż po doradztwo podatkowe.

Możliwości inwestycyjne

Jednym z najważniejszych elementów bankowości personalnej jest oferta inwestowania oszczędności – najtrudniejszy element całej układanki. Bo to nie zdobycie nowego klienta stanowi największy problem, ani jego utrzymanie, lecz właśnie sprzedaż kolejnych produktów, na których bank będzie mógł zarobić. W tym celu klienci usług personal banking otrzymują szersze, często też tańsze, możliwości inwestycyjne. Mogą to być fundusze inwestycyjne, niedostępne dla klientów masowej bankowości detalicznej, zniżki przy ich nabywaniu czy chociażby możliwość negocjacji oprocentowania lokat. Przy okazji możliwości inwestycyjnych warto też wspomnieć o produktach strukturyzowanych, które w ramach personal banking często różnią się tylko wyższym progiem wejścia. To jeden z powodów, który sprawia, że bankowość osobista jest tylko namiastką prestiżu – od klienta oczekuje się więcej, nie zawsze oferując w zamian realne korzyści.

Ubezpieczenia i usługi concierge

Poza różnicami w ofercie kredytowej i depozytowo-inwestycyjnej, w ramach usług personal banking instytucje finansowe są bardzo aktywne na polu ubezpieczeń. Klient może liczyć zarówno na ubezpieczenie życiowe, jak i assistance. Pierwsze z nich nie powinno wzbudzać szczególnego zainteresowania, bo suma ubezpieczenia i tak z reguły jest bardzo niska. Natomiast assistance, które ma na celu pomoc w nagłych sytuacjach, takich jak choroba, awaria w domu lub na drodze, jest rozwiązaniem na tyle interesującym, że banki próbują nawet przenosić je do masowej bankowości. Wykorzystanie ubezpieczenia od nagłych zdarzeń jest jednak nikłe, ponieważ istnieje wiele ograniczeń, a sami klienci zapominają o usłudze. Personal banking zaczerpnął jeszcze jeden pomysł z bankowości prywatnej – usługi concierge, które mają służyć oszczędności czasu. Klient w każdej chwili może zadzwonić do konsultanta, żeby zamówić bilety na koncert, zarezerwować hotel czy zorganizować bukiet kwiatów dla żony. Dostęp do usług concierge, które kiedyś były przeznaczone wyłącznie dla najzamożniejszych, ma gwarantować poczucie bezpieczeństwa. W rzeczywistości wykorzystanie tych usług jest znikome, ponieważ nawet klienci drogich rachunków często nie do końca zdają sobie sprawę z przywilejów, do których mają dostęp.

Polecamy serwis: Lokaty

Zainteresowanie personal banking

Stawiane przed odbiorcami personal banking warunki nie należą do szczególnie wygórowanych, więc sami konsumenci również nie powinni oczekiwać fajerwerków. Wiele usług, zapożyczonych z bankowości prywatnej i korporacyjnej, na pewno robi wrażenie w momencie zakładania konta. Po czasie ich wykorzystanie jest niewielkie, ponieważ klienci nie pamiętają o nichlub już na samym początku nie są informowani o wszystkich przywilejach.

Dla banków klienci o ponadprzeciętnych dochodach są dobrym źródłem zysków, ale najpierw trzeba ich do siebie przyciągnąć. A grupa ta nie cieszy się na tyle dużą mobilnością, żeby było to zadanie łatwe. Dopóki instytucje finansowe nie zaczną mocno eksponować usług dodanych do bankowości personalnej, to zainteresowanie tym segmentem będzie rosło powoli. Pieniądze nie lubią rozgłosu, więc ciężko, żeby banki nagle zaczęły mocno reklamować bankowość personalną i prywatną, ale powinny przynajmniej lepiej zagospodarować bazę obecnych klientów. Wyłowienie tych z najwyższymi dochodami i zaoferowanie im dobrze sprofilowanej oferty w przyszłości dałoby szansę na zwiększone przychody.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA