REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzinny biznes, czyli co robią dzieci polskich milionerów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rodzinny biznes, czyli co robią dzieci polskich milionerów/ fot. Fotolia
Rodzinny biznes, czyli co robią dzieci polskich milionerów/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzieci polskich milionerów w zasadzie nie muszą robić nic, ponieważ ich rodzice dobrze zadbali o to, żeby do końca życia niczego im nie brakowało. Mimo to, wielu z nich dołącza do rodzinnych biznesów, angażują się w ich budowę. Inni natomiast wybierają własną ścieżkę kariery i realizują się z dala od rodzinnych imperiów. Przyjrzyjmy się, co robią dzieci polskich milionerów?

REKLAMA

Sebastian i Dominika Kulczykowie, to obecnie najbogatsi Polacy i najbogatsze rodzeństwo w Polsce. Majątek, wart według „Forbes” 15 mld dolarów, odziedziczyli po zmarłym w 2015 roku ojcu – Janie Kulczyku, twórcy Kulczyk Investments, spółki będącej właścicielem aktywów w branży energetycznej, browarniczej, infrastrukturze, nieruchomościach. Kulczyk Investments ma udziały m.in. w PKN Orlen czy SABMiller (właściciel m.in. piw: Żubr, Tyskie, Lech).

Wczesna sukcesja

Sebastian i Dominika do pracy w rodzinnym imperium byli przygotowywani kilka lat. Sebastian już pod koniec 2013 roku przejął stery w biznesie ojca, zostając prezesem zarządu Kulczyk Investment. Z firmą ojca związany jest od 2010 roku. Dominika zasiada w radzie nadzorczej firmy. Do jej zadań należy koordynowanie działań z zakresu odpowiedzialnego biznesu i relacji międzynarodowych. Jest też zaangażowana w wiele innych przedsięwzięć. Jest m.in. współzałożycielką i prezesem Kulczyk Foundation, organizacji filantropijnej współpracującej z polskimi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi, zachęcającej do aktywnego włączania się w wolontariat w krajach rozwijających się. Jest także  współzałożycielką, fundatorką i wiceprezesem polskiego oddziału Green Cross International, trzeciej, co do wielkości pozarządowej globalnej organizacji ekologicznej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak skutecznie połączyć naukę z biznesem?

Polecamy: Jak rozliczyć wypłatę dywidendy - w podatkach i rachunkowości

Przez wszystkie działy

W rodzinny biznes zaangażował się również Tobias Solorz, syn drugiego najbogatszego Polaka – Zygmunta Solorz-Żaka, twórcy Telewizji Polsat. Tobias jest prezesem zarządu Cyfrowego Polsatu. Funkcję tę pełni od grudnia 2015 roku. Do firmy ojca dołączył już w 2003 roku. Zaczynał na stanowisku asystenta zarządu Telewizji Polsat. Dość szybko rodzinnym biznesem zainteresował się także Mikołaj Placek, syn twórcy Oknoplastu. Razem z ojcem zajmuje 87. miejsce na liście najbogatszych Polaków „Forbesa”, a jego majątek szacowany jest na 377 mln zł. Mikołaj już w wieku 20 lat aktywnie włączał się w działalność firmy. Przeszedł w niej przez niemal wszystkie stanowiska. Pracował w działach: logistyka, sprzedaż, marketing i reklama. W 2008 roku ojciec przekazał mu stołek prezesa wraz z 51-proc. pakietem udziałów. W ślad rodziców poszli także Sylwia i Adam Mokryszowie. To dzieci twórców grupy Mokate, firmy, oferującej herbaty, kawy, zabielacze. Sylwia odpowiada w za marketing i PR działu herbacianego oraz PR Lavazza w Polsce. Adam jest natomiast prezesem zarządu Mokate. Odpowiada za rozwój nowych kierunków biznesowych firmy, tworzy jej strategię i tożsamość międzynarodową, a także prowadzi działania mające na celu dalszą ekspansję marki Mokate na całym świecie.

Sukcesja rodzinnej firmy - jednoosobowa działalność a spółka


Na swoim

Zaangażować się w rodzinny biznes postanowili też Arkadiusz Likus i Tomasz Domogała. Arkadiusz Likus, syn Wiesława Likusa, współwłaściciela licznych nieruchomości (m.in. hotelu Grand w Łodzi, Copernicus w Krakowie, Pasażu Handlowego Rynek 13 w Krakowie, Wolf Bracka w Warszawie), kieruje należącym do rodziny domem handlowym VitkAc. Oferuje on marki premium, m.in. Gucci, Marc Jacobs, YSL czy Bottega Veneta. Tomasz Domogała z kolei, kieruje spółką TDJ, kontrolującą m.in. Farmura, producenta maszyn i urządzeń dla przemysłu wydobywczego: górnictwa głębinowego i odkrywkowego oraz wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego. Spółkę TDJ zbudował jego ojciec – Jacek Domogała. Majątek Tomasza szacuje się na 571 mln zł.

Firmy rodzinne w dobrej kondycji według PwC

Własną drogą

Z dala od rodzinnego biznesu trzyma się natomiast Nicole Soszyńska, córka właścicieli kosmetycznego giganta – firmy Oceanic. Miała zostać architektem, ale w trakcie studiów w Paryżu poczuła smykałkę do mody. Zafascynowana francuskim szykiem,   postanowiła przenieść go na warszawskie ulice.  Jest właścicielką dwóch monobrandowych butików z paryskimi markami – Tara Jarmon przy ul. Mokotowskiej 63 i Gerard Darel w Galerii Mokotów.  Własną drogą poszedł też Łukasz Wjechert, syn Jana, współtwórcy grupy ITI, która do niedawna była właścicielem telewizji TVN. Łukasz, zamiast włączyć się w budowę telewizyjnego giganta, zainteresował się nowymi technologiami. Był prezesem portalu Onet, a obecnie jest współwłaścicielem spółki Dirlango, która ma udziały m.in. w Virgin Mobile. Do rodzinnego biznesu nie ciągnie też Tomasza Gudzowatego, syna zmarłego w 2013 roku Aleksandra Gudzowatego. Zamiast firmą ojca, zajął się fotografią. Jest laureatem wielu nagród, w tym World Press Photo, Pictures of the Year i NPPA Best of Photojournalism. Jego specjalnością jest fotografia sportowa, wcześniej znany był z reportaży społecznych i fotografii przyrodniczej.

Autor: Portal Skarbiec.biz S.A. największy, niezależny serwis o prawie, finansach i gospodarce.

Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA