REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowanie lojalności konsumenckiej - wierność się opłaca

Klaudia Dzwonek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Koszty, jakie musi ponieść firma, żeby pozyskać nowych klientów są wyższe od tych, które generowane są przez działania prowadzone w celu zatrzymania obecnych. Jak należy poprowadzić działania w firmie by zbudować lojalność konsumencką? Jakie korzyści z tych działań będzie miał sam konsument?

Pozyskanie nowego klienta


Na koszty pozyskania nowego klienta składają się między innymi: reklama, marketing bezpośredni, prowizje dla sprzedawców oraz czas, który mógłby być spożytkowany na inne działania. Firma Bain&Company podaje, że pozyskanie nowego klienta jest 6x droższe od utrzymania już istniejącego. Dlatego też priorytetem dla przedsiębiorców stało się zbudowanie lojalności wśród swoich odbiorców. Najpopularniejsze działania mające na celu zbliżenie konsumenta do marki to programy lojalnościowe, działania promocyjne kierowane do obecnych klientów oraz działania wizerunkowe firmy.

REKLAMA


Siła promocji


Cena to wciąż główny czynnik w procesie decyzyjnym. Specjaliści od marketingu zauważają że Polscy klienci są nastawieni na niską cenę i konkretne, mierzalne, materialne korzyści. Wyniki badania firmy Euro RSCG potwierdzają, że wciąż największy wpływ na decyzje zakupowe w zakresie produktów FMCG mają promocje cenowe. To one przekonują do zakupu aż 64 proc. klientów. Niższa cena zachęci nie tylko stałego bywalca sklepu, ale również przyciągnie nowych nabywców. Jest wiele form zwrócenia uwagi klienta na produkt m.in. promocje, gratisy, bony, rabaty, wyprzedaże i wszelkiego rodzaju akcje konsumenckie. Polski konsument wręcz wymaga od firmy tego typu praktyk, a sam w dobie kryzysu wybiera najlepszą dla siebie ofertę. Wyzwaniem zatem jest nie sama obecność promocji, ale znalezienie odpowiedniej jej formy.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 
Dbałość o wizerunek


Firma przygotowana do tworzenia własnej kultury, nastawiona na otwarty dialog z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym, zyskuje w oczach klientów. Działania Public Relations mają za zadanie wytworzyć trwałą więź z klientem i podtrzymać pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Specjaliści zaznaczają, że skuteczność działań Public Relations zapewnia wdrożenie strategii na wszystkich poziomach funkcjonowania firmy. Pozytywny wizerunek zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny staje się decydujący w budowaniu zaufania i lojalności klienta. Zwłaszcza teraz w czasach rosnącej konkurencji, gdy klient chce być dostatecznie doceniony i poinformowany o działaniach firmy.


Lojalnością się wygrywa


Kluczem do sukcesu firmy nie jest duża ilość klientów, ani nawet duża sprzedaż, wygrywają Ci którzy mają wiernych klientów. Lojalność stała się kapitałem pożądanym przez przedsiębiorców, ponieważ tylko ona generuje wpływy w firmie i zapewnia odpowiedni do oczekiwań poziom zakupu. Jednak badania pokazują, że ciężko jest mówić o lojalności w jej czystej postaci. Klienci są wierni, ale tylko wtedy, kiedy wiedzą, że im się to opłaca albo w sposób materialny, namacalny, albo na poziomie emocjonalnym. Korzyść jest większa niż potencjalna strata wynikająca z tego, że jednak gdzieś może nam być lepiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

REKLAMA


Do budowania lojalności służą najczęściej programy lojalnościowe, które dają klientowi określoną nagrodę za zakup produktów czy usług danej firmy. Jednak prawdziwa więź powstanie wtedy, gdy obydwie strony osiągają swoje cele i zaspokajają potrzeby. Częstym błędem twórców programów lojalnościowych jest wartość nagrody przeznaczonej dla klienta, która nie jest proporcjonalna do średniej wartości produktów czy usług kupowanych przez niego. Trudno nazwać korzyścią dla klienta wielomiesięczne zbieranie punktów, za które otrzymuje później produkt wart 40-50 zł. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez On Board PR Ecco Network Polacy chętniej angażowaliby się w tego rodzaju programy, gdyby mieli możliwość wymiany zebranych punktów na pieniądze (21 proc. ankietowanych). Dlatego też powstają programy oferujące zwrot części gotówki za zakupy u partnerów handlowych. Przykładem jest program Zwrot Pieniędzy, który jako nowość na polskim rynku, chce stworzyć prężną grupę zakupową, dając szansę uczestnictwa również małym i średnim przedsiębiorstwom.


Konsument jest bombardowany informacjami, a co za tym idzie coraz szybciej czuje się tym zmęczony. Dlatego szuka takich marek, które pozwolą mu dokonać wyboru w szybki, automatyczny i bezrefleksyjny sposób. Nie wystarczy zadbać o promocję i wizerunek, gdy  to lojalny klient buduje wielkość firmy.

 
Zobacz: Skuteczne wyszukiwanie w Internecie - myśl tak jak Google

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Harmonique PR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

REKLAMA