REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwie

Julita Mortka

REKLAMA

Coraz większa liczba przedsiębiorców uświadamia sobie jak duże znaczenie ma ochrona własności intelektualnej, na której wytworzenie przekazali znaczne środki finansowe. Jakie są sposoby na ochronę dóbr własności intelektualnej?

Ochrona własności intelektualnej


Sposoby ochrony własności intelektualnej najogólniej możemy podzielić na formalne oraz faktyczne. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, który jest lepszy i zapewnia pełniejszą ochronę.

REKLAMA

 
Do formalnych sposobów ochrony zaliczamy: patenty, ochronę wzorów użytkowych, ochronę wzorów przemysłowych, ochronę znaków towarowych. Do faktycznych zaś ochronę know-how i tajemnicy przedsiębiorstwa.

 
Aby móc zdecydować, który sposób ochrony jest najbardziej efektywny i odpowiedni dla potrzeb przedsiębiorstwa, należy zadać sobie dwa pytania:

1)      Co chcemy chronić?

2)      Jaka ochrona jest możliwa do uzyskania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz wątek na FORUM: Jak zastrzec znak towarowy?

 
Czym jest patent?

REKLAMA


Patent jest prawem, dającym wyłączną ochronę wynalazku. Jest to prawo bardzo silne, które chroni urządzenia, innowacyjne sposoby, metody i zastosowania. Aby móc uzyskać patent należy wykazać nowość w skali światowej oraz poziom wynalazczy.

 
Nowość rozumiana jest jako pierwsze udostępnienie, co w konsekwencji oznacza, iż jakiekolwiek zaprezentowanie produktu- czy w publikacjach, na konferencjach itp.- dyskwalifikuje przesłankę nowości. Dlatego ma to ogromne znaczenie przez złożeniem wniosku w Urzędzie Patentowym.

 
Poziom wynalazczy zaś, to nieoczywistość rozwiązania. Poprzeczka została ustanowiona wysoko, gdyż ma to być nieoczywistość dla specjalistów w danej dziedzinie, a nie jakiegokolwiek podmiotu.

 
Ochrona z patentu jest czasowa i wynosi 20 lat. Niestety czas oczekiwania w Polsce na uzyskanie patentu wynosi ok. 5- 6 lat. Również koszty są zgłoszenia są znaczące. W zależności do zakresu ochrony, która może być na poziomie krajowym, regionalnym lub światowym odpowiednio rosną.

 
Istotne znaczenie ma także kwestia obowiązku ujawnienia wszystkich szczegółów projektu, o ochronę którego staramy się w momencie zgłoszenia. Rodzi to ryzyko, iż jeżeli ochrona patentowa nie zostanie przyznana, konkurencja i tak zapozna się z wszystkimi szczegółami naszych rozwiązań. Jednakże w sytuacji naruszenia praw w okresie od zgłoszenia do uzyskania patentu przysługuje już ochrona patentowa.

 
Nie zawsze więc ochrona formalna daję gwarancję ochrony naszych praw.


Zobacz: Dofinansowanie do uzyskania patentu

 
Co chronią wzory użytkowe?

Wzory użytkowe służą ochronie funkcjonalności produktów. Chronią więc kształty, budowę oraz zestawienie różnych elementów w całość. Podobnie jak patenty, wzory użytkowe muszą być nowe, aby uzyskać ochronę. Trwa ona 10 lat.

 
Często wzory użytkowe wspomagane są przez znaki towarowe, które stanowią o renomie produktu. Konsumenci kierując się wyborem towaru dla siebie, niekiedy wybierają marki znane, dlatego zdecydowanie warto w nie inwestować i odpowiednio je chronić

 
Zalety i wady formalnych sposobów ochrony

REKLAMA


Bez wątpienia przy zastosowaniu formalnych sposobów ochrony łatwiej jest dochodzić odpowiedzialności podmiotów trzecich za naruszenie prawa własności intelektualnej. Naruszający nie będzie mógł zasłaniać się niewiedzą, gdyż to jego obowiązkiem przed wprowadzeniem na rynek produktu podobnego do chronionego, jest przeprowadzenie poszukiwania. Zasada ta ma zastosowanie w stosunku do przedmiotu patentu. Przy wzorach użytkowych czy znakach towarowych zaś ochrona przysługuje z rejestracji, tzn. w naszym interesie leży, aby czuwać czy nie dochodzi do naruszenia naszych praw własności intelektualnej.

 
Niewątpliwie przy ochronie formalnej wadę stanowi czas oczekiwania. Może się okazać, że technika w tym okresie tak zmieni nasz rynek działania, że nasze rozwiązania nawet jak zyskają ochronę patentową, to nie spotkają się z zainteresowaniem.

 
Także koszty odstraszają wielu małych i średnich przedsiębiorców. Warto jednak wskazać, iż istnieje wiele programów wspomagających finansowanie ochrony własności intelektualnej. Najwięcej środków pochodzi z funduszy europejskich.

 
Zobacz: Umowy w branży komputerowej

 

 
Czy ochrona faktyczna jest skuteczna?

 
Najlepszym przykładem na to, że niekiedy faktyczne działania wystarczają do skutecznej ochrony jest Coca Cola, która od 150 lat nie zarejestrowała receptury na kultowy już napój, a i tak nikt jej nie zna. Ujawniając recepturę, celem uzyskania ochrony, Coca cola mogła się narazić na jej skopiowanie przez konkurencję po upływie okresu ochronnego. Przedsięwzięto więc inne kroki- natury faktycznej.

 
Najlepszą i najprostszą metodą jest podpisanie umów o zachowaniu w poufności informacji związanych z tajemnicą przedsiębiorstwa i jego know- how. Umowy te powinny rozciągać się nie tylko na przedstawicieli spółek, ale także na pracowników. Co więcej, warto wprowadzić surowe kary za złamanie postanowień umownych, tak aby nie było to kuszące i opłacalne.

 
Sposób wskazany powyżej znajduje również zastosowanie przy projektach, które nie mogą być chronione w inny sposób, np. z uwagi na brak przesłanek ustawowych. Także idee, pomysły oraz oprogramowanie, nie podlegają ochronie patentowej, w przeciwieństwie do regulacji amerykańskich.


Zobacz:
Fundusze europejskie dla przedsiębiorców

 

 
Czym należy się kierować przy wyborze metody ochrony

 
Każdy innowacyjny projekt jest inny i stawia sobie do osiągnięcia inne cele. Niemniej jednak zawsze, przed opracowaniem strategii ochrony praw własności intelektualnej- bo jest to konieczne, należy zastanowić się nad następującymi problemami:

 
a) Jak długa jest lub będzie rynkowa żywotność mojego produktu?

b) Czy posiadam wystarczające środki finansowe na zrealizowanie ochrony lub czy będę w stanie je zebrać?

c) Jak wygląda konkurencja na rynku?

d) Jakie są moje plany biznesowe przez najbliższy okres?

e) Jakie zalety i wady niesie ze sobą każda z metod ochrony?

 
Te fundamentalne pytanie powinien zadać sobie każdy przedsiębiorca, wynalazca, wytwórca dóbr własności intelektualnej.

 
Zobacz: Jak chronić know - how firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Consuldimo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA