REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regularne podwyżki cen kluczem do sukcesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Kraus
Karol Nowicki

REKLAMA

Celem działania każdej firmy, niezależnie od branży jest maksymalizacja zysku. Czasy spowolnienia gospodarczego przyniosły jednak ze sobą nowe wyzwania, w których realizacja tak postawionego celu staje się znacznie trudniejsza.

REKLAMA

Kryzys finansowy oraz obecne zawirowania w strefie euro odwiodły sprzedawców od podnoszenia cen. Firmy skupiły się na utrzymaniu swoich klientów i obecnego poziomu sprzedaży. Oprócz unikania podwyżek, ze względu na obawę o utratę klientów, przedsiębiorcy przyjmowali na siebie wzrost kosztów działalności firm, podwójnie zmniejszając w ten sposób swoje marże. Oczywiście taka sytuacja miała pozytywny wpływ na wzrost cen dóbr i usług konsumpcyjnych który w 2012 roku wyniósł jedynie 3,7% (wobec 4,3% w 2011r.). Niestety odbiło się to na przedsiębiorstwach, które pozbawiając się marży, często działały generując straty.

REKLAMA

    
Wiele przedsiębiorstw podejmując decyzje o obniżce cen bądź też o jej nie podwyższaniu nie wzięło pod uwagę długofalowych konsekwencji takich decyzji. W większości przypadków klienci dużo lepiej przyjmują dwie podwyżki rozłożone odpowiednio w czasie niż jedną - większą. Klienci często podejmując decyzje zakupową porównują obecną cenę do tej po której nabywali dane produkty w przeszłości (przed podwyżką). Jeżeli jednorazowa podwyżka będzie zbyt wysoka klienci mogą mieć poczucie niesprawiedliwości i być bardziej skłonni do wyboru konkurencyjnego produktu, którego cena rośnie regularnie, ale stopniowo.


Zobacz: F - commerce - czyli zarabianie na Facebooku


Weźmy za przykład Warszawski ZTM.Pomimo znacznej podwyżki cen biletów w ciągu ostatniego roku, poprzez rozłożenie jej w czasie sprawił, że była ona mniej odczuwalna. Dlatego też, jeżeli przedsiębiorstwa będą odkładać podwyżkę cen w nieskończoność, bądź co gorsza niezasadnie je obniżać, w końcu ich sytuacja finansowa może zmusić je do nagłego, znacznego podniesienia cen. Konsumentowi ciężko będzie zrozumieć dlaczego teraz za ten sam produkt za który miesiąc temu płacił 100 zł teraz musi zapłacić 20 zł więcej.

REKLAMA


Oprócz rozłożenia podwyżki cen w czasie, warto jest, skupić się na tym by stale zwiększać użyteczność jaką dostarczamy klientom. Można to robić na przykład poprzez lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta. W takiej sytuacji, wraz ze wzrostem jakości klienci mają poczucie, że wyższa cena jest jak najbardziej uzasadniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W taki właśnie sposób działają najwięksi gracze na rynku. Coraz częściej wolą konkurować jakością swoich produktów niż ich niską ceną.  Wskazują oni, że wraz ze wzrostem cen na swoje produkty i usługi oferują klientom również większą wartość, aby klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli podniesienie cen.


Dzięki regularnemu podnoszeniu cen nie narażają klientów na negatywne szoki i pozwalają im skutecznie planować swoje wydatki. Idealnym przykładem okazuje się być branża dostawy wody i kawy do biura, w której liderzy rynku oprócz podnoszenia cen koncentrują się również na zwiększaniu korzyści dla klientów. W przypadku tego typu firm, podwyżki cen są tym bardziej nieuniknione. Wynika to z faktu iż, firmy dostarczające produkty spożywcze muszą zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i higieny. Niedopuszczalne jest by szukać oszczędności tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie klientów. Nie mniej jednak, firma musi reagować na rosnące koszty działań mających zwiększyć bezpieczeństwo klientów np. na wzrost kosztów sanityzacji (czyszczenie dystrybutora wraz z wymianą narażonych na nieustanny kontakt z wodą części).


Zobacz: Więcej kontraktów dla firm bez długów


Wzrost dostarczanej wartości łączy się z koniecznością stosownego dostosowania cen. Zwiększanie wartości dostarczanych usług oraz produktów dla klienta pozwala na zminimalizowanie negatywnego  odbioru podwyżki ceny. Co więcej, koncentracja na korzyściach z lepszej jakościowo oferty i obsługi skupia uwagę nabywców na poza cenowych elementach oferty. Dzięki temu firma jest w stanie obronić swoje marże przy utrzymania takiego samego poziomu sprzedaży.

 
Presja cenowo-kosztowa wywołana przez wzrost kosztów prowadzenia przedsiębiorstw oraz unikanie podwyżek zmusza firmy do podjęcia zdecydowanych działań w obszarze polityki cenowej. Dalsze utrzymywanie niskich  cen może prowadzić jedynie do pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Najlepsi na rynku wiedzą, że razem z podwyżkami cen powinna rosnąć wartość dla klienta dzięki czemu są w stanie utrzymać swoją pozycję na rynku.


Zobacz: Jakie są metody wyceny firmy?

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Fernpartners

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA