REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regularne podwyżki cen kluczem do sukcesu

Maciej Kraus
Karol Nowicki

REKLAMA

Celem działania każdej firmy, niezależnie od branży jest maksymalizacja zysku. Czasy spowolnienia gospodarczego przyniosły jednak ze sobą nowe wyzwania, w których realizacja tak postawionego celu staje się znacznie trudniejsza.

Kryzys finansowy oraz obecne zawirowania w strefie euro odwiodły sprzedawców od podnoszenia cen. Firmy skupiły się na utrzymaniu swoich klientów i obecnego poziomu sprzedaży. Oprócz unikania podwyżek, ze względu na obawę o utratę klientów, przedsiębiorcy przyjmowali na siebie wzrost kosztów działalności firm, podwójnie zmniejszając w ten sposób swoje marże. Oczywiście taka sytuacja miała pozytywny wpływ na wzrost cen dóbr i usług konsumpcyjnych który w 2012 roku wyniósł jedynie 3,7% (wobec 4,3% w 2011r.). Niestety odbiło się to na przedsiębiorstwach, które pozbawiając się marży, często działały generując straty.

REKLAMA

REKLAMA

    
Wiele przedsiębiorstw podejmując decyzje o obniżce cen bądź też o jej nie podwyższaniu nie wzięło pod uwagę długofalowych konsekwencji takich decyzji. W większości przypadków klienci dużo lepiej przyjmują dwie podwyżki rozłożone odpowiednio w czasie niż jedną - większą. Klienci często podejmując decyzje zakupową porównują obecną cenę do tej po której nabywali dane produkty w przeszłości (przed podwyżką). Jeżeli jednorazowa podwyżka będzie zbyt wysoka klienci mogą mieć poczucie niesprawiedliwości i być bardziej skłonni do wyboru konkurencyjnego produktu, którego cena rośnie regularnie, ale stopniowo.


Zobacz: F - commerce - czyli zarabianie na Facebooku


Weźmy za przykład Warszawski ZTM.Pomimo znacznej podwyżki cen biletów w ciągu ostatniego roku, poprzez rozłożenie jej w czasie sprawił, że była ona mniej odczuwalna. Dlatego też, jeżeli przedsiębiorstwa będą odkładać podwyżkę cen w nieskończoność, bądź co gorsza niezasadnie je obniżać, w końcu ich sytuacja finansowa może zmusić je do nagłego, znacznego podniesienia cen. Konsumentowi ciężko będzie zrozumieć dlaczego teraz za ten sam produkt za który miesiąc temu płacił 100 zł teraz musi zapłacić 20 zł więcej.

REKLAMA


Oprócz rozłożenia podwyżki cen w czasie, warto jest, skupić się na tym by stale zwiększać użyteczność jaką dostarczamy klientom. Można to robić na przykład poprzez lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta. W takiej sytuacji, wraz ze wzrostem jakości klienci mają poczucie, że wyższa cena jest jak najbardziej uzasadniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W taki właśnie sposób działają najwięksi gracze na rynku. Coraz częściej wolą konkurować jakością swoich produktów niż ich niską ceną.  Wskazują oni, że wraz ze wzrostem cen na swoje produkty i usługi oferują klientom również większą wartość, aby klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli podniesienie cen.


Dzięki regularnemu podnoszeniu cen nie narażają klientów na negatywne szoki i pozwalają im skutecznie planować swoje wydatki. Idealnym przykładem okazuje się być branża dostawy wody i kawy do biura, w której liderzy rynku oprócz podnoszenia cen koncentrują się również na zwiększaniu korzyści dla klientów. W przypadku tego typu firm, podwyżki cen są tym bardziej nieuniknione. Wynika to z faktu iż, firmy dostarczające produkty spożywcze muszą zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i higieny. Niedopuszczalne jest by szukać oszczędności tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie klientów. Nie mniej jednak, firma musi reagować na rosnące koszty działań mających zwiększyć bezpieczeństwo klientów np. na wzrost kosztów sanityzacji (czyszczenie dystrybutora wraz z wymianą narażonych na nieustanny kontakt z wodą części).


Zobacz: Więcej kontraktów dla firm bez długów


Wzrost dostarczanej wartości łączy się z koniecznością stosownego dostosowania cen. Zwiększanie wartości dostarczanych usług oraz produktów dla klienta pozwala na zminimalizowanie negatywnego  odbioru podwyżki ceny. Co więcej, koncentracja na korzyściach z lepszej jakościowo oferty i obsługi skupia uwagę nabywców na poza cenowych elementach oferty. Dzięki temu firma jest w stanie obronić swoje marże przy utrzymania takiego samego poziomu sprzedaży.

 
Presja cenowo-kosztowa wywołana przez wzrost kosztów prowadzenia przedsiębiorstw oraz unikanie podwyżek zmusza firmy do podjęcia zdecydowanych działań w obszarze polityki cenowej. Dalsze utrzymywanie niskich  cen może prowadzić jedynie do pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Najlepsi na rynku wiedzą, że razem z podwyżkami cen powinna rosnąć wartość dla klienta dzięki czemu są w stanie utrzymać swoją pozycję na rynku.


Zobacz: Jakie są metody wyceny firmy?

 

Źródło: Fernpartners

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA