REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regularne podwyżki cen kluczem do sukcesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Kraus
Karol Nowicki

REKLAMA

Celem działania każdej firmy, niezależnie od branży jest maksymalizacja zysku. Czasy spowolnienia gospodarczego przyniosły jednak ze sobą nowe wyzwania, w których realizacja tak postawionego celu staje się znacznie trudniejsza.

Kryzys finansowy oraz obecne zawirowania w strefie euro odwiodły sprzedawców od podnoszenia cen. Firmy skupiły się na utrzymaniu swoich klientów i obecnego poziomu sprzedaży. Oprócz unikania podwyżek, ze względu na obawę o utratę klientów, przedsiębiorcy przyjmowali na siebie wzrost kosztów działalności firm, podwójnie zmniejszając w ten sposób swoje marże. Oczywiście taka sytuacja miała pozytywny wpływ na wzrost cen dóbr i usług konsumpcyjnych który w 2012 roku wyniósł jedynie 3,7% (wobec 4,3% w 2011r.). Niestety odbiło się to na przedsiębiorstwach, które pozbawiając się marży, często działały generując straty.

REKLAMA

REKLAMA

    
Wiele przedsiębiorstw podejmując decyzje o obniżce cen bądź też o jej nie podwyższaniu nie wzięło pod uwagę długofalowych konsekwencji takich decyzji. W większości przypadków klienci dużo lepiej przyjmują dwie podwyżki rozłożone odpowiednio w czasie niż jedną - większą. Klienci często podejmując decyzje zakupową porównują obecną cenę do tej po której nabywali dane produkty w przeszłości (przed podwyżką). Jeżeli jednorazowa podwyżka będzie zbyt wysoka klienci mogą mieć poczucie niesprawiedliwości i być bardziej skłonni do wyboru konkurencyjnego produktu, którego cena rośnie regularnie, ale stopniowo.


Zobacz: F - commerce - czyli zarabianie na Facebooku


Weźmy za przykład Warszawski ZTM.Pomimo znacznej podwyżki cen biletów w ciągu ostatniego roku, poprzez rozłożenie jej w czasie sprawił, że była ona mniej odczuwalna. Dlatego też, jeżeli przedsiębiorstwa będą odkładać podwyżkę cen w nieskończoność, bądź co gorsza niezasadnie je obniżać, w końcu ich sytuacja finansowa może zmusić je do nagłego, znacznego podniesienia cen. Konsumentowi ciężko będzie zrozumieć dlaczego teraz za ten sam produkt za który miesiąc temu płacił 100 zł teraz musi zapłacić 20 zł więcej.

REKLAMA


Oprócz rozłożenia podwyżki cen w czasie, warto jest, skupić się na tym by stale zwiększać użyteczność jaką dostarczamy klientom. Można to robić na przykład poprzez lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta. W takiej sytuacji, wraz ze wzrostem jakości klienci mają poczucie, że wyższa cena jest jak najbardziej uzasadniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W taki właśnie sposób działają najwięksi gracze na rynku. Coraz częściej wolą konkurować jakością swoich produktów niż ich niską ceną.  Wskazują oni, że wraz ze wzrostem cen na swoje produkty i usługi oferują klientom również większą wartość, aby klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli podniesienie cen.


Dzięki regularnemu podnoszeniu cen nie narażają klientów na negatywne szoki i pozwalają im skutecznie planować swoje wydatki. Idealnym przykładem okazuje się być branża dostawy wody i kawy do biura, w której liderzy rynku oprócz podnoszenia cen koncentrują się również na zwiększaniu korzyści dla klientów. W przypadku tego typu firm, podwyżki cen są tym bardziej nieuniknione. Wynika to z faktu iż, firmy dostarczające produkty spożywcze muszą zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i higieny. Niedopuszczalne jest by szukać oszczędności tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie klientów. Nie mniej jednak, firma musi reagować na rosnące koszty działań mających zwiększyć bezpieczeństwo klientów np. na wzrost kosztów sanityzacji (czyszczenie dystrybutora wraz z wymianą narażonych na nieustanny kontakt z wodą części).


Zobacz: Więcej kontraktów dla firm bez długów


Wzrost dostarczanej wartości łączy się z koniecznością stosownego dostosowania cen. Zwiększanie wartości dostarczanych usług oraz produktów dla klienta pozwala na zminimalizowanie negatywnego  odbioru podwyżki ceny. Co więcej, koncentracja na korzyściach z lepszej jakościowo oferty i obsługi skupia uwagę nabywców na poza cenowych elementach oferty. Dzięki temu firma jest w stanie obronić swoje marże przy utrzymania takiego samego poziomu sprzedaży.

 
Presja cenowo-kosztowa wywołana przez wzrost kosztów prowadzenia przedsiębiorstw oraz unikanie podwyżek zmusza firmy do podjęcia zdecydowanych działań w obszarze polityki cenowej. Dalsze utrzymywanie niskich  cen może prowadzić jedynie do pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Najlepsi na rynku wiedzą, że razem z podwyżkami cen powinna rosnąć wartość dla klienta dzięki czemu są w stanie utrzymać swoją pozycję na rynku.


Zobacz: Jakie są metody wyceny firmy?

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Fernpartners

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

REKLAMA

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA