REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regularne podwyżki cen kluczem do sukcesu

Maciej Kraus
Karol Nowicki

REKLAMA

Celem działania każdej firmy, niezależnie od branży jest maksymalizacja zysku. Czasy spowolnienia gospodarczego przyniosły jednak ze sobą nowe wyzwania, w których realizacja tak postawionego celu staje się znacznie trudniejsza.

Kryzys finansowy oraz obecne zawirowania w strefie euro odwiodły sprzedawców od podnoszenia cen. Firmy skupiły się na utrzymaniu swoich klientów i obecnego poziomu sprzedaży. Oprócz unikania podwyżek, ze względu na obawę o utratę klientów, przedsiębiorcy przyjmowali na siebie wzrost kosztów działalności firm, podwójnie zmniejszając w ten sposób swoje marże. Oczywiście taka sytuacja miała pozytywny wpływ na wzrost cen dóbr i usług konsumpcyjnych który w 2012 roku wyniósł jedynie 3,7% (wobec 4,3% w 2011r.). Niestety odbiło się to na przedsiębiorstwach, które pozbawiając się marży, często działały generując straty.

REKLAMA

REKLAMA

    
Wiele przedsiębiorstw podejmując decyzje o obniżce cen bądź też o jej nie podwyższaniu nie wzięło pod uwagę długofalowych konsekwencji takich decyzji. W większości przypadków klienci dużo lepiej przyjmują dwie podwyżki rozłożone odpowiednio w czasie niż jedną - większą. Klienci często podejmując decyzje zakupową porównują obecną cenę do tej po której nabywali dane produkty w przeszłości (przed podwyżką). Jeżeli jednorazowa podwyżka będzie zbyt wysoka klienci mogą mieć poczucie niesprawiedliwości i być bardziej skłonni do wyboru konkurencyjnego produktu, którego cena rośnie regularnie, ale stopniowo.


Zobacz: F - commerce - czyli zarabianie na Facebooku


Weźmy za przykład Warszawski ZTM.Pomimo znacznej podwyżki cen biletów w ciągu ostatniego roku, poprzez rozłożenie jej w czasie sprawił, że była ona mniej odczuwalna. Dlatego też, jeżeli przedsiębiorstwa będą odkładać podwyżkę cen w nieskończoność, bądź co gorsza niezasadnie je obniżać, w końcu ich sytuacja finansowa może zmusić je do nagłego, znacznego podniesienia cen. Konsumentowi ciężko będzie zrozumieć dlaczego teraz za ten sam produkt za który miesiąc temu płacił 100 zł teraz musi zapłacić 20 zł więcej.

REKLAMA


Oprócz rozłożenia podwyżki cen w czasie, warto jest, skupić się na tym by stale zwiększać użyteczność jaką dostarczamy klientom. Można to robić na przykład poprzez lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta. W takiej sytuacji, wraz ze wzrostem jakości klienci mają poczucie, że wyższa cena jest jak najbardziej uzasadniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W taki właśnie sposób działają najwięksi gracze na rynku. Coraz częściej wolą konkurować jakością swoich produktów niż ich niską ceną.  Wskazują oni, że wraz ze wzrostem cen na swoje produkty i usługi oferują klientom również większą wartość, aby klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli podniesienie cen.


Dzięki regularnemu podnoszeniu cen nie narażają klientów na negatywne szoki i pozwalają im skutecznie planować swoje wydatki. Idealnym przykładem okazuje się być branża dostawy wody i kawy do biura, w której liderzy rynku oprócz podnoszenia cen koncentrują się również na zwiększaniu korzyści dla klientów. W przypadku tego typu firm, podwyżki cen są tym bardziej nieuniknione. Wynika to z faktu iż, firmy dostarczające produkty spożywcze muszą zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i higieny. Niedopuszczalne jest by szukać oszczędności tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie klientów. Nie mniej jednak, firma musi reagować na rosnące koszty działań mających zwiększyć bezpieczeństwo klientów np. na wzrost kosztów sanityzacji (czyszczenie dystrybutora wraz z wymianą narażonych na nieustanny kontakt z wodą części).


Zobacz: Więcej kontraktów dla firm bez długów


Wzrost dostarczanej wartości łączy się z koniecznością stosownego dostosowania cen. Zwiększanie wartości dostarczanych usług oraz produktów dla klienta pozwala na zminimalizowanie negatywnego  odbioru podwyżki ceny. Co więcej, koncentracja na korzyściach z lepszej jakościowo oferty i obsługi skupia uwagę nabywców na poza cenowych elementach oferty. Dzięki temu firma jest w stanie obronić swoje marże przy utrzymania takiego samego poziomu sprzedaży.

 
Presja cenowo-kosztowa wywołana przez wzrost kosztów prowadzenia przedsiębiorstw oraz unikanie podwyżek zmusza firmy do podjęcia zdecydowanych działań w obszarze polityki cenowej. Dalsze utrzymywanie niskich  cen może prowadzić jedynie do pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Najlepsi na rynku wiedzą, że razem z podwyżkami cen powinna rosnąć wartość dla klienta dzięki czemu są w stanie utrzymać swoją pozycję na rynku.


Zobacz: Jakie są metody wyceny firmy?

 

Źródło: Fernpartners

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA