REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regularne podwyżki cen kluczem do sukcesu

Maciej Kraus
Karol Nowicki

REKLAMA

Celem działania każdej firmy, niezależnie od branży jest maksymalizacja zysku. Czasy spowolnienia gospodarczego przyniosły jednak ze sobą nowe wyzwania, w których realizacja tak postawionego celu staje się znacznie trudniejsza.

REKLAMA

Kryzys finansowy oraz obecne zawirowania w strefie euro odwiodły sprzedawców od podnoszenia cen. Firmy skupiły się na utrzymaniu swoich klientów i obecnego poziomu sprzedaży. Oprócz unikania podwyżek, ze względu na obawę o utratę klientów, przedsiębiorcy przyjmowali na siebie wzrost kosztów działalności firm, podwójnie zmniejszając w ten sposób swoje marże. Oczywiście taka sytuacja miała pozytywny wpływ na wzrost cen dóbr i usług konsumpcyjnych który w 2012 roku wyniósł jedynie 3,7% (wobec 4,3% w 2011r.). Niestety odbiło się to na przedsiębiorstwach, które pozbawiając się marży, często działały generując straty.

REKLAMA

    
Wiele przedsiębiorstw podejmując decyzje o obniżce cen bądź też o jej nie podwyższaniu nie wzięło pod uwagę długofalowych konsekwencji takich decyzji. W większości przypadków klienci dużo lepiej przyjmują dwie podwyżki rozłożone odpowiednio w czasie niż jedną - większą. Klienci często podejmując decyzje zakupową porównują obecną cenę do tej po której nabywali dane produkty w przeszłości (przed podwyżką). Jeżeli jednorazowa podwyżka będzie zbyt wysoka klienci mogą mieć poczucie niesprawiedliwości i być bardziej skłonni do wyboru konkurencyjnego produktu, którego cena rośnie regularnie, ale stopniowo.


Zobacz: F - commerce - czyli zarabianie na Facebooku


Weźmy za przykład Warszawski ZTM.Pomimo znacznej podwyżki cen biletów w ciągu ostatniego roku, poprzez rozłożenie jej w czasie sprawił, że była ona mniej odczuwalna. Dlatego też, jeżeli przedsiębiorstwa będą odkładać podwyżkę cen w nieskończoność, bądź co gorsza niezasadnie je obniżać, w końcu ich sytuacja finansowa może zmusić je do nagłego, znacznego podniesienia cen. Konsumentowi ciężko będzie zrozumieć dlaczego teraz za ten sam produkt za który miesiąc temu płacił 100 zł teraz musi zapłacić 20 zł więcej.

REKLAMA


Oprócz rozłożenia podwyżki cen w czasie, warto jest, skupić się na tym by stale zwiększać użyteczność jaką dostarczamy klientom. Można to robić na przykład poprzez lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta. W takiej sytuacji, wraz ze wzrostem jakości klienci mają poczucie, że wyższa cena jest jak najbardziej uzasadniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W taki właśnie sposób działają najwięksi gracze na rynku. Coraz częściej wolą konkurować jakością swoich produktów niż ich niską ceną.  Wskazują oni, że wraz ze wzrostem cen na swoje produkty i usługi oferują klientom również większą wartość, aby klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli podniesienie cen.


Dzięki regularnemu podnoszeniu cen nie narażają klientów na negatywne szoki i pozwalają im skutecznie planować swoje wydatki. Idealnym przykładem okazuje się być branża dostawy wody i kawy do biura, w której liderzy rynku oprócz podnoszenia cen koncentrują się również na zwiększaniu korzyści dla klientów. W przypadku tego typu firm, podwyżki cen są tym bardziej nieuniknione. Wynika to z faktu iż, firmy dostarczające produkty spożywcze muszą zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i higieny. Niedopuszczalne jest by szukać oszczędności tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie klientów. Nie mniej jednak, firma musi reagować na rosnące koszty działań mających zwiększyć bezpieczeństwo klientów np. na wzrost kosztów sanityzacji (czyszczenie dystrybutora wraz z wymianą narażonych na nieustanny kontakt z wodą części).


Zobacz: Więcej kontraktów dla firm bez długów


Wzrost dostarczanej wartości łączy się z koniecznością stosownego dostosowania cen. Zwiększanie wartości dostarczanych usług oraz produktów dla klienta pozwala na zminimalizowanie negatywnego  odbioru podwyżki ceny. Co więcej, koncentracja na korzyściach z lepszej jakościowo oferty i obsługi skupia uwagę nabywców na poza cenowych elementach oferty. Dzięki temu firma jest w stanie obronić swoje marże przy utrzymania takiego samego poziomu sprzedaży.

 
Presja cenowo-kosztowa wywołana przez wzrost kosztów prowadzenia przedsiębiorstw oraz unikanie podwyżek zmusza firmy do podjęcia zdecydowanych działań w obszarze polityki cenowej. Dalsze utrzymywanie niskich  cen może prowadzić jedynie do pogorszenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Najlepsi na rynku wiedzą, że razem z podwyżkami cen powinna rosnąć wartość dla klienta dzięki czemu są w stanie utrzymać swoją pozycję na rynku.


Zobacz: Jakie są metody wyceny firmy?

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Fernpartners

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA