REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o użyteczność strony internetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Steć

REKLAMA

Internet stał się już najczęściej wybieranym medium, które służy potencjalnym Klientom do wyszukiwania informacji. Niebagatelną rolę odgrywa w tym procesie sposób, w jaki zbudowana jest strona internetowa firmy czy serwisu. Użytkownicy sieci bardzo się niecierpliwią kiedy nie znajdują odpowiedzi na rozwiązanie swojego problemu. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze serwisu.

Niecierpliwi internauci

REKLAMA

REKLAMA

Niewątpliwie wielu z nas zastanawia się czasami, czy kreatywni twórcy www mają naprawdę na uwadze potencjalnego odbiorcę, czy prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej wymyślnych i dziwacznych witryn. Niewielu z nich zdaje chyba sobie sprawę z jakim „entuzjazmem” przeciętni użytkownicy traktują ich zabiegi. Efekty aktywności użytkowników na stronie wykaże Google Analytics, jak wielu zniechęciło się przy wyszukiwaniu potrzebnych informacji i opuściło naszą stronę, zanim na dobre się w niej rozgościło. Jakob Nielsen, specjalista w projektowaniu stron internetowych zauważa, że w zachowaniu internautów jest bardzo mała tolerancja na wolno otwierające się, czy nieczytelne strony. Nikt nie lubi czekać, a tym bardziej uczyć się obsługiwać czyjejś strony internetowej. Potencjalny klient powinien zrozumieć zasady funkcjonowania strony internetowej po pierwszym jej wyświetleniu, a najpóźniej po kilku sekundach.

Każdy przedsiębiorca stara się zwrócić uwagę potencjalnego Klienta czy partnera biznesowego wykorzystując niebanalną kolorystykę i ciekawe formy graficzne. Nie można przy tym jednak zapominać o podstawowej, choć często zaniedbywanej kwestii, a mianowicie nawigacji po serwisie. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze tejże strony. A jak twierdzą użytkownicy, jest to wskaźnik jak łatwo i szybko zdobędą to po co weszli na tę stronę. Jeżeli, te kryteria zostaną spełnione, jest szansa, że powrócą.

Użyteczna strona

REKLAMA

Jak zatem sprawdzić czy witryny zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami usability? Strona główna to wizytówka całego serwisu. Należy unikać umieszczania na niej zbyt wielu elementów graficznych, tak aby układ był przejrzysty i łatwy w odbiorze dla użytkownika. Warto wyodrębnić w serwisie wyraźne bloki tematyczne i funkcjonalne. Ważniejsze elementy powinny też wyróżniać się graficznie, dzięki czemu ułatwimy użytkownikowi odnalezienie się na stronie i wyszukanie informacji, które chcemy mu przekazać. Jeśli na stronie występują elementy powiązane ze sobą logicznie, to powinny być one również spójne graficznie. Wszelkie elementy animowane wykonane w technologii Flash mogą powodować irytację odbiorcy, np. jeśli jest ich zbyt wiele. Oprócz tego nie będą one widoczne w formie mobilnej, czyli w sytuacji, gdy ktoś będzie przeglądał stronę za pomocą przykładowo smartfona. Jeśli decydujemy się na element wykorzystujący technologię Flash, warto pod animację umieścić np. zastępczy plik jpg, możliwy do odczytania przez urządzenia przenośne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nasze menu jest wystarczająco dopracowane?

Jeżeli sposób, w jaki wzajemnie powiązane są ze sobą strony, umożliwia sprawne, szybkie i intuicyjne przechodzenie do kolejnych zasobów serwisu lub też cofanie się do już przejrzanej zawartości, możemy mówić o funkcjonalnej konstrukcji menu. Tak, więc w pierwszej kolejności należy dokładnie przemyśleć główne kategorie, które zobaczy użytkownik po wejściu na stronę główną. Zbyt wiele zakładek sprawi, że będzie się czuł zdezorientowany i trudniej będzie mu dotrzeć do informacji, której szuka. „Strona główna różni się od pozostałych podstron serwisu i przez to może mieć nieco inny system nawigacyjny. Nie uczmy jednak użytkownika nowego sposobu poruszania się na każdej kolejnej podstronie. Jednolity schemat nawigowania oznacza, że na wszystkich podstronach menu powinno mieć identyczną konstrukcję i tę samą lokalizację.” - zauważa Małgorzata Bednarek.

Jak budować firmową stronę >>

Często zdarza się, że internauta, który coraz częściej korzysta przecież z wyszukiwarki, klika na podstronę serwisu, a nie na stronę główną. W takim wypadku nie może czuć się zagubiony i powinien od razu wiedzieć jak odnaleźć pożądane informacje.

Diabeł tkwi w szczegółach

Diabeł tkwi w szczegółach, a zatem skupmy się na elementach wspomagających powodzenie witryny. W tym przypadku znaczenie mają wielkość czcionki, jak i odstępy między wierszami, które powinny być podobne. Należy sprawdzić czy czcionka na stronie nie jest za mała, porównując ją z czcionką np. stron onet.pl, amazon.com, cnn.com. Użytkownik lub potencjalny klient nie może mieć wątpliwości, które elementy na stronie są linkami, a które tekstem. Dlatego warto jest zadbać o to, aby linki były jasno opisane i sugerowały co otworzy się użytkownikowi po ich kliknięciu.

Firmowa strona www zwiększa wiarygodność biznesu >>

Jakie błędy najczęściej popełniamy? - Z licznych analiz przeprowadzonych na stronach klientów wynika, że obrazki umieszczone na stronach www są często źle lub niekorzystnie opisane. Prawidłowe nazwy obrazków, mogą wspomóc pozycjonowanie- podpowiadają specjaliści z agencji interaktywnej Migomedia.pl Witryna to nie miejsce na dwuznaczności. Ważne jest, aby kategoria menu była jednoznaczna do zinterpretowania, przejrzysta i czytelna. I tu kolejnym często popełnianym przez nas grzechem, jest nieprawidłowe nazywanie kategorii lub działu. Często popuszczamy wodzy fantazji stosując zbyt ogólną lub specjalistyczną nazwę, która może utrudniać łatwą identyfikację zawartości danej podstrony.

 

Czy logo jest „klikalne”?

To kolejne pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć, sprawdzając użyteczność naszej witryny. Zasada jest prosta: klikając na logo z każdego miejsca w twoim serwisie użytkownik powinien trafić na stronę główną.

Istotnym jest, aby aktywne pole z menu było zaznaczone innym kolorem. Po najechaniu kursorem na kategorię powinna ona być wyróżniona. Z punktu widzenia użyteczności menu może być zarówno z lewej jak i z prawej strony.

Teraz ważna rzecz, aby oszczędzać ruchy na przyciskach myszy naszego potencjalnego klienta. Trzy kliknięcia powinny wystarczyć, aby użytkownik ze strony głównej trafił w każde miejsce serwisu. Sposób, w jaki nawigacja strony zostanie potraktowana, decyduje czy użytkownik będzie intuicyjnie poruszał się po stronie, a więc znajdzie to, czego potrzebuje poprzez trzy symboliczne kliknięcia. W efekcie zaś zostanie dłużej w serwisie. Przy złożonych strukturach, gdzie istnieje potrzeba zamieszczenia dużej ilości informacji, stosuje się bardziej elastyczne rozwiązania. Niemniej, reguła ta obrazuje, jak bardzo istotna dla internauty jest płynność i wygoda w przeglądaniu witryn internetowych.

Mapa i słowo klucz

Pamiętajmy o podstronie z mapą serwisu, jest to przewodnik jak przemieszczać się po serwisie. Pokazuję on strukturę całego serwisu i miejsce w, którym się znajdujemy. Przy projektowaniu strony powinniśmy uwzględnić słowa kluczowe odnoszące się do prezentowanej treści w sposób adekwatny i jednoznaczny, aby serwisy wyszukiwawcze (takie jak Google) mogły zaindeksować naszą stronę we właściwy sposób. Np. jeśli mamy stronę z serwisem motoryzacyjnym, to słowa kluczowe powinny być związane tematycznie tylko i wyłącznie z serwisem.

Popularność serwisu firmy w większym stopniu zależy od sprawnego poruszania się po nim, niż od bardzo oryginalnej warstwy graficznej. Te dwa elementy powinny ze sobą współgrać, aby strona firmy była skuteczna pod względem marketingowym, a więc i wspomagała sprzedaż. Przede wszystkim wykażmy trochę empatii, ponieważ nam znajome i oczywiste informacje i linki, nie konieczne będą oczywiste dla kogoś, kto po raz pierwszy gości na naszej stronie.

Beata Steć

***

Agencja interaktywna Migomedia specjalizuje się w planowaniu i realizacji strategii w Internecie. Oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu e-marketingu na potrzeby realizacji celów wizerunkowych i sprzedażowych. Główny zakres działalności uwzględnia projektowanie przejrzystych serwisów internetowych i identyfikacji wizualnej, reklamę i pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz działania promocyjne w mediach społecznościowych.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA