REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o użyteczność strony internetowej

Beata Steć

REKLAMA

Internet stał się już najczęściej wybieranym medium, które służy potencjalnym Klientom do wyszukiwania informacji. Niebagatelną rolę odgrywa w tym procesie sposób, w jaki zbudowana jest strona internetowa firmy czy serwisu. Użytkownicy sieci bardzo się niecierpliwią kiedy nie znajdują odpowiedzi na rozwiązanie swojego problemu. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze serwisu.

Niecierpliwi internauci

REKLAMA

REKLAMA

Niewątpliwie wielu z nas zastanawia się czasami, czy kreatywni twórcy www mają naprawdę na uwadze potencjalnego odbiorcę, czy prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej wymyślnych i dziwacznych witryn. Niewielu z nich zdaje chyba sobie sprawę z jakim „entuzjazmem” przeciętni użytkownicy traktują ich zabiegi. Efekty aktywności użytkowników na stronie wykaże Google Analytics, jak wielu zniechęciło się przy wyszukiwaniu potrzebnych informacji i opuściło naszą stronę, zanim na dobre się w niej rozgościło. Jakob Nielsen, specjalista w projektowaniu stron internetowych zauważa, że w zachowaniu internautów jest bardzo mała tolerancja na wolno otwierające się, czy nieczytelne strony. Nikt nie lubi czekać, a tym bardziej uczyć się obsługiwać czyjejś strony internetowej. Potencjalny klient powinien zrozumieć zasady funkcjonowania strony internetowej po pierwszym jej wyświetleniu, a najpóźniej po kilku sekundach.

Każdy przedsiębiorca stara się zwrócić uwagę potencjalnego Klienta czy partnera biznesowego wykorzystując niebanalną kolorystykę i ciekawe formy graficzne. Nie można przy tym jednak zapominać o podstawowej, choć często zaniedbywanej kwestii, a mianowicie nawigacji po serwisie. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze tejże strony. A jak twierdzą użytkownicy, jest to wskaźnik jak łatwo i szybko zdobędą to po co weszli na tę stronę. Jeżeli, te kryteria zostaną spełnione, jest szansa, że powrócą.

Użyteczna strona

Jak zatem sprawdzić czy witryny zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami usability? Strona główna to wizytówka całego serwisu. Należy unikać umieszczania na niej zbyt wielu elementów graficznych, tak aby układ był przejrzysty i łatwy w odbiorze dla użytkownika. Warto wyodrębnić w serwisie wyraźne bloki tematyczne i funkcjonalne. Ważniejsze elementy powinny też wyróżniać się graficznie, dzięki czemu ułatwimy użytkownikowi odnalezienie się na stronie i wyszukanie informacji, które chcemy mu przekazać. Jeśli na stronie występują elementy powiązane ze sobą logicznie, to powinny być one również spójne graficznie. Wszelkie elementy animowane wykonane w technologii Flash mogą powodować irytację odbiorcy, np. jeśli jest ich zbyt wiele. Oprócz tego nie będą one widoczne w formie mobilnej, czyli w sytuacji, gdy ktoś będzie przeglądał stronę za pomocą przykładowo smartfona. Jeśli decydujemy się na element wykorzystujący technologię Flash, warto pod animację umieścić np. zastępczy plik jpg, możliwy do odczytania przez urządzenia przenośne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nasze menu jest wystarczająco dopracowane?

Jeżeli sposób, w jaki wzajemnie powiązane są ze sobą strony, umożliwia sprawne, szybkie i intuicyjne przechodzenie do kolejnych zasobów serwisu lub też cofanie się do już przejrzanej zawartości, możemy mówić o funkcjonalnej konstrukcji menu. Tak, więc w pierwszej kolejności należy dokładnie przemyśleć główne kategorie, które zobaczy użytkownik po wejściu na stronę główną. Zbyt wiele zakładek sprawi, że będzie się czuł zdezorientowany i trudniej będzie mu dotrzeć do informacji, której szuka. „Strona główna różni się od pozostałych podstron serwisu i przez to może mieć nieco inny system nawigacyjny. Nie uczmy jednak użytkownika nowego sposobu poruszania się na każdej kolejnej podstronie. Jednolity schemat nawigowania oznacza, że na wszystkich podstronach menu powinno mieć identyczną konstrukcję i tę samą lokalizację.” - zauważa Małgorzata Bednarek.

Jak budować firmową stronę >>

Często zdarza się, że internauta, który coraz częściej korzysta przecież z wyszukiwarki, klika na podstronę serwisu, a nie na stronę główną. W takim wypadku nie może czuć się zagubiony i powinien od razu wiedzieć jak odnaleźć pożądane informacje.

Diabeł tkwi w szczegółach

Diabeł tkwi w szczegółach, a zatem skupmy się na elementach wspomagających powodzenie witryny. W tym przypadku znaczenie mają wielkość czcionki, jak i odstępy między wierszami, które powinny być podobne. Należy sprawdzić czy czcionka na stronie nie jest za mała, porównując ją z czcionką np. stron onet.pl, amazon.com, cnn.com. Użytkownik lub potencjalny klient nie może mieć wątpliwości, które elementy na stronie są linkami, a które tekstem. Dlatego warto jest zadbać o to, aby linki były jasno opisane i sugerowały co otworzy się użytkownikowi po ich kliknięciu.

Firmowa strona www zwiększa wiarygodność biznesu >>

Jakie błędy najczęściej popełniamy? - Z licznych analiz przeprowadzonych na stronach klientów wynika, że obrazki umieszczone na stronach www są często źle lub niekorzystnie opisane. Prawidłowe nazwy obrazków, mogą wspomóc pozycjonowanie- podpowiadają specjaliści z agencji interaktywnej Migomedia.pl Witryna to nie miejsce na dwuznaczności. Ważne jest, aby kategoria menu była jednoznaczna do zinterpretowania, przejrzysta i czytelna. I tu kolejnym często popełnianym przez nas grzechem, jest nieprawidłowe nazywanie kategorii lub działu. Często popuszczamy wodzy fantazji stosując zbyt ogólną lub specjalistyczną nazwę, która może utrudniać łatwą identyfikację zawartości danej podstrony.

 

Czy logo jest „klikalne”?

To kolejne pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć, sprawdzając użyteczność naszej witryny. Zasada jest prosta: klikając na logo z każdego miejsca w twoim serwisie użytkownik powinien trafić na stronę główną.

Istotnym jest, aby aktywne pole z menu było zaznaczone innym kolorem. Po najechaniu kursorem na kategorię powinna ona być wyróżniona. Z punktu widzenia użyteczności menu może być zarówno z lewej jak i z prawej strony.

Teraz ważna rzecz, aby oszczędzać ruchy na przyciskach myszy naszego potencjalnego klienta. Trzy kliknięcia powinny wystarczyć, aby użytkownik ze strony głównej trafił w każde miejsce serwisu. Sposób, w jaki nawigacja strony zostanie potraktowana, decyduje czy użytkownik będzie intuicyjnie poruszał się po stronie, a więc znajdzie to, czego potrzebuje poprzez trzy symboliczne kliknięcia. W efekcie zaś zostanie dłużej w serwisie. Przy złożonych strukturach, gdzie istnieje potrzeba zamieszczenia dużej ilości informacji, stosuje się bardziej elastyczne rozwiązania. Niemniej, reguła ta obrazuje, jak bardzo istotna dla internauty jest płynność i wygoda w przeglądaniu witryn internetowych.

Mapa i słowo klucz

REKLAMA

Pamiętajmy o podstronie z mapą serwisu, jest to przewodnik jak przemieszczać się po serwisie. Pokazuję on strukturę całego serwisu i miejsce w, którym się znajdujemy. Przy projektowaniu strony powinniśmy uwzględnić słowa kluczowe odnoszące się do prezentowanej treści w sposób adekwatny i jednoznaczny, aby serwisy wyszukiwawcze (takie jak Google) mogły zaindeksować naszą stronę we właściwy sposób. Np. jeśli mamy stronę z serwisem motoryzacyjnym, to słowa kluczowe powinny być związane tematycznie tylko i wyłącznie z serwisem.

Popularność serwisu firmy w większym stopniu zależy od sprawnego poruszania się po nim, niż od bardzo oryginalnej warstwy graficznej. Te dwa elementy powinny ze sobą współgrać, aby strona firmy była skuteczna pod względem marketingowym, a więc i wspomagała sprzedaż. Przede wszystkim wykażmy trochę empatii, ponieważ nam znajome i oczywiste informacje i linki, nie konieczne będą oczywiste dla kogoś, kto po raz pierwszy gości na naszej stronie.

Beata Steć

***

Agencja interaktywna Migomedia specjalizuje się w planowaniu i realizacji strategii w Internecie. Oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu e-marketingu na potrzeby realizacji celów wizerunkowych i sprzedażowych. Główny zakres działalności uwzględnia projektowanie przejrzystych serwisów internetowych i identyfikacji wizualnej, reklamę i pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz działania promocyjne w mediach społecznościowych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA