REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o użyteczność strony internetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Steć

REKLAMA

Internet stał się już najczęściej wybieranym medium, które służy potencjalnym Klientom do wyszukiwania informacji. Niebagatelną rolę odgrywa w tym procesie sposób, w jaki zbudowana jest strona internetowa firmy czy serwisu. Użytkownicy sieci bardzo się niecierpliwią kiedy nie znajdują odpowiedzi na rozwiązanie swojego problemu. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze serwisu.

Niecierpliwi internauci

REKLAMA

REKLAMA

Niewątpliwie wielu z nas zastanawia się czasami, czy kreatywni twórcy www mają naprawdę na uwadze potencjalnego odbiorcę, czy prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej wymyślnych i dziwacznych witryn. Niewielu z nich zdaje chyba sobie sprawę z jakim „entuzjazmem” przeciętni użytkownicy traktują ich zabiegi. Efekty aktywności użytkowników na stronie wykaże Google Analytics, jak wielu zniechęciło się przy wyszukiwaniu potrzebnych informacji i opuściło naszą stronę, zanim na dobre się w niej rozgościło. Jakob Nielsen, specjalista w projektowaniu stron internetowych zauważa, że w zachowaniu internautów jest bardzo mała tolerancja na wolno otwierające się, czy nieczytelne strony. Nikt nie lubi czekać, a tym bardziej uczyć się obsługiwać czyjejś strony internetowej. Potencjalny klient powinien zrozumieć zasady funkcjonowania strony internetowej po pierwszym jej wyświetleniu, a najpóźniej po kilku sekundach.

Każdy przedsiębiorca stara się zwrócić uwagę potencjalnego Klienta czy partnera biznesowego wykorzystując niebanalną kolorystykę i ciekawe formy graficzne. Nie można przy tym jednak zapominać o podstawowej, choć często zaniedbywanej kwestii, a mianowicie nawigacji po serwisie. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze tejże strony. A jak twierdzą użytkownicy, jest to wskaźnik jak łatwo i szybko zdobędą to po co weszli na tę stronę. Jeżeli, te kryteria zostaną spełnione, jest szansa, że powrócą.

Użyteczna strona

Jak zatem sprawdzić czy witryny zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami usability? Strona główna to wizytówka całego serwisu. Należy unikać umieszczania na niej zbyt wielu elementów graficznych, tak aby układ był przejrzysty i łatwy w odbiorze dla użytkownika. Warto wyodrębnić w serwisie wyraźne bloki tematyczne i funkcjonalne. Ważniejsze elementy powinny też wyróżniać się graficznie, dzięki czemu ułatwimy użytkownikowi odnalezienie się na stronie i wyszukanie informacji, które chcemy mu przekazać. Jeśli na stronie występują elementy powiązane ze sobą logicznie, to powinny być one również spójne graficznie. Wszelkie elementy animowane wykonane w technologii Flash mogą powodować irytację odbiorcy, np. jeśli jest ich zbyt wiele. Oprócz tego nie będą one widoczne w formie mobilnej, czyli w sytuacji, gdy ktoś będzie przeglądał stronę za pomocą przykładowo smartfona. Jeśli decydujemy się na element wykorzystujący technologię Flash, warto pod animację umieścić np. zastępczy plik jpg, możliwy do odczytania przez urządzenia przenośne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nasze menu jest wystarczająco dopracowane?

Jeżeli sposób, w jaki wzajemnie powiązane są ze sobą strony, umożliwia sprawne, szybkie i intuicyjne przechodzenie do kolejnych zasobów serwisu lub też cofanie się do już przejrzanej zawartości, możemy mówić o funkcjonalnej konstrukcji menu. Tak, więc w pierwszej kolejności należy dokładnie przemyśleć główne kategorie, które zobaczy użytkownik po wejściu na stronę główną. Zbyt wiele zakładek sprawi, że będzie się czuł zdezorientowany i trudniej będzie mu dotrzeć do informacji, której szuka. „Strona główna różni się od pozostałych podstron serwisu i przez to może mieć nieco inny system nawigacyjny. Nie uczmy jednak użytkownika nowego sposobu poruszania się na każdej kolejnej podstronie. Jednolity schemat nawigowania oznacza, że na wszystkich podstronach menu powinno mieć identyczną konstrukcję i tę samą lokalizację.” - zauważa Małgorzata Bednarek.

Jak budować firmową stronę >>

Często zdarza się, że internauta, który coraz częściej korzysta przecież z wyszukiwarki, klika na podstronę serwisu, a nie na stronę główną. W takim wypadku nie może czuć się zagubiony i powinien od razu wiedzieć jak odnaleźć pożądane informacje.

Diabeł tkwi w szczegółach

Diabeł tkwi w szczegółach, a zatem skupmy się na elementach wspomagających powodzenie witryny. W tym przypadku znaczenie mają wielkość czcionki, jak i odstępy między wierszami, które powinny być podobne. Należy sprawdzić czy czcionka na stronie nie jest za mała, porównując ją z czcionką np. stron onet.pl, amazon.com, cnn.com. Użytkownik lub potencjalny klient nie może mieć wątpliwości, które elementy na stronie są linkami, a które tekstem. Dlatego warto jest zadbać o to, aby linki były jasno opisane i sugerowały co otworzy się użytkownikowi po ich kliknięciu.

Firmowa strona www zwiększa wiarygodność biznesu >>

Jakie błędy najczęściej popełniamy? - Z licznych analiz przeprowadzonych na stronach klientów wynika, że obrazki umieszczone na stronach www są często źle lub niekorzystnie opisane. Prawidłowe nazwy obrazków, mogą wspomóc pozycjonowanie- podpowiadają specjaliści z agencji interaktywnej Migomedia.pl Witryna to nie miejsce na dwuznaczności. Ważne jest, aby kategoria menu była jednoznaczna do zinterpretowania, przejrzysta i czytelna. I tu kolejnym często popełnianym przez nas grzechem, jest nieprawidłowe nazywanie kategorii lub działu. Często popuszczamy wodzy fantazji stosując zbyt ogólną lub specjalistyczną nazwę, która może utrudniać łatwą identyfikację zawartości danej podstrony.

 

Czy logo jest „klikalne”?

To kolejne pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć, sprawdzając użyteczność naszej witryny. Zasada jest prosta: klikając na logo z każdego miejsca w twoim serwisie użytkownik powinien trafić na stronę główną.

Istotnym jest, aby aktywne pole z menu było zaznaczone innym kolorem. Po najechaniu kursorem na kategorię powinna ona być wyróżniona. Z punktu widzenia użyteczności menu może być zarówno z lewej jak i z prawej strony.

Teraz ważna rzecz, aby oszczędzać ruchy na przyciskach myszy naszego potencjalnego klienta. Trzy kliknięcia powinny wystarczyć, aby użytkownik ze strony głównej trafił w każde miejsce serwisu. Sposób, w jaki nawigacja strony zostanie potraktowana, decyduje czy użytkownik będzie intuicyjnie poruszał się po stronie, a więc znajdzie to, czego potrzebuje poprzez trzy symboliczne kliknięcia. W efekcie zaś zostanie dłużej w serwisie. Przy złożonych strukturach, gdzie istnieje potrzeba zamieszczenia dużej ilości informacji, stosuje się bardziej elastyczne rozwiązania. Niemniej, reguła ta obrazuje, jak bardzo istotna dla internauty jest płynność i wygoda w przeglądaniu witryn internetowych.

Mapa i słowo klucz

REKLAMA

Pamiętajmy o podstronie z mapą serwisu, jest to przewodnik jak przemieszczać się po serwisie. Pokazuję on strukturę całego serwisu i miejsce w, którym się znajdujemy. Przy projektowaniu strony powinniśmy uwzględnić słowa kluczowe odnoszące się do prezentowanej treści w sposób adekwatny i jednoznaczny, aby serwisy wyszukiwawcze (takie jak Google) mogły zaindeksować naszą stronę we właściwy sposób. Np. jeśli mamy stronę z serwisem motoryzacyjnym, to słowa kluczowe powinny być związane tematycznie tylko i wyłącznie z serwisem.

Popularność serwisu firmy w większym stopniu zależy od sprawnego poruszania się po nim, niż od bardzo oryginalnej warstwy graficznej. Te dwa elementy powinny ze sobą współgrać, aby strona firmy była skuteczna pod względem marketingowym, a więc i wspomagała sprzedaż. Przede wszystkim wykażmy trochę empatii, ponieważ nam znajome i oczywiste informacje i linki, nie konieczne będą oczywiste dla kogoś, kto po raz pierwszy gości na naszej stronie.

Beata Steć

***

Agencja interaktywna Migomedia specjalizuje się w planowaniu i realizacji strategii w Internecie. Oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu e-marketingu na potrzeby realizacji celów wizerunkowych i sprzedażowych. Główny zakres działalności uwzględnia projektowanie przejrzystych serwisów internetowych i identyfikacji wizualnej, reklamę i pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz działania promocyjne w mediach społecznościowych.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA