REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozkręcić internetowy biznes. Poradnik dla startupów

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Startupy, czyli internetowe biznesy oparte głównie na ciekawym i oryginalnym pomyśle (za to bez zaplecza finansowego), to prawdziwy hit wśród młodych przedsiębiorców. Dziś każdy chciałby powtórzyć sukces Facebooka lub Filestube i zabłysnąć w sieci. Jednak start up to nie tylko doskonały pomysł, ale również wiele pracy i wysiłku by to, co jest naszą pasją, stało się również dobrze prosperującym biznesem.

 

REKLAMA

REKLAMA

Wielu twórców startupów popełnia błędy wynikające z niewiedzy lub niedostatecznego przygotowania założeń projektów, które potem często decydują o „być albo nie być” całego start upu. Czego unikać, na co zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy kilka błędów, które mogą zaważyć na powodzeniu Twojego internetowego projektu:

 

1.    Tworzenie identycznych benchmarków

REKLAMA


To, że jakiś pomysł odniósł sukces, wcale nie znaczy, że na rynku jest miejsce na kolejny. Należy unikać kopiowania pomysłów - kolejny Facebook czy Grupon, różniący się wyłącznie jedną, drobną funkcjonalnością nie zapewni nam od razu milionów użytkowników, nawet jeśli będzie od niego lepszy. Internauci nie zawsze kierują się jakością projektu (więcej i lepiej działające funkcjonalności), ale często własnym przyzwyczajeniem, modą, opinią znajomych. Warto oczywiście śledzić polski i zagraniczny rynek, szukać inspiracji, sprawdzać najnowsze trendy. Nie starać się jednak powielać pomysłów, ale twórczo je rozwijać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

2.    Brak dobrze zdefiniowanych założeń projektu

 

Nawet najlepszy biznesplan nie uchroni nas przed porażką, jeśli jego założenia są błędne. Przed złożeniem wniosku i startem projektu warto przede wszystkim szczegółowo przemyśleć grupę docelową, model finansowania czy konkurencję istniejącą na rynku. To, jakie wyciągniemy wnioski wpłynie znacząco na fakt, jak projekt będzie wyglądał, jak będziemy go komunikować na zewnątrz i jak w przyszłości będzie się rozwijał. Szczególnie znalezienie odpowiedniej grupy docelowej i dostosowanie do niej projektu jest istotnym czynnikiem powodzenia całego biznesu.

 

3.    Brak dobrego modelu biznesowego

 

Wielu twórców startupów uważa, że dobry pomysł sprawi, że pieniądze przyjdą same. Tymczasem opracowanie skutecznego modelu biznesowego jest kluczem do zamiany projektu grupy pasjonatów w dobrze prosperujące przedsięwzięcie. Zastanów się, który z elementów Twojej usługi będzie wymagał pieniędzy i od kogo - użytkowników czy firm. Pomyśl, dlaczego klienci mieliby płacić za Twoją usługę i czy cena będzie adekwatna do korzyści, jakie osiągną. Unikaj pułapki „zarabianie na reklamach” - do czasu, aż Twój start up będzie na tyle popularny, by mógł brać kilka tysięcy za kampanię reklamową, możesz narazić się na potężne straty.

 

4.    Brak wykonawcy projektu

 

To, że jesteś pomysłodawcą projektu nie oznacza od razu, że musisz zajmować się całością jego wykonania. Zastanów się, w czym jesteś dobry i które elementy projektu mógłbyś wykonywać samodzielnie. Resztę zleć profesjonalistom, którzy wykonają pracę szybciej i bardziej efektywnie. Pamiętaj, że im lepiej i szybciej wykonasz swój projekt, tym szybciej zaczniesz na nim zarabiać. Programowanie serwisu ciągnące się miesiącami i złe jego wykonanie szybko da o sobie znać. Dlatego warto wybierać jako wykonawcę firmy, które mają już doświadczenie w realizowaniu podobnych projektów. Podczas poszukiwań zwracaj uwagę na portfolio, klientów, stosowane rozwiązania. Unikaj kierowania się wyłącznie ceną - często droższe firmy oferują większy zakres usług - nie tylko samo oprogramowanie serwisu, ale również profesjonalną pomoc czy opiekę powdrożeniową.

 

5.    Brak zaufania do wykonawcy

 

Zaufaj firmie, która wykonuje Twój start up. Jeśli podczas wyboru kierowałeś się doświadczeniem oraz zrealizowanymi projektami, wiesz na pewno, że są to profesjonaliści, którzy dobrze znają się na internetowym rynku. Być może sam wiesz najlepiej, jak powinien wyglądać i działać Twój start up, ale to oni potrafią dobrać takie rozwiązania, by serwis był jak najbardziej przyjazny dla użytkownika, nieprzeładowany i szybki. Słuchaj rad, których udzielają Ci specjaliści i z pokorą patrz na własne doświadczenie w tym zakresie. Najgorsza sytuacja to taka, gdy wykonawca staje się marionetką w rękach klienta, a nie równorzędnym partnerem do rozmów.

 

6.    Brak budżetu na marketing

 

Niezależnie, czy finansujesz swój start up sam czy z pieniędzy unijnych, pamiętaj, żeby w budżecie przeznaczyć znaczną sumę na marketing. Twórcy często zapominają o tym pisząc na przykład wnioski o dofinansowanie, co od razu stawia ich na straconej pozycji. Przekonanie, że w rozpromowaniu serwisu pomoże rodzina, znajomi czy przyjaciele lub że dobry pomysł obroni się sam jest błędne. Aby odnieść sukces, musisz aktywnie szukać klientów, a także zapewnić spory rozgłos biznesowi już na starcie. Im więcej osób o nim się dowie, tym większa szansa, że start up szybko stanie się rentowny. Pamiętaj także, że inwestowanie w marketing nie może skończyć się na kilku pierwszych miesiącach - ciągle  próbu nowych metod dotarcia do użytkowników, by stale powiększać grono klientów.

 

7.    Brak pomiaru skuteczności swoich działań

 

Same działania marketingowe i PRowe to nie wszystko. Żeby przyniosły efekty, musisz stale śledzić które ze źródeł reklamowych przynosi Ci najwięcej korzyści - i eliminować te, które korzyści nie przynoszą. Wypuszczenie kilku bannerów lub zamieszczenie artykułu w prasie bez zmierzenia jak sobie radzą i jak przekładają się na sprzedaż czy użytkowników to najlepsza droga do zmarnowania budżetu.

 

8.    Nieuwzględnienie kosztów dodatkowych

 

Dobrze przemyśl wszystkie koszty związane z realizacją projektu. Być może oprócz samego wykonania serwisu czy marketingu potrzebować będziesz jeszcze np. pieniędzy na profesjonalny hosting. Jeśli Twój serwis zacznie nagle odwiedzać ogromna ilość internautów, będziesz musiał zainwestować w serwer, którego utrzymanie może wahać się nawet w granicach kilkuset złotych miesięcznie. A to nie jedyny koszt, o którym należy pamiętać.

 

9.    Zbyt skomplikowany projekt na początek

 

„Nie od razu Kraków zbudowano” i nawet Facebook był kiedyś bardzo prostym serwisem z zaledwie kilkoma funkcjonalnościami. Warto pójść tą samą drogą, szczególnie jeśli myślimy o bardzo innowacyjnej usłudze, której nie ma na rynku. Oszczędzi to niepotrzebnej pracy i rozczarowań, jeśli użytkownicy nie będą chcieli korzystać z naszego rozwiązania. Z drugiej strony sama społeczność może podpowiedzieć ciekawe i użyteczne dla nich rozwiązania, na które nie wpadlibyśmy sami. Takiej szansy możemy nie mieć, kiedy od razu wystartujemy z gotową, skończoną wersją start upu.

 

10.    Za mało czasu na realizację projektu

 

Zawsze dawaj sobie pewien margines czasu na realizację projektu, również podczas pisania wniosku o dofinansowanie. Sam proces ofertowania i ustalania warunków z wykonawcą będzie trwał kilka miesięcy, jeśli więc nie będziesz miał pewnego zapasu, może się okazać, że nie wystarczy Ci czasu na oprogramowanie.

 

11.    Niewystarczające fundusze na początek działalności

 

Od startu nowego internetowego projektu do momentu, w którym zacznie on na siebie zarabiać, może minąć kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Dlatego już na początku należy zabezpieczyć pewną kwotę na wydatki osobiste, marketing i te dodatkowe, nieprzewidziane. Najlepiej zrobić to na minimum 12 miesięcy w przód. W innym przypadku projekt - z braku funduszy - może zakończyć się szybciej, niż w ogóle zacznie przynosić jakiekolwiek dochody.

 

 

 

Positive Power Sp. z o. o. zajmuje się kreacją wizerunku online, budowaniem strategii emarketingowych i kampanii internetowych, projektowaniem serwisów oraz tworzeniem dedykowanego oprogramowania e-commerce. Do grona klientów Agencji należą tak znane firmy i instytucje jak Meble Kler S.A, Praca.pl, Kampania Piwowarska, Mennica Polska S.A, Fundacja Greenpeace, Wirtualna Polska S.A, Bolix S.A, Narodowe Centrum Kultury, Pfleiderer Grajewo SA, Milo Sport, Travelplanet SA, Subway Polska, Tikkurila S.A., Komandor S.A., Uniwersytet Jagiellonski, ZAK S.A. Więcej informacji: www.positive-power.pl

 

Szczegółowych informacji udziela:
Rafael Moucka
Prezes Zarządu
mail: rafael.moucka@positive-power.pl

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA