REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawy promocji firm w Internecie

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie o zasadność promocji w Internecie przestało być aktualne. Internet często okazuje się narzędziem marketingowym bardziej skutecznym niż TV i prasa. Wyraźnie wzrasta liczba firm, które postrzegają Internet jako ważny kanał komunikacji marketingowej i przeznaczają coraz większe środki na promocję internetową. Obecnie zamiast pytać, czy warto się promować w Internecie, trzeba zapytać o obszary i techniki skutecznego marketingu internetowego. Poniżej omówienie najbardziej opłacalnych miejsc promocji.

Reklama internetowa górą

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna Polacy postrzegali Internet głównie jako źródło informacji. W ostatnich latach zaczęto go doceniać także jako miejsce promocji. Najszybciej internetową świadomość uzyskały firmy z branż takich jak: finanse, media, książki, CD i DVD, telekomunikacja, motoryzacja, żywność, handel detaliczny oraz FMCG. Odzwierciedleniem tego jest wzrost środków przeznaczanych przez polskie firmy na promocję. Obecnie już 13 procent tych funduszy jest przeznaczanych na reklamę w Internecie. Według "Raportu strategicznego IAB Polska" i badań "IAB AdEx 2009" firmy PricewaterhouseCoopers z czerwca 2010 roku wartość polskiego rynku reklamy online w 2009 roku wyniosła 1,4 miliarda złotych. Z roku na rok ta kwota wzrasta. Przewiduje się, że w roku 2011 rynek reklamy w Internecie będzie się rozwijał trzykrotnie szybciej niż cały sektor reklamy. Już w tej chwili reklama online odgrywa większą rolę niż reklama radiowa czy zewnętrzna.

Czemu firmy inwestują w reklamę w Internecie?

Można wyróżnić trzy zasadnicze czynniki, które przyczyniają się do coraz częstszych inwestycji reklamowych w Internecie. Po pierwsze, reklama w sieci jest cały czas o wiele tańsza niż w TV czy prasie. Za dużo mniejsze środki można osiągnąć porównywalne cele marketingowe. Po drugie, przeciętny konsument spędza coraz więcej czasu w Internecie. Dla wielu osób Internet jest jedynym źródłem wiedzy. Przez to rzadko korzystają z innych mediów. Po trzecie, reklama prasowa i telewizyjna traci na wiarygodności. Według TNS OBOP dwie trzecie telewidzów nie zapamiętuje nawet jednego spośród siedmiu spotów emitowanych podczas bloku reklamowego. Z badań wynika, że reklam w telewizji jest za dużo i nie są dość interesujące.

REKLAMA

Rynek e - reklamy w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania pokazują, że 50% środków przewidzianych na marketing internetowy przeznacza się na tradycyjną reklamę graficzną. Jednakże z roku na rok wydatki na tego typu reklamę spadają. Reklama graficzna w postaci chmurek, animacji i wszelkiego rodzaju „flaschowych buttonów” coraz bardziej irytuje i męczy internautów, a tym samym przynosi skutek odwrotny od zamierzonego. Z kolei zwykłe ogłoszenia w Internecie pochłaniają 15% wydatków firm, 6% funduszy wydaje się na e-mailing. W ostatnich latach rola direct mailingu ponownie wzrosła. Nieco zapomniany direct mail jest coraz częściej stosowany.

W ostatnich 2-3 latach firmy zaczęły przeznaczać więcej środków na marketing w wyszukiwarkach. Firmy, które opierają swe zyski na Internecie, obecnie w większości korzystają z usług firm SEO i SEM. Rosną także wydatki na reklamę efektywnościową, w przypadku której firma płaci tylko za konkretny, wcześniej ustalony cel a w zamian otrzymuje np. prowizję od sprzedanych egzemplarzy książek. Z kolei segment reklamy wideo mimo optymistycznych prognoz w ostatnim czasie nieco się zmniejszył.

Portale społecznościowe przejmują reklamodawców

Według powszechnie dostępnych danych na początku 2011 roku z portali społecznościowych korzystało już ok. 12 milionów Polaków. Łączne przychody jedenastu największych portali w Polsce za rok 2010 wynosiły około 125 mln złotych. Według prognoz sformułowanych przez eMarketera wartość reklamy w mediach społecznościowych na świecie w 2011 roku osiągnie ok. 4,3 mld USD. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę w mediach społecznościowych w 2010 roku stanowiły ponad 7% obrotów rynku reklamy internetowej. Eksperci spodziewają się co najmniej 20-procentowego wzrostu wydatków na reklamę w serwisach społecznościowych.


Internet obecnie daje firmom ogromne możliwości promocji. Sposoby i miejsca promocji w Internecie powinny być jednak dokładne przemyślane, jeżeli mają przynieść spodziewane efekty. Jest to konieczne szczególnie w przypadku niewielkich budżetów. Jednakże niezależnie od środków, istnieje kilka sposobów i miejsc promocji w Internecie ważnych dla każdej firmy.

Jak i gdzie się reklamować w Internecie?

Direct mailing

Podstawową formą promocji w Internecie jest direct mailing. Zdaniem specjalistów, każdej większej kampanii marketingowej powinna towarzyszyć kampania mailingowa. Obecnie obserwujemy pewien renesans tej formy promocji. Wynika to z jej istotnych zalet. Przy precyzyjnie przygotowanej bazie danych direct mailing pozwala dotrzeć z komunikatem reklamowym do odpowiedniego adresata.

Direct mailing to wysoce spersonalizowana forma promocji. Umożliwia dopasowanie grup docelowych konsumentów pod konkretną ofertę towarów i usług. Dobrze przygotowany list reklamowy ma u odbiorcy wywołać wrażenie, że jest skierowany tylko do niego. Nad tą formą promocji nadawca przekazu reklamowego ma największą kontrolę. To on decyduje o wyglądzie i długości listu, czasie wysłania i jego zawartości. Direct mailing pozwala także w sposób najbardziej wymierny zmierzyć efektywność działań promocyjnych i określić stosunek nakładów do efektów. 

 

Ponadto, w zależności od reakcji klientów, jeszcze w czasie trwania akcji promocyjnej można szybko wprowadzić istotne zmiany czy to w treści listu, czy jego formie. Najważniejsze jest jednak to, że direct mailing to bardzo tani sposób promocji. Przy niewielkich nakładach można osiągnąć imponujące wyniki sprzedaży.

Jeżeli direct mail ma stać się skutecznym kanałem komunikacji marketingowej, musi  spełniać kilka warunków. Najlepsze efekty osiągniemy:
- kiedy adresat listu reklamowego sam się wpisał na listę mailingową, wyrażając jednocześnie zgodę na otrzymywanie listów reklamowych,
- kiedy przy okazji jakiejś czynności w Internecie (najczęściej zakupy czy założenie konta na stronie internetowej firmy) adresat wyraził zgodę na otrzymywanie listów reklamowych z różnymi informacjami reklamowymi,
- kiedy treść listu reklamowego dotyczy produktów znajdujących się w kręgu zainteresowań adresata.

Blog firmowy

Inny sposób promocji w Internecie, jeszcze nie w pełni doceniany przez firmy, to blog firmowy - wyjątkowo skuteczny w działaniach z zakresu PR-u, coraz częściej wykorzystywany jako instrument komunikacji marketingowej w Internecie. W ostatnim wypadku konieczne jest jednak wyjątkowe wyczucie, inne niż przy prowadzeniu standardowej strony internetowej. Blog firmowy to nie tylko źródło informacji. To również płaszczyzna interakcji między firmą a klientami. Działania PR na blogu firmowym polegają na budowaniu sprzyjającego firmie otoczenia. Tego typu blog może kształtować relacje między firmą a całą grupą zainteresowanych, do której należą klienci, dostawcy, kooperanci, władze polityczne. Jego mniej oficjalny charakter sprawia, że cieszy się większą wiarygodnością niż inne kanały komunikacyjne. Wykorzystuje przy tym narzędzia PR takie jak: informacje bieżące, filmy wideo (humorystyczne filmy pokazujące działanie firmy „od kuchni”), mikroblogi i komentarze oraz PR wewnętrzne.

Zarówno w przypadku wewnętrznego bloga firmowego jak i tego skierowanego do klientów, najważniejszym atutem jest jego interaktywność. Poprzez komentarze firma może szybko uzyskać informację zwrotną o odbiorze społecznym przedstawionych zamierzeń. Blog firmowy staje się konkurencyjny wobec innych kanałów komunikacji także ze względu na atrakcyjne środki przekazu i niskie koszty utrzymania. Nic dziwnego, że w tej sytuacji tradycyjne narzędzia marketingowe tracą na znaczeniu.

Reklama na portalach społecznościowych

Sukces portali społecznościowych spowodował, że obecnie kompleksowa promocja z wykorzystaniem tych kanałów komunikacji to konieczność. Każda firma powinna przynajmniej zaznaczyć swoją obecność na największym portalu tego typu, budującym swego rodzaju „Internet w Internecie”. Trzeba jednak przeanalizować kwestię środków, jakie należy przygotować na to przedsięwzięcie. Specjaliści od e-marketingu niekoniecznie mają rację, zachęcając do dużych inwestycji. W przypadku małych firm tworzenie efektownej strony na FB nigdy nie przyniesie zysków większych od poniesionych nakładów. Na FB warto być, jednak nie za wszelka cenę. Tym bardziej że w chwili obecnej działania na FB bardziej przypominają działania PR niż akcje czysto marketingowe. Można przypuszczać, że w niedługim czasie społeczność FB będzie na tyle zmęczona nagabywaniem i reklamami, że sama wymusi ich ograniczenie lub po prostu zrezygnuje z tego kanału komunikacji.

Pozycjonowanie

W związku z tym, że posiadanie firmowej strony internetowej i promocja w Internecie stają się standardem, rośnie konkurencja w zakresie usług i produktów. Konieczne staje się więc podjęcie działań z zakresu pozycjonowania stron. Dzięki nim promocja firmy w Internecie może być jeszcze bardziej skuteczna. Praktyka pokazuje, że wydatki przeznaczone na pozycjonowanie w prawie 100 procentach przypadków owocują zwiększeniem liczby klientów.

Pozycjonowanie, mówiąc ogólnie, polega na szeregu działań, mających na celu wypromowanie danej firmy czy marki w Internecie. Skuteczne pozycjonowanie powoduje, że po wpisaniu w wyszukiwarce nazwy usługi świadczonej przez daną firmę lub nazwy wytworzonego przez nią produktu, promowana strona zyskuje wysoką pozycję na liście wyszukiwania. Punktem wyjścia dla pozycjonowania jest więc firmowa strona internetowa, do której w procesie wyszukiwania skierowany zostanie potencjalny klient firmy. Pozycjonowanie stanowi swego rodzaju element zdrowej konkurencji. Dzięki niemu, oraz dzięki Internetowi oczywiście, małe firmy mogą konkurować z gigantami w branży i osiągnąć lepszą od nich pozycję. Przy tych wszystkich zaletach pozycjonowanie jest usługą stosunkowo niedrogą, na którą mogą sobie pozwolić także firmy dopiero rozpoczynające działalność. Dzięki niemu znalezienie klientów jest prostsze niż kiedykolwiek. Pod warunkiem, że oferta i wygląd strony firmowej wyróżniają się czymś wyjątkowym.

Przegląd internetowych form promocji pokazuje, że Internet jako kanał komunikacji marketingowej staje się poważną alternatywą wobec dominującej w tym względzie telewizji. Ma więcej do zaoferowania, szczególnie w okresie kryzysu gospodarczego, kiedy cięcia budżetowe dotknęły najbardziej działy promocji. Z drugiej strony właśnie teraz bardzo potrzebni są nowi klienci. Musiał się jednak zmienić sposób ich pozyskiwania. W tym względzie Internet jest zaś medium wyjątkowo elastycznym. Kampanie internetowe, znacznie tańsze od kampanii telewizyjnych, poza korzystnymi stawkami zaskakują różnorodnością form i precyzją działania. Daje dokładne informacje o zmiennych gustach internautów, łatwo zdobywa ich zaufanie i sam w sobie jest podpowiedzią odnośnie formy promocji. Można przekornie zauważyć, że jedyne czego mu brakuje, to wyobraźnia twórców reklam.

http://tense.pl/

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA