REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Limity podatkowe na 2023 rok - ile wynoszą?

Limity podatkowe 2023. Kurs euro w pierwszy dzień roboczy października wyniósł 4,8272 zł (w ubiegłym było 4,5941 zł). Oznacza to, że w 2023 r. wzrosną limity podatkowe.

Księgowość i ewidencja w firmie

Księgowość w firmie. Każda osoba, która zdecyduje się na założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej, musi być świadoma licznych obowiązków, które powinny być dla niej równie istotne, co liczne przywileje. Najistotniejszym z obowiązków jest prowadzenie firmowej księgowości, gdyż zgodnie z prawem bez względu jaką przedsiębiorca wybierze formę prowadzenia działalności, będzie zobowiązany do prowadzenia dla niej księgowości.

Spółka komandytowa w 444 praktycznych pytaniach i odpowiedziach

Książka "Komandytowa w pytaniach i odpowiedziach" to 444 praktycznych porad na temat spółki komandytowej. Dlaczego warto założyć ten rodzaj spółki? Poznaj zagadnienia z zakresu prawa spółek handlowych, prawa podatkowego i rachunkowości.

Jak rozliczać czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jeśli koszty dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, to „zawiesza się” je na koncie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Sposób i okresy rozliczania kosztów w czasie powinny być określone w polityce rachunkowości jednostki.

REKLAMA

Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania.

Obowiązek raportowania społecznego przez duże firmy od 2018 r.

Od 2018 roku niektóre przedsiębiorstwa będą musiały sporządzać raporty społeczne, tj. z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Zobowiązane będą do tego przedsiębiorstwa, których średnioroczne zatrudnienie przekracza 500 osób, roczna suma bilansowa przekracza 85 mln zł albo przychody netto są powyżej 170 mln zł w skali roku. Szacuje się, że obowiązek ten obejmie około 300 dużych firm.

Czy dokonując wyceny bilansowej należności w walucie obcej, należy urealnić również odpis aktualizujący

Posiadamy należność w walucie obcej, która ze względu na prawdopodobieństwo niezapłacenia została objęta w listopadzie 2016 r. odpisem aktualizującym. Czy dokonując wyceny tej należności na dzień bilansowy, powinniśmy również osobno dokonać wyceny odpisu aktualizującego tę należność?

Inwentaryzacja składników majątku jednostki i różnice inwentaryzacyjne

Stany ewidencyjne poszczególnych składników majątkowych jednostki na kontach księgowych mogą się różnić od ich rzeczywistego stanu. W związku z tym, aby dokonać weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z posiadanym stanem rzeczywistym, przeprowadza się inwentaryzację wszystkich składników majątku. Inwentaryzacja służy również rozliczeniu pracowników, np. magazynierów, kasjerów, sprzedawców, kierowników sklepu oraz innych osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie, a także skorygowaniu ujawnionych podczas inwentaryzacji różnic.

REKLAMA

Małe podmioty – nowa kategoria podmiotów w ustawie o rachunkowości

Zmiany w ustawie o rachunkowości wprowadzają nową kategorię podmiotów, tj. małe podmioty.

Księgowość małych firm będzie uproszczona

Sejm przyjął nowelizację ustawy o rachunkowości, która zakłada, że małe firmy i organizacje pozarządowe o przychodach poniżej 100 tys. złotych rocznie skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości. Zgodnie z nowelizacją małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe. Ponadto ma być zniesiony obowiązek publikacji sprawozdań finansowych przez spółdzielnie w Monitorze Spółdzielczym.

Senat przyjął ustawę o rachunkowości

Nowelizacja ustawy o rachunkowości zakłada ułatwienia w prowadzeniu rachunkowości w małych firmach i organizacjach pozarządowych o przychodach poniżej 100 tys. złotych. Zgodnie z nowelizacją małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych.

Ułatwienia dla małych firm w prowadzeniu rachunkowości

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rachunkowości. Dzięki niej małe firmy skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości. Uproszczoną księgowość będą mogły stosować również organizacje pozarządowe o przychodach do 100 tys. zł rocznie.

Niższe koszty prowadzenia rachunkowości przez małe firmy

Rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości zakłada obniżenie kosztów prowadzenia rachunkowości przez małe firmy. Według danych GUS z zaproponowanych uproszczeń będzie mogło skorzystać ponad 40 tys. jednostek i pozwoli zaoszczędzić firmom ponad 61 mln. zł.

Uproszczenia w sprawozdawczości finansowej małych firm

Wprowadzenie uproszczeń w sprawozdawczości finansowej dla małych firm o przychodach nieprzekraczających 34 mln zł rocznie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, którym ma zająć się rząd. Zmiany mają prowadzić do obniżenia kosztów prowadzenia rachunkowości.

Uproszczone sprawozdania finansowe małych firm od 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić uproszczone sprawozdania finansowe dla małych firm. Regulacje miałyby wejść w życie do 20 lipca 2015 r. Projekt zmian w ustawie o rachunkowości trafił do konsultacji społecznych.

Projekt zmian ustawy o rachunkowości

Rząd chce wprowadzić zmiany w ustawie o rachunkowości, które poprawią warunki wykonywania działalności gospodarczej i pozwolą na lepszy rozwój sektora przedsiębiorczości. Zmiany mają być korzystne szczególnie dla mikroprzedsiębiorstw.

Podstawowy rachunek bankowy dla wszystkich w UE

Parlament Europejski przegłosował propozycję dostępu do podstawowego rachunku bankowego dla wszystkich, legalnie przebywających na terytorium UE. Bez znaczenia będzie miała narodowość czy miejsce zamieszkania.

Limity pełnej rachunkowości w 2014 roku

Stosowanie przepisów ustawy o rachunkowości uzależnione jest od wysokości przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy. Jakie są limity pełnej rachunkowości w 2014 roku?

Jak pracują pieniądze na kontach firmowych?

Jedynie dziewięć banków oferuje oprocentowanie firmowych kont. W skali roku stawki oprocentowania wynoszą zaledwie 4%, a wskazany próg nie jest zazwyczaj przekraczany. W większości banków oprocentowanie kont jest znikome, przynoszące symboliczne zyski.

Leasing w przepisach rachunkowych

Zasady ujmowania leasingu w polskich przepisach rachunkowych oparte są na Międzynarodowym Standardzie Rachunkowości nr 17 (MSR 17). Jakie są zasady ujmowania należności i zobowiązań wynikających z umów leasingowych od strony rachunkowej?

Coraz niższe oprocentowanie lokat bankowych

Trwające nieprzerwanie od października 2012 r. obniżki oprocentowania bankowych depozytów zwiększają niechęć klientów do oszczędzania na lokatach. Coraz częściej wybierają oni nieoprocentowane konta osobiste lub mniej atrakcyjne rachunki oszczędnościowe.

Jakie konto dla dwuletniej firmy?

Każdy przedsiębiorca działa w innej branży. Każdy też ma inne potrzeby. Łączy ich jedno – konieczność dokonywania rozliczeń, czy to z kontrahentami biznesowymi, czy z urzędami. Niezbędne jest do tego konto bankowe. TotalMoney.pl postanowił sprawdzić, które z nich będzie najkorzystniejsze dla firmy, która na rynku działa już od dwóch lat.

Zarząd ponosi odpowiedzialność za należytą rachunkowość spółki

Członkowie zarządu spółki ponoszą odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów ustawy o rachunkowości. Jeżeli odpowiedzialność za to przejmuje księgowy, kierownik jednostki odpowiada za nadzór nad nim.

Analiza kosztów uznaniowych - porada

W zależności od potrzeb, analitycy finansowi dokonują podziału kosztów według odpowiednio dobranych kryteriów. Mówimy o kosztach produkcji, zarządu, kosztach stałych i zmiennych, kosztach rodzajowych itd. Bywają sytuacje, kiedy przydaje się użycie kryterium uznaniowości poniesienia danych kosztów.

Jak optymalizować koszty w małej firmie?

W przypadku małej firmy o jej przewadze konkurencyjnej decydują w dużym stopniu ceny oferowanych usług. Aby dostosować funkcjonowanie firmy do zmiennych realiów rynkowych oraz utrzymać założony wstępnie model biznesowy warto przyjrzeć się kilku sposobom na optymalizację kosztów.

Czym jest sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe to zbiór danych księgowych, które dostarczają informacji o sytuacji majątkowej firmy. Obowiązek jego sporządzania wynika z ustawy. Właściwym terminem jest dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Czym jest rachunek przepływów pieniężnych?

Rachunek przepływów pieniężnych jest elementem sprawozdania finansowego. Sprawozdanie finansowe zawierające rachunek przepływów pieniężnych, mają obowiązek sporządzać podmioty, które podlegają corocznemu badaniu przez biegłego rewidenta.

Do kiedy przedsiębiorca musi przeprowadzić inwentaryzację?

Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia. W przypadku rozliczenia ujawnionych różnic termin upływa 25 marca.

Czy biegły rewident odpowiada za sprawozdanie finansowe?

Biegły rewident zajmuje się badaniem sprawozdań finansowych w jednostkach, które takiemu badaniu podlegają. Sprawozdanie finansowe jest niczym innym jak przedstawieniem wyników finansowych jednostki, dokonywanym z reguły na koniec roku. Jednak co dzieje się w sytuacji, gdy biegły rewident sporządzi opinię niezgodną ze stanem faktycznym? Czy za to odpowiada?

Porównanie podstawowych założeń systemu polskiego, unijnego i amerykańskiego

Sposób przygotowywania i prezentowania wyników finansowych nie wydaje się być ważną kwestią. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej, okaże się że może to być fundamentalna różnica, która odpowiada za klimat przedsiębiorczości w gospodarce, sposób traktowania biznesu przez państwo, uczciwe i rzetelne podchodzenie do swoich obowiązków przez kadrę zarządzającą przedsiębiorstw.

Outsourcing uslug w branzy CFM

Wszyscy zadają sobie pytanie: kiedy skończy się kryzys? Ekonomiści starają się na nie odpowiedzieć. Jednak firmy nie mogą czekać na lepsze czasy z założonymi rękami – aby nie dać się pokonać silnej konkurencji, muszą zacisnąć pasa i skupić się na core biznesie. Jak być skutecznym i jednocześnie oszczędnym?

Własna firma jak założyć i poprowadzić – 2011

Książka - w formie przewodnika - adresowana jest do osób planujących rozpocząć działalność gospodarczą na własny rachunek. W sposób przystępny, praktyczny i kompleksowy wskazuje: jaką formę prawną wybrać, jakie płacić podatki, jak wywiązać się z obowiązków wobec ZUS i innych instytucji. To tylko niektóre wątpliwości, z jakimi musi zmierzyć się początkujący przedsiębiorca.Publikacja systematyzuje prawa i obowiązki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej rozproszone w wielu aktach prawnych. Wskazuje te, w jaki sposób można skorzystać z nowej możliwości zawieszenia działalności gospodarczej.W książce skupiono się na przedsiębiorstwach niewielkich rozmiarów z uwagi na ich popularność wśród przyszłych przedsiębiorców oraz proste zasady i niewielkie koszty funkcjonowania. Opracowanie zawiera wskaźniki i stawki aktualne na 2011 r.

Analiza sprawozdań finansowych. Tom 1

Sprawozdanie finansowe firmy pozwala zrozumieć w jaki sposób zarabia ona pieniądze, czy jest to działanie trwałe na przyszłość i czy kadra zarządzająca ma na to wpływ. W Polsce stosuje się polski system tworzenia sprawozdań, w Unii obowiązuje system MSSF, a w Stanach – US GAAP. Znajomość tych systemów przydaje się w kontaktach biznesowych z zagranicznymi podmiotami np. przy kredytach, transakcjach, partnerstwach, zakupach i sprzedażach firm). Wszystkie trzy zostały opisane w książce.

Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne

Tego typu podręczniki świetnie nadają się do sprawdzania stanu swojej wiedzy oraz do odkurzenia wiadomości ze studiów. Przy okazji można odkryć ciekawostki, które umykają w codziennej pracy, albo też zainspirować się do podjęcia nowych, zyskownych działań. Nowoczesna rachunkowość jest bowiem uniwersalnym językiem zarządu, dyrektorów i inwestorów – oprócz tradycyjnych liczb i wzorów korzysta też z kart wyników, strategicznych analiz oraz narzędzi komunikacji z otoczeniem firmy.

Rachunkowość finansowa i podatkowa. Nowe wydanie 2010

Ta książka to nowe, uaktualnione i poszerzone wydanie cieszącego się dużą popularnością podręcznika z dziedziny rachunkowości finansowej z uwzględnieniem zagadnień podatkowych. 725 stron i 30 rozdziałów to zapewnienie, że wszystkie ważne i potrzebne informacje zostały zawarte. Autorzy powołują się na najnowsze rozwiązania prawne obowiązujące w roku 2010 m.in. zmiany w ustawie o rachunkowości i prawie podatkowym, zmiany w prawie UE i zmiany w standardach rachunkowości MSR i MSSF.

REKLAMA