reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > ABC spółek > Zarząd ponosi odpowiedzialność za należytą rachunkowość spółki

Zarząd ponosi odpowiedzialność za należytą rachunkowość spółki

Członkowie zarządu spółki ponoszą odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów ustawy o rachunkowości. Jeżeli odpowiedzialność za to przejmuje księgowy, kierownik jednostki odpowiada za nadzór nad nim.

Zarząd w spółce kapitałowej (spółki z o.o.  i spółki akcyjnej) jest organem, który prowadzi sprawy spółki i ją reprezentuje. Szerokie spektrum uprawnień zarządu jest jednak powiązane z szerokim zakresem jego odpowiedzialności. Odpowiedzialność ta wynika również przepisów ustawy o rachunkowości.

Zobacz: Jaką odpowiedzialność ponoszą biura księgowe?

Zgodnie z art. 4 ust. 5 tejże ustawy na kierowniku jednostki (czyli np. spółki) ciąży odpowiedzialność za należyte wykonanie obowiązków związanych z rachunkowością. Taka odpowiedzialność, z tytułu nadzoru, istnieje również wtedy, gdy obowiązki te zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą.

Ustawa w swej treści posługuje się tutaj pojęciem „kierownika jednostki” przez którego w przypadku spółek należy rozumieć członka zarządu lub też wszystkich członków (w przypadku wieloosobowego zarządu). W zależności od fazy w jakiej znajduje się spółka (likwidacja, upadłość) kierownikiem jednostki będzie jednak także likwidator, syndyk lub zarządca (art. 3 ust. 1 pkt. 6 ustawy o rachunkowości).

Należy jednak pamiętać, że w składzie wieloosobowego zarządu może istnieć wyraźny podział obowiązków, z którego może wynikać, iż za sprawy rachunkowości odpowiada jeden z członków. W takiej sytuacji odpowiedzialność będzie spoczywać na nim, a nie na całym zarządzie. Takie delegowanie odpowiedzialność powinno mieć jednak miejsce w formie pisemnej i być zaakceptowane przed danego członka.

Rola księgowego

Odpowiedzialność kierownika jednostki może być w pewnym sensie podzielona poprzez zatrudnienie w spółce głównego księgowego. Przejęcie przez niego odpowiedzialności powinno jednak nastąpić w formie pisemnej. Zatrudnienie księgowego i przejęcie odpowiedzialności nie oznacza jednak, że obowiązki kierownika jednostki ustają. Istnieją one nadal, chociaż jego odpowiedzialność wynika w tej sytuacji z obowiązków nadzoru.

Zobacz: Kiedy można zwolnić członka spółki z o.o. z odpowiedzialności?

Zakres obowiązków księgowego powinien być wyraźnie określony w umowie o pracę wraz ze stwierdzeniem o przejęciu przez niego odpowiedzialności. Takie stwierdzenie pozwala bowiem ograniczyć odpowiedzialność karnoskarbową kierownika jednostki, jako że zgodnie z art. 9 ust. 3 Kodeksu karnego skarbowego sprawcą przestępstwa lub wykroczenia skarbowego jest ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi osoby fizycznej lub prawnej.

Tym samym odpowiedzialność karnoskarbowa z art. 61 Kodeksu karnego skarbowego za nierzetelne prowadzenie ksiąg spoczywać będzie na księgowym.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Sponsorowany

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama