REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz niższe oprocentowanie lokat bankowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak
spadek odsetek obniża zainteresowanie lokatami bankowymi
spadek odsetek obniża zainteresowanie lokatami bankowymi
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trwające nieprzerwanie od października 2012 r. obniżki oprocentowania bankowych depozytów zwiększają niechęć klientów do oszczędzania na lokatach. Coraz częściej wybierają oni nieoprocentowane konta osobiste lub mniej atrakcyjne rachunki oszczędnościowe.

Saldo oszczędności gospodarstw domowych zgromadzonych na bankowych lokatach spadło w marcu o 3,05 mld zł do 268,68 mld zł – wynika z danych Narodowego Banku Polskiego. Po raz ostatni zmniejszenie oszczędności na depozytach terminowych dało się zaobserwować 12 miesięcy wcześniej, kiedy wycofano z rynku tzw. lokaty antypodatkowe. Marcowy spadek sprawił, że w całym pierwszym kwartale z bankowych lokat ubyło 1,4 mld zł. Był więc to najgorszy okres od drugiego kwartału 2010 r.

REKLAMA

Załóż lokatę na wysoki procent zanim RPP obniży stopy

Bez wątpienia spadek zainteresowania lokatami związany jest z coraz niższym ich oprocentowaniem. Odkąd Rada Polityki Pieniężnej rozpoczęła w październiku ub.r. cykl obniżek stóp procentowych średnie stawki na depozytach terminowych spadły – w zależności od terminu – o 1,6-2,09 pkt proc. Od tego czasu systematycznie zmniejsza się także dynamika przyrostu salda lokat zakładanych przez gospodarstwa domowe, aż do marca, kiedy była ujemna.

Zmiana salda lokat (w mln zł) gospodarstw domowych w bankach na tle

stopy referencyjnej i średniego oproc. 3-miesięcznych lokat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Narodowy Bank Polski, Open Finance.

REKLAMA

Mniejsze zainteresowanie lokatami bynajmniej nie oznacza, że klienci całkowicie rezygnują z wpłacania oszczędności do banków. Od kilku miesięcy coraz częściej środki te trafiają na rachunki bieżące, czyli konta osobiste oraz konta oszczędnościowe. W marcu ich saldo wzrosło o 6,86 mld zł (a w całym pierwszym kwartale o 17,79 mld zł) do 251,88 mld zł. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat wynik ten został pobity tylko dwukrotnie – w grudniu 2011 i 2012 r., kiedy przypada okres wypłaty premii rocznych.

Wybieranie przez klientów rachunków bieżących zamiast lokat terminowych jest zjawiskiem niekorzystnym dla banków. Te preferują bowiem stabilne depozyty, których przyszłość można przewidzieć. Czego nie można powiedzieć o środkach znajdujących się na ROR-ach i kontach oszczędnościowych.

Gdzie założyć lokatę, by nie płacić podatku?

Marcowy spadek salda depozytów terminowych może być sygnałem ostrzegawczym dla banków informującym, że wielu klientów nie jest w stanie zaakceptować tak niskiego – z perspektywy poprzednich miesięcy – oprocentowania lokat. Tym samym przynajmniej część instytucji finansowych może zostać zmuszona do wyhamowania tempa obniżek, co zresztą dało się zauważyć już w kwietniu Nie zmniejsza to jednak prawdopodobieństwa spadku średniego oprocentowania depozytów poniżej 3 proc. w skali roku. Dojście do tego poziomu po prostu może zająć odrobinę dłużej.

KOMENTARZ Open Finance, 09.05.2013 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA