REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość i ewidencja w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biuro rachunkowe Auditori
Prowadzenie księgowości; obsługa kadrowo-płacowa; doradztwo księgowe, podatkowe i prawne.
Księgowość i ewidencja w firmie
Księgowość i ewidencja w firmie
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość w firmie. Każda osoba, która zdecyduje się na założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej, musi być świadoma licznych obowiązków, które powinny być dla niej równie istotne, co liczne przywileje. Najistotniejszym z obowiązków jest prowadzenie firmowej księgowości, gdyż zgodnie z prawem bez względu jaką przedsiębiorca wybierze formę prowadzenia działalności, będzie zobowiązany do prowadzenia dla niej księgowości.

Księgowość w firmie

Już na etapie sporządzania wniosku o dokonanie rejestracji spółki, pojawia się pytanie odnośnie wybieranej formy prowadzenia księgowości. Tutaj należy zapoznać się z zagadnieniami w zakresie księgowości pełnej, a także księgowości uproszczonej.

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość uproszczona obejmuje kilka prostszych form obliczania podatku. Z kolei księgowość pełna poza tymi naliczeniami, ma za zadanie również tworzyć pełny i rzeczywisty obraz finansowy danego przedsiębiorstwa. Przejdźmy jednak do omówienia każdej z dostępnych form prowadzenia księgowości, aby w tym artykule znalazły się informacje, które mogą okazać się bardzo przydatne.

Księgowość uproszczona obejmuje wszelkie istotne zasady gromadzenia danych finansowych, które zostały opracowane z myślą o tym, aby móc sprawnie określać zobowiązania pośród małych przedsiębiorców. Zdecydowanie to właśnie obliczanie podatku stanowi główną funkcję w księgowości uproszczonej. Jednak na księgowość tą składa się kilka form na jej prowadzenie, a mianowicie mowa o:

KARTA PODATKOWA

Forma ta została opracowana z myślą o ściśle określonej grupie, która jest zobowiązana do comiesięcznego regulowania ściśle określonej kwoty, która jest uzależniona od informacji takich, jak: ilość mieszkańców w miejscu prowadzenia działalności, ilości zatrudnionych pracowników, jak również rodzaju prowadzonej działalności.

REKLAMA

RYCZAŁT EWIDENCJONOWANY

Jest to kolejna forma prowadzenia uproszczonej księgowości, która polega na opłacaniu określonej kwoty, która jest ściśle uzależniona od osiągniętego przychodu. Olbrzymim plusem tej formy jest to, iż stawki ryczałtowe są znacznie niższe niż stawki podatku. Jedynym minusem jest brak możliwości odliczenia kosztów od przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KSIĄŻKA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW

Jest to zdecydowanie jedna z najpopularniejszych metod naliczania podatku, która polega na zsumowaniu przychodów z kosztami. Ewidencję należy prowadzić w przeznaczonej do tego księdze, a następnie należy uiścić opłatę będącą różnicą między przychodami, a kosztami.

Przedsiębiorcy, którzy mieli możliwość wybrać księgowość uproszczoną, określają ją jako tanią i przede wszystkim prostą w prowadzeniu formę księgowości.

Z drugiej jednak strony przedsiębiorcy mają do dyspozycji prowadzenie firmy w oparciu o pełną rachunkowość, która mimo tego, że jest dużo bardziej skomplikowana i czasochłonna, to dostarcza przedsiębiorcy cenne informacje odnośnie aktualnej sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie, jak również to, gdzie ulokowane są pieniądze. Prowadząc księgi rachunkowe, należy precyzyjnie odnotowywać wszelkie operacje gospodarcze, które mają miejsce w podmiocie , a następnie dokonywać  ich zapisu w sposób chronologiczny i systematyczny.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli inaczej pełnej księgowości spoczywa m.in. na:

- spółkach handlowych do których zaliczamy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, proste spółki akcyjne, spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne,
- osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie wówczas, gdy ich przychody w poprzednim roku obrotowym przekroczyły 2 mln euro po przeliczeniu na walutę polską.

Co ważne – każdy przedsiębiorca (nawet ten, który nie jest zobowiązany) ma możliwość, aby rozliczać się w oparciu o pełną księgowość. Ważne jednak jest to, aby przed rozpoczęciem roku obrotowego, powiadomić o tym odpowiedni Urząd Skarbowy.

Tak, jak już wspominaliśmy na początku – księgi rachunkowe wiążą się z większą ilością obowiązków. Należy wiedzieć, że księgi rachunkowe składają się z:

- dziennika,
- księgi głównej,
- księgi pomocniczej,
- zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej,
- zestawienia obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych,
- wykazu aktywów i pasywów.

Prócz powyższego, przedsiębiorcy są również zobowiązani do opracowania sprawozdania finansowego, które w niektórych przypadkach muszą zostać zatwierdzone przez pełnoprawnego biegłego rewidenta.

Prowadzenie księgowości czy to w formie pełnej, czy w uproszczonej można realizować samodzielnie, bądź korzystając z pomocy biura rachunkowego. Wszystko zależy od możliwości przedsiębiorcy, należy przeanalizować czy firma jest w stanie pozwolić sobie na comiesięczny wydatek z tytułu usług księgowych, ale z drugiej strony czy przedsiębiorca posiada czas i przede wszystkim odpowiednią wiedzę do tego, aby samodzielnie zająć się prowadzeniem firmowej księgowości.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA