REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość i ewidencja w firmie

Biuro rachunkowe Auditori
Prowadzenie księgowości; obsługa kadrowo-płacowa; doradztwo księgowe, podatkowe i prawne.
Księgowość i ewidencja w firmie
Księgowość i ewidencja w firmie
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość w firmie. Każda osoba, która zdecyduje się na założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej, musi być świadoma licznych obowiązków, które powinny być dla niej równie istotne, co liczne przywileje. Najistotniejszym z obowiązków jest prowadzenie firmowej księgowości, gdyż zgodnie z prawem bez względu jaką przedsiębiorca wybierze formę prowadzenia działalności, będzie zobowiązany do prowadzenia dla niej księgowości.

Księgowość w firmie

Już na etapie sporządzania wniosku o dokonanie rejestracji spółki, pojawia się pytanie odnośnie wybieranej formy prowadzenia księgowości. Tutaj należy zapoznać się z zagadnieniami w zakresie księgowości pełnej, a także księgowości uproszczonej.

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość uproszczona obejmuje kilka prostszych form obliczania podatku. Z kolei księgowość pełna poza tymi naliczeniami, ma za zadanie również tworzyć pełny i rzeczywisty obraz finansowy danego przedsiębiorstwa. Przejdźmy jednak do omówienia każdej z dostępnych form prowadzenia księgowości, aby w tym artykule znalazły się informacje, które mogą okazać się bardzo przydatne.

Księgowość uproszczona obejmuje wszelkie istotne zasady gromadzenia danych finansowych, które zostały opracowane z myślą o tym, aby móc sprawnie określać zobowiązania pośród małych przedsiębiorców. Zdecydowanie to właśnie obliczanie podatku stanowi główną funkcję w księgowości uproszczonej. Jednak na księgowość tą składa się kilka form na jej prowadzenie, a mianowicie mowa o:

KARTA PODATKOWA

Forma ta została opracowana z myślą o ściśle określonej grupie, która jest zobowiązana do comiesięcznego regulowania ściśle określonej kwoty, która jest uzależniona od informacji takich, jak: ilość mieszkańców w miejscu prowadzenia działalności, ilości zatrudnionych pracowników, jak również rodzaju prowadzonej działalności.

REKLAMA

RYCZAŁT EWIDENCJONOWANY

Jest to kolejna forma prowadzenia uproszczonej księgowości, która polega na opłacaniu określonej kwoty, która jest ściśle uzależniona od osiągniętego przychodu. Olbrzymim plusem tej formy jest to, iż stawki ryczałtowe są znacznie niższe niż stawki podatku. Jedynym minusem jest brak możliwości odliczenia kosztów od przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KSIĄŻKA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW

Jest to zdecydowanie jedna z najpopularniejszych metod naliczania podatku, która polega na zsumowaniu przychodów z kosztami. Ewidencję należy prowadzić w przeznaczonej do tego księdze, a następnie należy uiścić opłatę będącą różnicą między przychodami, a kosztami.

Przedsiębiorcy, którzy mieli możliwość wybrać księgowość uproszczoną, określają ją jako tanią i przede wszystkim prostą w prowadzeniu formę księgowości.

Z drugiej jednak strony przedsiębiorcy mają do dyspozycji prowadzenie firmy w oparciu o pełną rachunkowość, która mimo tego, że jest dużo bardziej skomplikowana i czasochłonna, to dostarcza przedsiębiorcy cenne informacje odnośnie aktualnej sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie, jak również to, gdzie ulokowane są pieniądze. Prowadząc księgi rachunkowe, należy precyzyjnie odnotowywać wszelkie operacje gospodarcze, które mają miejsce w podmiocie , a następnie dokonywać  ich zapisu w sposób chronologiczny i systematyczny.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli inaczej pełnej księgowości spoczywa m.in. na:

- spółkach handlowych do których zaliczamy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, proste spółki akcyjne, spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne,
- osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie wówczas, gdy ich przychody w poprzednim roku obrotowym przekroczyły 2 mln euro po przeliczeniu na walutę polską.

Co ważne – każdy przedsiębiorca (nawet ten, który nie jest zobowiązany) ma możliwość, aby rozliczać się w oparciu o pełną księgowość. Ważne jednak jest to, aby przed rozpoczęciem roku obrotowego, powiadomić o tym odpowiedni Urząd Skarbowy.

Tak, jak już wspominaliśmy na początku – księgi rachunkowe wiążą się z większą ilością obowiązków. Należy wiedzieć, że księgi rachunkowe składają się z:

- dziennika,
- księgi głównej,
- księgi pomocniczej,
- zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej,
- zestawienia obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych,
- wykazu aktywów i pasywów.

Prócz powyższego, przedsiębiorcy są również zobowiązani do opracowania sprawozdania finansowego, które w niektórych przypadkach muszą zostać zatwierdzone przez pełnoprawnego biegłego rewidenta.

Prowadzenie księgowości czy to w formie pełnej, czy w uproszczonej można realizować samodzielnie, bądź korzystając z pomocy biura rachunkowego. Wszystko zależy od możliwości przedsiębiorcy, należy przeanalizować czy firma jest w stanie pozwolić sobie na comiesięczny wydatek z tytułu usług księgowych, ale z drugiej strony czy przedsiębiorca posiada czas i przede wszystkim odpowiednią wiedzę do tego, aby samodzielnie zająć się prowadzeniem firmowej księgowości.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA