REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowość i ewidencja w firmie

Biuro rachunkowe Auditori
Prowadzenie księgowości; obsługa kadrowo-płacowa; doradztwo księgowe, podatkowe i prawne.
Księgowość i ewidencja w firmie
Księgowość i ewidencja w firmie
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość w firmie. Każda osoba, która zdecyduje się na założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej, musi być świadoma licznych obowiązków, które powinny być dla niej równie istotne, co liczne przywileje. Najistotniejszym z obowiązków jest prowadzenie firmowej księgowości, gdyż zgodnie z prawem bez względu jaką przedsiębiorca wybierze formę prowadzenia działalności, będzie zobowiązany do prowadzenia dla niej księgowości.

Księgowość w firmie

Już na etapie sporządzania wniosku o dokonanie rejestracji spółki, pojawia się pytanie odnośnie wybieranej formy prowadzenia księgowości. Tutaj należy zapoznać się z zagadnieniami w zakresie księgowości pełnej, a także księgowości uproszczonej.

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość uproszczona obejmuje kilka prostszych form obliczania podatku. Z kolei księgowość pełna poza tymi naliczeniami, ma za zadanie również tworzyć pełny i rzeczywisty obraz finansowy danego przedsiębiorstwa. Przejdźmy jednak do omówienia każdej z dostępnych form prowadzenia księgowości, aby w tym artykule znalazły się informacje, które mogą okazać się bardzo przydatne.

Księgowość uproszczona obejmuje wszelkie istotne zasady gromadzenia danych finansowych, które zostały opracowane z myślą o tym, aby móc sprawnie określać zobowiązania pośród małych przedsiębiorców. Zdecydowanie to właśnie obliczanie podatku stanowi główną funkcję w księgowości uproszczonej. Jednak na księgowość tą składa się kilka form na jej prowadzenie, a mianowicie mowa o:

KARTA PODATKOWA

Forma ta została opracowana z myślą o ściśle określonej grupie, która jest zobowiązana do comiesięcznego regulowania ściśle określonej kwoty, która jest uzależniona od informacji takich, jak: ilość mieszkańców w miejscu prowadzenia działalności, ilości zatrudnionych pracowników, jak również rodzaju prowadzonej działalności.

RYCZAŁT EWIDENCJONOWANY

Jest to kolejna forma prowadzenia uproszczonej księgowości, która polega na opłacaniu określonej kwoty, która jest ściśle uzależniona od osiągniętego przychodu. Olbrzymim plusem tej formy jest to, iż stawki ryczałtowe są znacznie niższe niż stawki podatku. Jedynym minusem jest brak możliwości odliczenia kosztów od przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KSIĄŻKA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW

Jest to zdecydowanie jedna z najpopularniejszych metod naliczania podatku, która polega na zsumowaniu przychodów z kosztami. Ewidencję należy prowadzić w przeznaczonej do tego księdze, a następnie należy uiścić opłatę będącą różnicą między przychodami, a kosztami.

Przedsiębiorcy, którzy mieli możliwość wybrać księgowość uproszczoną, określają ją jako tanią i przede wszystkim prostą w prowadzeniu formę księgowości.

Z drugiej jednak strony przedsiębiorcy mają do dyspozycji prowadzenie firmy w oparciu o pełną rachunkowość, która mimo tego, że jest dużo bardziej skomplikowana i czasochłonna, to dostarcza przedsiębiorcy cenne informacje odnośnie aktualnej sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie, jak również to, gdzie ulokowane są pieniądze. Prowadząc księgi rachunkowe, należy precyzyjnie odnotowywać wszelkie operacje gospodarcze, które mają miejsce w podmiocie , a następnie dokonywać  ich zapisu w sposób chronologiczny i systematyczny.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli inaczej pełnej księgowości spoczywa m.in. na:

REKLAMA

- spółkach handlowych do których zaliczamy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, proste spółki akcyjne, spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne,
- osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie wówczas, gdy ich przychody w poprzednim roku obrotowym przekroczyły 2 mln euro po przeliczeniu na walutę polską.

Co ważne – każdy przedsiębiorca (nawet ten, który nie jest zobowiązany) ma możliwość, aby rozliczać się w oparciu o pełną księgowość. Ważne jednak jest to, aby przed rozpoczęciem roku obrotowego, powiadomić o tym odpowiedni Urząd Skarbowy.

Tak, jak już wspominaliśmy na początku – księgi rachunkowe wiążą się z większą ilością obowiązków. Należy wiedzieć, że księgi rachunkowe składają się z:

- dziennika,
- księgi głównej,
- księgi pomocniczej,
- zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej,
- zestawienia obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych,
- wykazu aktywów i pasywów.

Prócz powyższego, przedsiębiorcy są również zobowiązani do opracowania sprawozdania finansowego, które w niektórych przypadkach muszą zostać zatwierdzone przez pełnoprawnego biegłego rewidenta.

Prowadzenie księgowości czy to w formie pełnej, czy w uproszczonej można realizować samodzielnie, bądź korzystając z pomocy biura rachunkowego. Wszystko zależy od możliwości przedsiębiorcy, należy przeanalizować czy firma jest w stanie pozwolić sobie na comiesięczny wydatek z tytułu usług księgowych, ale z drugiej strony czy przedsiębiorca posiada czas i przede wszystkim odpowiednią wiedzę do tego, aby samodzielnie zająć się prowadzeniem firmowej księgowości.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA