REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do kiedy przedsiębiorca musi przeprowadzić inwentaryzację?

Milewski Marcin
Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia.
Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia. W przypadku rozliczenia ujawnionych różnic termin upływa 25 marca.

Inwentaryzacja w firmie

Te spółki, w których rok obrotowy biegnie tym samym torem, co rok kalendarzowy, mają czas do 15 stycznia na zakończenie inwentaryzacji. Przeprowadzenie prac zobowiązuje przedsiębiorcę do rozliczenia wykrytych różnic.

REKLAMA

REKLAMA

Termin rozliczenia wyników inwentaryzacji nie jest bezpośrednio wskazany przez ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1241; Dz.U. z 2009 r., Nr 165, poz. 1316; Dz.U. z 2010 r., Nr 47, poz. 278). Ustawodawca w art. 24 ust. 5 pkt. 2 stwierdza bowiem, że z bieżącym prowadzeniem ksiąg rachunkowych będziemy mieli do czynienia, gdy zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej są sporządzane przynajmniej za poszczególne okresy sprawozdawcze, nie rzadziej niż na koniec miesiąca. Dodatkowo oznacza termin jako pozwalający na sporządzenie obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych i innych, sprawozdań, w tym deklaracji podatkowych oraz dokonanie rozliczeń finansowych.

W przypadku zaś roku obrotowego termin upływa nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym. Rozliczenie wyników inwentaryzacji nastąpić musi przed obrotówką (zestawieniem sald i obrotów). Jeżeli rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym będzie to 25 marca.

Dokumentowanie inwentaryzacji

Proces przeprowadzenia inwentaryzacji, a także jej wyniki należy odpowiednio udokumentować oraz powiązać z księgami rachunkowymi.

Istotne jest, aby zwrócić szczególną uwagę na termin inwentaryzacji w kontekście ksiąg rachunkowych, w których należy wyjaśnić i rozliczyć ujawnione w toku procesu różnice zachodzące pomiędzy stanem rzeczywistym i stanem wykazanym. Zgodnie bowiem z ustawą o rachunkowości trzeba je uwzględnić w księgach roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola po inwentaryzacji

Organy skarbowe mogą doszukiwać się zaistnienia nieprawidłowości w przeprowadzanej inwentaryzacji w terminie do 14 dni po jej zakończeniu. Kontrola, w wyniku której stwierdzone zostaną naruszenia zasad, może skutkować nałożeniem na spółkę kary za nierzetelne sporządzenie inwentaryzacji. Kluczowe może okazać się także zachowanie terminu. Będzie on dotrzymany, o ile inwentaryzację:

  • składników aktywów rozpoczęto nie wcześniej niż na 3 miesiące przed zakończeniem roku obrotowego, a zakończono w terminie do 15 dnia następnego roku (wyłączeniu podlegają aktywa pieniężne, papiery wartościowe, produkty w toku produkcji oraz materiały, towary i produkty gotowe, określone w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy);

Niezbędne jest jednocześnie ustalenie stanu w drodze dopisania lub odpisania od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda zwiększeń i zmniejszeń, które pojawiły się między datą spisu (potwierdzenia) i datą ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych. Należy zwrócić jednocześnie uwagę, że stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.

  • przeprowadzono jeden raz w okresie dwóch lat w przypadku: zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową;
  • przeprowadzono raz w ciągu 4 lat w odniesieniu do: nieruchomości zaliczonych do środków trwałych i inwestycji oraz innych środków trwałych zlokalizowanych na terenie strzeżonym, a także maszyn albo urządzeń stanowiących składniki środków trwałych w budowie; 
  • dokonano raz w roku, gdy chodzi o zapasy towarów i materiałów poddanych ewidencji wartościowej w punktach obrotu detalicznego;
  • zapasów drew.

Polecamy: Jak oznaczyć cenę sprzedawanych towarów i usług?

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA