| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Lepsze nastroje przedsiębiorców

Lepsze nastroje przedsiębiorców

W trzecim kwartale mikro, mali i średni przedsiębiorcy spodziewają się lekkiego wyhamowania w porównaniu do kwartału drugiego, który okazał się być nadspodziewanie dobry. Wskaźnik KERNA – ilustrujący nastroje w firmach – spadł nieznacznie - do minus 60,83 punktów. Względny optymizm przedsiębiorców studzi ciągła niepewność o przyszłą kondycję gospodarczą kraju i firmy - wynika z najnowszych danych Instytutu Keralla Research, który cyklicznie bada nastroje i koniunkturę w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).

Gwarancje de minimis są niewystarczające

WSKAŹNIK NASTROJÓW PRZEDSIĘBIORSTW

Wskaźnik Kerna spadł do poziomu minus 60,83 pkt. i jest o niższy o 2,52 pkt. w stosunku do ubiegłego kwartału. Co ważne jednak, porównując do analogicznego okresu roku 2012 jest on wyższy o 12,07 pkt. Tak więc, mimo słabych danych dotyczących gospodarki i silnych obaw przedsiębiorców, pesymizm jest stosunkowo płytki.

Na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji ekonomicznej kraju oraz kondycji własnej firmy. W tym kwartale niewielki spadek wskaźnika KERNA to efekt lepszej percepcji tego co działo się w gospodarce w drugim kwartale oraz – niestety – założenia, że aż tak dobrze w trzecim kwartale nie będzie.

WSKAŹNIK INWESTYCJI W MŚP

Index ZAIR informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacjach z nich. W tej edycji badania INDEX ZAIR wyniósł minus 67,8 pkt., co oznacza symboliczny spadek o 3,7 pkt. w stosunku do poprzedniego kwartału. Licząc w relacji do analogicznego kwartału roku ubiegłego ZAIR wzrósł o 2,9 pkt. (r/r), co zapowiada – ostrożne, ale jednak – zwiększanie skłonności inwestycyjnej przedsiębiorców MŚP.

Prowadzący własną firmę ma trudniej niż etatowiec

Autor: Instytutu Keralla Research

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Ostrowska

ekspert Instytutu Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »