Żłobki – zmiana przepisów w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych
REKLAMA
REKLAMA
Ochrona przeciwpożarowa
REKLAMA
Po 14 lipca 2014 roku – kiedy w życie weszło rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej lokal, w którym ma się mieścić żłobek lub klub dziecięcy będzie musiał się mieścić w budynku, który spełnia wymagania przepisów technicznych i przeciwpożarowych dla kategorii ZL II. (kategoria ZL II przeznaczona jest przede wszystkim dla budynków do użytku ludzi o ograniczonej zdolności poruszania się, takie jak: żłobki, przedszkola, szpitale, domy starców, hospicja itp.)
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Lokal może być w innym miejscu, jednak jedynie wówczas, gdy będzie przeznaczony dla nie więcej niż 15 dzieci, będzie znajdował się na parterze budynku wykonanego z materiałów nierozprzestrzeniających ognia i gdy będzie miał dwa wyjścia –jedno musi być drzwiami wyjściowymi z lokalu, a drugie drzwiami lub oknem umożliwiającym wyjście na otwartą przestrzeń. Ponadto lokal powinien posiadać ogniotrwałe wykładziny i stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz, a także gaśnicę proszkową ABC o zawartości co najmniej 4kg proszka gaśniczego.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
REKLAMA
Oprócz tego, w strefie pożarowej, w której znajduję się lokal (określaną przez przepisy jako ZL) nie mogą znajdować się żadne inne żłobki, przedszkola i inne formy edukacji przedszkolnej. Taka strefa nie może również znajdować się w obiekcie tymczasowym.
W rozporządzeniu zwraca się uwagę, że w lokalu nie mogą panować warunki zagrażające życiu ludzkiemu. Lokal powinien mieć również zapewnione możliwości ewakuacyjne zgodne z przepisami technicznymi i przeciwpożarowymi dla swojej strefy pożarowej.
Metraż
Nowe przepisy mówią jasno, jak duże powinny być pomieszczenia dla dzieci. Jeśli w pomieszczeniu będzie przebywać od 3 do 5 dzieci, to minimalna przestrzeń, którą trzeba zapewnić wynosi 16 m2. Wielkość ta rośnie wraz z każdym dodatkowym maluchem o 2 m2, jeśli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, a jeśli przekracza to o 2,5 m2. Pomieszczenia trzeba naprawiać, przeprowadzać w nich konserwacje i remonty oraz utrzymywać w czystości. Wysokość w miejscach, w których mają przebywać dzieci musi wynosić co najmniej 2,5 m, z tym, że ściany do wysokości przynajmniej 2 m w pomieszczeniach sanitarnych muszą być pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych. Podłoga i ściany muszą być zaś takiej konstrukcji, by można było je łatwo czyścić.
Żłobek w mieszkaniu – jakie warunki otwarcia?
Higiena
Zgodnie ze wskazaniami ministerstwa pościel i leżaki dla maluszków wyraźnie oznaczamy, przypisujemy każdemu dziecku z osobna i właściwie przechowujemy, by uniknąć zakażeń.
Kolejne standardy wyrażone w rozporządzeniu to: temperatura co najmniej 20 stopni Celsjusza w pomieszczeniach, zabezpieczenia na instalacjach grzewczej i elektrycznej przed dziećmi .
REKLAMA
Gdy chodzi o węzeł sanitarny, musimy, rzecz jasna, zapewnić dostęp do ciepłej bieżącej wody. Jedna ubikacja może przypadać na maksymalnie 15 dzieci, a umywalka na 20. Aparatura ma być przystosowana do gabarytów dziecięcych, chyba że korzystają z tej wspólnej im i dorosłym. Wtedy jednak trzeba umożliwić dzieciom bezpieczne z niej korzystanie. Łazienki muszą być wyposażone dodatkowo w bezpieczny regulator ciepłej wody, urządzenie do mycia ciała dziecka oraz wystarczająco ilość ręczników, mydła i środków pielęgnacji.
Należy także dostarczyć dla dzieci, które są już nieco bardziej samodzielne, nocniki (przechowywane w miejscu niedostępnym dla dzieci i dezynfekowane). Dodatkowo powinno istnieć jedno pomieszczenie do przewijania podopiecznych, szatnia oraz magazyn środków czystości. Wspomnijmy także, że meble w żłobku muszą być ergonomiczne, wyposażenie wnętrz certyfikowanej jakości. Podobnie zabawki. Nie tylko powinny spełniać wymogi higieny, ale także posiada oznakowanie CE.
Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - pozwolenia
Wentylacja, oświetlenie, pierwsza pomoc
Przepisy regulują także kwestię klimatyzacji w pomieszczenia przeznaczonych na żłobki lub kluby dziecięce. Jeśli nie ma wentylacji lub klimatyzacji mechanicznej, musi istnieć możliwość otwarcia przynajmniej połowy okien. W tym samym przypadku należy dodatkowo wietrzyć 4 razy w ciągu dnia po 10 min pomieszczenia przeznaczone dla dzieci. Oświetlenie ma spełniać Polską Normę. Żłobek lub klub dziecięcy tworzony zgodnie z nowymi przepisami nie może się też obyć bez środków opatrunkowych i pierwszej pomocy oraz dołączonej do nich instrukcji.
Kwestie dotyczące jedzenia nie zostały w rozporządzeniu sprecyzowane. Wspomniano tylko o tym, że jeśli w placówce podaje się mleko matki, to trzeba je właściwie przechowywać i wydawać. Jeśli to możliwe należy się postarać zapewnić dzieciom zamknięty plac zabaw na świeżym powietrzu, a niemowlętom leżakowanie na tarasie lub werandzie.
Przejściowe rozwiązania
Nie trzeba stosować tych przepisów, jeśli ktoś utworzył żłobek lub klub dziecięcy na wcześniejszych zasadach. Osoby, które są w trakcie ich zakładania i wystąpiły przed 14 lipca do komendanta straży pożarnej i sanepidu z wnioskiem o wydanie opinii, aby zarejestrować ośrodek w gminie, są zwolnione z obowiązku ponownego składania takich wniosków. Ich lokale zostaną poddane ocenie na podstawie poprzednich standardów, co zwieńczy formalne potwierdzenie w dokumencie.
PODSTAWA PRAWNA:
Rozporządzenie Ministra pracy i polityki społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. (Dz.U. poz. 925)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA