REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żłobki – zmiana przepisów w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych

Piotr Moskowicz
wymagania przy zakładaniu żłobka
wymagania przy zakładaniu żłobka
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty, które mają zamiar założyć żłobek lub klub dziecięcy – będą musiały spełnić nowe wymagania lokalowe i sanitarne. Spełnienie wymogów potwierdza uzyskanie pozytywnej opinii miejskiego lub powiatowego komendanta straży pożarnej oraz państwowego inspektora sanitarnego. Ułatwieniem dla ubiegających się o założenie żłobka lub klubu dziecięcego jest fakt, że żadne inne wymogi, niż te które wynikają z rozporządzenia nie mogą zostać postawione.

Ochrona przeciwpożarowa

REKLAMA

Po 14 lipca 2014 roku – kiedy w życie weszło rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej lokal, w którym ma się mieścić żłobek lub klub dziecięcy będzie musiał się mieścić w budynku, który spełnia wymagania przepisów technicznych i przeciwpożarowych dla kategorii ZL II. (kategoria ZL II przeznaczona jest przede wszystkim dla budynków do użytku ludzi o ograniczonej zdolności poruszania się, takie jak: żłobki, przedszkola, szpitale, domy starców, hospicja itp.)

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Lokal może być w innym miejscu, jednak jedynie wówczas, gdy będzie przeznaczony dla nie więcej niż 15 dzieci, będzie znajdował się na parterze budynku wykonanego z materiałów nierozprzestrzeniających ognia i gdy będzie miał dwa wyjścia –jedno musi być drzwiami wyjściowymi z lokalu, a drugie drzwiami lub oknem umożliwiającym wyjście na otwartą przestrzeń. Ponadto lokal powinien posiadać ogniotrwałe wykładziny i stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz, a także gaśnicę proszkową ABC o zawartości co najmniej 4kg proszka gaśniczego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Oprócz tego, w strefie pożarowej, w której znajduję się lokal (określaną przez przepisy jako ZL) nie mogą znajdować się żadne inne żłobki, przedszkola i inne formy edukacji przedszkolnej. Taka strefa nie może również znajdować się w obiekcie tymczasowym.

W rozporządzeniu zwraca się uwagę, że w lokalu nie mogą panować warunki zagrażające życiu ludzkiemu. Lokal powinien mieć również zapewnione możliwości ewakuacyjne zgodne z przepisami technicznymi i przeciwpożarowymi dla swojej strefy pożarowej.

Jak założyć żłobek?

Metraż

Nowe przepisy mówią jasno, jak duże powinny być pomieszczenia dla dzieci. Jeśli w pomieszczeniu będzie przebywać od 3 do 5 dzieci, to minimalna przestrzeń, którą trzeba zapewnić wynosi 16 m2. Wielkość ta rośnie wraz z każdym dodatkowym maluchem o 2 m2, jeśli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, a jeśli przekracza to o 2,5 m2. Pomieszczenia trzeba naprawiać, przeprowadzać w nich konserwacje i remonty oraz utrzymywać w czystości. Wysokość w miejscach, w których mają przebywać dzieci musi wynosić co najmniej 2,5 m, z tym, że ściany do wysokości przynajmniej 2 m w pomieszczeniach sanitarnych muszą być pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych. Podłoga i ściany muszą być zaś takiej konstrukcji, by można było je łatwo czyścić.

Żłobek w mieszkaniu – jakie warunki otwarcia?

Higiena

Zgodnie ze wskazaniami ministerstwa pościel i leżaki dla maluszków wyraźnie oznaczamy, przypisujemy każdemu dziecku z osobna i właściwie przechowujemy, by uniknąć zakażeń.

Kolejne standardy wyrażone w rozporządzeniu to: temperatura co najmniej 20 stopni Celsjusza w pomieszczeniach, zabezpieczenia na instalacjach grzewczej i elektrycznej przed dziećmi .

REKLAMA

Gdy chodzi o węzeł sanitarny, musimy, rzecz jasna, zapewnić dostęp do ciepłej bieżącej wody. Jedna ubikacja może przypadać na maksymalnie 15 dzieci, a umywalka na 20. Aparatura ma być przystosowana do gabarytów dziecięcych, chyba że korzystają z tej wspólnej im i dorosłym. Wtedy jednak trzeba umożliwić dzieciom bezpieczne z niej korzystanie. Łazienki muszą być wyposażone dodatkowo w bezpieczny regulator ciepłej wody, urządzenie do mycia ciała dziecka oraz wystarczająco ilość ręczników, mydła i środków pielęgnacji.

Należy także dostarczyć dla dzieci, które są już nieco bardziej samodzielne, nocniki (przechowywane w miejscu niedostępnym dla dzieci i dezynfekowane). Dodatkowo powinno istnieć jedno pomieszczenie do przewijania podopiecznych, szatnia oraz magazyn środków czystości. Wspomnijmy także, że meble w żłobku muszą być ergonomiczne, wyposażenie wnętrz certyfikowanej jakości. Podobnie zabawki. Nie tylko powinny spełniać wymogi higieny, ale także posiada oznakowanie CE.

Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - pozwolenia

Wentylacja, oświetlenie, pierwsza pomoc

Przepisy regulują także kwestię klimatyzacji w pomieszczenia przeznaczonych na żłobki lub kluby dziecięce. Jeśli nie ma wentylacji lub klimatyzacji mechanicznej, musi istnieć możliwość otwarcia przynajmniej połowy okien. W tym samym przypadku należy dodatkowo wietrzyć 4 razy w ciągu dnia po 10 min pomieszczenia przeznaczone dla dzieci. Oświetlenie ma spełniać Polską Normę. Żłobek lub klub dziecięcy tworzony zgodnie z nowymi przepisami nie może się też obyć bez środków opatrunkowych i pierwszej pomocy oraz dołączonej do nich instrukcji.

 Kwestie dotyczące jedzenia nie zostały w rozporządzeniu sprecyzowane. Wspomniano tylko o tym, że jeśli w placówce podaje się mleko matki, to trzeba je właściwie przechowywać i wydawać. Jeśli to możliwe należy się postarać zapewnić dzieciom zamknięty plac zabaw na świeżym powietrzu, a niemowlętom leżakowanie na tarasie lub werandzie.

Jak założyć klub dziecięcy?

Przejściowe rozwiązania

Nie trzeba stosować tych przepisów, jeśli ktoś utworzył żłobek lub klub dziecięcy na wcześniejszych zasadach. Osoby, które są w trakcie ich zakładania i wystąpiły przed 14 lipca do komendanta straży pożarnej i sanepidu z wnioskiem o wydanie opinii, aby zarejestrować ośrodek w gminie, są zwolnione z obowiązku ponownego składania takich wniosków. Ich lokale zostaną poddane ocenie na podstawie poprzednich standardów, co zwieńczy formalne potwierdzenie w dokumencie.

PODSTAWA PRAWNA:

Rozporządzenie Ministra pracy i polityki społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. (Dz.U. poz. 925)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA