REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - pozwolenia

Kancelaria Lege Artis
Ekspert wieszjak.pl
Jak założyć żłobek na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi?
Jak założyć żłobek na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi?

REKLAMA

REKLAMA

5 stycznia tego roku Sejm uchwalił ustawę o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech, która ma przynieść duże zmiany w działalności żłobków. Według jakich zasad będzie można założyć żłobek? Przeczytaj poradę eksperta.

Obecnie nad ustawą pracuje senacka Komisja Rodziny i Polityki Społecznej. Po przejściu całego procesu legislacyjnego i podpisaniu przez Prezydenta ustawa najprawdopodobniej wejdzie w życie po trzech miesiącach od daty jej opublikowania w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Zatem warto prześledzić ustawę, by w momencie, gdy przepisy wejdą w życie móc prowadzić taką placówkę.

W żłobku będą mogły przebywać dzieci od 20 tygodnia życia do 3 lat ( w niektórych przypadkach do ukończenia 4 lat). Oznacza to, że do żłobka będzie mógł trafić maluch zaraz po skończonym urlopie macierzyńskim jego mamy.

Dzieciom będzie trzeba zapewnić opiekę do 10 godzin dziennie, w szczególnych przypadkach opiekę będzie można wydłużyć za dodatkową opłatą. Lokal, w którym będzie działał żłobek będzie musiał mieć minimum dwa pomieszczenia, oraz będzie musiał zapewniać miejsce przeznaczone na odpoczynek dla podopiecznych.

REKLAMA

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Żłobek - czy jest dobry dla dziecka?

Żłobek będą mogły prowadzić gminy (jako jednostki budżetowe), osoby fizyczne (prowadzące działalność gospodarczą) oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Zadaniem żłobka, zgodnie z art. 6 projektu ma być:

  • zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;
  • zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
  • prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do jego wieku.

Ponieważ prowadzenie żłobka jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593) każda placówka tego typu będzie musiała być wpisana do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Rejestr będzie jawny. Wpis do niego będzie dokonywany na podstawie płatnego wniosku podmiotu, który będzie chciał żłobek prowadzić. Będzie on poprzedzony kontrolą warunków, jakie zapewniać będzie żłobek swoim podopiecznym.

Każdy żłobek będzie musiał działać na podstawie statutu określającego w szczególności:

  • nazwę i miejsce jego prowadzenia;
  • cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
  • warunki przyjmowania dzieci;
  • zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym.

Kolejnym wymaganym dokumentem będzie regulamin organizacyjny określający m. in. godziny pracy placówki.

Pracą żłobka, zgodnie z art. 9 ustawy będzie kierował dyrektor posiadający wyższe wykształcenie oraz co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi albo co najmniej wykształcenie średnie i 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi. Ponadto osoba ta będzie musiała dawać rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi; nie może być pozbawiona władzy rodzicielskiej lub mieć ją zawieszoną lub ograniczoną. Dyrektor żłobka nie może również być osobą skazaną za przestępstwo umyślne oraz dłużnikiem alimentacyjnym.

Liczba personelu placówki będzie dostosowana do liczby dzieci, każdy opiekun będzie mógł zajmować się maksymalnie ośmiorgiem dzieci (w przypadku, gdy w grupie będzie dziecko niepełnosprawne; wymagające opieki lub dziecko, które nie ukończyło 1 roku życia opiekun będzie mógł się zajmować tylko pięciorgiem dzieci).

Oczywiście sama ustawa nie wystarczy. Wymagania lokalowe i sanitarne dotyczące żłobków, uwzględniające konieczność zapewnienia odpowiedniej jakości sprawowanej opieki nad dziećmi i warunków ochrony przeciwpożarowej oraz liczbę dzieci, nad którymi sprawowana jest opieka będą określone w specjalnym rozporządzeniu, które miejmy nadzieję wejdzie w życie równo z ustawą.

Polecamy: Ja go skonstruować? - zasady tworzenia biznesplanu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA