REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - pozwolenia

 Kancelaria Lege Artis
Ekspert wieszjak.pl
Jak założyć żłobek na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi?
Jak założyć żłobek na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi?

REKLAMA

REKLAMA

5 stycznia tego roku Sejm uchwalił ustawę o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech, która ma przynieść duże zmiany w działalności żłobków. Według jakich zasad będzie można założyć żłobek? Przeczytaj poradę eksperta.

Obecnie nad ustawą pracuje senacka Komisja Rodziny i Polityki Społecznej. Po przejściu całego procesu legislacyjnego i podpisaniu przez Prezydenta ustawa najprawdopodobniej wejdzie w życie po trzech miesiącach od daty jej opublikowania w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

Zatem warto prześledzić ustawę, by w momencie, gdy przepisy wejdą w życie móc prowadzić taką placówkę.

W żłobku będą mogły przebywać dzieci od 20 tygodnia życia do 3 lat ( w niektórych przypadkach do ukończenia 4 lat). Oznacza to, że do żłobka będzie mógł trafić maluch zaraz po skończonym urlopie macierzyńskim jego mamy.

Dzieciom będzie trzeba zapewnić opiekę do 10 godzin dziennie, w szczególnych przypadkach opiekę będzie można wydłużyć za dodatkową opłatą. Lokal, w którym będzie działał żłobek będzie musiał mieć minimum dwa pomieszczenia, oraz będzie musiał zapewniać miejsce przeznaczone na odpoczynek dla podopiecznych.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Żłobek - czy jest dobry dla dziecka?

Żłobek będą mogły prowadzić gminy (jako jednostki budżetowe), osoby fizyczne (prowadzące działalność gospodarczą) oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Zadaniem żłobka, zgodnie z art. 6 projektu ma być:

  • zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;
  • zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
  • prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do jego wieku.

REKLAMA

Ponieważ prowadzenie żłobka jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593) każda placówka tego typu będzie musiała być wpisana do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Rejestr będzie jawny. Wpis do niego będzie dokonywany na podstawie płatnego wniosku podmiotu, który będzie chciał żłobek prowadzić. Będzie on poprzedzony kontrolą warunków, jakie zapewniać będzie żłobek swoim podopiecznym.

Każdy żłobek będzie musiał działać na podstawie statutu określającego w szczególności:

  • nazwę i miejsce jego prowadzenia;
  • cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
  • warunki przyjmowania dzieci;
  • zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym.

Kolejnym wymaganym dokumentem będzie regulamin organizacyjny określający m. in. godziny pracy placówki.

REKLAMA

Pracą żłobka, zgodnie z art. 9 ustawy będzie kierował dyrektor posiadający wyższe wykształcenie oraz co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi albo co najmniej wykształcenie średnie i 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi. Ponadto osoba ta będzie musiała dawać rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi; nie może być pozbawiona władzy rodzicielskiej lub mieć ją zawieszoną lub ograniczoną. Dyrektor żłobka nie może również być osobą skazaną za przestępstwo umyślne oraz dłużnikiem alimentacyjnym.

Liczba personelu placówki będzie dostosowana do liczby dzieci, każdy opiekun będzie mógł zajmować się maksymalnie ośmiorgiem dzieci (w przypadku, gdy w grupie będzie dziecko niepełnosprawne; wymagające opieki lub dziecko, które nie ukończyło 1 roku życia opiekun będzie mógł się zajmować tylko pięciorgiem dzieci).

Oczywiście sama ustawa nie wystarczy. Wymagania lokalowe i sanitarne dotyczące żłobków, uwzględniające konieczność zapewnienia odpowiedniej jakości sprawowanej opieki nad dziećmi i warunków ochrony przeciwpożarowej oraz liczbę dzieci, nad którymi sprawowana jest opieka będą określone w specjalnym rozporządzeniu, które miejmy nadzieję wejdzie w życie równo z ustawą.

Polecamy: Ja go skonstruować? - zasady tworzenia biznesplanu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA