REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Przedszkole
Przedszkole
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie przedszkola może być naprawdę świetnym pomysłem na biznes. Jeśli stworzysz miejsce miłe, przytulne, z dobrze wykwalifikowaną i sympatyczną kadrą, to na brak dzieci na pewno nie będziesz narzekać.

Prowadzenie przedszkola to biznes, w który trzeba zainwestować spore pieniądze, a potrzebna jest jeszcze wyjątkowa cierpliwość i determinacja. Ale pamiętajmy, że w coraz zamożniejszym społeczeństwie wzrasta zapotrzebowanie na różnego rodzaju profesjonalne płatne usługi, również przedszkolne. Również ciągły brak miejsc w przedszkolach otwiera nowe możliwości dla kogoś, kto chciałby zająć się taką właśnie działalnością.

REKLAMA

Aby dojść do celu trzeba uzbroić się w cierpliwość i mieć wiele determinacji, gdyż do otwarcia przedszkola potrzebne będzie spełnienie wielu surowych wymogów zawartych w różnych przepisach.

Zakładając przedszkole trzeba pamiętać, że dla rodziców ważna jest oferta programowa, ale też atmosfera i czas, na jaki można zostawić dziecko.

Przedszkole musi też realizować tzw. minimum programowe określone przez Ministerstwo Edukacji.

Powodzeniem cieszą się przedszkola językowe albo realizujące sprawdzone metody nauczania. Niektóre oferują rodzicom możliwość podglądania przez Internet, co robi ich maluch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Potrzeby i możliwości – ważne pytania

Nim przedszkole rozpocznie swoją działalność zbadaj potrzeby jakie są w Twojej okolicy i jakie masz możliwości działania.

REKLAMA

Ważne pytania, na jakie powinieneś sobie odpowiedzieć:
Ile dzieci potrzebuje opieki przedszkolnej?
Czy rodzice chcą aby ich dzieci chodziły do przedszkola?
Czy znajdziesz w okolicy odpowiednie warunki lokalowe?
Czy możesz liczyć na pomoc lokalnej społeczności (np. rodziców, parafii, władz samorządowych, czy lokalnych przedsiębiorców)?
Jakie przedszkole w Twojej okolicy jest potrzebne?
Na czym Ci najbardziej zależy? (np. dużo różnych zajęć, jak nauka języków, rysunku, rytmika, sztuki walki, czy też określony kierunek np. nauka języka ale dużo zajęć)?

W udzieleniu sobie odpowiedzi na te pytania na pewno pomoże przejrzenie stron internetowych działających przedszkoli, jak np:
www.zielona-ciuchcia.pl
www.akademiamaluchow.pl
www.akademiakrasnoludkow.com
www.krasnal.waw.pl
www.bajkowakraina.pl
www.klubjuniora.pl
www.przedszkole-frajda.pl
www.koala.edu.pl

Pełną listę przedszkoli możesz znaleźć m.in. na stronie:
www.e-dziecko.pl

Podejmując decyzję o powołaniu przedszkola powinieneś zająć się w zasadzie równolegle kilkoma kwestiami:
– kadra,
– lokal,
– program,
– dokumentacja.

REKLAMA

Dyrektor przedszkola nie może być osobą przypadkową

Ogromnie pomocne będzie jeśli w pierwszej kolejności, znajdziesz odpowiednią osobę na stanowisko dyrektora przedszkola. Nie może to być byle kto. Minister Edukacji Narodowej bardzo ściśle określił w specjalnie wydanym rozporządzeniu wymagania jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w przedszkolu.

Stanowisko dyrektora przedszkola, na podstawie par. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i placówek (opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 89, pod pozycją 826) może być powierzone nauczycielowi mianowanemu lub dyplomowanemu, który:

1) ukończył studia wyższe magisterskie i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu;

2) ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;

3) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;

4) w okresie pięciu lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska dyrektora uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy w przedszkolu, a w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej, jeżeli stanowisko dyrektora obejmuje bezpośrednio po ustaniu zatrudnienia w szkole wyższej, albo w okresie roku bezpośrednio przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego;

5) posiada zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,

6) nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 i Nr 137, poz. 1304), oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne;

7) nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne;
8) nie był karany zakazem pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

Zatrudniony dyrektor przedszkola może Cię fachowo wyręczyć w wielu ważnych kwestiach, takich jak np. zatrudnienie odpowiednich nauczycieli i opiekunów, czy przygotowanie programu nauczania.

Minimum programowe

Przedszkole niepubliczne musi realizować tzw. minimum programowe określone przez Ministerstwo Edukacji, w ramach którego dzieci zapoznaje się m.in. z problematyką środowiska, przyrody, otoczenia, świadomości własnej osoby, stosunku do obcych. Oprócz tego każde przedszkole, w zależności od pomysłu jego kierownictwa, organizuje zajęcia dodatkowe. Na przykład:
- rytmika,
- korektywa,
- taniec,
- język obcy
i inne.


Publiczne czy niepubliczne?

Zakładając przedszkole stajesz się jego organem prowadzącym. Jako organ prowadzący odpowiadasz za jego działalność i prawidłowe, zgodne z obowiązującymi przepisami prawa funkcjonowanie. Warto tu wspomnieć, że w myśl ustawy o systemie oświaty przedszkolem publicznym jest przedszkole, które
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3) zatrudnia nauczycieli posiadających określone w przepisach kwalifikacje (rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli).

Przedszkole niepubliczne jest placówką, której zasady działania określone zostały w ustawie o systemie oświaty, mogą je założyć osoby prawne i osoby fizyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych palcówek.

Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:
1) oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić przedszkole, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
2) określenie odpowiednio typu i rodzaju przedszkola oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania,
3) wskazanie miejsca prowadzenia przedszkola oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:
a) możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
b) realizację innych zadań statutowych,
c) bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy,
4) statut przedszkola;
5) dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w przedszkolu.

Przedszkole niepubliczne działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Statut ten powinien określać:
1) nazwę, typ i cel przedszkola oraz jego zadania,
2) osobę prowadzącą przedszkole,
3) organy przedszkola oraz zakres ich zadań,
4) organizację przedszkola,
5) prawa i obowiązki pracowników oraz wychowanków, w tym przypadki, w których wychowanek może zostać skreślony z listy uczniów,
6) sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność przedszkola,
7) zasady przyjmowania dzieci do przedszkola.

Anna Konarzewska-Żuczek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA