REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rentowność hoteli

Elżbieta Jachymczak
Dziennikarka ekonomiczna, szkoleniowiec z pasją
Rentowność hoteli /Fot. Fotolia
Rentowność hoteli /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy biznes hotelowy jest opłacalny? Jak prawidłowo zarządzać hotelem? Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości? Na te i inne pytania odpowiem w niniejszym artykule.

Patrząc na ilość hoteli, hosteli czy pensjonatów można powiedzieć, że w branży hotelowej dzieje się dobrze. Wystarczy przejść się po mieście i znajdziemy od kilku do kilkunastu hoteli. Zazwyczaj wymagana jest wcześniejsza rezerwacja, choć dziś mając w telefonie Internet jesteśmy w stanie dokonać rezerwacji praktycznie od ręki. Oczywiście terminy najbardziej oblegane jak np. Święta Bożego Narodzenia, Sylwester, ferie zimowe, Święta Wielkanocne czy wakacje wymagają rezerwacji z dużym wyprzedzeniem. I takie właśnie okresy są dla hoteli najcenniejsze z punku widzenia ekonomicznego. W trzecim kwartale 2018 roku rentowność hoteli według wskaźnika ‘marża zysk netto’ kształtowała się na poziomie od -6 do 23%. Czy to dużo czy mało? Jak na ekonomistkę przystało odpowiadam – to zależy. Same liczby nie wiele nam mówią. Poza tym rozpiętość przedziału jest dość duża. Otóż – wskaźnik branżowy dotyczący rentowności kształtuje się na poziomie 3,64%. Teraz mając punkt odniesienia możemy powiedzieć, że czołówka najlepszych hoteli, osiągająca wskaźnik na poziomie od prawie 8 do 23% to bardzo dobry wynik. Jest to znacznie powyżej standardy. Takie hotele to najczęściej duże sieci hotelowe w dużych miastach, które przynoszą duże zyski. Choć i w tej branży znajdziemy sieci hotelowe osiągające rentowność na poziomie ledwo 0,37%. Dla osiągnięcia lepszych wyników warto zastanowić się nad zarządzaniem w hotelu. Być może to jest jedno z ogniw, które zakłóca pracę hotelu a tym samym powoduje obniżenie rentowności.

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019

Jak prawidłowo zarządzać hotelem?

Prowadzenie hotelu wymaga praktycznych umiejętności oraz specjalistycznej wiedzy. To nie jest takie zwykłe przedsiębiorstwo. W obecnych czasach istnieje kilka możliwości zdobycia wiedzy i doświadczenia hotelowego – począwszy od ukończenia szkoły i uzyskania tytułu technika hotelarstwa przez pracę na różnych stanowiskach w hotelu do sprawowania funkcji menadżerskich. Często inwestorzy czy deweloperzy podchodzą do biznesu hotelowego jak do inwestycji w nieruchomości komercyjne. Nie zawsze jest to dobra droga. Prowadzenie hotelu to nie tylko jego wybudowanie, ale również szereg złożonych procesów, które muszą współdziałać ze sobą. Mam tutaj na myśli system rezerwacji pokoi, odpowiedni marketing, organizacja pracy restauracji i kuchni czy znalezienie dobrych pracowników. Należy pamiętać, że hotele działają 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Musi być zachowana ciągłość pracy i obsługi gości hotelowych. Goście hotelowi mają różne wymagania, którym personel hotelowy musi stawić czoła każdego dnia. Nie dobrą praktyką jest pozostawianie nowego pracownika bez wsparcia bardziej doświadczonego kolegi czy koleżanki w pierwszych dniach jego pracy. Przeszkolenie nowego pracownika wymaga czasu i tylko tak przeprowadzony proces da nam najlepsze efekty. Od zarządzających hotelami wymaga się, aby dbali o zapewnienie ciągłości zabookowanych pokoi, prawidłowego działania restauracji oraz zagospodarowanie czasowe przestrzeni konferencyjnych. Dążenie do maksymalnego ‘obłożenia’ hotelu jest nie lada wyzwaniem.

Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości?

Istnieje kilka problemów, z którymi może borykać się hotel. Należą do nich np.:

  • nieorganizowanie imprez okolicznościowych tj. wesela, chrzciny czy nawet Święta Bożego Narodzenia czy Sylwester;
  • koszty utrzymania gastronomii hotelowej;
  • koszty zatrudnienia pracowników;
  • zbyt mała aktywność marketingowa tj. niekorzystanie z portali do bookowania pokoi;
  • zbyt niski poziom doświadczenia personelu.

Posiadanie dobrego menadżera czy doradcy hotelowego to podstawa dobrze funkcjonującego hotelu. Korzystanie z doświadczenia i wiedzy takiej osoby może przynieść nam ogromne korzyści
w przyszłości i uchronić przez ewentualnymi problemami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Pensjonat

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA