Rentowność hoteli
REKLAMA
REKLAMA
Patrząc na ilość hoteli, hosteli czy pensjonatów można powiedzieć, że w branży hotelowej dzieje się dobrze. Wystarczy przejść się po mieście i znajdziemy od kilku do kilkunastu hoteli. Zazwyczaj wymagana jest wcześniejsza rezerwacja, choć dziś mając w telefonie Internet jesteśmy w stanie dokonać rezerwacji praktycznie od ręki. Oczywiście terminy najbardziej oblegane jak np. Święta Bożego Narodzenia, Sylwester, ferie zimowe, Święta Wielkanocne czy wakacje wymagają rezerwacji z dużym wyprzedzeniem. I takie właśnie okresy są dla hoteli najcenniejsze z punku widzenia ekonomicznego. W trzecim kwartale 2018 roku rentowność hoteli według wskaźnika ‘marża zysk netto’ kształtowała się na poziomie od -6 do 23%. Czy to dużo czy mało? Jak na ekonomistkę przystało odpowiadam – to zależy. Same liczby nie wiele nam mówią. Poza tym rozpiętość przedziału jest dość duża. Otóż – wskaźnik branżowy dotyczący rentowności kształtuje się na poziomie 3,64%. Teraz mając punkt odniesienia możemy powiedzieć, że czołówka najlepszych hoteli, osiągająca wskaźnik na poziomie od prawie 8 do 23% to bardzo dobry wynik. Jest to znacznie powyżej standardy. Takie hotele to najczęściej duże sieci hotelowe w dużych miastach, które przynoszą duże zyski. Choć i w tej branży znajdziemy sieci hotelowe osiągające rentowność na poziomie ledwo 0,37%. Dla osiągnięcia lepszych wyników warto zastanowić się nad zarządzaniem w hotelu. Być może to jest jedno z ogniw, które zakłóca pracę hotelu a tym samym powoduje obniżenie rentowności.
REKLAMA
Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019
Jak prawidłowo zarządzać hotelem?
Prowadzenie hotelu wymaga praktycznych umiejętności oraz specjalistycznej wiedzy. To nie jest takie zwykłe przedsiębiorstwo. W obecnych czasach istnieje kilka możliwości zdobycia wiedzy i doświadczenia hotelowego – począwszy od ukończenia szkoły i uzyskania tytułu technika hotelarstwa przez pracę na różnych stanowiskach w hotelu do sprawowania funkcji menadżerskich. Często inwestorzy czy deweloperzy podchodzą do biznesu hotelowego jak do inwestycji w nieruchomości komercyjne. Nie zawsze jest to dobra droga. Prowadzenie hotelu to nie tylko jego wybudowanie, ale również szereg złożonych procesów, które muszą współdziałać ze sobą. Mam tutaj na myśli system rezerwacji pokoi, odpowiedni marketing, organizacja pracy restauracji i kuchni czy znalezienie dobrych pracowników. Należy pamiętać, że hotele działają 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Musi być zachowana ciągłość pracy i obsługi gości hotelowych. Goście hotelowi mają różne wymagania, którym personel hotelowy musi stawić czoła każdego dnia. Nie dobrą praktyką jest pozostawianie nowego pracownika bez wsparcia bardziej doświadczonego kolegi czy koleżanki w pierwszych dniach jego pracy. Przeszkolenie nowego pracownika wymaga czasu i tylko tak przeprowadzony proces da nam najlepsze efekty. Od zarządzających hotelami wymaga się, aby dbali o zapewnienie ciągłości zabookowanych pokoi, prawidłowego działania restauracji oraz zagospodarowanie czasowe przestrzeni konferencyjnych. Dążenie do maksymalnego ‘obłożenia’ hotelu jest nie lada wyzwaniem.
Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości?
Istnieje kilka problemów, z którymi może borykać się hotel. Należą do nich np.:
- nieorganizowanie imprez okolicznościowych tj. wesela, chrzciny czy nawet Święta Bożego Narodzenia czy Sylwester;
- koszty utrzymania gastronomii hotelowej;
- koszty zatrudnienia pracowników;
- zbyt mała aktywność marketingowa tj. niekorzystanie z portali do bookowania pokoi;
- zbyt niski poziom doświadczenia personelu.
Posiadanie dobrego menadżera czy doradcy hotelowego to podstawa dobrze funkcjonującego hotelu. Korzystanie z doświadczenia i wiedzy takiej osoby może przynieść nam ogromne korzyści
w przyszłości i uchronić przez ewentualnymi problemami.
Zobacz: Pensjonat
REKLAMA
REKLAMA