REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rentowność hoteli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Jachymczak
Dziennikarka ekonomiczna, szkoleniowiec z pasją
Rentowność hoteli /Fot. Fotolia
Rentowność hoteli /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy biznes hotelowy jest opłacalny? Jak prawidłowo zarządzać hotelem? Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości? Na te i inne pytania odpowiem w niniejszym artykule.

Patrząc na ilość hoteli, hosteli czy pensjonatów można powiedzieć, że w branży hotelowej dzieje się dobrze. Wystarczy przejść się po mieście i znajdziemy od kilku do kilkunastu hoteli. Zazwyczaj wymagana jest wcześniejsza rezerwacja, choć dziś mając w telefonie Internet jesteśmy w stanie dokonać rezerwacji praktycznie od ręki. Oczywiście terminy najbardziej oblegane jak np. Święta Bożego Narodzenia, Sylwester, ferie zimowe, Święta Wielkanocne czy wakacje wymagają rezerwacji z dużym wyprzedzeniem. I takie właśnie okresy są dla hoteli najcenniejsze z punku widzenia ekonomicznego. W trzecim kwartale 2018 roku rentowność hoteli według wskaźnika ‘marża zysk netto’ kształtowała się na poziomie od -6 do 23%. Czy to dużo czy mało? Jak na ekonomistkę przystało odpowiadam – to zależy. Same liczby nie wiele nam mówią. Poza tym rozpiętość przedziału jest dość duża. Otóż – wskaźnik branżowy dotyczący rentowności kształtuje się na poziomie 3,64%. Teraz mając punkt odniesienia możemy powiedzieć, że czołówka najlepszych hoteli, osiągająca wskaźnik na poziomie od prawie 8 do 23% to bardzo dobry wynik. Jest to znacznie powyżej standardy. Takie hotele to najczęściej duże sieci hotelowe w dużych miastach, które przynoszą duże zyski. Choć i w tej branży znajdziemy sieci hotelowe osiągające rentowność na poziomie ledwo 0,37%. Dla osiągnięcia lepszych wyników warto zastanowić się nad zarządzaniem w hotelu. Być może to jest jedno z ogniw, które zakłóca pracę hotelu a tym samym powoduje obniżenie rentowności.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019

Jak prawidłowo zarządzać hotelem?

Prowadzenie hotelu wymaga praktycznych umiejętności oraz specjalistycznej wiedzy. To nie jest takie zwykłe przedsiębiorstwo. W obecnych czasach istnieje kilka możliwości zdobycia wiedzy i doświadczenia hotelowego – począwszy od ukończenia szkoły i uzyskania tytułu technika hotelarstwa przez pracę na różnych stanowiskach w hotelu do sprawowania funkcji menadżerskich. Często inwestorzy czy deweloperzy podchodzą do biznesu hotelowego jak do inwestycji w nieruchomości komercyjne. Nie zawsze jest to dobra droga. Prowadzenie hotelu to nie tylko jego wybudowanie, ale również szereg złożonych procesów, które muszą współdziałać ze sobą. Mam tutaj na myśli system rezerwacji pokoi, odpowiedni marketing, organizacja pracy restauracji i kuchni czy znalezienie dobrych pracowników. Należy pamiętać, że hotele działają 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Musi być zachowana ciągłość pracy i obsługi gości hotelowych. Goście hotelowi mają różne wymagania, którym personel hotelowy musi stawić czoła każdego dnia. Nie dobrą praktyką jest pozostawianie nowego pracownika bez wsparcia bardziej doświadczonego kolegi czy koleżanki w pierwszych dniach jego pracy. Przeszkolenie nowego pracownika wymaga czasu i tylko tak przeprowadzony proces da nam najlepsze efekty. Od zarządzających hotelami wymaga się, aby dbali o zapewnienie ciągłości zabookowanych pokoi, prawidłowego działania restauracji oraz zagospodarowanie czasowe przestrzeni konferencyjnych. Dążenie do maksymalnego ‘obłożenia’ hotelu jest nie lada wyzwaniem.

Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości?

Istnieje kilka problemów, z którymi może borykać się hotel. Należą do nich np.:

REKLAMA

  • nieorganizowanie imprez okolicznościowych tj. wesela, chrzciny czy nawet Święta Bożego Narodzenia czy Sylwester;
  • koszty utrzymania gastronomii hotelowej;
  • koszty zatrudnienia pracowników;
  • zbyt mała aktywność marketingowa tj. niekorzystanie z portali do bookowania pokoi;
  • zbyt niski poziom doświadczenia personelu.

Posiadanie dobrego menadżera czy doradcy hotelowego to podstawa dobrze funkcjonującego hotelu. Korzystanie z doświadczenia i wiedzy takiej osoby może przynieść nam ogromne korzyści
w przyszłości i uchronić przez ewentualnymi problemami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Pensjonat

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA