REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rentowność hoteli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Jachymczak
Dziennikarka ekonomiczna, szkoleniowiec z pasją
Rentowność hoteli /Fot. Fotolia
Rentowność hoteli /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy biznes hotelowy jest opłacalny? Jak prawidłowo zarządzać hotelem? Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości? Na te i inne pytania odpowiem w niniejszym artykule.

Patrząc na ilość hoteli, hosteli czy pensjonatów można powiedzieć, że w branży hotelowej dzieje się dobrze. Wystarczy przejść się po mieście i znajdziemy od kilku do kilkunastu hoteli. Zazwyczaj wymagana jest wcześniejsza rezerwacja, choć dziś mając w telefonie Internet jesteśmy w stanie dokonać rezerwacji praktycznie od ręki. Oczywiście terminy najbardziej oblegane jak np. Święta Bożego Narodzenia, Sylwester, ferie zimowe, Święta Wielkanocne czy wakacje wymagają rezerwacji z dużym wyprzedzeniem. I takie właśnie okresy są dla hoteli najcenniejsze z punku widzenia ekonomicznego. W trzecim kwartale 2018 roku rentowność hoteli według wskaźnika ‘marża zysk netto’ kształtowała się na poziomie od -6 do 23%. Czy to dużo czy mało? Jak na ekonomistkę przystało odpowiadam – to zależy. Same liczby nie wiele nam mówią. Poza tym rozpiętość przedziału jest dość duża. Otóż – wskaźnik branżowy dotyczący rentowności kształtuje się na poziomie 3,64%. Teraz mając punkt odniesienia możemy powiedzieć, że czołówka najlepszych hoteli, osiągająca wskaźnik na poziomie od prawie 8 do 23% to bardzo dobry wynik. Jest to znacznie powyżej standardy. Takie hotele to najczęściej duże sieci hotelowe w dużych miastach, które przynoszą duże zyski. Choć i w tej branży znajdziemy sieci hotelowe osiągające rentowność na poziomie ledwo 0,37%. Dla osiągnięcia lepszych wyników warto zastanowić się nad zarządzaniem w hotelu. Być może to jest jedno z ogniw, które zakłóca pracę hotelu a tym samym powoduje obniżenie rentowności.

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019

Jak prawidłowo zarządzać hotelem?

Prowadzenie hotelu wymaga praktycznych umiejętności oraz specjalistycznej wiedzy. To nie jest takie zwykłe przedsiębiorstwo. W obecnych czasach istnieje kilka możliwości zdobycia wiedzy i doświadczenia hotelowego – począwszy od ukończenia szkoły i uzyskania tytułu technika hotelarstwa przez pracę na różnych stanowiskach w hotelu do sprawowania funkcji menadżerskich. Często inwestorzy czy deweloperzy podchodzą do biznesu hotelowego jak do inwestycji w nieruchomości komercyjne. Nie zawsze jest to dobra droga. Prowadzenie hotelu to nie tylko jego wybudowanie, ale również szereg złożonych procesów, które muszą współdziałać ze sobą. Mam tutaj na myśli system rezerwacji pokoi, odpowiedni marketing, organizacja pracy restauracji i kuchni czy znalezienie dobrych pracowników. Należy pamiętać, że hotele działają 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Musi być zachowana ciągłość pracy i obsługi gości hotelowych. Goście hotelowi mają różne wymagania, którym personel hotelowy musi stawić czoła każdego dnia. Nie dobrą praktyką jest pozostawianie nowego pracownika bez wsparcia bardziej doświadczonego kolegi czy koleżanki w pierwszych dniach jego pracy. Przeszkolenie nowego pracownika wymaga czasu i tylko tak przeprowadzony proces da nam najlepsze efekty. Od zarządzających hotelami wymaga się, aby dbali o zapewnienie ciągłości zabookowanych pokoi, prawidłowego działania restauracji oraz zagospodarowanie czasowe przestrzeni konferencyjnych. Dążenie do maksymalnego ‘obłożenia’ hotelu jest nie lada wyzwaniem.

Czy hotel wykorzystuje maksimum swoich możliwości?

Istnieje kilka problemów, z którymi może borykać się hotel. Należą do nich np.:

  • nieorganizowanie imprez okolicznościowych tj. wesela, chrzciny czy nawet Święta Bożego Narodzenia czy Sylwester;
  • koszty utrzymania gastronomii hotelowej;
  • koszty zatrudnienia pracowników;
  • zbyt mała aktywność marketingowa tj. niekorzystanie z portali do bookowania pokoi;
  • zbyt niski poziom doświadczenia personelu.

Posiadanie dobrego menadżera czy doradcy hotelowego to podstawa dobrze funkcjonującego hotelu. Korzystanie z doświadczenia i wiedzy takiej osoby może przynieść nam ogromne korzyści
w przyszłości i uchronić przez ewentualnymi problemami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Pensjonat

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA