REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w hotelu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
kobieta, wakacje, lato, odpoczynek, relaks, hamak, tablet, relaks/ fot. Fotolia
kobieta, wakacje, lato, odpoczynek, relaks, hamak, tablet, relaks/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lato jest czasem wzmożonej częstotliwości korzystania z hoteli i podobnych obiektów noclegowych. Będąc prowadzącym taki zakład warto zdawać sobie sprawę ze swoich praw i obowiązków, a także możliwej odpowiedzialności za rzeczy wniesione przez gościa zawierającego umowę hotelową.

 Hotel jest bezwzględnie odpowiedzialny za rzeczy wniesione przez gościa. Przez rzeczy wniesione należy rozumieć bagaż, który gość zabrał ze sobą do pokoju lub przedmioty pozostawione w miejscu wskazanym przez obsługę hotelu, a także rzeczy powierzone obsłudze hotelu. Za rzeczy nie uważa się żywych zwierząt i pojazdów mechanicznych – by hotel był odpowiedzialny także za ich dobry stan, należy zawrzeć osobną umowę przechowania dotyczącą tego typu wyłączonych przedmiotów. W praktyce często odbywa się to poprzez pozostawienie samochodu na płatnym parkingu lub dodatkową opłatę za pobyt zwierzęcia w obiekcie.

REKLAMA

Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek na koloniach?

Na jaką pomoc hotelu może liczyć jego gość

Wysoki standard odpowiedzialności

Ponieważ hotel to przedsiębiorstwo, jego odpowiedzialność jako podmiotu świadczącego swoje usługi profesjonalnie jest bardzo wysoka. Gość zawierając umowę hotelową ma prawo spodziewać się odpowiedniej jakości usług i bezpieczeństwa zarówno swojego, jak i przedmiotów przez siebie wniesionych. Stąd odpowiedzialność hotelu za rzeczy gościa wyłączona jest przez Kodeks cywilny tylko w trzech przypadkach:

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika z siły wyższej (okoliczności, których hotel nie mógł przewidzieć, a nawet jeśli mógł, to nie mógł im zapobiec – powódź, huragan)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika wyłącznie z winy gościa lub osoby go odwiedzającej

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika z jej właściwości (przedmiot wymagający przebywania w specjalnych warunkach, który nie został zgłoszony obsłudze).

Wszelkie zastrzeżenia regulaminowe o wyłączeniu odpowiedzialności hotelu za rzeczy i okoliczności inne niż przewidywane przez Kodeks cywilny są nieważne, stąd w ramach umowy zawartej z gościem hotel nie może zwolnić się od strzeżenia bezpieczeństwa jego i jego rzeczy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co do zasady hotel nie powinien odmawiać zawarcia dodatkowej umowy przechowania w stosunku do rzeczy, za które z mocy samej umowy hotelowej nie ponosi odpowiedzialności. Wyjątkiem jest sytuacja, w której przedmiot ten może stanowić zagrożenie dla obsługi i innych gości, na przykład materiał wybuchowy czy agresywne zwierzę.

Ile odszkodowania?

Odpowiedzialność majątkowa za zniszczoną lub utraconą rzecz ograniczona jest w stosunku do jednego gościa do 100-krotnej należności za dostarczoną usługę (w tym wypadku jest to cena pokoju za dobę), jednak odpowiedzialność za pojedynczą rzecz nie może być wyższa niż 50-krotność należności za usługę. Limit ten nie ma zastosowania, a hotelarz odpowiedzialny jest za całość wyrządzonej szkody, jeśli utrata lub zniszczenie nastąpiło z winy lub rażącego niedbalstwa obsługi hotelowej, jeśli utracone lub zniszczone zostały rzeczy przyjęte na przechowanie lub takie, którym hotelarz bezpodstawnie odmówił przechowania.

Za opóźniony lot można uzyskać odszkodowanie

Termin na ubieganie się o odszkodowanie od hotelu mija w ciągu roku od dnia wymeldowania się z obiektu, lecz także w ciągu 6 miesięcy od dnia wykrytej szkody.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA