REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w hotelu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
kobieta, wakacje, lato, odpoczynek, relaks, hamak, tablet, relaks/ fot. Fotolia
kobieta, wakacje, lato, odpoczynek, relaks, hamak, tablet, relaks/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lato jest czasem wzmożonej częstotliwości korzystania z hoteli i podobnych obiektów noclegowych. Będąc prowadzącym taki zakład warto zdawać sobie sprawę ze swoich praw i obowiązków, a także możliwej odpowiedzialności za rzeczy wniesione przez gościa zawierającego umowę hotelową.

 Hotel jest bezwzględnie odpowiedzialny za rzeczy wniesione przez gościa. Przez rzeczy wniesione należy rozumieć bagaż, który gość zabrał ze sobą do pokoju lub przedmioty pozostawione w miejscu wskazanym przez obsługę hotelu, a także rzeczy powierzone obsłudze hotelu. Za rzeczy nie uważa się żywych zwierząt i pojazdów mechanicznych – by hotel był odpowiedzialny także za ich dobry stan, należy zawrzeć osobną umowę przechowania dotyczącą tego typu wyłączonych przedmiotów. W praktyce często odbywa się to poprzez pozostawienie samochodu na płatnym parkingu lub dodatkową opłatę za pobyt zwierzęcia w obiekcie.

REKLAMA

Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek na koloniach?

Na jaką pomoc hotelu może liczyć jego gość

Wysoki standard odpowiedzialności

Ponieważ hotel to przedsiębiorstwo, jego odpowiedzialność jako podmiotu świadczącego swoje usługi profesjonalnie jest bardzo wysoka. Gość zawierając umowę hotelową ma prawo spodziewać się odpowiedniej jakości usług i bezpieczeństwa zarówno swojego, jak i przedmiotów przez siebie wniesionych. Stąd odpowiedzialność hotelu za rzeczy gościa wyłączona jest przez Kodeks cywilny tylko w trzech przypadkach:

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika z siły wyższej (okoliczności, których hotel nie mógł przewidzieć, a nawet jeśli mógł, to nie mógł im zapobiec – powódź, huragan)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika wyłącznie z winy gościa lub osoby go odwiedzającej

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika z jej właściwości (przedmiot wymagający przebywania w specjalnych warunkach, który nie został zgłoszony obsłudze).

Wszelkie zastrzeżenia regulaminowe o wyłączeniu odpowiedzialności hotelu za rzeczy i okoliczności inne niż przewidywane przez Kodeks cywilny są nieważne, stąd w ramach umowy zawartej z gościem hotel nie może zwolnić się od strzeżenia bezpieczeństwa jego i jego rzeczy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co do zasady hotel nie powinien odmawiać zawarcia dodatkowej umowy przechowania w stosunku do rzeczy, za które z mocy samej umowy hotelowej nie ponosi odpowiedzialności. Wyjątkiem jest sytuacja, w której przedmiot ten może stanowić zagrożenie dla obsługi i innych gości, na przykład materiał wybuchowy czy agresywne zwierzę.

Ile odszkodowania?

Odpowiedzialność majątkowa za zniszczoną lub utraconą rzecz ograniczona jest w stosunku do jednego gościa do 100-krotnej należności za dostarczoną usługę (w tym wypadku jest to cena pokoju za dobę), jednak odpowiedzialność za pojedynczą rzecz nie może być wyższa niż 50-krotność należności za usługę. Limit ten nie ma zastosowania, a hotelarz odpowiedzialny jest za całość wyrządzonej szkody, jeśli utrata lub zniszczenie nastąpiło z winy lub rażącego niedbalstwa obsługi hotelowej, jeśli utracone lub zniszczone zostały rzeczy przyjęte na przechowanie lub takie, którym hotelarz bezpodstawnie odmówił przechowania.

Za opóźniony lot można uzyskać odszkodowanie

Termin na ubieganie się o odszkodowanie od hotelu mija w ciągu roku od dnia wymeldowania się z obiektu, lecz także w ciągu 6 miesięcy od dnia wykrytej szkody.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA