Odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w hotelu
REKLAMA
REKLAMA
Hotel jest bezwzględnie odpowiedzialny za rzeczy wniesione przez gościa. Przez rzeczy wniesione należy rozumieć bagaż, który gość zabrał ze sobą do pokoju lub przedmioty pozostawione w miejscu wskazanym przez obsługę hotelu, a także rzeczy powierzone obsłudze hotelu. Za rzeczy nie uważa się żywych zwierząt i pojazdów mechanicznych – by hotel był odpowiedzialny także za ich dobry stan, należy zawrzeć osobną umowę przechowania dotyczącą tego typu wyłączonych przedmiotów. W praktyce często odbywa się to poprzez pozostawienie samochodu na płatnym parkingu lub dodatkową opłatę za pobyt zwierzęcia w obiekcie.
REKLAMA
Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek na koloniach?
Na jaką pomoc hotelu może liczyć jego gość
Wysoki standard odpowiedzialności
Ponieważ hotel to przedsiębiorstwo, jego odpowiedzialność jako podmiotu świadczącego swoje usługi profesjonalnie jest bardzo wysoka. Gość zawierając umowę hotelową ma prawo spodziewać się odpowiedniej jakości usług i bezpieczeństwa zarówno swojego, jak i przedmiotów przez siebie wniesionych. Stąd odpowiedzialność hotelu za rzeczy gościa wyłączona jest przez Kodeks cywilny tylko w trzech przypadkach:
- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika z siły wyższej (okoliczności, których hotel nie mógł przewidzieć, a nawet jeśli mógł, to nie mógł im zapobiec – powódź, huragan)
- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika wyłącznie z winy gościa lub osoby go odwiedzającej
- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika z jej właściwości (przedmiot wymagający przebywania w specjalnych warunkach, który nie został zgłoszony obsłudze).
Wszelkie zastrzeżenia regulaminowe o wyłączeniu odpowiedzialności hotelu za rzeczy i okoliczności inne niż przewidywane przez Kodeks cywilny są nieważne, stąd w ramach umowy zawartej z gościem hotel nie może zwolnić się od strzeżenia bezpieczeństwa jego i jego rzeczy.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Co do zasady hotel nie powinien odmawiać zawarcia dodatkowej umowy przechowania w stosunku do rzeczy, za które z mocy samej umowy hotelowej nie ponosi odpowiedzialności. Wyjątkiem jest sytuacja, w której przedmiot ten może stanowić zagrożenie dla obsługi i innych gości, na przykład materiał wybuchowy czy agresywne zwierzę.
Ile odszkodowania?
Odpowiedzialność majątkowa za zniszczoną lub utraconą rzecz ograniczona jest w stosunku do jednego gościa do 100-krotnej należności za dostarczoną usługę (w tym wypadku jest to cena pokoju za dobę), jednak odpowiedzialność za pojedynczą rzecz nie może być wyższa niż 50-krotność należności za usługę. Limit ten nie ma zastosowania, a hotelarz odpowiedzialny jest za całość wyrządzonej szkody, jeśli utrata lub zniszczenie nastąpiło z winy lub rażącego niedbalstwa obsługi hotelowej, jeśli utracone lub zniszczone zostały rzeczy przyjęte na przechowanie lub takie, którym hotelarz bezpodstawnie odmówił przechowania.
Za opóźniony lot można uzyskać odszkodowanie
Termin na ubieganie się o odszkodowanie od hotelu mija w ciągu roku od dnia wymeldowania się z obiektu, lecz także w ciągu 6 miesięcy od dnia wykrytej szkody.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.