Jak otworzyć przedstawicielstwo spółki na Białorusi?
REKLAMA
REKLAMA
Białoruś co raz chętniej współpracuje z firmami zagranicznymi. W 2008 roku inwestycje zagraniczne w tym kraju wyniosły 6,5 mld dolarów, z których 21,7 mln dolarów napłynęło z Polski. Z kolei w pierwszej połowie tego roku polskie inwestycje na Białorusi wyniosły 10,9 mln USD.
REKLAMA
Jedną z form prowadzenia działalności gospodarczej w tym kraju, którą wybierają inwestorzy zagraniczni jest otwarcie przedstawicielstwa spółki.
Kancelaria prawna Własowa, Mikhel i Partnerzy podaje, że podstawowymi aktami, regulującymi utworzenie i działalność przedstawicielstw podmiotów zagranicznych są art. 51-1 Kodeksu cywilnego Republiki Białoruś (wprowadzony Ustawą Republiki Białoruś z dnia 03.05.2001 r. Nr 7-3) i Regulamin „O zasadach otwierania i działalności na terytorium Republiki Białoruś przedstawicielstw podmiotów zagranicznych”, zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów Republiki Białoruś - Nr 929 z dnia 22.07.1997 r., z późniejszymi zmianami.
Zobacz: Własna firma czy etat - co się bardziej opłaca?
Białoruś otwiera się na inwestorów
Firma, która zdecyduje się na otwarcie działalności gospodarczej na Białorusi, zostanie zwolniona z podatku VAT i cła za sprowadzane urządzenia związane z realizacją inwestycji.
Inwestycjom na Białorusi sprzyja także to, że zostały zlikwidowane opłaty za wydanie pozwoleń na pracę dla specjalistów uczestniczących w projekcie inwestycyjnym. Ponadto osoby te już nie muszą płacić za wydanie pozwolenia na stały pobyt na Białorusi.
Jak załatwić formalności
REKLAMA
Aby otworzyć przedstawicielstwo firmy zagranicznej na Białorusi przedsiębiorca musi uzyskać odpowiednie zezwolenie białoruskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych (MSZ).
W tym celu inwestor składa podanie o otwarcie przedstawicielstwa i przedstawia następujące dokumenty:
• Kopie dokumentów założycielskich spółki;
• Kopię potwierdzenia rejestracji firmy (wyciąg z rejestru handlowego, certyfikat o rejestracji firmy itd.);
• Upoważnienie na działalność dla szefa przedstawicielstwa;
• Wskazanie osoby, która będzie upoważniona do dokonywania czynności związanych z otwarciem przedstawicielstwa;
• Regulamin przedstawicielstwa;
• Oryginał dokumentu potwierdzającego uiszczenie opłaty państwowej za otrzymanie zezwolenia na otwarcie przedstawicielstwa.
Ponadto przedsiębiorca zagraniczny powinien złożyć:
• Kopię decyzji uprawnionego organu kierowniczego firmy dotyczącej otwarcia przedstawicielstwa na Białorusi;
• Pismo gwarancyjne (kopia umowy najmu biura) wydane na Białorusi.
Wyżej wymienione dokumenty muszą być sporządzone w jednym z języków urzędowych Republiki Białoruś, którymi są język białoruski i rosyjski.
Dokumenty powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Tłumaczenie dokumentów może być również poświadczone przez Konsulat Republiki Białoruś.
W ciągu 10 dni od momentu wydania zezwolenia na otwarcie przedstawicielstwa inwestor zobowiązany jest do złożenia dokumentów w inspekcji Ministerstwa ds. Podatków w celu rejestracji podatkowej, a także zarejestrować się w Funduszu ochrony interesów ludności w oddziale rejonowym.
Zobacz: Jakiego dnia opłaca się założyć działalność gospodarczą?
Ponadto przedstawicielstwo jest zobowiązane do rejestracji w odpowiednim oddziale Belgosstrachu, białoruskiego zakładu ubezpieczeniowego w celu ubezpieczenia się od nieszczęśliwych wypadków w pracy i chorób zawodowych.
Jeżeli w ciągu sześciu miesięcy od momentu wydania zezwolenia na otwarcie przedstawicielstwa spółki zagranicznej inwestor nie skorzysta z tego prawa, otrzymany dokument utraci moc prawną.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.