REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kocham antyki - o rynku antykwarycznym z Agatą Sondej

Agatą Sondej: Polski rynek antykwaryczny jest zdecydowanie mniejszych rozmiarów w porównaniu z rynkami zachodnimi.
Agatą Sondej: Polski rynek antykwaryczny jest zdecydowanie mniejszych rozmiarów w porównaniu z rynkami zachodnimi.
Marcin Milewski
Kochamantyki.pl

REKLAMA

REKLAMA

Wizerunek kolekcjonera antyków kojarzy się z osobą starszą, trzymającą lupę w ręku i przeglądającą znaczki. Tak było. Obecnie sytuacja wygląda zdecydowanie inaczej – o rynku antykwarycznym z Agatą Sondej, redaktor naczelną kochamantyki.pl, rozmawia Marcin Milewski.

Marcin Milewski: Skąd pomysł na Kochamantyki.pl?

Agata Sondej*: Pomysł na portal Kochamantyki.pl powstał przede wszystkim z pasji do antyków i staroci, która w naszej rodzinie sięga trzech pokoleń. Chęć stworzenia serwisu, w którym kolekcjonerzy i miłośnicy sztuki dawnej mogliby znaleźć przydane informacje, tak naprawdę zrodziła się w okresie, w którym byłam jeszcze na studiach, podczas zbierania materiałów do pracy magisterskiej. Analizując wirtualny rynek antykwaryczny odnalazłam w nim niszę, którą wraz z niewielką grupką bliskich mi osób postanowiliśmy wypełnić. Założeniem było, aby serwis był przejrzysty i praktyczny, a przy tym przyjazny dla oka.

REKLAMA

Nie obawiała się Pani trudności związanych ze stworzeniem portalu? To skomplikowane przedsięwzięcie.

- Nie tyle trudności, co ogromu pracy. Przygotowaniem serwisu i jego wdrożeniem zajęła się profesjonalna firma z branży IT, jednak sam koncept musiał być przeze mnie dopracowany w każdym szczególe. Dobrze rozplanowany projekt to już połowa sukcesu. Pamiętam wymianę wielu maili z menedżerem projektu naszego serwisu. Założenia koncepcyjne należało przekształcić w makietę serwisu, starannie rozplanować jego topografię i typografię. Musieliśmy też być przygotowani merytorycznie. Bardzo ważnym było, aby pierwszy materiał, który pojawił się na stronie portalu przykuł uwagę odwiedzających internautów. Od samego początku praca nad serwisem sprawiała mi wiele satysfakcji, dlatego trudności – jeżeli nawet takowe pojawiały się w międzyczasie – szybko gubiły się w natłoku kolejnych zadań.  

Serwis powstał jako projekt współfinansowany ze środków unijnych.

- Zdecydowałam się wystartować w konkursie na najlepszy biznesplan z ramienia działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Mój projekt został wybrany i objęty współfinansowaniem ze środków unijnych. Dodam, że łatwo nie było. W programie zostało złożonych kilkadziesiąt wniosków, a objętych pomocą zaledwie dwanaście. Komisję przekonał przede wszystkim charakter popularnonaukowy serwisu. Pomimo tego, że konkurencyjne projekty były naprawdę ciekawe, a wiele z nich również bardzo innowacyjnych, to rynek antykwaryczny w połączeniu z nowymi technologiami wzbudził u oceniających wiele pozytywnych emocji i Kochamantyki.pl dostało swoją szansę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Dotacje unijne

Dużo czasu zajęło stworzenie serwisu?

- Trudno zapiąć ten okres w konkretne ramy czasowe. Powiedziałabym, że przygotowania, wdrożenie oraz końcowe testy (odbiór serwisu) trwały około sześciu, siedmiu miesięcy. 

Stereotypowo, rynek antykwaryczny cieszy się dużą popularnością wśród osób starszych. Kim są odbiorcy portalu?

- Dobrze, że użył Pan określenia stereotypowo! Rzeczywiście wizerunek kolekcjonera antyków najczęściej kojarzy się z osobą starszą, trzymającą lupę w ręku i przeglądającą znaczki czy wertującą strony starych ksiąg. Tak było rzeczywiście jeszcze nie tak dawno - w latach 80. i na początku lat 90. XX wieku, jednak obecnie sytuacja wygląda zdecydowanie inaczej. Wśród użytkowników, którzy odwiedzają nasz serwis dominuje grupa ludzi w przedziale wiekowym 30-50 lat, osoby starsze też często odwiedzają witryny portalu, jednak jest ich zdecydowanie mniej. Wpływ na tę sytuację w moim mniemaniu ma popularyzacja staroci. Ludzie dostrzegają w nich oprócz piękna również solidność wykonania, trwałość, ponadczasowość, a co za tym idzie także lokatę kapitału. Nikogo już nie dziwi, że nowoczesne lofty wyposażane są w zabytkowe meble, stare oświetlenie. Jedni tworzą kolekcje z pasji, dla innych jest to pewna odskocznia życia codziennego, chętnie uczą się czegoś nowego i dokładnie takie odzwierciedlenie trendów widać wśród odbiorców Kochamantyki.pl. 

Przymiotnik „przedwojenny” podnosi cenę przedmiotu. Produkty sprzed 1939 roku znacznie różniły się jakością od współczesnych?

- W większości przypadków podnosi wartość obiektu, chociaż nie zawsze. Przyjęło się w handlu starociami, że to co zostało wyprodukowane przed 1939 rokiem jest rzeczywiście stare - warte uwagi, a przedmioty powojenne to już współczesne, mniej atrakcyjne dla kolekcjonerów walory. W dużej mierze obiekty z minionych epok cechuje wyjątkowa trwałość wykonania. Większość znanych mi fabryk do swych produkcji wybierała zawsze materiały z górnej półki. Wyroby porcelanowe, jeżeli nosiły znamiona wad produkcyjnych, zostawały pozbawione sygnatury - znaku firmowego marki, tak aby potocznym "bublem", cieszące się sławą manufaktury nie zszargały sobie imienia - przykładem może być porcelana miśnieńska. Cykl życia produktu, o którym głośno jest we współczesnej gospodarce był pojęciem obcym przed laty. Możemy przekonać się o tym na własnej skórze, bowiem wielu z nas posiada w salonach, jadalniach, sypialniach meble odziedziczone po naszych dziadkach, które mogą z powodzeniem konkurować ze współczesnymi zestawami wypoczynkowymi, a w większości i tak je "przeżyją"! Należy również zauważyć, że wraca moda na design lat 50. i 60. XX wieku. O tym czy obiekty przedwojenne zawsze będą tymi najbardziej wartościowymi przekonamy się z pewnością za kilkanaście lat.


Antyki jako lokata kapitału?

- Antyki są jednoznacznie alternatywną metodą lokaty kapitału. Wśród najbardziej pożądanych obiektów o charakterze inwestycyjnym było, jest i z pewnością przez wiele kolejnych lat będzie malarstwo. Jednakże na zakup dobrego obrazu stać jest nielicznych, dlatego ja staram się zwracać uwagę na przedmioty użytkowe XIX i XX wieczne, na których zarobić może każdy. Dla przykładu, jeszcze pod koniec lat 90. zakup filiżanki porcelanowej marki Sorau Porzellanfabrik (dzisiaj Żary) z serii 'Mimose' wiązał się z wydatkiem około 50-100 PLN. Dzisiaj taka śniadaniówka warta jest mniej więcej 250-300 zł. Oczywiście to tylko kropla w morzu, ale takie transakcje mogą być dobrą nauką dla początkujących inwestorów na rynku antykwarycznym, tym bardziej, że przeglądając katalogi aukcyjne, coraz częściej napotykamy się na sztukę użytkową. Specyfika antyków wiąże ze sobą jednak także pewne ryzyko. Na naszym rynku - niestety - krąży wiele dzieł podrabianych, a ostatnimi czasy również przerabianych. Bardzo łatwo nabrać się na sztuczki nieuczciwych sprzedawców - "kombinowane" meble, czy lampy. Jeszcze łatwiej kupić falsyfikat odznaczenia lub obrazu w internecie. Oczywiście oprócz zdrowego rozsądku do wielu zakupów trzeba mieć po prostu nosa, ważnym jest aby śledzić bieżące trendy oraz jeżeli jest to tylko możliwe wspierać się literaturą fachową. 

Polecamy: serwis Inwestycje

Eksperci oceniają, że Polski rynek antyków stopniowo się rozwija, jednak w porównaniu z zachodnimi nadal wypada blado. Mniejsze rozmiary, mniej specjalistów, mało polskojęzycznej literatury.

- Polski rynek antykwaryczny jest zdecydowanie mniejszych rozmiarów w porównaniu z rynkami zachodnimi. Mamy za sobą okres komunizmu, w czasie którego trudno było budować prywatne kolekcje. W tym czasie, do roku 1989 monopol na sprzedaż antyków miało Przedsiębiorstwo Państwowe Desa, a rynek małych antykwariatów był mocno reglamentowany. Obecnie ten rynek prężnie się rozwija i konsoliduje, co widać po ostatnich ciekawych przejęciach. Powstaje wiele nowych antykwariatów, galerii sztuki, domów aukcyjnych. Zgodzę się, że do tej pory problemem był brak polskojęzycznych publikacji, jednak i na tym podłożu widać znaczące postępy. Co raz lepiej funkcjonują wydawnictwa muzealne, mające w swych ofertach naprawdę dobre monografie z wielu dziedzin sztuki. Na rynku pojawiają się również publikacje wydawane własnym nakładem przez autorów oraz nowo powstałe, wyspecjalizowane wydawnictwa. Przykładem może być ciekawy katalog - "Encyklopedia Śląskiej Porcelany".

Rozwijający się rynek to większe grono kolekcjonerów i użytkowników. Rosnące zainteresowanie antykami przekłada się na zainteresowanie portalem?

- Kolekcjonerzy coraz pewniej korzystają z Internetu i innych nowych technologii w poszukiwaniu wiedzy czy przedmiotów do swych kolekcji. Sami odczuwamy ten trend, ponieważ oglądalność naszego serwisu stale wzrasta. Dzięki temu, że korzystamy z wielu narzędzi marketingowych monitorujemy ruch na witrynie internetowej. Pamiętam, że w 2009 roku zaczynaliśmy od kilkudziesięciu odwiedzin strony w skali miesiąca, a rosnąca liczba użytkowników cieszyła ogromnie. Obecnie stronę przegląda ponad 50.000 hobbystów i pasjonatów staroci miesięcznie, wielu z nich często kontaktuje się z nami poprzez pocztę e-mail, na bieżąco wykonujemy zdalną wycenę antyków i bibelotów.

Jaka przyszłość czeka serwis Kochamantyki.pl?

- Myślę, że kierunek w jakim rozwinie się serwis będzie uzależniony również od jego użytkowników. My z pewnością będziemy dążyć do tego aby portal miał charakter informacyjny. Skupimy się na tym, aby "serwować" kolekcjonerom godne uwagi porady, wiadomości, publikować ciekawe teksty. Planujemy także poszerzyć kalendarium o nowe grupy wydarzeń odbywające się na rynku antykwarycznym. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości nasz serwis, dla dużej grupy internautów będzie witryną, od której warto popijając kawę rozpocząć dzień.

Co mogłaby Pani powiedzieć osobom, które dopiero myślą o założeniu firmy? Czy warto postawić na własny biznes?

REKLAMA

- Zawsze warto postawić na własny biznes mając dobry i ciekawy pomysł na przedsięwzięcie. Obecnie wśród wielu kluczowych czynników gwarantujących sukces firmy na ich szczycie stoi wyróżnik. Jestem zdania, że nie warto kopiować i naśladować istniejących już działalności, ponieważ wybicie się pośród stałych graczy rynkowych będzie ogromnie trudne i czasochłonne. Oryginalny pomysł na biznes, unikatowe cechy produktu czy usługi zawsze stanowić będą gwarancję powodzenia firmy.

Prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej to również próba charakteru, selekcja słabych i mocnych osobowości. Polecam przyszłym przedsiębiorcom uzbroić się w cierpliwość, niejednokrotnie zacisnąć zęby, poświęcić się wyznaczonym przez siebie zadaniom i wierzyć w sukces swojej firmy.

W całym tym "wirze" obowiązków, zachęcam również do maksymalnego ułatwiania sobie stałych i monotonnych czynności związanych z byciem własnym szefem - korzystajmy z gotowych kalkulatorów podatkowych, księgowych, nie bójmy się elektronicznego załatwiania spraw urzędowych! Dzięki nim i wielu innym udogodnieniom, jesteśmy w stanie zaoszczędzić bardzo wiele czasu, który można wykorzystać w bardziej kreatywny sposób.

Więcej wywiadów: Firmę założymy bez wychodzenia z domu - wicepremier Waldemar Pawlak dla Wieszjak.pl

*Agata Sondej - pomysłodawczyni i redaktor zarządzająca serwisu Kochamantyki.pl. Związana z rynkiem antykwarycznym od około 10-ciu lat. Poddaje obserwacjom sposoby sprzedaży i metody promocji antyków, analizuje zachowania sprzedawców i nabywców, obserwuje panujące trendy, a także śledzi nowinki technologiczne na rynku antyków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA