REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć agencję zatrudnienia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Prowadzenie agencji zatrudnienia polega na świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego bądź pracy tymczasowej. Aby założyć agencję zatrudnienia należy spełnić określone warunki oraz złożyć wniosek o wpis do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa.

Art. 18 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.2013.674 -j.t.) zawiera katalog usług, które mogą być świadczone przez agencję zatrudnienia. Działalność agencji jest działalnością regulowaną, która może świadczyć usługi zarówno w zakresie krajowego pośrednictwa pracy, jak również u zagranicznych pracodawców. W ramach oferowanych usług agencja zatrudnienia może działać w zakresie:

REKLAMA

REKLAMA

  • pośrednictwa pracy,
  • doradztwa personalnego,
  • poradnictwa zawodowego,
  • pracy tymczasowej.

Polecamy: Pieniądze na założenie firmy

Wymogi dotyczące założenia agencji zatrudnienia

Podmiot, który zamierza świadczyć usługi z zakresu działalności agencji zatrudnienia nie może posiadać żadnych zaległości z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne bądź na Fundusz Pracy czy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (jeżeli zobowiązany był do ich opłacania). Ponadto podmiot taki musi być niekarany za przestępstwa lub wykroczenia określone ustawowo, m.in. prowadzenie agencji zatrudnienia bez wymaganego wpisu do rejestru lub nieprzestrzeganie zakazu dyskryminacji. Wymogiem musi być również fakt, że wobec tego podmiotu nie została otwarta likwidacja lub ogłoszona upadłość. Agencja zatrudnienia powinna ponadto posiadać:

1) lokal przeznaczony na biuro, który będzie zapewniał poufność przeprowadzanych rozmów,

REKLAMA

2) wyposażenie w odpowiedni sprzęt techniczny, który umożliwi prowadzenie działalności,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) w zakresie usług:

- doradztwa personalnego i poradnictwa zawodowego - agencja powinna zapewnić osoby z wykształceniem wyższym związane z charakterem świadczonych usług,

- pośrednictwa pracy i pracy tymczasowej - agencja powinna zapewnić osoby z wykształceniem co najmniej średnim.

Zobacz również: Rejestracja firmy w CEIDG

Wpis do rejestru

Aby można było rozpocząć prowadzenie działalności w ramach agencji należy uzyskać odpowiedni wpis w rejestrze marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę agencji. Rejestr jest jawny i może być prowadzony w formie elektronicznej poprzez uruchomienie odpowiedniej strony internetowej, za pośrednictwem której podmiot ubiegający się o możliwość świadczenia usług przez agencję może sprawdzić czy posiada ona wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia. Marszałek województwa dokonuje wpisu na podstawie pisemnego wniosku oraz wniosku w formie elektronicznej (opatrzonym podpisem elektronicznym), który musi zawierać dane identyfikujące podmiot, czyli:

1) oznaczenie podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru;

2) adres zamieszkania lub siedziby podmiotu oraz adresy, pod którymi będzie prowadzona działalność, wraz z nazwą gminy i województwa oraz numerem telefonu;

3) oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;

4) numer identyfikacji podatkowej NIP;

5) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym albo numer w ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli został nadany, oraz nazwę i adres organu ewidencyjnego;

6) adres poczty elektronicznej.

Wraz z wnioskiem należy złożyć stosowne oświadczenie o zgodności z prawdą danych zawartych we wniosku z oznaczeniem podmiotu prowadzącego agencję zatrudnienia oraz adresem zamieszkania lub siedziby oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia i podpisem osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji. Do dokonania tej procedury jest również konieczne uiszczenie jednorazowej opłaty w wysokości 200 zł. Należy jednak pamiętać, że marszałek województwa może dokonać sprawdzenia danych podanych we wniosku oraz wezwać do dostarczenia stosownych dokumentów. Następnie marszałek wydaje certyfikat o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru, który uprawnia do świadczenia usług w ramach prowadzenia agencji zatrudnienia.

Zadaj pytanie na FORUM: Moja Firma - Zakładanie firmy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA