REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymogi formalne dotyczące założenia apteki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej w formie apteki ogólnodostępnej wiąże się z rejestracją oraz uzyskaniem odpowiedniego zezwolenia. Jakie są wymogi prawne związane z założeniem apteki?

Otworzyć aptekę może każdy przedsiębiorca prowadzący działalność w dowolnej formie, jeżeli uzyskał stosowne zezwolenie, które nie zostało odebrane w ciągu ostatnich trzech lat oraz nie prowadzi hurtowni farmaceutycznej. Najważniejszą kwestią związaną z założeniem apteki jest odpowiednie dostosowanie lokalu, w którym ma mieścić się apteka. Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz.U.2002.171.1395) lokal musi spełniać wszystkie wymagania techniczne, sanitarnohigieniczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy określone dla budynku użyteczności publicznej i pomieszczeń pracy. Ponadto apteka powinna znajdować się co do zasady na pierwszej kondygnacji naziemnej budynku i posiadać co najmniej dwa odrębne wejścia. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2013.109.672) prowadzenie apteki wymaga uzyskania określonego zezwolenia. Apteki dzielą się na ogólnodostępne, szpitalne oraz zakładowe. Apteki ogólnodostępne są przeznaczone do zaopatrywania ludności w produkty lecznicze, leki apteczne, leki recepturowe, wyroby medyczne i inne artykuły.

REKLAMA


Zobacz również:
Rejestracja firmy w CEIDG


Zatrudnienie farmaceuty


Zgodnie z art. 88 ustawy prawo farmaceutyczne w aptece ogólnodostępnej musi zostać zatrudniony farmaceuta, który będzie odpowiedzialny za prowadzenie apteki, czyli tzw. kierownik apteki. Do jego zadań będzie należało m.in. organizacja pracy w aptece, nadzór nad praktykami, zakup określonych produktów leczniczych etc. Kierownik apteki wyznacza na czas swojej nieobecności zastępcę, który również jest farmaceutą. Istotne jest, że kierownikiem apteki może być jedynie osoba o określonym stażu i w określonym wieku. Uprawnienia takie przysługują farmaceucie, który ukończył 65 lat, z możliwością przedłużenia wieku do 70 lat oraz posiada pięcioletni staż pracy w aptece. Czynności fachowe w aptece mogą być wykonywane wyłącznie przez farmaceutów posiadających odpowiednie kwalifikacje. Taka regulacja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowia publicznego oraz obrotu produktami leczniczymi.


Uzyskanie zezwolenia


Osoba, która chce założyć aptekę musi zarejestrować działalność gospodarczą w formie działalności jednoosobowej bądź spółki, a następnie wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia do odpowiedniego lokalnego organu władzy administracyjnej. Udzielenie, odmowa, cofnięcie lub stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia należy do kompetencji wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Wniosek o udzielenie zezwolenia składa się na odpowiednim formularzu wraz z załącznikami do wojewódzkiego inspektora inspekcji farmaceutycznej.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rozkład godzin pracy apteki


Zakładając aptekę ogólnodostępną należy pamiętać, że każda apteka musi mieć odpowiednio określony rozkład godzin pracy. Zgodnie z art. 94 ustawy prawo farmaceutyczne rozkład taki powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w święta oraz w inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin ustalany jest w drodze uchwały rady powiatu po zasięgnięciu opinii wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) gminy z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego.


Polecamy:
Pieniądze na założenie firmy


Zakaz reklamy aptek


Ważną kwestią jest zakaz reklamowania aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Reklamy nie stanowi natomiast informacja o godzinach pracy. Ustawodawca przewiduje natomiast możliwość reklamowania aptek bądź punktów aptecznych z wyjątkiem udzielanych informacji do publicznej wiadomości odnośnie leków lub wyrobów medycznych umieszczonych na wykazach leków refundowanych lub o identycznej nazwie jak leki i wyroby umieszczone na takich wykazach. Oznacza to, że aby reklama mogła zostać uznana za niedozwoloną musi spełnić trzy przesłanki łącznie, czyli:


1. działalność posiada cechy reklamy,

2. skierowana jest do wiadomości publicznej,

3. odnosi się bezpośrednio do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.


Zadaj pytanie na Forum: Moja Firma - Zakładanie firmy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA