REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymogi formalne dotyczące założenia apteki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej w formie apteki ogólnodostępnej wiąże się z rejestracją oraz uzyskaniem odpowiedniego zezwolenia. Jakie są wymogi prawne związane z założeniem apteki?

Otworzyć aptekę może każdy przedsiębiorca prowadzący działalność w dowolnej formie, jeżeli uzyskał stosowne zezwolenie, które nie zostało odebrane w ciągu ostatnich trzech lat oraz nie prowadzi hurtowni farmaceutycznej. Najważniejszą kwestią związaną z założeniem apteki jest odpowiednie dostosowanie lokalu, w którym ma mieścić się apteka. Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz.U.2002.171.1395) lokal musi spełniać wszystkie wymagania techniczne, sanitarnohigieniczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy określone dla budynku użyteczności publicznej i pomieszczeń pracy. Ponadto apteka powinna znajdować się co do zasady na pierwszej kondygnacji naziemnej budynku i posiadać co najmniej dwa odrębne wejścia. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2013.109.672) prowadzenie apteki wymaga uzyskania określonego zezwolenia. Apteki dzielą się na ogólnodostępne, szpitalne oraz zakładowe. Apteki ogólnodostępne są przeznaczone do zaopatrywania ludności w produkty lecznicze, leki apteczne, leki recepturowe, wyroby medyczne i inne artykuły.

REKLAMA

REKLAMA


Zobacz również:
Rejestracja firmy w CEIDG


Zatrudnienie farmaceuty


Zgodnie z art. 88 ustawy prawo farmaceutyczne w aptece ogólnodostępnej musi zostać zatrudniony farmaceuta, który będzie odpowiedzialny za prowadzenie apteki, czyli tzw. kierownik apteki. Do jego zadań będzie należało m.in. organizacja pracy w aptece, nadzór nad praktykami, zakup określonych produktów leczniczych etc. Kierownik apteki wyznacza na czas swojej nieobecności zastępcę, który również jest farmaceutą. Istotne jest, że kierownikiem apteki może być jedynie osoba o określonym stażu i w określonym wieku. Uprawnienia takie przysługują farmaceucie, który ukończył 65 lat, z możliwością przedłużenia wieku do 70 lat oraz posiada pięcioletni staż pracy w aptece. Czynności fachowe w aptece mogą być wykonywane wyłącznie przez farmaceutów posiadających odpowiednie kwalifikacje. Taka regulacja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowia publicznego oraz obrotu produktami leczniczymi.


Uzyskanie zezwolenia


Osoba, która chce założyć aptekę musi zarejestrować działalność gospodarczą w formie działalności jednoosobowej bądź spółki, a następnie wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia do odpowiedniego lokalnego organu władzy administracyjnej. Udzielenie, odmowa, cofnięcie lub stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia należy do kompetencji wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Wniosek o udzielenie zezwolenia składa się na odpowiednim formularzu wraz z załącznikami do wojewódzkiego inspektora inspekcji farmaceutycznej.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rozkład godzin pracy apteki


Zakładając aptekę ogólnodostępną należy pamiętać, że każda apteka musi mieć odpowiednio określony rozkład godzin pracy. Zgodnie z art. 94 ustawy prawo farmaceutyczne rozkład taki powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w święta oraz w inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin ustalany jest w drodze uchwały rady powiatu po zasięgnięciu opinii wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) gminy z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego.


Polecamy:
Pieniądze na założenie firmy


Zakaz reklamy aptek


Ważną kwestią jest zakaz reklamowania aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Reklamy nie stanowi natomiast informacja o godzinach pracy. Ustawodawca przewiduje natomiast możliwość reklamowania aptek bądź punktów aptecznych z wyjątkiem udzielanych informacji do publicznej wiadomości odnośnie leków lub wyrobów medycznych umieszczonych na wykazach leków refundowanych lub o identycznej nazwie jak leki i wyroby umieszczone na takich wykazach. Oznacza to, że aby reklama mogła zostać uznana za niedozwoloną musi spełnić trzy przesłanki łącznie, czyli:


1. działalność posiada cechy reklamy,

2. skierowana jest do wiadomości publicznej,

3. odnosi się bezpośrednio do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.


Zadaj pytanie na Forum: Moja Firma - Zakładanie firmy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA