REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie biura turystycznego - w jakiej formie?

Monika Pązik

REKLAMA

Do założenia biura turystycznego wymagany jest wybór formy organizacyjno -  prawnej. Przedsiębiorcy powinni zatem przestrzegać wymogów związanych z zakładaniem działalności gospodarczej oraz dokonać wpisu do rejestru organizatorów i pośredników turystycznych, aby rozpocząć działalność.

Kwestia zakładania biura turystycznego uregulowana została w przepisach ustawy o usługach turystycznych (Dz.U.2004.223.2268) z zastosowaniem odpowiednio przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.2013.672). Charakter działalności turystycznej określany jest mianem działalności regulowanej, której wykonywanie wymaga spełnienia warunków określonych przepisami prawa a ponadto wymaga uzyskania wpisu do odpowiedniego rejestru. Działalność regulowana polega na organizowaniu imprez turystycznych oraz na pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych.

REKLAMA


Formy prowadzenia biura turystycznego

REKLAMA


Zakładanie biura podróży wiąże się z koniecznością wyboru formy jego prowadzenia. Wśród nich można wyróżnić organizatora turystycznego, czyli firmę zajmującą się przygotowaniem wycieczki, a w tym zawarciem umowy z hotelami, przewoźnikami oraz innymi firmami świadczącymi usługi. Taka forma prowadzenia działalności jest zdecydowanie najtrudniejsza oraz na obecnych rynkach najbardziej narażona na bankructwo. Kolejnym sposobem jest założenie biura w formie pośrednika turystycznego, który zajmuje się zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych na zlecenie klientów. Najbardziej popularną formą zakładania biura turystycznego jest agencja turystyczna. Agent turystyczny to firma, która zawiera umowę z organizatorem turystycznym i sprzedaje klientom jego ofertę w zamian za otrzymywanie prowizji. Działalność agenta wymaga jedynie zarejestrowania firmy w odpowiedniej formie organizacyjno - prawnej, natomiast nie wymaga uzyskania dodatkowych zezwoleń. Jest to związane z faktem, iż agent nie ponosi odpowiedzialności związanej z wykonaniem usług, bowiem działa w imieniu organizatora turystyki. Działalność agentów turystycznych nie jest jednakże działalnością regulowaną.


Najbardziej powszechne jest prowadzenie biura podróży w formie jednoosobowej działalności gospodarczej przez osobę fizyczną ponoszącą pełną odpowiedzialność za zobowiązania firmy. Jednoosobowa działalność podlega założeniu na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Biuro podróży można również prowadzić w formie spółki.


Zobacz również: Upadające biura podróży - co z klientami?

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Warunki konieczne do prowadzenie działalności turystycznej


Przedsiębiorca prowadzący działalność świadczącą usługi turystyczne jest zobowiązany do posiadania określone zabezpieczenia finansowego, w tym powinien:

REKLAMA


1) zapewnić klientom, na wypadek swojej niewypłacalności: pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana, a także zapewnić klientom zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, przez:


2) składać marszałkowi województwa oryginały lub potwierdzone przez podmioty, które je podpisały, odpisy kolejnych umów, nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania umowy poprzedniej; przedsiębiorcy zaprzestający działalności gospodarczej są zwolnieni z tego obowiązku, jeżeli zawiadomią marszałka województwa o zaprzestaniu działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.


Obowiązek wpisu do rejestru


Zgodnie z art. 7 ustawy o usługach turystycznych do rozpoczęcia prowadzenia biura turystycznego konieczne jest dokonanie wpisu do rejestru organizatorów i pośredników turystycznych, który jest prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa, a w przypadku organizatora zagranicznego - właściwego ze względu na siedzibę oddziału w Polsce. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać:


1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres zamieszkania;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);

3) określenie przedmiotu działalności;

4) określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (obszar kraju, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie);

5) wskazanie głównego miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru oraz oddziałów;

6) imiona i nazwiska osób upoważnionych do kierowania działalnością przedsiębiorcy oraz działalnością jego oddziałów.


Do wniosku o wpis przedsiębiorca musi dołączyć oryginał umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczenia bądź umowy ubezpieczenia. Przedsiębiorca działający jako agent turystyczny prowadzi natomiast działalność na rzecz organizatora wpisanego do rejestru na podstawie zawartej umowy agencyjnej, wobec czego wymaga jedynie wpisu do odpowiedniego rejestru przedsiębiorców, nie musi zatem ponosić kosztów ubezpieczenia.


Zadaj pytanie na Forum: Moja Firma - Zakładanie firmy

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA