REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie biura turystycznego - w jakiej formie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Do założenia biura turystycznego wymagany jest wybór formy organizacyjno -  prawnej. Przedsiębiorcy powinni zatem przestrzegać wymogów związanych z zakładaniem działalności gospodarczej oraz dokonać wpisu do rejestru organizatorów i pośredników turystycznych, aby rozpocząć działalność.

Kwestia zakładania biura turystycznego uregulowana została w przepisach ustawy o usługach turystycznych (Dz.U.2004.223.2268) z zastosowaniem odpowiednio przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U.2013.672). Charakter działalności turystycznej określany jest mianem działalności regulowanej, której wykonywanie wymaga spełnienia warunków określonych przepisami prawa a ponadto wymaga uzyskania wpisu do odpowiedniego rejestru. Działalność regulowana polega na organizowaniu imprez turystycznych oraz na pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych.

REKLAMA

REKLAMA


Formy prowadzenia biura turystycznego


Zakładanie biura podróży wiąże się z koniecznością wyboru formy jego prowadzenia. Wśród nich można wyróżnić organizatora turystycznego, czyli firmę zajmującą się przygotowaniem wycieczki, a w tym zawarciem umowy z hotelami, przewoźnikami oraz innymi firmami świadczącymi usługi. Taka forma prowadzenia działalności jest zdecydowanie najtrudniejsza oraz na obecnych rynkach najbardziej narażona na bankructwo. Kolejnym sposobem jest założenie biura w formie pośrednika turystycznego, który zajmuje się zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych na zlecenie klientów. Najbardziej popularną formą zakładania biura turystycznego jest agencja turystyczna. Agent turystyczny to firma, która zawiera umowę z organizatorem turystycznym i sprzedaje klientom jego ofertę w zamian za otrzymywanie prowizji. Działalność agenta wymaga jedynie zarejestrowania firmy w odpowiedniej formie organizacyjno - prawnej, natomiast nie wymaga uzyskania dodatkowych zezwoleń. Jest to związane z faktem, iż agent nie ponosi odpowiedzialności związanej z wykonaniem usług, bowiem działa w imieniu organizatora turystyki. Działalność agentów turystycznych nie jest jednakże działalnością regulowaną.


Najbardziej powszechne jest prowadzenie biura podróży w formie jednoosobowej działalności gospodarczej przez osobę fizyczną ponoszącą pełną odpowiedzialność za zobowiązania firmy. Jednoosobowa działalność podlega założeniu na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Biuro podróży można również prowadzić w formie spółki.


Zobacz również: Upadające biura podróży - co z klientami?

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Warunki konieczne do prowadzenie działalności turystycznej


Przedsiębiorca prowadzący działalność świadczącą usługi turystyczne jest zobowiązany do posiadania określone zabezpieczenia finansowego, w tym powinien:


1) zapewnić klientom, na wypadek swojej niewypłacalności: pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także zapewnić klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana, a także zapewnić klientom zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu, przez:


2) składać marszałkowi województwa oryginały lub potwierdzone przez podmioty, które je podpisały, odpisy kolejnych umów, nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania umowy poprzedniej; przedsiębiorcy zaprzestający działalności gospodarczej są zwolnieni z tego obowiązku, jeżeli zawiadomią marszałka województwa o zaprzestaniu działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.


Obowiązek wpisu do rejestru


Zgodnie z art. 7 ustawy o usługach turystycznych do rozpoczęcia prowadzenia biura turystycznego konieczne jest dokonanie wpisu do rejestru organizatorów i pośredników turystycznych, który jest prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa, a w przypadku organizatora zagranicznego - właściwego ze względu na siedzibę oddziału w Polsce. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać:


1) firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres zamieszkania;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);

3) określenie przedmiotu działalności;

4) określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (obszar kraju, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie);

5) wskazanie głównego miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru oraz oddziałów;

6) imiona i nazwiska osób upoważnionych do kierowania działalnością przedsiębiorcy oraz działalnością jego oddziałów.


Do wniosku o wpis przedsiębiorca musi dołączyć oryginał umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczenia bądź umowy ubezpieczenia. Przedsiębiorca działający jako agent turystyczny prowadzi natomiast działalność na rzecz organizatora wpisanego do rejestru na podstawie zawartej umowy agencyjnej, wobec czego wymaga jedynie wpisu do odpowiedniego rejestru przedsiębiorców, nie musi zatem ponosić kosztów ubezpieczenia.


Zadaj pytanie na Forum: Moja Firma - Zakładanie firmy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA