REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - agencja czy biuro podróży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po okresie zastoju turystyka od 2004 roku rozwija się dynamicznie, np. przyjazdowa do Polski w tempie 4-5 proc. rocznie. Wymagania klientów wciąż rosną, rynek jest więc trudny. Jednak nadal pozostaje wiele nisz do zagospodarowania.


Założenie biura podróży oznacza pokonanie wielu procedur biurokratycznych, spore koszty i niskie marże. W ostatnich latach wzrosły wymogi prawne i finansowe dla tej działalności. Wprowadzono konieczność rejestracji biur organizujących wycieczki.

REKLAMA

REKLAMA


Aby rozpocząć prowadzenie działalności w zakresie turystyki, trzeba uzyskać zezwolenie urzędu wojewódzkiego, potem wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Rejestr wraz z niezbędnymi informacjami jest dostępny na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki. Aby dostać zezwolenie, należy przedstawić umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo polisę ubezpieczeniową.


Ryzyko inwestycyjne


Polisa zabezpiecza interes klientów, gdyby mieli kłopoty z powrotem z wycieczki zagranicznej. Minimalna stawka ubezpieczeniowa wynosi 20 euro dla wycieczek po Polsce i 500 euro na wyjazdy poza Europę.

REKLAMA


Trudno oszacować wydatki potrzebne na otwarcie biura podróży, gdyż wysokość zależy od rodzaju i skali działalności. Inne inwestycje są konieczne, gdy chcemy oferować lokalne atrakcje, a i inne, gdy zamierzamy organizować eskapady zagraniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Samo otworzenie biura to koszt rzędu 20 tys. zł, potrzebnych na wynajęcie lokalu, umeblowanie, telefon, komputer wraz z oprogramowaniem i dostępem do internetu, bez którego nie można już się obejść - mówi pan Marek, właściciel biura spod Warszawy z 20-letnim stażem w branży.


- Do tego dochodzą jeszcze koszty ekstra, jak np. sprawdzenie warunków pobytowych, a przede wszystkim przedpłaty na wycieczki angażujące środki firmy, zanim otrzyma pierwsze wpłaty od klientów. Zaliczki trzeba wpłacić, rezerwując hotel - często jest to 10 proc., potem, w miarę zbliżania się terminu, dopłaca się resztę. W dniu przybycia hotel musi być już opłacony w całości - dodaje.


- Turystyka to trudny biznes. Tylko 100-proc. obłożenie wycieczki gwarantuje zysk. Ponieważ marże są niskie, jedynie duża grupa sprawia, że cały interes jakoś funkcjonuje - mówi Maria Byszewska-Dawidek z Instytutu Turystyki.


- Z naszych wyliczeń wynika, że rentowność netto w biurach zatrudniających powyżej dziewięciu osób wynosi zaledwie 0,1 proc. Dlatego mnożą się bankructwa, a firmy znikają z rynku. Przykładowo w sierpniu bieżącego roku oficjalnie zarejestrowanych było 2798 biur podróży, o 134 mniej niż na początku roku. Po prostu zniknęły z rejestru. Może przekształciły się w agencje turystyczne, co często obserwujemy, albo przeszły do szarej strefy, bo i tak się zdarza - dodaje. Początkującym biurom zaleca lansowanie lokalnych atrakcji regionu, bo to taniej i bezpieczniej.


Turystyka specjalistyczna


Z tą tezą zgadza się Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel, największego biura w Polsce, obsługującego klientów zagranicznych, które przed 17 laty zaczynało od organizowania wycieczek z przewodnikami po Warszawie.


- Największe możliwości oferuje turystyka specjalistyczna, oparta na atrakcjach regionu. W każdym regionie znajdzie się ciekawy obiekt, w którym można zorganizować konferencję, albo park narodowy, na terenie którego można robić wycieczki. Firma może potem nawiązać współpracę z dużymi biurami podróży i sprzedawać im swoje usługi, np. górskich przewodników. Warunkiem powodzenia jest wysoka jakość usług. Ważna też jest promocja, np. w internecie. Produkt, a także koncepcja, jak wypromować biuro, muszą być opracowane na długo przed pojawieniem się pierwszych klientów - dodaje.


Oprócz standardowej reklamy w witrynie lokalu, a także w internecie, biuro powinno mieć własne katalogi, bywać na targach, a przede wszystkim docierać bezpośrednio do klientów. Ważne są też kontakty w branży, by rozpoznać trendy.


Może agencja turystyczna


Najłatwiej powołać agencję turystyczną, która sprzedaje wycieczki dużych firm turystycznych. Nie potrzeba pozwolenia, zbędne są ubezpieczenia. Firmę rejestruje się szybciej niż biuro i kosztuje taniej. Wystarczy mieć lokal, komputer obsługujący systemy rezerwacji i umowy z organizatorami wycieczek. Systemy rezerwacji są najczęściej udostępnianie za darmo przez touroperatorów i pozwalają na rezerwacje w systemie on-line. Agent utrzymuje się z prowizji, a wysokość jest ustalana przez organizatora. Agent może ponadto sprzedawać bilety lotnicze, kolejowe i autobusowe oraz ubezpieczenia.


- Prowizje dla naszych agentów wynoszą 10 proc. przy obrocie 50 tys. zł rocznie, 12 proc. przy 50-100 tys. zł i 15 proc. powyżej 100 tys. zł - mówi Bogusława Wrona, specjalistka ds. turystyki w Gliwickiej Agencji Turystycznej.


- Mamy umowy z 550 agentami w całym kraju i zajmujemy się tylko turystyką krajową. Oferujemy klientom miejsca we własnych ośrodkach w Beskidach i Bieszczadach, na Mazurach i nad morzem. Działamy od 1994 roku i z doświadczenia wiem, że interes trzeba robić z głową. Należy poznać dobrze lokalny rynek, skutecznie reklamować się nie tylko w witrynie lokalu, ale i w internecie, bo Polacy coraz częściej korzystają z tego medium i tam rezerwują wyjazdy. No i koniecznie musi być szeroki wachlarz ofert. Dobrze dotychczas rozwijał się rynek wczasów krajowych, gdyż zakłady pracy część kosztów refundowały. Od 2008 roku obejmie to także wyjazdy zagraniczne, możemy więc mieć mniej klientów w sezonie, bo wybiorą ciepłe kraje - dodaje.


W sierpniu 2007 roku było oficjalnie zarejestrowanych 2798 biur podróży

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA