Pomysł na biznes - agencja turystyczna
REKLAMA
Przedsiębiorca zakładający agencję turystyczną powinien pamiętać, że nie może to być firma wyspecjalizowana w prowadzeniu wyłącznie np. turystyki kongresowej lub przyrodniczej. Musi to być działalność turystyczna o urozmaiconym profilu, a nie tylko działalność sezonowa.
REKLAMA
Zakładając firmę turystyczną należy przeanalizować przede wszystkim własny region, czy jest coś do zaoferowania turystom krajowym i zagranicznym, jakie są atrakcje turystyczne.
Ile to kosztuje?
REKLAMA
Organizowanie turystyki wymaga przede wszystkim wiele cierpliwości, pracowitości i oddania się tego typu działalności. Aby rozpocząć działalność, należy otrzymać zezwolenie z urzędu marszałkowskiego. By taki dokument pozyskać trzeba posiadać gwarancję bankową lub wykupioną odpowiednią polisę ubezpieczenia.
Koszt utworzenia lokalnego lub regionalnego biura podróży nie jest wielki. Można go oszacować w granicach około 50 tys zł. Do tych kosztów zalicza się przystosowanie lokalu na potrzeby biura lub agencji turystycznej.
Dalszy wydatek, jaki musimy ponieść to zakup komputerów wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Jest to koszt wynoszący około 6 tys. za dwa komputery.
Do prowadzenia działalności turystycznej potrzebny jest także co najmniej jeden sprawny samochód osobowy. Jest to wydatek około 30 tys zł. Możemy go wyleasingować w jednej z 50 istniejących na rynku polskim firm leasingowych. W przypadku leasingu operacyjnego wszystkie opłaty leasingowe możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu. W przypadku zaś leasingu finansowego, pomniejszeniem kosztów jest amortyzacja auta.
Dodatkowymi wydatkami jest zatrudnienie personelu. Musi to być personel fachowy, ze średnim lub wyższym wykształceniem o charakterze turystycznym i z bardzo dobrą znajomością, co najmniej jednego języka zachodniego (niemieckiego lub angielskiego)
Ile można zarobić?
Zyski w turystyce mogą być spore. Wszystko zależy od renomy agencji, bogatej oferty i atrakcyjności proponowanych wycieczek. Lokalne biuro turystyczne oprócz udostępniania okolicznych atrakcji, może zostać agentem dużych firm turystycznych i sprzedawać również wycieczki zagraniczne. Agencje utrzymują się z prowizji od sprzedanych wyjazdów, głównie do „ciepłych” krajów. Najczęściej wahają się one od 10 do 12 proc. kosztu wycieczki zorganizowanej.
Agencja lokalna może zarobić nawet kilka tys. zł, szczególnie w sezonie letnim na organizowaniu różnych wycieczek po kraju, w tym wycieczek przyrodniczych.
Jaka oferta i do kogo skierowana?
REKLAMA
Przedsiębiorstwo powinno promować aktywny wypoczynek, połączony z relaksem, zdobywaniem nowej wiedzy i doświadczeń. Oferta musi być elastyczna, z wieloma opcjami do wyboru, tak, by można było sprostać oczekiwaniom dużej grupy klientów krajowych i zagranicznych. Nastawiona powinna być szczególnie na gości z Unii Europejskiej i z terenów Rosji.
Elastyczność w kreowaniu indywidualnej oferty to zaleta dobrej firmy turystycznej. Oferta zwiedzania musi być połączona oglądaniem, co najmniej kilku miejsc turystycznych. Powinna być dopasowana do potrzeb i gustów potencjalnych klientów.
Na początku turystów przyciągać należy do nas niskimi cenami, licznymi promocjami i niepowtarzalną ofertą. Szansą powodzenia tego biznesu jest budowanie sieci klientów poprzez różnorodne programy lojalnościowe.
Można zaoferować tzw. turystykę kongresową. W jej ramach organizuje się szczególnie dużym firmom wyjazdy połączone ze zwiedzaniem okolicznych atrakcji, relaksem i turystyką wyczynową. I na tym można najwięcej zarobić, bowiem coraz częściej duże firmy organizują wyjazdy szkoleniowe poza swoją siedzibę, w plenerze.
Ofertę skierować należy do różnych grup turystów, począwszy od młodzieży szkolnej, poprzez rodzinny wypoczynek z dziećmi, a skończywszy na tzw. business class. Trzeba przede wszystkim odróżnić się od konkurencji oferującej usługi turystyczne. Nie wolno zamykać się tylko na jednej grupie turystycznej. Oferta musi być elastyczna, aby zaspokoić nawet wygórowane potrzeby każdego klienta.
Transport, kwatery, dodatkowe usługi
Transport autokarowy obsługiwany musi być przez sprawdzone marki przewoźników, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan techniczny pojazdów i odpowiednie wyposażenie.
System zaś lokalnych kwater np. w gospodarstwach agroturystycznych, motelach i hotelikach podlegać musi szczególnej kontroli. Głównie pod kątem warunków sanitarnych i realnego komfortu.
Wśród dodatkowych usług, jakie mogą być oferowane to m.in. różnorodnego rodzaju bilety wstępów do muzeów, na wystawy, na imprezy sportowe i kulturalne, ubezpieczenia, zajęcia fitness, sauna, siłownia, basen, solarium, lekcje języków obcych.
Tabela1 Koszty inwestycyjne i inne wydatki
Przystosowanie lokalu i założenie agencji | 50 tys zł |
Zakup 2 komputerów z oprogramowaniem oraz drukarki | 6 tys zł |
Zakup samochodu | 30 tys zł |
Źródło: opracowanie własne
Tabela 2 Ile można zarobić (szacunki)
Organizacja wycieczek | Od 5 do 35 tys zł |
Marze ze sprzedaży innych wycieczek | 4 tys zł |
Sprzedaż biletów i inne usługi | 3 tys zł |
Źródło: opracowanie własne
Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz
REKLAMA
REKLAMA