REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - agencja turystyczna

Andrzej Okrasiński

REKLAMA

Rynek usług turystycznych jest dość konkurencyjny. Jednak stosunkowo mało jest agencji turystycznych organizujących wycieczki po kraju. Niewiele jest także firm organizujących tzw. turystykę przyrodnicza i kongresową – i tu jest przyszłość rozwoju małych firm turystycznych.

Przedsiębiorca zakładający agencję turystyczną powinien pamiętać, że nie może to być firma wyspecjalizowana w prowadzeniu wyłącznie np. turystyki kongresowej lub przyrodniczej. Musi to być działalność turystyczna o urozmaiconym profilu, a nie tylko działalność sezonowa.

REKLAMA

REKLAMA


Zakładając firmę turystyczną należy przeanalizować przede wszystkim własny region, czy jest coś do zaoferowania turystom krajowym i zagranicznym, jakie są atrakcje turystyczne.


Ile to kosztuje?


Organizowanie turystyki wymaga przede wszystkim wiele cierpliwości, pracowitości i oddania się tego typu działalności. Aby rozpocząć działalność, należy otrzymać zezwolenie z urzędu marszałkowskiego. By taki dokument pozyskać trzeba posiadać gwarancję bankową lub wykupioną odpowiednią polisę ubezpieczenia.

REKLAMA


Koszt utworzenia lokalnego lub regionalnego biura podróży nie jest wielki. Można go oszacować w granicach około 50 tys zł. Do tych kosztów zalicza się przystosowanie lokalu na potrzeby biura lub agencji turystycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalszy wydatek, jaki musimy ponieść to zakup komputerów wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Jest to koszt wynoszący około 6 tys. za dwa komputery.

Do prowadzenia działalności turystycznej potrzebny jest także co najmniej jeden sprawny samochód osobowy. Jest to wydatek około 30 tys zł. Możemy go wyleasingować w jednej z 50 istniejących na rynku polskim firm leasingowych. W przypadku leasingu operacyjnego wszystkie opłaty leasingowe możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu. W przypadku zaś leasingu finansowego, pomniejszeniem kosztów jest amortyzacja auta.


Dodatkowymi wydatkami jest zatrudnienie personelu. Musi to być personel fachowy, ze średnim lub wyższym wykształceniem o charakterze turystycznym i z bardzo dobrą znajomością, co najmniej jednego języka zachodniego (niemieckiego lub angielskiego)


Ile można zarobić?


Zyski w turystyce mogą być spore. Wszystko zależy od renomy agencji, bogatej oferty i atrakcyjności proponowanych wycieczek. Lokalne biuro turystyczne oprócz udostępniania okolicznych atrakcji, może zostać agentem dużych firm turystycznych i sprzedawać również wycieczki zagraniczne. Agencje utrzymują się z prowizji od sprzedanych wyjazdów, głównie do „ciepłych” krajów. Najczęściej wahają się one od 10 do 12 proc. kosztu wycieczki zorganizowanej.


Agencja lokalna może zarobić nawet kilka tys. zł, szczególnie w sezonie letnim na organizowaniu różnych wycieczek po kraju, w tym wycieczek przyrodniczych.

Jaka oferta i do kogo skierowana?


Przedsiębiorstwo powinno promować aktywny wypoczynek, połączony z relaksem, zdobywaniem nowej wiedzy i doświadczeń. Oferta musi być elastyczna, z wieloma opcjami do wyboru, tak, by można było sprostać oczekiwaniom dużej grupy klientów krajowych i zagranicznych. Nastawiona powinna być szczególnie na gości z Unii Europejskiej i z terenów Rosji.


Elastyczność w kreowaniu indywidualnej oferty to zaleta dobrej firmy turystycznej. Oferta zwiedzania musi być połączona oglądaniem, co najmniej kilku miejsc turystycznych. Powinna być dopasowana do potrzeb i gustów potencjalnych klientów.


Na początku turystów przyciągać należy do nas niskimi cenami, licznymi promocjami i niepowtarzalną ofertą. Szansą powodzenia tego biznesu jest budowanie sieci klientów poprzez różnorodne programy lojalnościowe.


Można zaoferować tzw. turystykę kongresową. W jej ramach organizuje się szczególnie dużym firmom wyjazdy połączone ze zwiedzaniem okolicznych atrakcji, relaksem i turystyką wyczynową. I na tym można najwięcej zarobić, bowiem coraz częściej duże firmy organizują wyjazdy szkoleniowe poza swoją siedzibę, w plenerze.


Ofertę skierować należy do różnych grup turystów, począwszy od młodzieży szkolnej, poprzez rodzinny wypoczynek z dziećmi, a skończywszy na tzw. business class. Trzeba przede wszystkim odróżnić się od konkurencji oferującej usługi turystyczne. Nie wolno zamykać się tylko na jednej grupie turystycznej. Oferta musi być elastyczna, aby zaspokoić nawet wygórowane potrzeby każdego klienta.


Transport, kwatery, dodatkowe usługi


Transport autokarowy obsługiwany musi być przez sprawdzone marki przewoźników, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan techniczny pojazdów i odpowiednie wyposażenie.

System zaś lokalnych kwater np. w gospodarstwach agroturystycznych, motelach i hotelikach podlegać musi szczególnej kontroli. Głównie pod kątem warunków sanitarnych i realnego komfortu.


Wśród dodatkowych usług, jakie mogą być oferowane to m.in. różnorodnego rodzaju bilety wstępów do muzeów, na wystawy, na imprezy sportowe i kulturalne, ubezpieczenia, zajęcia fitness, sauna, siłownia, basen, solarium, lekcje języków obcych.


Tabela1 Koszty inwestycyjne i inne wydatki

Przystosowanie lokalu i założenie agencji

50 tys zł

Zakup 2 komputerów z oprogramowaniem oraz drukarki

6 tys zł

Zakup samochodu

30 tys zł


Źródło: opracowanie własne


Tabela 2 Ile można zarobić (szacunki)

Organizacja wycieczek

Od 5 do 35 tys zł

Marze ze sprzedaży innych wycieczek

4 tys zł

Sprzedaż biletów i inne usługi

3 tys zł


Źródło: opracowanie własne

 Andrzej Okrasiński


Portal Skarbiec.Biz

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

REKLAMA

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA