REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - agencja turystyczna

Andrzej Okrasiński

REKLAMA

Rynek usług turystycznych jest dość konkurencyjny. Jednak stosunkowo mało jest agencji turystycznych organizujących wycieczki po kraju. Niewiele jest także firm organizujących tzw. turystykę przyrodnicza i kongresową – i tu jest przyszłość rozwoju małych firm turystycznych.

Przedsiębiorca zakładający agencję turystyczną powinien pamiętać, że nie może to być firma wyspecjalizowana w prowadzeniu wyłącznie np. turystyki kongresowej lub przyrodniczej. Musi to być działalność turystyczna o urozmaiconym profilu, a nie tylko działalność sezonowa.

REKLAMA

REKLAMA


Zakładając firmę turystyczną należy przeanalizować przede wszystkim własny region, czy jest coś do zaoferowania turystom krajowym i zagranicznym, jakie są atrakcje turystyczne.


Ile to kosztuje?


Organizowanie turystyki wymaga przede wszystkim wiele cierpliwości, pracowitości i oddania się tego typu działalności. Aby rozpocząć działalność, należy otrzymać zezwolenie z urzędu marszałkowskiego. By taki dokument pozyskać trzeba posiadać gwarancję bankową lub wykupioną odpowiednią polisę ubezpieczenia.

REKLAMA


Koszt utworzenia lokalnego lub regionalnego biura podróży nie jest wielki. Można go oszacować w granicach około 50 tys zł. Do tych kosztów zalicza się przystosowanie lokalu na potrzeby biura lub agencji turystycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalszy wydatek, jaki musimy ponieść to zakup komputerów wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Jest to koszt wynoszący około 6 tys. za dwa komputery.

Do prowadzenia działalności turystycznej potrzebny jest także co najmniej jeden sprawny samochód osobowy. Jest to wydatek około 30 tys zł. Możemy go wyleasingować w jednej z 50 istniejących na rynku polskim firm leasingowych. W przypadku leasingu operacyjnego wszystkie opłaty leasingowe możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu. W przypadku zaś leasingu finansowego, pomniejszeniem kosztów jest amortyzacja auta.


Dodatkowymi wydatkami jest zatrudnienie personelu. Musi to być personel fachowy, ze średnim lub wyższym wykształceniem o charakterze turystycznym i z bardzo dobrą znajomością, co najmniej jednego języka zachodniego (niemieckiego lub angielskiego)


Ile można zarobić?


Zyski w turystyce mogą być spore. Wszystko zależy od renomy agencji, bogatej oferty i atrakcyjności proponowanych wycieczek. Lokalne biuro turystyczne oprócz udostępniania okolicznych atrakcji, może zostać agentem dużych firm turystycznych i sprzedawać również wycieczki zagraniczne. Agencje utrzymują się z prowizji od sprzedanych wyjazdów, głównie do „ciepłych” krajów. Najczęściej wahają się one od 10 do 12 proc. kosztu wycieczki zorganizowanej.


Agencja lokalna może zarobić nawet kilka tys. zł, szczególnie w sezonie letnim na organizowaniu różnych wycieczek po kraju, w tym wycieczek przyrodniczych.

Jaka oferta i do kogo skierowana?


Przedsiębiorstwo powinno promować aktywny wypoczynek, połączony z relaksem, zdobywaniem nowej wiedzy i doświadczeń. Oferta musi być elastyczna, z wieloma opcjami do wyboru, tak, by można było sprostać oczekiwaniom dużej grupy klientów krajowych i zagranicznych. Nastawiona powinna być szczególnie na gości z Unii Europejskiej i z terenów Rosji.


Elastyczność w kreowaniu indywidualnej oferty to zaleta dobrej firmy turystycznej. Oferta zwiedzania musi być połączona oglądaniem, co najmniej kilku miejsc turystycznych. Powinna być dopasowana do potrzeb i gustów potencjalnych klientów.


Na początku turystów przyciągać należy do nas niskimi cenami, licznymi promocjami i niepowtarzalną ofertą. Szansą powodzenia tego biznesu jest budowanie sieci klientów poprzez różnorodne programy lojalnościowe.


Można zaoferować tzw. turystykę kongresową. W jej ramach organizuje się szczególnie dużym firmom wyjazdy połączone ze zwiedzaniem okolicznych atrakcji, relaksem i turystyką wyczynową. I na tym można najwięcej zarobić, bowiem coraz częściej duże firmy organizują wyjazdy szkoleniowe poza swoją siedzibę, w plenerze.


Ofertę skierować należy do różnych grup turystów, począwszy od młodzieży szkolnej, poprzez rodzinny wypoczynek z dziećmi, a skończywszy na tzw. business class. Trzeba przede wszystkim odróżnić się od konkurencji oferującej usługi turystyczne. Nie wolno zamykać się tylko na jednej grupie turystycznej. Oferta musi być elastyczna, aby zaspokoić nawet wygórowane potrzeby każdego klienta.


Transport, kwatery, dodatkowe usługi


Transport autokarowy obsługiwany musi być przez sprawdzone marki przewoźników, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan techniczny pojazdów i odpowiednie wyposażenie.

System zaś lokalnych kwater np. w gospodarstwach agroturystycznych, motelach i hotelikach podlegać musi szczególnej kontroli. Głównie pod kątem warunków sanitarnych i realnego komfortu.


Wśród dodatkowych usług, jakie mogą być oferowane to m.in. różnorodnego rodzaju bilety wstępów do muzeów, na wystawy, na imprezy sportowe i kulturalne, ubezpieczenia, zajęcia fitness, sauna, siłownia, basen, solarium, lekcje języków obcych.


Tabela1 Koszty inwestycyjne i inne wydatki

Przystosowanie lokalu i założenie agencji

50 tys zł

Zakup 2 komputerów z oprogramowaniem oraz drukarki

6 tys zł

Zakup samochodu

30 tys zł


Źródło: opracowanie własne


Tabela 2 Ile można zarobić (szacunki)

Organizacja wycieczek

Od 5 do 35 tys zł

Marze ze sprzedaży innych wycieczek

4 tys zł

Sprzedaż biletów i inne usługi

3 tys zł


Źródło: opracowanie własne

 Andrzej Okrasiński


Portal Skarbiec.Biz

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

REKLAMA

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA