REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - agencja turystyczna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński

REKLAMA

Rynek usług turystycznych jest dość konkurencyjny. Jednak stosunkowo mało jest agencji turystycznych organizujących wycieczki po kraju. Niewiele jest także firm organizujących tzw. turystykę przyrodnicza i kongresową – i tu jest przyszłość rozwoju małych firm turystycznych.

Przedsiębiorca zakładający agencję turystyczną powinien pamiętać, że nie może to być firma wyspecjalizowana w prowadzeniu wyłącznie np. turystyki kongresowej lub przyrodniczej. Musi to być działalność turystyczna o urozmaiconym profilu, a nie tylko działalność sezonowa.

REKLAMA

REKLAMA


Zakładając firmę turystyczną należy przeanalizować przede wszystkim własny region, czy jest coś do zaoferowania turystom krajowym i zagranicznym, jakie są atrakcje turystyczne.


Ile to kosztuje?


Organizowanie turystyki wymaga przede wszystkim wiele cierpliwości, pracowitości i oddania się tego typu działalności. Aby rozpocząć działalność, należy otrzymać zezwolenie z urzędu marszałkowskiego. By taki dokument pozyskać trzeba posiadać gwarancję bankową lub wykupioną odpowiednią polisę ubezpieczenia.

REKLAMA


Koszt utworzenia lokalnego lub regionalnego biura podróży nie jest wielki. Można go oszacować w granicach około 50 tys zł. Do tych kosztów zalicza się przystosowanie lokalu na potrzeby biura lub agencji turystycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalszy wydatek, jaki musimy ponieść to zakup komputerów wraz ze specjalnym oprogramowaniem. Jest to koszt wynoszący około 6 tys. za dwa komputery.

Do prowadzenia działalności turystycznej potrzebny jest także co najmniej jeden sprawny samochód osobowy. Jest to wydatek około 30 tys zł. Możemy go wyleasingować w jednej z 50 istniejących na rynku polskim firm leasingowych. W przypadku leasingu operacyjnego wszystkie opłaty leasingowe możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu. W przypadku zaś leasingu finansowego, pomniejszeniem kosztów jest amortyzacja auta.


Dodatkowymi wydatkami jest zatrudnienie personelu. Musi to być personel fachowy, ze średnim lub wyższym wykształceniem o charakterze turystycznym i z bardzo dobrą znajomością, co najmniej jednego języka zachodniego (niemieckiego lub angielskiego)


Ile można zarobić?


Zyski w turystyce mogą być spore. Wszystko zależy od renomy agencji, bogatej oferty i atrakcyjności proponowanych wycieczek. Lokalne biuro turystyczne oprócz udostępniania okolicznych atrakcji, może zostać agentem dużych firm turystycznych i sprzedawać również wycieczki zagraniczne. Agencje utrzymują się z prowizji od sprzedanych wyjazdów, głównie do „ciepłych” krajów. Najczęściej wahają się one od 10 do 12 proc. kosztu wycieczki zorganizowanej.


Agencja lokalna może zarobić nawet kilka tys. zł, szczególnie w sezonie letnim na organizowaniu różnych wycieczek po kraju, w tym wycieczek przyrodniczych.

Jaka oferta i do kogo skierowana?


Przedsiębiorstwo powinno promować aktywny wypoczynek, połączony z relaksem, zdobywaniem nowej wiedzy i doświadczeń. Oferta musi być elastyczna, z wieloma opcjami do wyboru, tak, by można było sprostać oczekiwaniom dużej grupy klientów krajowych i zagranicznych. Nastawiona powinna być szczególnie na gości z Unii Europejskiej i z terenów Rosji.


Elastyczność w kreowaniu indywidualnej oferty to zaleta dobrej firmy turystycznej. Oferta zwiedzania musi być połączona oglądaniem, co najmniej kilku miejsc turystycznych. Powinna być dopasowana do potrzeb i gustów potencjalnych klientów.


Na początku turystów przyciągać należy do nas niskimi cenami, licznymi promocjami i niepowtarzalną ofertą. Szansą powodzenia tego biznesu jest budowanie sieci klientów poprzez różnorodne programy lojalnościowe.


Można zaoferować tzw. turystykę kongresową. W jej ramach organizuje się szczególnie dużym firmom wyjazdy połączone ze zwiedzaniem okolicznych atrakcji, relaksem i turystyką wyczynową. I na tym można najwięcej zarobić, bowiem coraz częściej duże firmy organizują wyjazdy szkoleniowe poza swoją siedzibę, w plenerze.


Ofertę skierować należy do różnych grup turystów, począwszy od młodzieży szkolnej, poprzez rodzinny wypoczynek z dziećmi, a skończywszy na tzw. business class. Trzeba przede wszystkim odróżnić się od konkurencji oferującej usługi turystyczne. Nie wolno zamykać się tylko na jednej grupie turystycznej. Oferta musi być elastyczna, aby zaspokoić nawet wygórowane potrzeby każdego klienta.


Transport, kwatery, dodatkowe usługi


Transport autokarowy obsługiwany musi być przez sprawdzone marki przewoźników, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan techniczny pojazdów i odpowiednie wyposażenie.

System zaś lokalnych kwater np. w gospodarstwach agroturystycznych, motelach i hotelikach podlegać musi szczególnej kontroli. Głównie pod kątem warunków sanitarnych i realnego komfortu.


Wśród dodatkowych usług, jakie mogą być oferowane to m.in. różnorodnego rodzaju bilety wstępów do muzeów, na wystawy, na imprezy sportowe i kulturalne, ubezpieczenia, zajęcia fitness, sauna, siłownia, basen, solarium, lekcje języków obcych.


Tabela1 Koszty inwestycyjne i inne wydatki

Przystosowanie lokalu i założenie agencji

50 tys zł

Zakup 2 komputerów z oprogramowaniem oraz drukarki

6 tys zł

Zakup samochodu

30 tys zł


Źródło: opracowanie własne


Tabela 2 Ile można zarobić (szacunki)

Organizacja wycieczek

Od 5 do 35 tys zł

Marze ze sprzedaży innych wycieczek

4 tys zł

Sprzedaż biletów i inne usługi

3 tys zł


Źródło: opracowanie własne

 Andrzej Okrasiński


Portal Skarbiec.Biz

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA