REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agencja pocztowa - pomysł na biznes w małej miejscowości

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chcemy rozpocząć działalność gospodarczą i szukamy pomysłu, to warto się zastanowić nad założeniem agencji pocztowej. Agencja pocztowa to dobry biznes dla osób z małych miast.  Jeżeli posiadamy własny lokal, to wystarczy 1 tys. zł. Zarabiamy w formie ryczałtu albo prowizji od zrealizowanych usług.

 

REKLAMA

Przygodę z biznesem można zacząć od założenia agencji pocztowej. W tym przypadku zawiera się stosowną umowę z regionalnym oddziałem Poczty Polskiej (PP). Jest to dobry pomysł dla mieszkańców niewielkich miejscowości.

Agencje pocztowe istnieją także w niektórych większych miastach wojewódzkich. Można je spotkać również  w Warszawie.

Prowadzenie agencji pocztowej nie jest skomplikowanym biznesem. Można prowadzić taki interes przy okazji działalności np. sklepu wiejskiego, punktu lotto, xero lub innych usług np. kawiarenki internetowej.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poczta pomaga

 

Założeniu agencji sprzyja sama Poczta Polska. Dostarcza agentowi potrzebne druki, pieczęcie, wagi oraz inny sprzęt niezbędny do prowadzenia usług pocztowych. PP może dostarczyć odpowiednie umeblowanie w ramach dzierżawy.

REKLAMA

Inne kwestie związane z prowadzeniem tego biznesu należy zorganizować we własnym zakresie. Trzeba wyremontować lokal i przystosować go do tego typu usług. Niekiedy Poczta Polska może zażądać odpowiedniego wystroju, np. odpowiadającego kolorystycznie identyfikacji wizerunku Poczty. W zasadzie PP nie żąda takiego wystroju w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi równocześnie inną działalność np. sklep lub kawiarenkę internetową, minimum jakie należy uwzględnić to miejsce dla interesanta, który zechce wypełnić odpowiednie druki.

Poczta Polska jest instytucją użyteczności publicznej i jest zobowiązana prawem do oferowania usług na terenach również wiejskich. Od kilku miesięcy PP zaczęła wprowadzać w życie akcję zamykania oddziałów i filii pocztowych w niewielkich miejscowościach na rzecz właśnie agencji pocztowych prowadzonych przez osoby prywatne, a nie przez osoby pracujące na etacie PP.

 

Pamiętaj!

Otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

 

Co trzeba zrobić?

 

REKLAMA

Przede wszystkim, aby zostać agentem pocztowym należy zarejestrować działalność gospodarczą w gminnej ewidencji. Następny krok to zgłoszenie się do rejonowego urzędu PP i złożenie u dyrektora pisemniej oferty utworzenia tego typu instytucji. Poza zaświadczeniem o zarejestrowaniu firmy należy przedstawić tytuł własny do lokalu, w którym będą oferowane usługi pocztowe.

 PP stosuje dwa rodzaje wynagrodzeń: ryczałtowe i prowizyjne. Ryczałt wynosi około 1 tys. zł miesięcznie. Prowizja jak w każdym innym przypadku jest ustalana procentowo od wpływów. Wynosi ona w zasadzie 1 proc. od wpływów. Nie jest to bardzo intratny interes, ale można trochę zarobić. W niewielkich, wiejskich miejscowościach obrót wynosi kilkaset złotych miesięcznie. Obroty z reguły są większe w miejscowościach, gdzie przyzwyczajenie do przesyłania opłat i listów ciągle istnieje.

 

Ryzykiem tego typu działalności jest wzrost przesyłania informacji i pieniędzy drogą elektroniczną. Internet jest poważnym konkurentem dla przede wszystkim wiejskiego agenta, ale póki co internet jeszcze nie jest bardzo popularny w małych miejscowościach, a niektóre usługi pocztowe są nie do zastąpienia. Takimi usługami jest m.in. wysyłanie listów, których popularność powoli wzrasta. Innym pozytywnym zjawiskiem dla agenta jest wzrost zamawiana zakupów w sklepach internetowych i w firmach zajmujących się sprzedażą wysyłkową. Dlatego głównie z tych dwóch powodów usługi pocztowe będą nadal potrzebne i będzie można się z nich utrzymać na dobrym poziomie. A więc zarobić można głównie na wysyłkach listów i paczek, mniej na przekazach pocztowych.

 

Jakie koszty inwestycyjne?

 

Koszty inwestycyjne są niewielkie. Wystarczy kilka tys. zł, jeżeli mamy własny lokal i wyremontujemy go we własnym zakresie, systemem gospodarczym, to wysokość kapitału inwestycyjnego może wynieść tylko 1 tys. zł. Mniej opłacalnym interesem będzie prowadzenie agencji pocztowej w wynajętym lokalu, gdzie koszty wynajęcia będą wynosiły ok. 1 tys. zł.

Materiały do remontu i robocizna także kosztuje. Jeżeli wynajmiemy firmę do przeprowadzenia remontu, to wydatki z tym związane powinny się zamknąć w wysokości 2 tys. zł.

Przy kalkulacji kosztów musimy jeszcze uwzględnić to, że otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

 

Tabela 1 - Koszty inwestycyjne

 Remont lokalu     2 tys. zł
 Inne koszty związane z założeniem agencji     1 tys. zł
Koszty wynajęcia - miesięcznie
 Od 500 do 1 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

 

Tabela: Ile można zarobić miesięcznie - szacunkowo

Usługi wysyłania paczek i listów
 Od 500 do 900 zł
 Przekazy pieniężne Od 200 do 400 zł
Inne usługi np. sprzedaż pocztówek i kopert 
 Od 100 do 400 zł

Źródło: opracowanie własne

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz

 

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA