REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agencja pocztowa - pomysł na biznes w małej miejscowości

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chcemy rozpocząć działalność gospodarczą i szukamy pomysłu, to warto się zastanowić nad założeniem agencji pocztowej. Agencja pocztowa to dobry biznes dla osób z małych miast.  Jeżeli posiadamy własny lokal, to wystarczy 1 tys. zł. Zarabiamy w formie ryczałtu albo prowizji od zrealizowanych usług.

 

REKLAMA

Przygodę z biznesem można zacząć od założenia agencji pocztowej. W tym przypadku zawiera się stosowną umowę z regionalnym oddziałem Poczty Polskiej (PP). Jest to dobry pomysł dla mieszkańców niewielkich miejscowości.

Agencje pocztowe istnieją także w niektórych większych miastach wojewódzkich. Można je spotkać również  w Warszawie.

Prowadzenie agencji pocztowej nie jest skomplikowanym biznesem. Można prowadzić taki interes przy okazji działalności np. sklepu wiejskiego, punktu lotto, xero lub innych usług np. kawiarenki internetowej.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poczta pomaga

 

Założeniu agencji sprzyja sama Poczta Polska. Dostarcza agentowi potrzebne druki, pieczęcie, wagi oraz inny sprzęt niezbędny do prowadzenia usług pocztowych. PP może dostarczyć odpowiednie umeblowanie w ramach dzierżawy.

REKLAMA

Inne kwestie związane z prowadzeniem tego biznesu należy zorganizować we własnym zakresie. Trzeba wyremontować lokal i przystosować go do tego typu usług. Niekiedy Poczta Polska może zażądać odpowiedniego wystroju, np. odpowiadającego kolorystycznie identyfikacji wizerunku Poczty. W zasadzie PP nie żąda takiego wystroju w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi równocześnie inną działalność np. sklep lub kawiarenkę internetową, minimum jakie należy uwzględnić to miejsce dla interesanta, który zechce wypełnić odpowiednie druki.

Poczta Polska jest instytucją użyteczności publicznej i jest zobowiązana prawem do oferowania usług na terenach również wiejskich. Od kilku miesięcy PP zaczęła wprowadzać w życie akcję zamykania oddziałów i filii pocztowych w niewielkich miejscowościach na rzecz właśnie agencji pocztowych prowadzonych przez osoby prywatne, a nie przez osoby pracujące na etacie PP.

 

Pamiętaj!

Otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

 

Co trzeba zrobić?

 

REKLAMA

Przede wszystkim, aby zostać agentem pocztowym należy zarejestrować działalność gospodarczą w gminnej ewidencji. Następny krok to zgłoszenie się do rejonowego urzędu PP i złożenie u dyrektora pisemniej oferty utworzenia tego typu instytucji. Poza zaświadczeniem o zarejestrowaniu firmy należy przedstawić tytuł własny do lokalu, w którym będą oferowane usługi pocztowe.

 PP stosuje dwa rodzaje wynagrodzeń: ryczałtowe i prowizyjne. Ryczałt wynosi około 1 tys. zł miesięcznie. Prowizja jak w każdym innym przypadku jest ustalana procentowo od wpływów. Wynosi ona w zasadzie 1 proc. od wpływów. Nie jest to bardzo intratny interes, ale można trochę zarobić. W niewielkich, wiejskich miejscowościach obrót wynosi kilkaset złotych miesięcznie. Obroty z reguły są większe w miejscowościach, gdzie przyzwyczajenie do przesyłania opłat i listów ciągle istnieje.

 

Ryzykiem tego typu działalności jest wzrost przesyłania informacji i pieniędzy drogą elektroniczną. Internet jest poważnym konkurentem dla przede wszystkim wiejskiego agenta, ale póki co internet jeszcze nie jest bardzo popularny w małych miejscowościach, a niektóre usługi pocztowe są nie do zastąpienia. Takimi usługami jest m.in. wysyłanie listów, których popularność powoli wzrasta. Innym pozytywnym zjawiskiem dla agenta jest wzrost zamawiana zakupów w sklepach internetowych i w firmach zajmujących się sprzedażą wysyłkową. Dlatego głównie z tych dwóch powodów usługi pocztowe będą nadal potrzebne i będzie można się z nich utrzymać na dobrym poziomie. A więc zarobić można głównie na wysyłkach listów i paczek, mniej na przekazach pocztowych.

 

Jakie koszty inwestycyjne?

 

Koszty inwestycyjne są niewielkie. Wystarczy kilka tys. zł, jeżeli mamy własny lokal i wyremontujemy go we własnym zakresie, systemem gospodarczym, to wysokość kapitału inwestycyjnego może wynieść tylko 1 tys. zł. Mniej opłacalnym interesem będzie prowadzenie agencji pocztowej w wynajętym lokalu, gdzie koszty wynajęcia będą wynosiły ok. 1 tys. zł.

Materiały do remontu i robocizna także kosztuje. Jeżeli wynajmiemy firmę do przeprowadzenia remontu, to wydatki z tym związane powinny się zamknąć w wysokości 2 tys. zł.

Przy kalkulacji kosztów musimy jeszcze uwzględnić to, że otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

 

Tabela 1 - Koszty inwestycyjne

 Remont lokalu     2 tys. zł
 Inne koszty związane z założeniem agencji     1 tys. zł
Koszty wynajęcia - miesięcznie
 Od 500 do 1 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

 

Tabela: Ile można zarobić miesięcznie - szacunkowo

Usługi wysyłania paczek i listów
 Od 500 do 900 zł
 Przekazy pieniężne Od 200 do 400 zł
Inne usługi np. sprzedaż pocztówek i kopert 
 Od 100 do 400 zł

Źródło: opracowanie własne

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA