REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agencja pocztowa - pomysł na biznes w małej miejscowości

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chcemy rozpocząć działalność gospodarczą i szukamy pomysłu, to warto się zastanowić nad założeniem agencji pocztowej. Agencja pocztowa to dobry biznes dla osób z małych miast.  Jeżeli posiadamy własny lokal, to wystarczy 1 tys. zł. Zarabiamy w formie ryczałtu albo prowizji od zrealizowanych usług.

 

REKLAMA

REKLAMA

Przygodę z biznesem można zacząć od założenia agencji pocztowej. W tym przypadku zawiera się stosowną umowę z regionalnym oddziałem Poczty Polskiej (PP). Jest to dobry pomysł dla mieszkańców niewielkich miejscowości.

Agencje pocztowe istnieją także w niektórych większych miastach wojewódzkich. Można je spotkać również  w Warszawie.

Prowadzenie agencji pocztowej nie jest skomplikowanym biznesem. Można prowadzić taki interes przy okazji działalności np. sklepu wiejskiego, punktu lotto, xero lub innych usług np. kawiarenki internetowej.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poczta pomaga

 

Założeniu agencji sprzyja sama Poczta Polska. Dostarcza agentowi potrzebne druki, pieczęcie, wagi oraz inny sprzęt niezbędny do prowadzenia usług pocztowych. PP może dostarczyć odpowiednie umeblowanie w ramach dzierżawy.

Inne kwestie związane z prowadzeniem tego biznesu należy zorganizować we własnym zakresie. Trzeba wyremontować lokal i przystosować go do tego typu usług. Niekiedy Poczta Polska może zażądać odpowiedniego wystroju, np. odpowiadającego kolorystycznie identyfikacji wizerunku Poczty. W zasadzie PP nie żąda takiego wystroju w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi równocześnie inną działalność np. sklep lub kawiarenkę internetową, minimum jakie należy uwzględnić to miejsce dla interesanta, który zechce wypełnić odpowiednie druki.

Poczta Polska jest instytucją użyteczności publicznej i jest zobowiązana prawem do oferowania usług na terenach również wiejskich. Od kilku miesięcy PP zaczęła wprowadzać w życie akcję zamykania oddziałów i filii pocztowych w niewielkich miejscowościach na rzecz właśnie agencji pocztowych prowadzonych przez osoby prywatne, a nie przez osoby pracujące na etacie PP.

 

Pamiętaj!

Otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

 

Co trzeba zrobić?

 

Przede wszystkim, aby zostać agentem pocztowym należy zarejestrować działalność gospodarczą w gminnej ewidencji. Następny krok to zgłoszenie się do rejonowego urzędu PP i złożenie u dyrektora pisemniej oferty utworzenia tego typu instytucji. Poza zaświadczeniem o zarejestrowaniu firmy należy przedstawić tytuł własny do lokalu, w którym będą oferowane usługi pocztowe.

 PP stosuje dwa rodzaje wynagrodzeń: ryczałtowe i prowizyjne. Ryczałt wynosi około 1 tys. zł miesięcznie. Prowizja jak w każdym innym przypadku jest ustalana procentowo od wpływów. Wynosi ona w zasadzie 1 proc. od wpływów. Nie jest to bardzo intratny interes, ale można trochę zarobić. W niewielkich, wiejskich miejscowościach obrót wynosi kilkaset złotych miesięcznie. Obroty z reguły są większe w miejscowościach, gdzie przyzwyczajenie do przesyłania opłat i listów ciągle istnieje.

 

Ryzykiem tego typu działalności jest wzrost przesyłania informacji i pieniędzy drogą elektroniczną. Internet jest poważnym konkurentem dla przede wszystkim wiejskiego agenta, ale póki co internet jeszcze nie jest bardzo popularny w małych miejscowościach, a niektóre usługi pocztowe są nie do zastąpienia. Takimi usługami jest m.in. wysyłanie listów, których popularność powoli wzrasta. Innym pozytywnym zjawiskiem dla agenta jest wzrost zamawiana zakupów w sklepach internetowych i w firmach zajmujących się sprzedażą wysyłkową. Dlatego głównie z tych dwóch powodów usługi pocztowe będą nadal potrzebne i będzie można się z nich utrzymać na dobrym poziomie. A więc zarobić można głównie na wysyłkach listów i paczek, mniej na przekazach pocztowych.

 

Jakie koszty inwestycyjne?

 

Koszty inwestycyjne są niewielkie. Wystarczy kilka tys. zł, jeżeli mamy własny lokal i wyremontujemy go we własnym zakresie, systemem gospodarczym, to wysokość kapitału inwestycyjnego może wynieść tylko 1 tys. zł. Mniej opłacalnym interesem będzie prowadzenie agencji pocztowej w wynajętym lokalu, gdzie koszty wynajęcia będą wynosiły ok. 1 tys. zł.

Materiały do remontu i robocizna także kosztuje. Jeżeli wynajmiemy firmę do przeprowadzenia remontu, to wydatki z tym związane powinny się zamknąć w wysokości 2 tys. zł.

Przy kalkulacji kosztów musimy jeszcze uwzględnić to, że otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

 

Tabela 1 - Koszty inwestycyjne

 Remont lokalu     2 tys. zł
 Inne koszty związane z założeniem agencji     1 tys. zł
Koszty wynajęcia - miesięcznie
 Od 500 do 1 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

 

Tabela: Ile można zarobić miesięcznie - szacunkowo

Usługi wysyłania paczek i listów
 Od 500 do 900 zł
 Przekazy pieniężne Od 200 do 400 zł
Inne usługi np. sprzedaż pocztówek i kopert 
 Od 100 do 400 zł

Źródło: opracowanie własne

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz

 

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA