REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Agencja pocztowa - pomysł na biznes w małej miejscowości

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chcemy rozpocząć działalność gospodarczą i szukamy pomysłu, to warto się zastanowić nad założeniem agencji pocztowej. Agencja pocztowa to dobry biznes dla osób z małych miast.  Jeżeli posiadamy własny lokal, to wystarczy 1 tys. zł. Zarabiamy w formie ryczałtu albo prowizji od zrealizowanych usług.

 

REKLAMA

REKLAMA

Przygodę z biznesem można zacząć od założenia agencji pocztowej. W tym przypadku zawiera się stosowną umowę z regionalnym oddziałem Poczty Polskiej (PP). Jest to dobry pomysł dla mieszkańców niewielkich miejscowości.

Agencje pocztowe istnieją także w niektórych większych miastach wojewódzkich. Można je spotkać również  w Warszawie.

Prowadzenie agencji pocztowej nie jest skomplikowanym biznesem. Można prowadzić taki interes przy okazji działalności np. sklepu wiejskiego, punktu lotto, xero lub innych usług np. kawiarenki internetowej.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poczta pomaga

 

Założeniu agencji sprzyja sama Poczta Polska. Dostarcza agentowi potrzebne druki, pieczęcie, wagi oraz inny sprzęt niezbędny do prowadzenia usług pocztowych. PP może dostarczyć odpowiednie umeblowanie w ramach dzierżawy.

Inne kwestie związane z prowadzeniem tego biznesu należy zorganizować we własnym zakresie. Trzeba wyremontować lokal i przystosować go do tego typu usług. Niekiedy Poczta Polska może zażądać odpowiedniego wystroju, np. odpowiadającego kolorystycznie identyfikacji wizerunku Poczty. W zasadzie PP nie żąda takiego wystroju w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi równocześnie inną działalność np. sklep lub kawiarenkę internetową, minimum jakie należy uwzględnić to miejsce dla interesanta, który zechce wypełnić odpowiednie druki.

Poczta Polska jest instytucją użyteczności publicznej i jest zobowiązana prawem do oferowania usług na terenach również wiejskich. Od kilku miesięcy PP zaczęła wprowadzać w życie akcję zamykania oddziałów i filii pocztowych w niewielkich miejscowościach na rzecz właśnie agencji pocztowych prowadzonych przez osoby prywatne, a nie przez osoby pracujące na etacie PP.

 

Pamiętaj!

Otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

 

Co trzeba zrobić?

 

Przede wszystkim, aby zostać agentem pocztowym należy zarejestrować działalność gospodarczą w gminnej ewidencji. Następny krok to zgłoszenie się do rejonowego urzędu PP i złożenie u dyrektora pisemniej oferty utworzenia tego typu instytucji. Poza zaświadczeniem o zarejestrowaniu firmy należy przedstawić tytuł własny do lokalu, w którym będą oferowane usługi pocztowe.

 PP stosuje dwa rodzaje wynagrodzeń: ryczałtowe i prowizyjne. Ryczałt wynosi około 1 tys. zł miesięcznie. Prowizja jak w każdym innym przypadku jest ustalana procentowo od wpływów. Wynosi ona w zasadzie 1 proc. od wpływów. Nie jest to bardzo intratny interes, ale można trochę zarobić. W niewielkich, wiejskich miejscowościach obrót wynosi kilkaset złotych miesięcznie. Obroty z reguły są większe w miejscowościach, gdzie przyzwyczajenie do przesyłania opłat i listów ciągle istnieje.

 

Ryzykiem tego typu działalności jest wzrost przesyłania informacji i pieniędzy drogą elektroniczną. Internet jest poważnym konkurentem dla przede wszystkim wiejskiego agenta, ale póki co internet jeszcze nie jest bardzo popularny w małych miejscowościach, a niektóre usługi pocztowe są nie do zastąpienia. Takimi usługami jest m.in. wysyłanie listów, których popularność powoli wzrasta. Innym pozytywnym zjawiskiem dla agenta jest wzrost zamawiana zakupów w sklepach internetowych i w firmach zajmujących się sprzedażą wysyłkową. Dlatego głównie z tych dwóch powodów usługi pocztowe będą nadal potrzebne i będzie można się z nich utrzymać na dobrym poziomie. A więc zarobić można głównie na wysyłkach listów i paczek, mniej na przekazach pocztowych.

 

Jakie koszty inwestycyjne?

 

Koszty inwestycyjne są niewielkie. Wystarczy kilka tys. zł, jeżeli mamy własny lokal i wyremontujemy go we własnym zakresie, systemem gospodarczym, to wysokość kapitału inwestycyjnego może wynieść tylko 1 tys. zł. Mniej opłacalnym interesem będzie prowadzenie agencji pocztowej w wynajętym lokalu, gdzie koszty wynajęcia będą wynosiły ok. 1 tys. zł.

Materiały do remontu i robocizna także kosztuje. Jeżeli wynajmiemy firmę do przeprowadzenia remontu, to wydatki z tym związane powinny się zamknąć w wysokości 2 tys. zł.

Przy kalkulacji kosztów musimy jeszcze uwzględnić to, że otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

 

Tabela 1 - Koszty inwestycyjne

 Remont lokalu     2 tys. zł
 Inne koszty związane z założeniem agencji     1 tys. zł
Koszty wynajęcia - miesięcznie
 Od 500 do 1 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

 

Tabela: Ile można zarobić miesięcznie - szacunkowo

Usługi wysyłania paczek i listów
 Od 500 do 900 zł
 Przekazy pieniężne Od 200 do 400 zł
Inne usługi np. sprzedaż pocztówek i kopert 
 Od 100 do 400 zł

Źródło: opracowanie własne

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA