REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma taxi - czy to się opłaca?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do świadczenia usług przewozu osób taksówkami potrzebne jest pozyskanie licencji z gminy. Tylko osoby o dobrej reputacji mogą otrzymać taki dokument. W jaki sposób można zdobyć licencję? Jak założyć firmę taxi i czy taka działalność się opłaca?

 

REKLAMA

REKLAMA

Dokument licencji na przewozy taxi, wystawia: wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ponadto wnioskujący o licencję musi przedstawić prawo własności do posiadanych na własność lub użytkowanych samochodów osobowych (leasing, wynajem długoterminowy).

 

Licencji udziela się przedsiębiorcom: osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, osobom prawnym, osobom zarządzającym spółką jawną lub komandytową.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główne wymogi stawiane przedsiębiorcom starającym się o licencję to wymóg dobrej reputacji. Wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne, karno skarbowe, przeciw bezpieczeństwu komunikacyjnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy. Taksówkarzem nie może zostać osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności transportowej.

 

Sam taksówkarz lub kierowca, nie może mieć żadnych przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.

 

Koszty inwestycyjne

 

Najważniejszym wydatkiem są koszty nabycia nowego lub używanego, ale super sprawnego auta. W kilkuosobowej firmie powinno być kilka takich samochodów osobowych. I tak np. w pięcioosobowym przedsiębiorstwie powinny być w używaniu, co najmniej 3 auta. Im auta są wyższej klasy i dobrych marek, tym można liczyć na większe obroty - twierdzi Zenon Markowski, taksówkarz z Białegostoku.

 

Szacunkowo wydatki na zakup trzech aut, to około 240 tys. zł. Można takie koszty obejść. Niektóre firmy przewozowe wykorzystują auta osobowe w drodze leasingu lub wynajmu długoterminowego. Korzystają z tego, że opłaty związane z takim nabyciem, są wliczane w koszty pozyskania dochodu.

 

Do kosztów dochodzą jeszcze: wydatki na paliwo, serwis, ubezpieczenie komunikacyjne i od odpowiedzialności cywilnej taksówkarzy (nie mylić z OC komunikacyjnym). Rocznie tego typu wydatki to około 20 tys. zł dla pięcioosobowej spółki. Do kosztów należy jeszcze dodać zdobycie jednorazowego zaświadczenia o niekaralności, które kosztuje 50 zł.

 

Uwaga!

Taksówkarz dziennie może zarobić od 100 do 300 zł.

 

Właściciel firmy taksówkowej lub osoby zatrudnione bezpośrednio do przewozu osób powinny mieć 21 lat i ukończone szkolenie w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem topografii terenu, na którym będą świadczone usługi. Zaświadczenie o takim szkoleniu nie jest wymagane wobec osób, które mogą pochwalić się, co najmniej pięcioletnią praktyką - taxi. 

 

Duża konkurencja - zyski?

 

Duża ilość firm przewozowych, szczególnie w miastach wojewódzkich, wymusza na właścicielach kształtowanie niskich opłat za przewozy. Ceny w tym przypadku są bardzo zróżnicowane od 1, 60 zł do 2, 80 zł za 1 km, rzadko do 3 zł.

 

Większość taksówkarzy nienależących do żadnych korporacji taksówkowych (z Warszawy, Białegostoku, Krakowa i Poznania), twierdzi, że można dziennie zarobić od 100 do 300 zł, rzadko więcej, chyba że trafi się ekstra kurs. Nie jest to oszałamiający zarobek, gdy pomyślimy jeszcze, że trzeba część zarobionych pieniędzy wydać na serwis, ubezpieczenia i kosmetykę auta. A w przypadku zatrudnienia innych osób dochodzą jeszcze koszty wynagrodzenia, w granicach 3 tys. zł brutto dla jednego kierowcy.

 

Przede wszystkim licencja

 

Licencję na przewozy taksówkowe udziela się na konkretne samochody i określony teren: gminę, kilka gmin lub na teren miasta i okolic. Dopuszczalne jest wykonywanie przewozu poza teren określony w licencji.

 

Licencję na przewozy taksówkowe otrzymuje się po przesłaniu do wójta, burmistrza lub prezydenta, wniosku o wydanie tego dokumentu. Wniosek powinien zawierać:

•    Oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę,

•    Nr. w rejestrze przedsiębiorców lub z gminnej ewidencji działalności gospodarczej,

•    Określenie rodzaju, zakresu i obszaru prowadzenia usług taksówkowych,

•    Rodzaj i liczbę samochodów, które są w dyspozycji firmy starającej się o licencję

•    Czas trwania licencji.

 

Do wniosku potrzeba jeszcze dołączyć  odpis z rejestru przedsiębiorców lub z ewidencji działalności gospodarczej. Potrzebna jest kserokopia zaświadczenia REGON i NIP. Należy dołączyć także zaświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców z kwalifikacjami i niekaranych. Przedsiębiorca taksówkowy musi przedstawić wykaz samochodów z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających auto do ruchu. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem (np. leasingobiorca) należy przedstawić dokument potwierdzający prawo do używania tych pojazdów.

 

1. Koszty inwestycyjne (szacunkowe - dla 5 osobowej spółki)

Zakup 3 aut        
240 tys. zł *
 Serwis i kosmetyka aut   
10 tys. zł (rocznie)
 Ubezpieczenia komunikacyjne
i OC taksówkarza 
10 tys. zł (rocznie)
 Zaświadczenie o niekaralności  50 zł *
 Szkolenie dla 5 taksówkarzy 
5 tys. zł*
 Czynsz za garaż lub parking 
300 zł (miesięcznie)
 Wynagrodzenie dla 5 osób
15 tys. zł miesięczni

* - wydatki jednorazowe

Źródło: opracowanie własne

 

2. Zarobki w pigułce

Usługi przewozu 
 Od 100 do 500 zł dziennie
Usługi przewozu    
 Od 30 tys. zł do 120 tys. zł miesięcznie
Wynajęcie powierzchni wozu
na reklamę zewnętrzną
  Około 1, 2 tys. zł miesięczne lub jednorazowo
  

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.biz

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA