REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma taxi - czy to się opłaca?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do świadczenia usług przewozu osób taksówkami potrzebne jest pozyskanie licencji z gminy. Tylko osoby o dobrej reputacji mogą otrzymać taki dokument. W jaki sposób można zdobyć licencję? Jak założyć firmę taxi i czy taka działalność się opłaca?

 

REKLAMA

Dokument licencji na przewozy taxi, wystawia: wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ponadto wnioskujący o licencję musi przedstawić prawo własności do posiadanych na własność lub użytkowanych samochodów osobowych (leasing, wynajem długoterminowy).

 

Licencji udziela się przedsiębiorcom: osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, osobom prawnym, osobom zarządzającym spółką jawną lub komandytową.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główne wymogi stawiane przedsiębiorcom starającym się o licencję to wymóg dobrej reputacji. Wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne, karno skarbowe, przeciw bezpieczeństwu komunikacyjnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy. Taksówkarzem nie może zostać osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności transportowej.

 

Sam taksówkarz lub kierowca, nie może mieć żadnych przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.

 

Koszty inwestycyjne

 

Najważniejszym wydatkiem są koszty nabycia nowego lub używanego, ale super sprawnego auta. W kilkuosobowej firmie powinno być kilka takich samochodów osobowych. I tak np. w pięcioosobowym przedsiębiorstwie powinny być w używaniu, co najmniej 3 auta. Im auta są wyższej klasy i dobrych marek, tym można liczyć na większe obroty - twierdzi Zenon Markowski, taksówkarz z Białegostoku.

 

Szacunkowo wydatki na zakup trzech aut, to około 240 tys. zł. Można takie koszty obejść. Niektóre firmy przewozowe wykorzystują auta osobowe w drodze leasingu lub wynajmu długoterminowego. Korzystają z tego, że opłaty związane z takim nabyciem, są wliczane w koszty pozyskania dochodu.

 

Do kosztów dochodzą jeszcze: wydatki na paliwo, serwis, ubezpieczenie komunikacyjne i od odpowiedzialności cywilnej taksówkarzy (nie mylić z OC komunikacyjnym). Rocznie tego typu wydatki to około 20 tys. zł dla pięcioosobowej spółki. Do kosztów należy jeszcze dodać zdobycie jednorazowego zaświadczenia o niekaralności, które kosztuje 50 zł.

 

Uwaga!

Taksówkarz dziennie może zarobić od 100 do 300 zł.

 

Właściciel firmy taksówkowej lub osoby zatrudnione bezpośrednio do przewozu osób powinny mieć 21 lat i ukończone szkolenie w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem topografii terenu, na którym będą świadczone usługi. Zaświadczenie o takim szkoleniu nie jest wymagane wobec osób, które mogą pochwalić się, co najmniej pięcioletnią praktyką - taxi. 

 

Duża konkurencja - zyski?

 

Duża ilość firm przewozowych, szczególnie w miastach wojewódzkich, wymusza na właścicielach kształtowanie niskich opłat za przewozy. Ceny w tym przypadku są bardzo zróżnicowane od 1, 60 zł do 2, 80 zł za 1 km, rzadko do 3 zł.

 

Większość taksówkarzy nienależących do żadnych korporacji taksówkowych (z Warszawy, Białegostoku, Krakowa i Poznania), twierdzi, że można dziennie zarobić od 100 do 300 zł, rzadko więcej, chyba że trafi się ekstra kurs. Nie jest to oszałamiający zarobek, gdy pomyślimy jeszcze, że trzeba część zarobionych pieniędzy wydać na serwis, ubezpieczenia i kosmetykę auta. A w przypadku zatrudnienia innych osób dochodzą jeszcze koszty wynagrodzenia, w granicach 3 tys. zł brutto dla jednego kierowcy.

 

Przede wszystkim licencja

 

Licencję na przewozy taksówkowe udziela się na konkretne samochody i określony teren: gminę, kilka gmin lub na teren miasta i okolic. Dopuszczalne jest wykonywanie przewozu poza teren określony w licencji.

 

Licencję na przewozy taksówkowe otrzymuje się po przesłaniu do wójta, burmistrza lub prezydenta, wniosku o wydanie tego dokumentu. Wniosek powinien zawierać:

•    Oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę,

•    Nr. w rejestrze przedsiębiorców lub z gminnej ewidencji działalności gospodarczej,

•    Określenie rodzaju, zakresu i obszaru prowadzenia usług taksówkowych,

•    Rodzaj i liczbę samochodów, które są w dyspozycji firmy starającej się o licencję

•    Czas trwania licencji.

 

Do wniosku potrzeba jeszcze dołączyć  odpis z rejestru przedsiębiorców lub z ewidencji działalności gospodarczej. Potrzebna jest kserokopia zaświadczenia REGON i NIP. Należy dołączyć także zaświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców z kwalifikacjami i niekaranych. Przedsiębiorca taksówkowy musi przedstawić wykaz samochodów z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających auto do ruchu. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem (np. leasingobiorca) należy przedstawić dokument potwierdzający prawo do używania tych pojazdów.

 

1. Koszty inwestycyjne (szacunkowe - dla 5 osobowej spółki)

Zakup 3 aut        
240 tys. zł *
 Serwis i kosmetyka aut   
10 tys. zł (rocznie)
 Ubezpieczenia komunikacyjne
i OC taksówkarza 
10 tys. zł (rocznie)
 Zaświadczenie o niekaralności  50 zł *
 Szkolenie dla 5 taksówkarzy 
5 tys. zł*
 Czynsz za garaż lub parking 
300 zł (miesięcznie)
 Wynagrodzenie dla 5 osób
15 tys. zł miesięczni

* - wydatki jednorazowe

Źródło: opracowanie własne

 

2. Zarobki w pigułce

Usługi przewozu 
 Od 100 do 500 zł dziennie
Usługi przewozu    
 Od 30 tys. zł do 120 tys. zł miesięcznie
Wynajęcie powierzchni wozu
na reklamę zewnętrzną
  Około 1, 2 tys. zł miesięczne lub jednorazowo
  

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.biz

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

REKLAMA

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

REKLAMA

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

Co robią małe firmy gdy kontrahent nie płaci. Zaległe płatności sięgnęły już 10 miliardów złotych

Ponad połowa firm wysyła wezwania do zapłaty, 47 proc. negocjuje z dłużnikiem, a co 5. zleca odzyskanie należności kancelarii prawnej – tak najczęściej postępują małe i średnie przedsiębiorstwa, kiedy kontrahent im nie płaci.

REKLAMA