Własna firma taxi - czy to się opłaca?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Dokument licencji na przewozy taxi, wystawia: wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ponadto wnioskujący o licencję musi przedstawić prawo własności do posiadanych na własność lub użytkowanych samochodów osobowych (leasing, wynajem długoterminowy).
Licencji udziela się przedsiębiorcom: osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, osobom prawnym, osobom zarządzającym spółką jawną lub komandytową.
Główne wymogi stawiane przedsiębiorcom starającym się o licencję to wymóg dobrej reputacji. Wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne, karno skarbowe, przeciw bezpieczeństwu komunikacyjnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy. Taksówkarzem nie może zostać osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności transportowej.
Sam taksówkarz lub kierowca, nie może mieć żadnych przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.
Koszty inwestycyjne
Najważniejszym wydatkiem są koszty nabycia nowego lub używanego, ale super sprawnego auta. W kilkuosobowej firmie powinno być kilka takich samochodów osobowych. I tak np. w pięcioosobowym przedsiębiorstwie powinny być w używaniu, co najmniej 3 auta. Im auta są wyższej klasy i dobrych marek, tym można liczyć na większe obroty - twierdzi Zenon Markowski, taksówkarz z Białegostoku.
Szacunkowo wydatki na zakup trzech aut, to około 240 tys. zł. Można takie koszty obejść. Niektóre firmy przewozowe wykorzystują auta osobowe w drodze leasingu lub wynajmu długoterminowego. Korzystają z tego, że opłaty związane z takim nabyciem, są wliczane w koszty pozyskania dochodu.
Do kosztów dochodzą jeszcze: wydatki na paliwo, serwis, ubezpieczenie komunikacyjne i od odpowiedzialności cywilnej taksówkarzy (nie mylić z OC komunikacyjnym). Rocznie tego typu wydatki to około 20 tys. zł dla pięcioosobowej spółki. Do kosztów należy jeszcze dodać zdobycie jednorazowego zaświadczenia o niekaralności, które kosztuje 50 zł.
Uwaga!
Taksówkarz dziennie może zarobić od 100 do 300 zł.
Właściciel firmy taksówkowej lub osoby zatrudnione bezpośrednio do przewozu osób powinny mieć 21 lat i ukończone szkolenie w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem topografii terenu, na którym będą świadczone usługi. Zaświadczenie o takim szkoleniu nie jest wymagane wobec osób, które mogą pochwalić się, co najmniej pięcioletnią praktyką - taxi.
Duża konkurencja - zyski?
Duża ilość firm przewozowych, szczególnie w miastach wojewódzkich, wymusza na właścicielach kształtowanie niskich opłat za przewozy. Ceny w tym przypadku są bardzo zróżnicowane od 1, 60 zł do 2, 80 zł za 1 km, rzadko do 3 zł.
Większość taksówkarzy nienależących do żadnych korporacji taksówkowych (z Warszawy, Białegostoku, Krakowa i Poznania), twierdzi, że można dziennie zarobić od 100 do 300 zł, rzadko więcej, chyba że trafi się ekstra kurs. Nie jest to oszałamiający zarobek, gdy pomyślimy jeszcze, że trzeba część zarobionych pieniędzy wydać na serwis, ubezpieczenia i kosmetykę auta. A w przypadku zatrudnienia innych osób dochodzą jeszcze koszty wynagrodzenia, w granicach 3 tys. zł brutto dla jednego kierowcy.
Przede wszystkim licencja
Licencję na przewozy taksówkowe udziela się na konkretne samochody i określony teren: gminę, kilka gmin lub na teren miasta i okolic. Dopuszczalne jest wykonywanie przewozu poza teren określony w licencji.
Licencję na przewozy taksówkowe otrzymuje się po przesłaniu do wójta, burmistrza lub prezydenta, wniosku o wydanie tego dokumentu. Wniosek powinien zawierać:
• Oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę,
• Nr. w rejestrze przedsiębiorców lub z gminnej ewidencji działalności gospodarczej,
• Określenie rodzaju, zakresu i obszaru prowadzenia usług taksówkowych,
• Rodzaj i liczbę samochodów, które są w dyspozycji firmy starającej się o licencję
• Czas trwania licencji.
Do wniosku potrzeba jeszcze dołączyć odpis z rejestru przedsiębiorców lub z ewidencji działalności gospodarczej. Potrzebna jest kserokopia zaświadczenia REGON i NIP. Należy dołączyć także zaświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców z kwalifikacjami i niekaranych. Przedsiębiorca taksówkowy musi przedstawić wykaz samochodów z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających auto do ruchu. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem (np. leasingobiorca) należy przedstawić dokument potwierdzający prawo do używania tych pojazdów.
1. Koszty inwestycyjne (szacunkowe - dla 5 osobowej spółki)
Zakup 3 aut | 240 tys. zł * |
Serwis i kosmetyka aut | 10 tys. zł (rocznie) |
Ubezpieczenia komunikacyjne i OC taksówkarza | 10 tys. zł (rocznie) |
Zaświadczenie o niekaralności | 50 zł * |
Szkolenie dla 5 taksówkarzy | 5 tys. zł* |
Czynsz za garaż lub parking | 300 zł (miesięcznie) |
Wynagrodzenie dla 5 osób | 15 tys. zł miesięczni |
* - wydatki jednorazowe
Źródło: opracowanie własne
2. Zarobki w pigułce
Usługi przewozu | Od 100 do 500 zł dziennie |
Usługi przewozu | Od 30 tys. zł do 120 tys. zł miesięcznie |
Wynajęcie powierzchni wozu na reklamę zewnętrzną | Około 1, 2 tys. zł miesięczne lub jednorazowo |
Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.biz
REKLAMA
REKLAMA