REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma taxi - czy to się opłaca?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do świadczenia usług przewozu osób taksówkami potrzebne jest pozyskanie licencji z gminy. Tylko osoby o dobrej reputacji mogą otrzymać taki dokument. W jaki sposób można zdobyć licencję? Jak założyć firmę taxi i czy taka działalność się opłaca?

 

REKLAMA

Dokument licencji na przewozy taxi, wystawia: wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ponadto wnioskujący o licencję musi przedstawić prawo własności do posiadanych na własność lub użytkowanych samochodów osobowych (leasing, wynajem długoterminowy).

 

Licencji udziela się przedsiębiorcom: osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, osobom prawnym, osobom zarządzającym spółką jawną lub komandytową.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główne wymogi stawiane przedsiębiorcom starającym się o licencję to wymóg dobrej reputacji. Wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne, karno skarbowe, przeciw bezpieczeństwu komunikacyjnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy. Taksówkarzem nie może zostać osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności transportowej.

 

Sam taksówkarz lub kierowca, nie może mieć żadnych przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.

 

Koszty inwestycyjne

 

Najważniejszym wydatkiem są koszty nabycia nowego lub używanego, ale super sprawnego auta. W kilkuosobowej firmie powinno być kilka takich samochodów osobowych. I tak np. w pięcioosobowym przedsiębiorstwie powinny być w używaniu, co najmniej 3 auta. Im auta są wyższej klasy i dobrych marek, tym można liczyć na większe obroty - twierdzi Zenon Markowski, taksówkarz z Białegostoku.

 

Szacunkowo wydatki na zakup trzech aut, to około 240 tys. zł. Można takie koszty obejść. Niektóre firmy przewozowe wykorzystują auta osobowe w drodze leasingu lub wynajmu długoterminowego. Korzystają z tego, że opłaty związane z takim nabyciem, są wliczane w koszty pozyskania dochodu.

 

Do kosztów dochodzą jeszcze: wydatki na paliwo, serwis, ubezpieczenie komunikacyjne i od odpowiedzialności cywilnej taksówkarzy (nie mylić z OC komunikacyjnym). Rocznie tego typu wydatki to około 20 tys. zł dla pięcioosobowej spółki. Do kosztów należy jeszcze dodać zdobycie jednorazowego zaświadczenia o niekaralności, które kosztuje 50 zł.

 

Uwaga!

Taksówkarz dziennie może zarobić od 100 do 300 zł.

 

Właściciel firmy taksówkowej lub osoby zatrudnione bezpośrednio do przewozu osób powinny mieć 21 lat i ukończone szkolenie w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem topografii terenu, na którym będą świadczone usługi. Zaświadczenie o takim szkoleniu nie jest wymagane wobec osób, które mogą pochwalić się, co najmniej pięcioletnią praktyką - taxi. 

 

Duża konkurencja - zyski?

 

Duża ilość firm przewozowych, szczególnie w miastach wojewódzkich, wymusza na właścicielach kształtowanie niskich opłat za przewozy. Ceny w tym przypadku są bardzo zróżnicowane od 1, 60 zł do 2, 80 zł za 1 km, rzadko do 3 zł.

 

Większość taksówkarzy nienależących do żadnych korporacji taksówkowych (z Warszawy, Białegostoku, Krakowa i Poznania), twierdzi, że można dziennie zarobić od 100 do 300 zł, rzadko więcej, chyba że trafi się ekstra kurs. Nie jest to oszałamiający zarobek, gdy pomyślimy jeszcze, że trzeba część zarobionych pieniędzy wydać na serwis, ubezpieczenia i kosmetykę auta. A w przypadku zatrudnienia innych osób dochodzą jeszcze koszty wynagrodzenia, w granicach 3 tys. zł brutto dla jednego kierowcy.

 

Przede wszystkim licencja

 

Licencję na przewozy taksówkowe udziela się na konkretne samochody i określony teren: gminę, kilka gmin lub na teren miasta i okolic. Dopuszczalne jest wykonywanie przewozu poza teren określony w licencji.

 

Licencję na przewozy taksówkowe otrzymuje się po przesłaniu do wójta, burmistrza lub prezydenta, wniosku o wydanie tego dokumentu. Wniosek powinien zawierać:

•    Oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę,

•    Nr. w rejestrze przedsiębiorców lub z gminnej ewidencji działalności gospodarczej,

•    Określenie rodzaju, zakresu i obszaru prowadzenia usług taksówkowych,

•    Rodzaj i liczbę samochodów, które są w dyspozycji firmy starającej się o licencję

•    Czas trwania licencji.

 

Do wniosku potrzeba jeszcze dołączyć  odpis z rejestru przedsiębiorców lub z ewidencji działalności gospodarczej. Potrzebna jest kserokopia zaświadczenia REGON i NIP. Należy dołączyć także zaświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców z kwalifikacjami i niekaranych. Przedsiębiorca taksówkowy musi przedstawić wykaz samochodów z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających auto do ruchu. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem (np. leasingobiorca) należy przedstawić dokument potwierdzający prawo do używania tych pojazdów.

 

1. Koszty inwestycyjne (szacunkowe - dla 5 osobowej spółki)

Zakup 3 aut        
240 tys. zł *
 Serwis i kosmetyka aut   
10 tys. zł (rocznie)
 Ubezpieczenia komunikacyjne
i OC taksówkarza 
10 tys. zł (rocznie)
 Zaświadczenie o niekaralności  50 zł *
 Szkolenie dla 5 taksówkarzy 
5 tys. zł*
 Czynsz za garaż lub parking 
300 zł (miesięcznie)
 Wynagrodzenie dla 5 osób
15 tys. zł miesięczni

* - wydatki jednorazowe

Źródło: opracowanie własne

 

2. Zarobki w pigułce

Usługi przewozu 
 Od 100 do 500 zł dziennie
Usługi przewozu    
 Od 30 tys. zł do 120 tys. zł miesięcznie
Wynajęcie powierzchni wozu
na reklamę zewnętrzną
  Około 1, 2 tys. zł miesięczne lub jednorazowo
  

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.biz

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA