REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes: własna myjnia samochodowa

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uruchomienie myjni samochodowej może być dobrym pomysłem na własny biznes. Rynek myjni samochodowych zwiększa się rocznie o około 10 proc. Zainwestowanie kilkuset tysięcy złotych może się zwrócić w ciągu kilkunastu miesięcy. Średni obrót dzienny to 600 złotych.

 

REKLAMA

Rynek myjni samochodowych zwiększa się rocznie o około 10 proc. Zainwestowanie kilkuset tysięcy złotych może się zwrócić w ciągu kilkunastu miesięcy. Średni obrót dzienny to 600 złotych.

 

Uruchomienie myjni samochodowej może być dobrym pomysłem na własny biznes, bo coraz więcej jest samochodów. Najszybciej inwestycja się zwraca, gdy jest usytuowana przy dużym osiedlu lub przy trasie o dużym natężeniu ruchu.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wejście na ten rynek to wydatek, co najmniej 200 tysięcy złotych. Tyle płaci się za jedno stanowisko myjące samoobsługowo z myjką ciśnieniową dla aut osobowych.

 

Problemem jest jednak załatwianie wielu formalności. Procedura załatwiania może trwać nawet rok. Wiąże się to z koniecznością pozyskania zgody na prowadzenie tego typu biznesu i załatwiania innych formalności - informuje Zenon Jaskólski, właściciel myjni automatycznej w Warszawie.

 

Ważne!

Koszty uruchomienia myjni nalezy szacować na 200 - 450 tysięcy złotych.

 

Szacuje się, że w całym kraju funkcjonuje ponad 8 tysięcy myjni. Oficjalnych statystyk w tej branży jednak nie ma. Rocznie przybywa około 400 do 500 myjni. Rynek nadal jeszcze nie jest konkurencyjny. Szacuje się, że zyski całego krajowego rynku myjni samochodowych w ciągu ubiegłego roku wyniosły 1, 4 miliarda złotych.

 

Nie musimy dysponować całym kapitałem inwestycyjnym. Można całą myjnię wziąć w leasing. Spłata rat czynszu leasingowego w przypadku leasingu operacyjnego jest korzystnie opodatkowana. Opłaty leasingowe w całości można wliczyć w koszty uzyskania przychodu. W zasadzie w przypadku tego typu inwestycji, na pieniądze ze źródeł unijnych nie ma co liczyć. Taki biznes można założyć poprzez np., sieć myjni franczyzowych Turbo. To łatwiej, ale trzeba liczyć się z podziałem w zyskach lub należy uiszczać odpowiednie opłaty.

 

Ile trzeba zainwestować by zarobić?

 

Przedsiębiorca powinien liczyć się z zainwestowaniem od 200 do 450 tysięcy złotych.  Kwota jest różna, bo różne są myjnie. Średniej jakości myjnia to wydatek około 350 tysięcy złotych. Najbardziej zaawansowana technologicznie myjnia kosztuje więcej, w granicach 800 tysięcy złotych, a nawet 1 miliona. Są to tzw. myjące kombajny, które w ciągu kilku minut są w stanie umyć autobus albo TIR-a. Na tych najwięcej można zarobić. Najwięcej zarabia się nie na obsłudze aut osobowych, ale na myciu samochodów specjalistycznych i ciężarowych.

 

Wpływ na wielkość zainwestowanych pieniędzy ma także i to, jakie samochody będziemy obsługiwać. Jeżeli nastawimy się na mycie tylko samochodów osobowych, to może wystarczyć 200 tysięcy złotych. Jeżeli będziemy obsługiwać samochody ciężarowe, to należy zainwestować większą kwotę, co najmniej 450 tysięcy złotych.

 

Funkcjonują myjnie aut osobowych i specjalistyczne. W tych ostatnich można umyć np. cysternę, autobus, TIR. Droższe o wiele są myjnie automatyczne (bezdotykowe). Mniej pieniędzy inwestuje się w myjnie ręczne.

 

Za umycie auta osobowego, w tzw. programie podstawowym lub w myjni ręcznej można zarobić od 15 do 20 złotych. Za umycie cysterny o wiele więcej około 150 złotych, autobusu lub samochodu ciężarowego do 100 złotych, busa 75 złotych. Średni obrót dzienny powinien wynosić około 600 złotych. Miesięcznie netto można zarobić na tym interesie 20 tysięcy złotych. Zainwestowanie, więc co najmniej 200 tysięcy złotych może zwrócić się już po niespełna roku.

 

Czasochłonne załatwianie formalności

 

Największym problemem dla przedsiębiorców inwestujących w myjnie jest konieczność otrzymania wielu zgód na prowadzenie takiego biznesu.

 

Przede wszystkim w urzędzie gminy należy sprawdzić, czy tego typu działalność jest przewidywana w aktualnym planie zagospodarowania przestrzennego. Następnie należy zwrócić się o tzw. warunki zabudowy przestrzennej. Aby w przyszłości nie było kłopotów, architekt powinien przystosować myjnie do konkretnych warunków zabudowy terenu w gminie.

 

Trzeba wystąpić o pozwolenie na budowę. Następnie koniecznie trzeba pozyskać w urzędzie gminy, w wydziale ochrony środowiska, tzw. decyzję środowiskową.

 

We wniosku musi być zamieszczony:

•    opis przedsięwzięcia,

•    źródła zasilania w energię i wodę,

•    w jaki sposób będą oczyszczane i odprowadzane zanieczyszczenia,

•    usytuowanie obiektu wraz z drogą dojazdową.

 

We wniosku takim ponadto należy oszacować, ile samochodów i jakie będą obsługiwane. Należy dołączyć mapkę z nieruchomością i zaznaczonymi granicami działki inwestycyjnej. Urzędnicy gminni mają prawo zażądać raportu o wpływie inwestycji na lokalne środowisko. I to jeszcze nie wszystko. Kolejnym krokiem jest pozyskanie pozwolenia wodno prawnego i zezwolenia na wytwarzanie odpadów. Myjnię musi przez rozruchem odebrać straż pożarna.

 

By było opłacalne?

 

Interes będzie opłacalny, gdy myjnia będzie obsługiwać średnio dzienne 15 pojazdów. W takiej sytuacji przedsiębiorca może liczyć rocznie na przychody rzędu 380 tysięcy złotych. Od tego oczywiście należy odliczyć koszty prowadzenia biznesu. A są to koszty stałe (dzierżawa terenu, serwis urządzeń), oraz tzw. koszty zmienne. W ostatnim przypadku są to przede wszystkim pensje pracownicze, składki na ubezpieczenia społeczne, materiały eksploatacyjne, zużycie prądu i wody. Koszty zmienne to indywidualne podejście do biznesu. Ich wielkość zależy od ilości mytych samochodów.

 

Dobra lokalizacja to pewność szybkiego zwrotu z zainwestowanego kapitału. Może on być zwrócony w ciągu kilkunastu miesięcy. Średnio jednak zwraca się jednak w ciągu trzech lat.

 

Podstawą opłacalności tego typu biznesu jest lokalizacja. By interes był opłacalny, to najlepiej by myjnia była zlokalizowana przy dużym osiedlu, w sąsiedztwie zakładów przemysłowych, w pobliżu tras komunikacyjnych, centr handlowych, firm spedycyjnych i transportowych - twierdzi Marian Myszkowski, właściciel  myjni specjalistycznej z Białegostoku.
Musimy mieć do dyspozycji odpowiedniej wielkości działkę inwestycyjną. Jeżeli nastawimy się na obsługę tylko samochodów osobowych to wystarczy działka o powierzchni około 200 mkw. Jeżeli natomiast zdecydujemy się na obsługę również samochodów ciężarowych  i TIR-ów to potrzebna będzie działka o wiele większa, w granicach 5 tys mkw. Obok stanowisk typowo myjących potrzebna jest jeszcze część działki na wjazdy, dojazdy, miejsca parkingowe oraz tzw. plac manewrowy. W przypadku myjni bezdotykowej (samoobsługowej) na jedno stanowisko potrzeba, co najmniej 30 mkw.

 

 

1.    Koszty i zyski w zł

 

Inwestycje w uruchomienie
myjni ręcznej
Inwestycja w uruchomienie
myjni specjalistycznej
 Średni obrót dziennyPrzeciętny miesięczny
zysk netto
 200 - 450 tys 700 tys - 1 mln 400 - 1 tys  20 tys

Źródło. Opracowane własne

 

 

2. Przeciętne ceny za mycie samochodów

 

 Rodzaj myjni Program lub samochód Cena za usługę w zł
 Myjnia dla aut osobowych Program podstawowy  15 - 22
 Myjnia specjalistyczna cysterna 150
 Myjnia specjalistyczna Autobus lub TIR 100
 Myjnia specjalistyczna Inny samochód ciężarowy 100
 Myjnia specjalistyczna Bus osobowy 45 - 75

 Źródło: opracowanie własne

 

Andrzej Okrasiński

Portal Skarbiec.Biz
www.skarbiec.biz

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA