REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - bar sushi

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie baru sushi to sztuka, która wymaga zainteresowania kuchnią japońską, znacznego uporu i nakładu sporych pieniędzy. Przybywa ich jednak w szybkim tempie, bo dają niezłe zyski.

Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa zmieniają się gusty. Panuje moda na zdrową żywność, którą serwuje kuchnia japońska. Dania oparte są na produktach naturalnych, świeżych. Króluje ryż, przetwory soi, warzywa, ryby, wodorosty, skorupiaki. Serwuje się zieloną herbatę, sake, piwo.

REKLAMA

Wybór lokalizacji

REKLAMA

Dla barów sushi dobre miejsce to starówki wielkich miast, sąsiedztwo biurowców, a także centra handlowe. Takie lokalizacje należą do najdroższych. W Warszawie za lokal o powierzchni 100 mkw. trzeba zapłacić ok. 10 tys. zł czynszu miesięcznie.

- W centrach handlowych wielkich miastach ceny wynajmu kształtują się następująco: powierzchnia 50-100 mkw. - ceny w przedziale 40-50 euro/ mkw., 100-200 mkw. - 35-40 euro/mkw., a powierzchnie typu 200-400 mkw. to 20-25 euro/mkw. Ale miejsca szczególne, np. Złote Tarasy w Warszawie, mają stawki wyższe. Lokale o powierzchni 30-70 mkw. to nawet 65-90 euro/mkw. - mówi Agnieszka Olszewska z działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield.

Remont i wyposażenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od znalezienia lokalu do przyjęcia pierwszych gości mija z reguły od 6 do 12 miesięcy. Okres ten może być krótszy, ale tylko wtedy, gdy wynajmiemy lokal, gdzie wcześniej działał punkt gastronomiczny. Trzeba zatrudnić architekta z uprawnieniami, który za 1-1,5 tys. zł wykona projekt przebudowy wraz z wystrojem wnętrz. Przy szczególnych wymaganiach dotyczących wystroju baru sushi cena może być wyższa. Projekt musi zaakceptować administrator budynku i inspektor Sanepidu.

REKLAMA

Remontując lokal, musimy przede wszystkim zadbać o dobrą wentylację. Doświadczeni restauratorzy radzą założyć klimatyzację, co podnosi koszty remontu o kilkanaście tysięcy złotych. Konieczny jest też remont i wyposażenie kuchni. Niezbędne są: lodówka, zamrażalnik, piec, kuchnia mikrofalowa, stoły ze stali nierdzewnej, zlewozmywaki, zmywarka.

- Wyposażenie kuchni można kupić używane. W wielu miastach istnieją komisy gastronomiczne, które sprzedają takie wyposażenie restauracyjne. Restauracja japońska, a taką jest bar sushi, wymaga szczególnej troski - mówi Marek Jakubowski, właściciel firmy Vipcom, który prowadzi restaurację japońską i sklep z wyposażeniem w Opolu.

Dobry kucharz

Warunkiem sukcesu jest dobry kucharz. To od jego umiejętności w przygotowywaniu potraw zależy powodzenie restauracji.

- Szef kuchni dzięki swojej osobowości i serwowanym potrawom staje się najlepszą wizytówką lokalu. Mistrza sushi w Japonii szkoli się dziesięć lat, w Polsce przygotowanie personelu zajmuje jeden, półtora roku. Mamy kucharza po szkole w USA, bo tam działają szkoły japońskie. Dla nas najważniejszy jest zadowolony gość, który przekaże dobrą opinię o kuchni i restauracji najbliższym znajomym, poszerzając grono stałych, lojalnych klientów. Niezadowolony gość powie o rozczarowaniu 80 proc. swojego otoczenia, a zadowolony jedynie 20 proc. - mówi Bartosz Polak, menedżer Kansai Sushi Bar w Gdańsku.

W sieci czy osobno

Przedsiębiorca otwierający lokal gastronomiczny ma do wybory dwa warianty: prowadzić bar sushi samodzielnie lub przyłączyć się do sieci, które się tworzą. Drugi wariant jest lepszy dla niemających doświadczenia w gastronomii. Taką sieć buduje np. firma TKM zarządzająca Sakana Sushi Bar. Ma dwa bary w Warszawie i po jednym we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu. Rozwija się i zamierza wejść na giełdę.

- Chcemy na koniec 2010 roku posiadać 12 własnych lokali. Potencjalna lokalizacja to kolejny bar w stolicy, w Katowicach, Szczecinie i Trójmieście. W 2008 roku planujemy wprowadzenie we wszystkich lokalach systemu monitoringu celem poprawy jakości obsługi. Uruchomienie własnej produkcji zapewni ciągłość dostaw produktów do restauracji oraz wysoką i powtarzalną jakość w ofercie dla klientów - mówi Ewa Siedlecka.

KOSZT WYPOSAŻENIA RESTAURACJI W URZĄDZENIA

Lada chłodnicza 4,5-5,5 tys. zł

Szafa chłodnicza (yetti) 5,3 tys. zł

Piec wielofunkcyjny z grillem 3,6 tys. zł

Stół roboczy ze zlewozmywakiem dwukomorowym stalowym 1,6 tys. zł

Stół roboczy 750-1000 zł

Patelnia gazowa 500-700 zł

Naczynie do gotowania ryżu 300 zł

Zmywarka do naczyń z funkcją wyparzania (Stalgast) 6 tys. zł

Zmywarka do naczyń i szkła podblatowa (Winterhalter) 16-22 tys. zł

Nóż ceramiczny Kyocera 349 zł

Kamień do ostrzenia noży Toishi 122 zł

Komplet do sushi (4 miseczki, 4 pary pałeczek z drewna, 4 drewniane podstawki) 40-225 zł

Komplet miseczek na sosy 129 zł

Komplet do sake (karafka + 4 kieliszki) Silver Black 124 zł

Dzbanek gliniany na herbatę 46 zł

Kadzidełka o zapachu jaśminu 12 zł

Meble (stół i krzesła) 2 tys. zł

NIEZBĘDNE FORMALNOŚCI

Działalność gastronomiczną rejestrujemy w urzędzie gminy lub miasta. Osoby prawne (spółki) muszą zarejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), który prowadzi sąd rejonowy właściwy dla ich siedziby. Firma w ciągu 14 dni zostanie wpisana do ewidencji działalności gospodarczej. W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności musimy zgłosić to w ZUS-ie. W ciągu 30 dni od daty zatrudnienia obsługi należy powiadomić na piśmie inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz liczbie pracowników.

Musimy wyrobić pieczątkę firmową. Jest niezbędna przy zakładaniu rachunku bankowego i wystawianiu dokumentów sprzedaży. Ma zawierać nazwę firmy, gdy jest ona spółką, to nr w KRS, dane teleadresowe siedziby, NIP, REGON. Koszt pieczątki 20-50 zł.

Powinno się również załatwić formalności podatkowe u naczelnika urzędu skarbowego, gdzie będziemy płacili podatek dochodowy oraz od towarów i usług (VAT).

Fot. Wojciech Górski

Zdaniem Ewy Siedleckiej z firmy TKM, uruchomienie własnej produkcji zapewni ciągłość dostaw produktów do restauracji oraz wysoką i powtarzalną jakość w ofercie dla klientów.

Bar sushi - zestawienie kosztów i zysków

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA