REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie baru sushi to sztuka, która wymaga zainteresowania kuchnią japońską, znacznego uporu i nakładu sporych pieniędzy. Przybywa ich jednak w szybkim tempie, bo dają niezłe zyski.

Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa zmieniają się gusty. Panuje moda na zdrową żywność, którą serwuje kuchnia japońska. Dania oparte są na produktach naturalnych, świeżych. Króluje ryż, przetwory soi, warzywa, ryby, wodorosty, skorupiaki. Serwuje się zieloną herbatę, sake, piwo.

REKLAMA

REKLAMA

Wybór lokalizacji

Dla barów sushi dobre miejsce to starówki wielkich miast, sąsiedztwo biurowców, a także centra handlowe. Takie lokalizacje należą do najdroższych. W Warszawie za lokal o powierzchni 100 mkw. trzeba zapłacić ok. 10 tys. zł czynszu miesięcznie.

- W centrach handlowych wielkich miastach ceny wynajmu kształtują się następująco: powierzchnia 50-100 mkw. - ceny w przedziale 40-50 euro/ mkw., 100-200 mkw. - 35-40 euro/mkw., a powierzchnie typu 200-400 mkw. to 20-25 euro/mkw. Ale miejsca szczególne, np. Złote Tarasy w Warszawie, mają stawki wyższe. Lokale o powierzchni 30-70 mkw. to nawet 65-90 euro/mkw. - mówi Agnieszka Olszewska z działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield.

REKLAMA

Remont i wyposażenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od znalezienia lokalu do przyjęcia pierwszych gości mija z reguły od 6 do 12 miesięcy. Okres ten może być krótszy, ale tylko wtedy, gdy wynajmiemy lokal, gdzie wcześniej działał punkt gastronomiczny. Trzeba zatrudnić architekta z uprawnieniami, który za 1-1,5 tys. zł wykona projekt przebudowy wraz z wystrojem wnętrz. Przy szczególnych wymaganiach dotyczących wystroju baru sushi cena może być wyższa. Projekt musi zaakceptować administrator budynku i inspektor Sanepidu.

Remontując lokal, musimy przede wszystkim zadbać o dobrą wentylację. Doświadczeni restauratorzy radzą założyć klimatyzację, co podnosi koszty remontu o kilkanaście tysięcy złotych. Konieczny jest też remont i wyposażenie kuchni. Niezbędne są: lodówka, zamrażalnik, piec, kuchnia mikrofalowa, stoły ze stali nierdzewnej, zlewozmywaki, zmywarka.

- Wyposażenie kuchni można kupić używane. W wielu miastach istnieją komisy gastronomiczne, które sprzedają takie wyposażenie restauracyjne. Restauracja japońska, a taką jest bar sushi, wymaga szczególnej troski - mówi Marek Jakubowski, właściciel firmy Vipcom, który prowadzi restaurację japońską i sklep z wyposażeniem w Opolu.

Dobry kucharz

Warunkiem sukcesu jest dobry kucharz. To od jego umiejętności w przygotowywaniu potraw zależy powodzenie restauracji.

- Szef kuchni dzięki swojej osobowości i serwowanym potrawom staje się najlepszą wizytówką lokalu. Mistrza sushi w Japonii szkoli się dziesięć lat, w Polsce przygotowanie personelu zajmuje jeden, półtora roku. Mamy kucharza po szkole w USA, bo tam działają szkoły japońskie. Dla nas najważniejszy jest zadowolony gość, który przekaże dobrą opinię o kuchni i restauracji najbliższym znajomym, poszerzając grono stałych, lojalnych klientów. Niezadowolony gość powie o rozczarowaniu 80 proc. swojego otoczenia, a zadowolony jedynie 20 proc. - mówi Bartosz Polak, menedżer Kansai Sushi Bar w Gdańsku.

W sieci czy osobno

Przedsiębiorca otwierający lokal gastronomiczny ma do wybory dwa warianty: prowadzić bar sushi samodzielnie lub przyłączyć się do sieci, które się tworzą. Drugi wariant jest lepszy dla niemających doświadczenia w gastronomii. Taką sieć buduje np. firma TKM zarządzająca Sakana Sushi Bar. Ma dwa bary w Warszawie i po jednym we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu. Rozwija się i zamierza wejść na giełdę.

- Chcemy na koniec 2010 roku posiadać 12 własnych lokali. Potencjalna lokalizacja to kolejny bar w stolicy, w Katowicach, Szczecinie i Trójmieście. W 2008 roku planujemy wprowadzenie we wszystkich lokalach systemu monitoringu celem poprawy jakości obsługi. Uruchomienie własnej produkcji zapewni ciągłość dostaw produktów do restauracji oraz wysoką i powtarzalną jakość w ofercie dla klientów - mówi Ewa Siedlecka.

KOSZT WYPOSAŻENIA RESTAURACJI W URZĄDZENIA

Lada chłodnicza 4,5-5,5 tys. zł

Szafa chłodnicza (yetti) 5,3 tys. zł

Piec wielofunkcyjny z grillem 3,6 tys. zł

Stół roboczy ze zlewozmywakiem dwukomorowym stalowym 1,6 tys. zł

Stół roboczy 750-1000 zł

Patelnia gazowa 500-700 zł

Naczynie do gotowania ryżu 300 zł

Zmywarka do naczyń z funkcją wyparzania (Stalgast) 6 tys. zł

Zmywarka do naczyń i szkła podblatowa (Winterhalter) 16-22 tys. zł

Nóż ceramiczny Kyocera 349 zł

Kamień do ostrzenia noży Toishi 122 zł

Komplet do sushi (4 miseczki, 4 pary pałeczek z drewna, 4 drewniane podstawki) 40-225 zł

Komplet miseczek na sosy 129 zł

Komplet do sake (karafka + 4 kieliszki) Silver Black 124 zł

Dzbanek gliniany na herbatę 46 zł

Kadzidełka o zapachu jaśminu 12 zł

Meble (stół i krzesła) 2 tys. zł

NIEZBĘDNE FORMALNOŚCI

Działalność gastronomiczną rejestrujemy w urzędzie gminy lub miasta. Osoby prawne (spółki) muszą zarejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), który prowadzi sąd rejonowy właściwy dla ich siedziby. Firma w ciągu 14 dni zostanie wpisana do ewidencji działalności gospodarczej. W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności musimy zgłosić to w ZUS-ie. W ciągu 30 dni od daty zatrudnienia obsługi należy powiadomić na piśmie inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz liczbie pracowników.

Musimy wyrobić pieczątkę firmową. Jest niezbędna przy zakładaniu rachunku bankowego i wystawianiu dokumentów sprzedaży. Ma zawierać nazwę firmy, gdy jest ona spółką, to nr w KRS, dane teleadresowe siedziby, NIP, REGON. Koszt pieczątki 20-50 zł.

Powinno się również załatwić formalności podatkowe u naczelnika urzędu skarbowego, gdzie będziemy płacili podatek dochodowy oraz od towarów i usług (VAT).

Fot. Wojciech Górski

Zdaniem Ewy Siedleckiej z firmy TKM, uruchomienie własnej produkcji zapewni ciągłość dostaw produktów do restauracji oraz wysoką i powtarzalną jakość w ofercie dla klientów.

Bar sushi - zestawienie kosztów i zysków

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA