REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile można zarobić na firmie ochroniarskiej?

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Założenie firmy ochroniarskiej to nie tylko nakłady finansowe. Wymagana jest koncesja i licencje na prowadzenie takiej działalności. Od tego jaki rodzaj świadczenia usług będziemy prowadzić, zależą kwalifikacje pracowników - np. pozwolenie na broń. 

 

REKLAMA

Aby rozpocząć działalność jako firma ochroniarska przedsiębiorca musi pozyskać koncesję na prowadzenie usług w zakresie ochrony osób i mienia. Tego typu dokument można uzyskać jeżeli przedsiębiorca posiada licencję drugiego stopnia pracownika ochrony fizycznej lub licencję pracownika zabezpieczenia technicznego drugiego stopnia.

 

Jeżeli firma jest prowadzona w formie spółki cywilnej, komandytowej lub jawnej, to co najmniej jeden ze wspólników musi posiadać licencję.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koncesję na prowadzenie firmy w zakresie ochrony osób i mienia wydaje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Resort przed podjęciem decyzji zapoznaje się z odpowiednią opinią właściwego Komendanta Wojewódzkiego Policji.

 

Obowiązki przedsiębiorcy

 

Do wniosku o wydanie koncesji należy przedstawić szereg dokumentów. Należy do nich m.in. status określający przedsiębiorcę, adres oraz obszar prowadzenia działalności, zakres i forma ochrony (czy np. będzie prowadzona ochrona osób czy tylko mienia, czy jedno i drugie). Przedstawić należy także termin rozpoczęcia działalności jako firma ochroniarska.

 

Dodatkowo dołączyć trzeba urzędowo poświadczoną kopię dokumentu stwierdzającego posiadanie licencji drugiego stopnia. Do tego koniecznie należy załączyć zaświadczenie o niekaralności wnioskodawcy, tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą przedsiębiorcy oraz zaświadczenie o posiadaniu nr REGON, PESEL  i NIP oraz o nie zaleganiu z podatkami na rzecz urzędu skarbowego.

 

Przedsiębiorca prowadzący firmę ochroniarską obligatoryjnie musi powiadomić MSWiA o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Zobowiązany jest także do prowadzenia i przechowywania dokumentacji w sprawie zatrudnienia pracowników oraz prowadzonych i zawieranych umów na realizację usług. Wszystkie umowy muszą mieć charakter pisemny. Przez cały czas prowadzenia działalności przedsiębiorca musi posiadać licencję drugiego stopnia, w innym przypadku koncesja na prowadzenie usług ochroniarskich może zostać cofnięta. 

 

Można na tym zarobić

 

Mimo że procedura rozpoczęcia działalności w zakresie ochrony osób i mienia jest skomplikowana, to jednak tego typu biznes jest opłacalny. W całym kraju jest blisko 5 tys. takich firm. Liczą one od kilkudziesięciu do kilku tys. pracowników. W Polsce największą firmą jest Solid Security, która obejmuje swoim zasięgiem teren całego kraju.

 

Najkorzystniejsze jest założenie firmy w dużym mieście, co najmniej wojewódzkim, wtedy łatwiej jest pozyskać zlecenie. Mimo że konkurencja w tej branży jest duża można uzyskać spory dochód. Zarabiamy na ochronie placów budowy, sklepów, biurowców, imprez masowych, konwojów z przewożonymi pieniędzmi lub innymi cennymi przedmiotami. Firmy ochroniarskie wynajmowane są do ochrony osób, domów i mieszkań, także na osiedlach strzeżonych. Najlepiej właściciele firmy zarabiają na świadczeniu usług przez ochroniarzy z pozwoleniem na broń. Najmniej natomiast zarabia się przy ochronie osiedli strzeżonych.

 

Wynagrodzenie od świadczeniobiorcy jest płacone z reguły w rozliczeniu godzinowym. W zależności od regionu i rodzaju świadczenia usług firma pobiera opłatę od 12 zł do 24 zł za jedną roboczogodzinę. Co do zasady pracownik otrzymuje nie więcej niż połowę tej stawki. Przy kilku intratnych zleceniach zyski mogą być pokaźne.

 

A ile  to kosztuje?

 

Koszty w zasadzie są niewielkie. Do zadań przedsiębiorcy należy zakup jednolitego ubioru dla wszystkich pracowników. Ubiór musi być charakterystyczny i posiadać logo firmy.

 

Koszt zakupu ubioru dla jednego pracownika - garnitur, dwie koszule (z krótkim i długim rękawem), pasek, czapka, buty, kurtka - wynosi około 400 zł. Jest to wydatek na cały rok. Ubrania tego typu są tanie, ponieważ szyte są ze sztucznych materiałów.

 

Do kosztów stałych dochodzi jeszcze czynsz za lokal. Szacunkowo za wynajem lokalu 100 mkw. zapłacimy 5 tys. zł.

 

Dodatkowym kosztem może być pozyskanie zaświadczenia o zdolności pracownika do pracy w ochronie. Opłata za takie badania lekarskie i psychologiczne wynosi 350 zł. Jednak nie zawsze koszty za nie ponosi pracodawca, niekiedy pracownik, we własnym zakresie, zobowiązany jest do uzyskania takiego zaświadczenia. 

 

Kwalifikacje ochroniarzy

 

W zasadzie wymagania co do kwalifikacji ochroniarzy nie są duże. Wystarczy wykształcenie podstawowe. W niektórych przypadkach ochroniarz musi posiadać licencję pracownika ochrony osób i mienia pierwszego lub drugiego stopnia oraz pozwolenie na broń. Wymagania takie są konieczne przy: konwojowaniu transportu pieniędzy, innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych. Licencję muszą posiadać tzw. inspektorzy - osoby dozorujące pracę innych ochroniarzy nieposiadających odpowiednich licencji.

 

Licencji udziela miejscowy komendant wojewódzkiej policji w trybie administracyjnym. Taki dokument może otrzymać osoba, która ukończyła 21 lat, ma co najmniej wykształcenie podstawowe, posiada obywatelstwo polskie lub jednego z krajów Unii Europejskieja oraz była niekarana.

 

Działalność firm ochroniarskich reguluje przede wszystkim:

 

1. Ustawa z 22 sierpnia 1997 r o ochronie osób i mienia (Dz.U. z 2005 r. nr 145, poz. 1221 ze zm.).

 

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 maja 1998 r w sprawie rodzajów dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o udzielenie koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz.U. z 1998 r. nr 69, poz. 457).

 

Tabela1: Koszty inwestycyjne i inne wydatki

Zakup ubiorów dla 30 pracowników
12 tys. zł
 Czynsz za lokal     5 tys. zł
 Zaświadczenie lekarskie i psychologiczne
 350,00 zł
 Zaświadczenie o niekaralności 
 50,00 z

Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji z firm ochroniarskich

 

Szacunkowy zarobek przy zatrudnieniu 30 osób wynosi 43 tys. zł miesięcznie przy ochronie np. biurowców albo placów budowy, bez pozwolenia na noszenie i użycie broni. Jeżeli jest potrzebne posiadanie przez ochroniarzy pozwolenia na broń czy też innych licencji zarobki mogą wzrosnąć do nawet 80 tys. zł.

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA