REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile można zarobić na firmie ochroniarskiej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Założenie firmy ochroniarskiej to nie tylko nakłady finansowe. Wymagana jest koncesja i licencje na prowadzenie takiej działalności. Od tego jaki rodzaj świadczenia usług będziemy prowadzić, zależą kwalifikacje pracowników - np. pozwolenie na broń. 

 

REKLAMA

Aby rozpocząć działalność jako firma ochroniarska przedsiębiorca musi pozyskać koncesję na prowadzenie usług w zakresie ochrony osób i mienia. Tego typu dokument można uzyskać jeżeli przedsiębiorca posiada licencję drugiego stopnia pracownika ochrony fizycznej lub licencję pracownika zabezpieczenia technicznego drugiego stopnia.

 

Jeżeli firma jest prowadzona w formie spółki cywilnej, komandytowej lub jawnej, to co najmniej jeden ze wspólników musi posiadać licencję.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koncesję na prowadzenie firmy w zakresie ochrony osób i mienia wydaje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Resort przed podjęciem decyzji zapoznaje się z odpowiednią opinią właściwego Komendanta Wojewódzkiego Policji.

 

Obowiązki przedsiębiorcy

 

Do wniosku o wydanie koncesji należy przedstawić szereg dokumentów. Należy do nich m.in. status określający przedsiębiorcę, adres oraz obszar prowadzenia działalności, zakres i forma ochrony (czy np. będzie prowadzona ochrona osób czy tylko mienia, czy jedno i drugie). Przedstawić należy także termin rozpoczęcia działalności jako firma ochroniarska.

 

Dodatkowo dołączyć trzeba urzędowo poświadczoną kopię dokumentu stwierdzającego posiadanie licencji drugiego stopnia. Do tego koniecznie należy załączyć zaświadczenie o niekaralności wnioskodawcy, tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą przedsiębiorcy oraz zaświadczenie o posiadaniu nr REGON, PESEL  i NIP oraz o nie zaleganiu z podatkami na rzecz urzędu skarbowego.

 

Przedsiębiorca prowadzący firmę ochroniarską obligatoryjnie musi powiadomić MSWiA o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Zobowiązany jest także do prowadzenia i przechowywania dokumentacji w sprawie zatrudnienia pracowników oraz prowadzonych i zawieranych umów na realizację usług. Wszystkie umowy muszą mieć charakter pisemny. Przez cały czas prowadzenia działalności przedsiębiorca musi posiadać licencję drugiego stopnia, w innym przypadku koncesja na prowadzenie usług ochroniarskich może zostać cofnięta. 

 

Można na tym zarobić

 

Mimo że procedura rozpoczęcia działalności w zakresie ochrony osób i mienia jest skomplikowana, to jednak tego typu biznes jest opłacalny. W całym kraju jest blisko 5 tys. takich firm. Liczą one od kilkudziesięciu do kilku tys. pracowników. W Polsce największą firmą jest Solid Security, która obejmuje swoim zasięgiem teren całego kraju.

 

Najkorzystniejsze jest założenie firmy w dużym mieście, co najmniej wojewódzkim, wtedy łatwiej jest pozyskać zlecenie. Mimo że konkurencja w tej branży jest duża można uzyskać spory dochód. Zarabiamy na ochronie placów budowy, sklepów, biurowców, imprez masowych, konwojów z przewożonymi pieniędzmi lub innymi cennymi przedmiotami. Firmy ochroniarskie wynajmowane są do ochrony osób, domów i mieszkań, także na osiedlach strzeżonych. Najlepiej właściciele firmy zarabiają na świadczeniu usług przez ochroniarzy z pozwoleniem na broń. Najmniej natomiast zarabia się przy ochronie osiedli strzeżonych.

 

Wynagrodzenie od świadczeniobiorcy jest płacone z reguły w rozliczeniu godzinowym. W zależności od regionu i rodzaju świadczenia usług firma pobiera opłatę od 12 zł do 24 zł za jedną roboczogodzinę. Co do zasady pracownik otrzymuje nie więcej niż połowę tej stawki. Przy kilku intratnych zleceniach zyski mogą być pokaźne.

 

A ile  to kosztuje?

 

Koszty w zasadzie są niewielkie. Do zadań przedsiębiorcy należy zakup jednolitego ubioru dla wszystkich pracowników. Ubiór musi być charakterystyczny i posiadać logo firmy.

 

Koszt zakupu ubioru dla jednego pracownika - garnitur, dwie koszule (z krótkim i długim rękawem), pasek, czapka, buty, kurtka - wynosi około 400 zł. Jest to wydatek na cały rok. Ubrania tego typu są tanie, ponieważ szyte są ze sztucznych materiałów.

 

Do kosztów stałych dochodzi jeszcze czynsz za lokal. Szacunkowo za wynajem lokalu 100 mkw. zapłacimy 5 tys. zł.

 

Dodatkowym kosztem może być pozyskanie zaświadczenia o zdolności pracownika do pracy w ochronie. Opłata za takie badania lekarskie i psychologiczne wynosi 350 zł. Jednak nie zawsze koszty za nie ponosi pracodawca, niekiedy pracownik, we własnym zakresie, zobowiązany jest do uzyskania takiego zaświadczenia. 

 

Kwalifikacje ochroniarzy

 

W zasadzie wymagania co do kwalifikacji ochroniarzy nie są duże. Wystarczy wykształcenie podstawowe. W niektórych przypadkach ochroniarz musi posiadać licencję pracownika ochrony osób i mienia pierwszego lub drugiego stopnia oraz pozwolenie na broń. Wymagania takie są konieczne przy: konwojowaniu transportu pieniędzy, innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych. Licencję muszą posiadać tzw. inspektorzy - osoby dozorujące pracę innych ochroniarzy nieposiadających odpowiednich licencji.

 

Licencji udziela miejscowy komendant wojewódzkiej policji w trybie administracyjnym. Taki dokument może otrzymać osoba, która ukończyła 21 lat, ma co najmniej wykształcenie podstawowe, posiada obywatelstwo polskie lub jednego z krajów Unii Europejskieja oraz była niekarana.

 

Działalność firm ochroniarskich reguluje przede wszystkim:

 

1. Ustawa z 22 sierpnia 1997 r o ochronie osób i mienia (Dz.U. z 2005 r. nr 145, poz. 1221 ze zm.).

 

2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 maja 1998 r w sprawie rodzajów dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o udzielenie koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz.U. z 1998 r. nr 69, poz. 457).

 

Tabela1: Koszty inwestycyjne i inne wydatki

Zakup ubiorów dla 30 pracowników
12 tys. zł
 Czynsz za lokal     5 tys. zł
 Zaświadczenie lekarskie i psychologiczne
 350,00 zł
 Zaświadczenie o niekaralności 
 50,00 z

Źródło: opracowanie własne na podstawie informacji z firm ochroniarskich

 

Szacunkowy zarobek przy zatrudnieniu 30 osób wynosi 43 tys. zł miesięcznie przy ochronie np. biurowców albo placów budowy, bez pozwolenia na noszenie i użycie broni. Jeżeli jest potrzebne posiadanie przez ochroniarzy pozwolenia na broń czy też innych licencji zarobki mogą wzrosnąć do nawet 80 tys. zł.

 

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA