REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność detektywistyczna - zyskowny biznes

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Usługi detektywistyczne świadczyć można tylko po otrzymaniu koncesji i wpisu do Rejestru Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Nakłady inwestycyjne są niewielkie, zyski mogą być duże. Dochody zależą od wyrobionej renomy firmy. Im działalność jest skuteczniejsza, tym więcej zleceń i większe zyski.

 

REKLAMA

Usługi detektywistyczne polegają na pozyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu zleceniodawcy informacji o osobach, przedmiotach i zdarzeniach. Realizacja usług odbywa się na podstawie umowy pisemnej zawartej ze zleceniodawcą. Usługi można realizować w zakresie niezastrzeżonym dla organów ścigania lub instytucji publicznych, np. policji, straży miejskiej, prokuratury czy sądów.

 

Detektyw podczas świadczenia usług nie może stosować podsłuchu, ani innych środków technicznych oraz metod i czynności rozpoznawczych zastrzeżonych dla policji lub straży miejskiej. Nie może stosować środków przymusu fizycznego, poza wyjątkami, jak np. zagrożenie życia.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nakłady niewielkie

 

Nakłady inwestycyjne na założenie firmy detektywistycznej są stosunkowo małe. Należy posiadać niewielki lokal o powierzchni około 40 lub 50 mkw. Czynsz za taki lokal wynosi w mieście wojewódzkim w granicach 3 tys. zł. Trzeba zakupić wysokiej klasy sprzęt komputerowy z podstawowym, używanym powszechnie oprogramowaniem,  np. Word 2007. Nie ma specjalnego oprogramowania dla tego typu firm. Zakup dwóch komputerów i podstawowego sprzętu biurowego (drukarka, xero) to koszt łączny około 6 tys. zł. Dodatkowo, potrzebny jest jeszcze dobrej klasy aparat fotograficzny - koszt około 2 tys. zł.

 

W tego typu działalności niezbędny jest samochód. W firmie liczącej 5 pracowników na wyposażeniu powinno być przynajmniej dwa samochody osobowe. To koszt około 80 tys. zł. Powinny być one sprawne i w miarę szybkie. Można wyleasingować pojazdy, wówczas comiesięczny czynsz leasingowy wynoszący około 2 tys. zł można wliczyć w koszty pozyskiwania przychodu jako ulga podatkowa.

 

Najważniejszym ogniwem w tym biznesie są kompetentni i sprawni pracownicy. Wydatki łączne na pensję 5 pracowników kształtują się w granicach 20 tys. zł. Praca jest żmudna i wymagająca poświęceń, więc i zarobki muszą być odpowiednie.

 

Duże zyski

 

Zarabiamy oczywiście tylko na świadczeniu usług detektywistycznych, nie ma dodatkowych przychodów jak np. w portalach internetowych. Największy zysk osiągniemy przy poszukiwaniu cennych przedmiotów i zbieraniu informacji o osobach, np. o żonie na zlecenie zazdrosnego męża. Za realizację tego typu zleceń można zarobić miesięcznie od 20 tys. zł do 100 tys. zł.

 

Poszukiwanie zaginionych lub ukrywających się osób jest w zasadzie mniej dochodowe.

 

Część firm detektywistycznych zajmuje się przetwarzaniem takich informacji o osobach jak dane teleadresowe na zlecenie różnych firm z obszaru tzw. sprzedaży bezpośredniej, e-commerce oraz telekomunikacyjnych. Przy dobrych zleceniach można zarobić około 20 tys. zł  miesięczne.

 

Nie tylko koncesja

 

Oprócz posiadania koncesji na działalność detektywistyczną, detektywi muszą posiadać licencję. Egzaminy na licencję przeprowadza nie rzadziej niż co 6 miesięcy komisja powołana przez Komendanta Wojewódzkiego Policji. Egzamin obejmuje zagadnienia m.in.: z zakresu Konstytucji RP, organizacji i zasad funkcjonowania organów sprawiedliwości, przestrzegania prawa, ochrony danych osobowych oraz ochrony informacji niejawnych. Po pozytywnie zdanym egzaminie, licencję wydaje komendant wojewódzki policji na czas nieokreślony.

 

Firma musi być wpisana do rejestru działalności detektywistycznej prowadzonego przez MSWiA. Przedsiębiorca może prowadzić działalność detektywistyczną, jeżeli posiada licencję w przypadku osoby fizycznej. W innym przypadku licencję musi posiadać co najmniej jedna osoba uprawniona do reprezentowania przedsiębiorcy lub jego pełnomocnik. Detektyw z licencją nie może być dłużnikiem niewypłacalnym, wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego. Ponadto nie może być karany i musi posiadać polisę ubezpieczenia  od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone podczas świadczenia usług detektywistycznych za 15 tys. euro.

 

Ponadto kandydat na detektywa musi być zbadany w celu oceny zdolności  fizycznej i psychologicznej do wykonywania  czynności w zakresie usług detektywistycznych. Detektyw, który już posada licencję musi poddawać się  tego typu badaniom lekarskim i psychologicznym co 3 lata.

 

Ważna jest znajomość prawa

 

Działalność firm detektywistycznych regulują szczegółowo przepisy ustawy z 6 lipca 2001 (Dz. U. z 2002 nr 12, poz. 110 ze zm.) oraz rozporządzenia:

1.    Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 6 listopada 2002 r w sprawie egzaminów dla osób ubiegających się o wydanie licencji detektywa (Dz. U. nr 186, poz. 1559).

2.    Ministra Zdrowia z 2 września 2003 r. w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób ubiegających się lub posiadających licencję detektywa (Dz. U. nr. 160, poz. 1563).

3.    Ministra Finansów z 19 grudnia 2003 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy za szkody wyrządzone podczas wykonywana czynności detektywa (Dz. U. nr. 229, poz. 2283).

 

Przed rozpoczęciem działalności warto zapoznać się z tymi przepisami prawa.

 

Tabela 1: Zarobki szacunkowe za miesiąc

Poszukiwanie cennych przedmiotów i zbieranie informacji o osobach 
Od 20. tys. zł do 100 tys. zł
 Poszukiwanie zaginionych lub ukrywających się osób   20 tys. zł
 Zbieranie i przetwarzanie danych teleadresowych   20 tys. z

Źródło: opracowanie własne n podstawie informacji z firm detektywistycznych

 

Tabela 2: Koszty inwestycyjne i inne wydatki

Założenie firmy i pozyskanie licencji 
4 tys. zł
 Zakup komputerów i sprzętu biurowego6 tys. zł
 Czynsz
3 tys. zł
 Zakup samochodów80 tys. zł
 Zatrudnienie 5 osób    20 tys. zł
 OC detektywa   
około 59 tys. zł (15 tys euro)
 Zakup aparatu fotograficznego 
2 tys. z

Źródło: opracowanie własne

Andrzej Okrasiński
Portal Skarbiec.Biz

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA