REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes: przedszkole

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel przedszkola nie musi mieć specjalnego wykształcenia. Musi mieć za to dostosowany lokal, kapitał i profesjonalnych wychowawców. Jest to przedsięwzięcie dochodowe, choć nie proste.

Przepisy prawa regulują, by grupy dzieci przebywających w przedszkolu liczyły nie mniej niż 3 osoby i nie więcej niż 25 osób. Ponadto musi być realizowany podstawowy program edukacji przedszkolaków, a do tego potrzeba osób z wykształceniem o profilu wychowanie przedszkolne.

REKLAMA

REKLAMA

Pomieszczenia przedszkola powinny mieć wysokość co najmniej 2,5 m. Właściciel przedszkola może otrzymać dotację z urzędu gminy na prowadzenie takiej placówki.

Pierwszym etapem założenia prywatnego przedszkola jest rejestracja działalności gospodarczej w urzędzie gminy lub miasta. Najprostszą formą w tym przypadku jest jednoosobowa działalność gospodarcza.

Przy nowych osiedlach przedszkola wyrastają jak „grzyby po deszczu”. By być konkurencyjnym, wiele z nich oferuje zajęcia dodatkowe: rytmika, taniec, nauka języków obcych, zajęcia sportowe, sztuka.

REKLAMA

Specjalne warunki lokalowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najtrudniejszą częścią zakładania przedszkola jest spełnienie wymogów lokalowych i kadrowych. Lokal przeznaczony na tego typu działalność musi być bezpieczny pod trzema względami: sanitarnym, przeciwpożarowym i epidemiologicznym. W związku z tymi wymogami czeka nas wizyta w kilku urzędach. Najpierw trzeba wybrać się do sanepidu, następnie do architekta i straży pożarnej po stosowne zaświadczenia.

Nasz budynek musi spełnić kryteria ochrony przeciwpożarowej prawie takie jak szpital. W innej sytuacji będziemy musieli spełnić dodatkowe wymogi. Koniecznością jest w tym przypadku umiejscowienie lokalu na parterze. Budynek musi posiadać dwa wyjścia ewakuacyjne i być wyposażony w 4-kilogramową gaśnicę.

Na każdą grupę (wiekową) dzieci musi przypadać 16 mkw. powierzchni. Ponadto jeden lokal powinien być przeznaczony wyłącznie dla jednej grupy dzieci. Natomiast ściany do wysokości 2 m powinniśmy pokryć łatwymi do utrzymania w czystości, zmywalnymi i nietoksycznymi materiałami budowlanymi. Wszystkie grzejniki muszą być odkryte, a temperatura w pomieszczeniach powinna wynosić, co najmniej 20 stopni C.

W przedszkolu musi być, przynajmniej jedna szatnia i osobne pomieszczenie na środki czystości stosowane do utrzymania higieny. Co najmniej połowa okien musi się otwierać, wszystkie zabawki znajdujące się w przedszkolu powinny być zaopatrzone w unijny znak CE.

Wykwalifikowany personel

Przedsiębiorca, który zdecydował się na założenie przedszkola nie musi mieć specjalistycznego wykształcenia. Ale osoby, które zajmują się dziećmi powinny mieć co najmniej licencjackie wykształcenie pedagogiczne i orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola lub opiekuna do dzieci.

Przedszkolem kieruje dyrektor, z tytułem nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, i z co najmniej 5-letnim doświadczeniem pedagogicznym. Prawo nie reguluje dokładnie wymogów dotyczących liczby nauczycieli w stosunku do ilości dzieci przebywających w przedszkolu. Przedszkole niepubliczne podobnie jak każda inna placówka oświatowa musi realizować tzw. minimum programowe określone ramowo przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Ile to kosztuje?

Ważną sprawą zakładania i funkcjonowania przedszkola jest sprawa finansowania jego działalności. Koszty uruchomienia przedszkola są spore. W zależności od stanu lokalu, który musimy zaadaptować może to być od 100 tys. do 300 tys. zł. Zakup sprzętu, w tym umeblowania dla 25 dzieci: materace, wyposażenie kuchni, stołówki i szatni to kolejne około 60 tys. zł wydatku.

Zakup TV, innego sprzętu elektronicznego i komputera  - 10 tys. zł

Zatrudnienie personelu także kosztuje. Jeżeli stworzymy przedszkole dla 25 dzieci to należy zatrudnić co najmniej 4 nauczycieli i opiekunów. Koszty wynagrodzenia to 4 x 3, 5 tys. zł, czyli 14 tys zł. Do tego należy jeszcze dodać wynagrodzenie dyrektora przedszkola - 5 tys zł.

Jakie są zyski, ile można zarobić?

Źródłem dochodu, są przede wszystkim pieniądze wpłacane przez rodziców w formie comiesięcznego czesnego. Jednak ustalając cenę trzeba uwzględnić lokalne warunki rynkowe, zamożność rodziców oraz liczbę chętnych i przede wszystkim ceny konkurencji. Kwota ta nie powinna być zbyt wygórowana, aby przedszkole mogło być konkurencyjne. Przepisy nie regulują w tym przypadku cennika opłat.

Wysokość czesnego konkurencji może być różna w zależności od usytuowania i regionu przedszkola oraz ze względu na ofertę programową. Wysokość opłat podbijają dodatkowe zajęcia np. lekcje angielskiego, wycieczki, wyjścia na basen, lekcje tańca. I na tym wiele się zarabia. Czesne wynosi od 500 zł do nawet 1 300 zł miesięcznie. Jeżeli kwotę pomnożymy przez maksymalną ilość dzieci, czyli 25 to otrzymamy dochód w wysokości od 12,5 tys zł do 32,5 tys zł.

Dodatkowym dochodem są oświatowe dotacje wypłacane przez gminy. Na każdego przedszkolaka przysługuje dotacja w wysokości nie niższej niż 75 proc. wydatków bieżących ponoszonych w przeliczeniu na jedno dziecko.

Zasady prowadzenia przedszkoli niepublicznych regulują m.in. przepisy rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. nr. 7, poz. 38).

Koszty inwestycyjne i inne wydatki

Koszty uruchomienia - Od 100 tys. do 300 tys. zł
Zakup umeblowania - 60 tys. zł
Zakup innego sprzętu - 10 tys. zł
Koszty wynagrodzenia - 19 tys. zł
Czynsz i opłaty eksploatacyjne - 4 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

Ile można zarobić?

Opłaty od rodziców - Od 12, 5 tys. do 32, 5 tys. zł
Dotacje oświatowe (miesięczne) - Od 5 tys. zł do 16 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

Andrzej Okrasiński

Portal Skarbiec.Biz

 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA