REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes: przedszkole

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel przedszkola nie musi mieć specjalnego wykształcenia. Musi mieć za to dostosowany lokal, kapitał i profesjonalnych wychowawców. Jest to przedsięwzięcie dochodowe, choć nie proste.

Przepisy prawa regulują, by grupy dzieci przebywających w przedszkolu liczyły nie mniej niż 3 osoby i nie więcej niż 25 osób. Ponadto musi być realizowany podstawowy program edukacji przedszkolaków, a do tego potrzeba osób z wykształceniem o profilu wychowanie przedszkolne.

REKLAMA

REKLAMA

Pomieszczenia przedszkola powinny mieć wysokość co najmniej 2,5 m. Właściciel przedszkola może otrzymać dotację z urzędu gminy na prowadzenie takiej placówki.

Pierwszym etapem założenia prywatnego przedszkola jest rejestracja działalności gospodarczej w urzędzie gminy lub miasta. Najprostszą formą w tym przypadku jest jednoosobowa działalność gospodarcza.

Przy nowych osiedlach przedszkola wyrastają jak „grzyby po deszczu”. By być konkurencyjnym, wiele z nich oferuje zajęcia dodatkowe: rytmika, taniec, nauka języków obcych, zajęcia sportowe, sztuka.

REKLAMA

Specjalne warunki lokalowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najtrudniejszą częścią zakładania przedszkola jest spełnienie wymogów lokalowych i kadrowych. Lokal przeznaczony na tego typu działalność musi być bezpieczny pod trzema względami: sanitarnym, przeciwpożarowym i epidemiologicznym. W związku z tymi wymogami czeka nas wizyta w kilku urzędach. Najpierw trzeba wybrać się do sanepidu, następnie do architekta i straży pożarnej po stosowne zaświadczenia.

Nasz budynek musi spełnić kryteria ochrony przeciwpożarowej prawie takie jak szpital. W innej sytuacji będziemy musieli spełnić dodatkowe wymogi. Koniecznością jest w tym przypadku umiejscowienie lokalu na parterze. Budynek musi posiadać dwa wyjścia ewakuacyjne i być wyposażony w 4-kilogramową gaśnicę.

Na każdą grupę (wiekową) dzieci musi przypadać 16 mkw. powierzchni. Ponadto jeden lokal powinien być przeznaczony wyłącznie dla jednej grupy dzieci. Natomiast ściany do wysokości 2 m powinniśmy pokryć łatwymi do utrzymania w czystości, zmywalnymi i nietoksycznymi materiałami budowlanymi. Wszystkie grzejniki muszą być odkryte, a temperatura w pomieszczeniach powinna wynosić, co najmniej 20 stopni C.

W przedszkolu musi być, przynajmniej jedna szatnia i osobne pomieszczenie na środki czystości stosowane do utrzymania higieny. Co najmniej połowa okien musi się otwierać, wszystkie zabawki znajdujące się w przedszkolu powinny być zaopatrzone w unijny znak CE.

Wykwalifikowany personel

Przedsiębiorca, który zdecydował się na założenie przedszkola nie musi mieć specjalistycznego wykształcenia. Ale osoby, które zajmują się dziećmi powinny mieć co najmniej licencjackie wykształcenie pedagogiczne i orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola lub opiekuna do dzieci.

Przedszkolem kieruje dyrektor, z tytułem nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, i z co najmniej 5-letnim doświadczeniem pedagogicznym. Prawo nie reguluje dokładnie wymogów dotyczących liczby nauczycieli w stosunku do ilości dzieci przebywających w przedszkolu. Przedszkole niepubliczne podobnie jak każda inna placówka oświatowa musi realizować tzw. minimum programowe określone ramowo przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Ile to kosztuje?

Ważną sprawą zakładania i funkcjonowania przedszkola jest sprawa finansowania jego działalności. Koszty uruchomienia przedszkola są spore. W zależności od stanu lokalu, który musimy zaadaptować może to być od 100 tys. do 300 tys. zł. Zakup sprzętu, w tym umeblowania dla 25 dzieci: materace, wyposażenie kuchni, stołówki i szatni to kolejne około 60 tys. zł wydatku.

Zakup TV, innego sprzętu elektronicznego i komputera  - 10 tys. zł

Zatrudnienie personelu także kosztuje. Jeżeli stworzymy przedszkole dla 25 dzieci to należy zatrudnić co najmniej 4 nauczycieli i opiekunów. Koszty wynagrodzenia to 4 x 3, 5 tys. zł, czyli 14 tys zł. Do tego należy jeszcze dodać wynagrodzenie dyrektora przedszkola - 5 tys zł.

Jakie są zyski, ile można zarobić?

Źródłem dochodu, są przede wszystkim pieniądze wpłacane przez rodziców w formie comiesięcznego czesnego. Jednak ustalając cenę trzeba uwzględnić lokalne warunki rynkowe, zamożność rodziców oraz liczbę chętnych i przede wszystkim ceny konkurencji. Kwota ta nie powinna być zbyt wygórowana, aby przedszkole mogło być konkurencyjne. Przepisy nie regulują w tym przypadku cennika opłat.

Wysokość czesnego konkurencji może być różna w zależności od usytuowania i regionu przedszkola oraz ze względu na ofertę programową. Wysokość opłat podbijają dodatkowe zajęcia np. lekcje angielskiego, wycieczki, wyjścia na basen, lekcje tańca. I na tym wiele się zarabia. Czesne wynosi od 500 zł do nawet 1 300 zł miesięcznie. Jeżeli kwotę pomnożymy przez maksymalną ilość dzieci, czyli 25 to otrzymamy dochód w wysokości od 12,5 tys zł do 32,5 tys zł.

Dodatkowym dochodem są oświatowe dotacje wypłacane przez gminy. Na każdego przedszkolaka przysługuje dotacja w wysokości nie niższej niż 75 proc. wydatków bieżących ponoszonych w przeliczeniu na jedno dziecko.

Zasady prowadzenia przedszkoli niepublicznych regulują m.in. przepisy rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. nr. 7, poz. 38).

Koszty inwestycyjne i inne wydatki

Koszty uruchomienia - Od 100 tys. do 300 tys. zł
Zakup umeblowania - 60 tys. zł
Zakup innego sprzętu - 10 tys. zł
Koszty wynagrodzenia - 19 tys. zł
Czynsz i opłaty eksploatacyjne - 4 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

Ile można zarobić?

Opłaty od rodziców - Od 12, 5 tys. do 32, 5 tys. zł
Dotacje oświatowe (miesięczne) - Od 5 tys. zł do 16 tys. zł

Źródło: opracowanie własne

Andrzej Okrasiński

Portal Skarbiec.Biz

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA