REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć dochody uzyskiwane przez firmę budowlaną?

Katarzyna Pawłowska
Katarzyna Pawłowska
Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)
Compertus
Jak rozliczyć dochody uzyskiwane przez firmę budowlaną?
Jak rozliczyć dochody uzyskiwane przez firmę budowlaną?

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie firmy budowlanej wymaga rozliczania z fiskusem. Wiele pytań przedsiębiorców świadczących usługi budowlane dotyczy nie tylko stawki podatku VAT, ale i momentu powstania obowiązku podatkowego. Ekspert wyjaśnia jak rozliczyć dochody uzyskiwane przez firmę budowlaną.

Rozliczanie dochodów uzyskiwanych przez firmę budowlaną wymaga zapoznania się zarówno z problematyką stawki VAT, jak i momentu powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowa stawka podatku VAT na usługi budowlane wynosi od 1 stycznia 2011 r. 23%, jednak zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, do których należą: obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Istotnym jest, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:
1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zatem w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej powyższe limity obniżoną stawkę podatku stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jedna stawka VAT na usługę?

REKLAMA

Zdaniem urzędów skarbowych (Urząd Skarbowy w Lubartowie, Interpretacja Indywidualna z 16 listopada 2005, PP/443-15/05, Urząd Skarbowy w Opolu Lubelskim, Interpretacja Indywidualna z 26 października 2005r., PP/443-10/05, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie, Interpretacja Indywidualna 12 września 2005r., IIUS-II-443/46/2005) możliwe jest fakturowanie materiałów, robocizny i pracy sprzętu osobno, licząc od poszczególnych pozycji podatek VAT według właściwej stawki tylko wtedy, jeżeli pomiędzy stronami sporządzona jest umowa cywilnoprawna określająca odrębne rozliczenie zużytych materiałów. W przypadku objęcia umową całego zakresu wykonywanej usługi wraz z materiałami stosuje się stawkę właściwą dla usługi od pełnej wartości kosztorysu. Oznacza to, że jeżeli rozliczenie następuje globalnie z tytułu usługi montażowej w budynkach mieszkalnych, bez odrębnego rozliczenia kosztów dodatkowych (np. materiał, transport, narzędzia itp.), to należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Tak więc podstawowe znaczenie w przedmiotowej sprawie ma zatem umowa zawarta pomiędzy odbiorcą i wykonawcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe rozwiązanie jest korzystne dla obu stron. Wykonawca wykazuje podatek należny wg niższej stawki VAT przy jednoczesnym zakupie materiałów ze stawką podstawową ma nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, natomiast odbiorcy usługi dzięki niższej stawce VAT płacą mniejszą cenę.

Jakie dokumenty są konieczne celem zastosowania stawki 8% do lokali mieszkalnych do 150 metrów i budynków mieszkalnych do 300 metrów?

Dokumentem właściwym może być projekt budowy, zaświadczenie z właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej lub nadzoru budowlanego albo oświadczenie właściciela (Interpretacja indywidualna, z dnia 7 czerwca 2011 r., ILPP2/443-498/11-4/MN).

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Jaka stawka VAT na montaż okien i rolet okiennych?

Czynności polegające na dostawie wraz z montażem (zainstalowaniem) rolet wewnętrznych lub zewnętrznych w budynkach i lokalach mieszkalnych (PKOB 11) nie mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy jak również nie stanowią usług, o których mowa w § 7 ww. rozporządzenia. Tym samym dla tych usług zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku.

Natomiast dla usług budowlanych polegających na wmurowaniu stolarki budowlanej (okna) oraz parapetu zewnętrznego lub wewnętrznego dokonywanych w budynkach i lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, Wnioskodawca będzie mógł zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku pod warunkiem wykonywania tych usług w ramach budowy, remontu lub modernizacji (Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2011r., IPTPP2/443-197/11-4/IR).

Jaka stawka VAT na usługi remontowo-montażowe dla wspólnoty mieszkaniowej?

Minister Finansów zajął stanowisko, że niezależnie od powierzchni poszczególnych lokali (do i powyżej 150 m2) wchodzących w skład wspólnoty mieszkaniowej, całość remontu części wspólnych można opodatkować stawką 8 % VAT-u. Preferencyjna stawka dotyczy tylko usług remontowych, których przedmiotem są części wspólne budynku mieszkalnego. Budynkiem mieszkalnym jest zaś każdy budynek, w którym co najmniej 50% powierzchni zajmują lokale mieszkalne.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy?

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 4 lit. d Ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano- montażowych. Przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór następuje na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych, co wynika wprost z art. 19 ust. 14 Ustawy o VAT.

Za datę wykonania usługi przyjmuje się datę odbioru (końcowego lub częściowego) określonego etapu prac, na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Jeżeli kontrahent nie dokona płatności w ciągu 30 dni od daty wykonania usługi, to 30 dnia powstanie obowiązek podatkowy (Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2010 r., IPPP1-443-1024/10-2/EK, Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2011r., IPPP1-443-219/11-2/EK, Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2011 r., IPPP1-443-666/11-2/BS).

Polecamy: Własna firma czy etat - co się bardziej opłaca?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA