REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wydanie dalszego i ponownego tytułu wykonawczego

Jacek Janusz
Asesor Komorniczy, specjalista z zakresu postępowania egzekucyjnego
Wydanie wierzycielowi dalszych tytułów wykonawczych (oprócz pierwszego) następuje w razie prowadzenia egzekucji na rzecz kilku osób, przeciwko kilku osobom i w przypadku prowadzenia egzekucji z kilku składników majątku dłużnika.
Wydanie wierzycielowi dalszych tytułów wykonawczych (oprócz pierwszego) następuje w razie prowadzenia egzekucji na rzecz kilku osób, przeciwko kilku osobom i w przypadku prowadzenia egzekucji z kilku składników majątku dłużnika.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie do obrotu prawnego kilku identycznych pod względem podmiotowym (ten sam dłużnik) i przedmiotowym (ta sama kwota) tytułów wykonawczych czy też kilku egzemplarzy danego tytułu wykonawczego grozi ponownym egzekwowaniem świadczenia, które uprzednio było już wyegzekwowane. Dlatego też istnieje zasada, iż dopuszczalne jest wydanie wierzycielowi tylko jednego tytułu wykonawczego.

Jednakże bezwzględne stosowanie tej zasady mogłoby niekiedy powodować pozbawienie wierzyciela możliwości prowadzenia egzekucji w przypadku utraty tegoż tytułu (np. utraty na skutek zagubienia czy przypadkowego zniszczenia).

REKLAMA

Dlatego tez ustawodawca wprowadził wyjątki od wyżej wymienionej zasady wydania jednego tytułu wykonawczego. Wyjątki te w celu zapobieżenia nadużyciom zostały poddane ścisłej reglamentacji ustawowej. Przepisy kpc przewidują dwa wyjątki od powyższej zasady:

  • Wydanie wierzycielowi dalszych tytułów wykonawczych;
  • Wydanie wierzycielowi tytułu wykonawczego w miejsce utraconego.

Zobacz: Sprawdź jakie są koszty czynności w postępowaniu egzekucyjnym

Egzekucja z majątku spółki cywilnej

Wydanie wierzycielowi dalszych tytułów wykonawczych

Wydanie wierzycielowi dalszych tytułów wykonawczych (oprócz pierwszego) następuje w razie prowadzenia egzekucji na rzecz kilku osób, przeciwko kilku osobom i w przypadku prowadzenia egzekucji z kilku składników majątku dłużnika.
Potrzeba prowadzenia egzekucji na rzecz lub przeciwko kilku osobom zachodzi w przypadku, gdy po stronie wierzyciela lub dłużnika występuje kilka podmiotów, z których każdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w przypadku wierzycieli może samodzielnie wystąpić o realizację obowiązku (najczęściej zapłaty określonej sumy) określonego w tytule;
  • w przypadku dłużników każdy jest zobowiązany do wykonania tegoż obowiązku określonego w tytule.
  • Potrzeba prowadzenia egzekucji z kilku składników majątku dłużnika zachodzi wtedy, gdy do wszczęcia z nich egzekucji uprawnionych jest kilka organów egzekucyjnych.

REKLAMA

Dłużnik jest właścicielem dwóch lokali mieszkalnych: w Szczecinie i w Warszawie. Wierzyciel złożył wniosek do komornika w Warszawie o wszczęcie egzekucji z nieruchomości – lokalu mieszkalnego dłużnika. Chcąc skierować egzekucję do lokalu mieszkalnego dłużnika znajdującego się w Szczecinie wierzyciel powinien wystąpić do sądu o wydanie kolejnego tytułu wykonawczego, w którym sąd powinien oznaczyć, że jest on wydany w celu skierowania egzekucji do lokalu dłużnika znajdującego się w Szczecinie.

Wydanie dalszych tytułów wykonawczych z zasady następuje na wniosek wierzyciela (z urzędu w przypadku, gdy nadanie klauzuli wykonalności następuje z urzędu) złożony do sądu, który wydał pierwszy tytuł.

Sąd w drodze postanowienia podejmuje decyzję, co do wydania dalszych tytułów. W dalszych tytułach wydanych wierzycielowi należy oznaczyć cel, dla którego zostały wydane oraz kolejna liczbę porządkową. Wzmianka o celu, dla którego wydano tytuł jest wiążąca dla wierzyciela i organu egzekucyjnego (np. w przypadku wydania kolejnego tytułu służącemu prowadzenia egzekucji z nieruchomości dłużnika nie jest możliwe prowadzenie na jego podstawie egzekucji z wynagrodzenia czy wierzytelności tego dłużnika).

Przelew wierzytelności, a przejęcie długu

Wydanie wierzycielowi tytułu wykonawczego w miejsce utraconego

O utracie tytułu wykonawczego mówimy wtedy, gdy wbrew woli wierzyciela lub niezależnie od niej został on zgubiony, zniszczony lub uszkodzony w stopniu uniemożliwiającym jego odczytanie albo znalazł się we władaniu osoby trzeciej.

Ponowne wydanie tytułu wykonawczego z zasady następuje na wniosek wierzyciela (z urzędu w przypadku, gdy wydanie pierwszego tytułu następuje z urzędu) złożony do sądu, który wydal poprzedni tytuł. Sąd zajmuje się tylko badaniem faktu utraty tytułu, a nie okoliczności mających wpływ na istnienie obowiązku określonego w tytule wykonawczym lub mających wpływ na jego wymagalność oraz mających wpływ na nadanie klauzuli wykonalności. Ponowny tytuł powinien odpowiadać ściśle treści tytułu utraconego.

Zobacz: Czym są i jak kształtują się koszty egzekucji?

O ponownym wydaniu tytułu lub odmowie jego wydania sąd rozstrzyga postanowieniem, na które przysługuje zażalenie.

REKLAMA

Dopuszczalne jest wydanie wierzycielowi ponownego tytułu wykonawczego, jeżeli przez pomyłkę go zniszczył (np. przypadkowo spalił w piecu razem z innymi niepotrzebnymi dokumentami) lub przypadkowo go utracił (np. został mu skradziony wraz z innymi dokumentami w tramwaju). Niedopuszczalne jest natomiast wydanie wierzycielowi ponownego tytułu wykonawczego, jeżeli specjalnie zniszczył go albo wydał dobrowolnie dłużnikowi, gdyż uznał, że nic od niego nie wyegzekwuje.

Od zasady nie badania istnienia obowiązku określonego w tytule sąd odstępuje w wypadku, gdy na utraconym tytule wykonawczym zaznaczone były dotychczasowe wpłaty dokonane przez dłużnika. W takim wypadku sąd wydając ponowny tytuł bada także stan aktualnego zadłużenia dłużnika.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA