REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obawy przed nową ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych

Subskrybuj nas na Youtube
Obawy przed nową ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych/Fot. Fotolia
Obawy przed nową ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o udostępnianiu informacji i wymianie danych gospodarczych jest ważną dla BIG-ów inicjatywą legislacyjną na przestrzeni ostatnich kilku lat. Obawy BIG-ów dotyczą głównie jakości obrotu informacjami oraz ich kosztów. Ponadto wątpliwości wzbudza zapis dotyczący instrumentów służących ochronie praw nierzetelnych płatników, który da im prawo do wnoszenia sprzeciwu wobec wpisu do rejestru. Wniesienie sprzeciwu spowoduje bowiem wstrzymanie ujawnienia informacji o zaległych należnościach.

Ministerstwo Gospodarki opublikowało projekt zmian do ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, 18 czerwca projekt został skierowany
do dalszych uzgodnień oraz konsultacji społecznych. Nowelizacja w pierwotnym kształcie miała wzmocnić system weryfikacji wiarygodności finansowej, obecnie nakłada jedynie nowe obowiązki na biura informacji gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Od początku roku trwają intensywne prace nad nowelizacją Ustawy o BIG. Biura informacji gospodarczej na bieżąco przekazują uwagi oraz propozycje rozwiązań dotyczących zmian przepisów o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.

Zobacz: Za niezapłaconą grzywnę wpis do rejestru długów

Dla wszystkich BIG-ów jest to najważniejsza inicjatywa legislacyjna na przestrzeni ostatnich kilku lat.

REKLAMA

Obawy BIG-ów

Jednakże, zgodnie z aktualnie opublikowanym przez Ministerstwo Gospodarki projektem zmian, nowelizacja nie tylko nie zakłada wprowadzenia pierwotnych propozycji zmian, które miały wzmocnić system wymiany informacji w Polsce, ale dodatkowo może je utrudnić. Obawy BIG-ów dotyczą głównie jakości obrotu informacjami gospodarczymi oraz ich kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Bazy BIG-ów powinny zostać uzupełnione o informacje zawarte w rejestrach publicznych, takich jak: KRS, CEIDG, REGON, PESEL, ZUS, w szczególności informacje dotyczące zaległości płatniczych. Wszystko po to, aby niesolidni płatnicy nieregulujący swoich zobowiązań, w tym podatków lub wszelkiego rodzaju opłat administracyjnych a także lokalnych, nie mogli zaciągać kolejnych zobowiązań. Dzięki takim informacjom gospodarczym moglibyśmy stworzyć pełny portret klienta podwyższonego ryzyka, minimalizując zagrożenie nawiązania kłopotliwej współpracy i tym samym uszczelnić rynek wymiany informacji – podkreśla Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Zobacz również: Odpowiedzialność małżonka za długi drugiego

Sprzeciw wpisu do rejestru BIG

Do najważniejszych defektów proponowanych zmian należy brak regulacji mówiącej o możliwościach pośredniczenia w ujawnianiu informacji publicznoprawnych. Te dane miały znacząco wzbogacić bazy danych o dłużnikach, umożliwiając pełniejszą weryfikację ich wiarygodności, jako potencjalnego kontrahenta. Wiele kontrowersji wzbudza zapis dotyczący instrumentów służących ochronie praw nierzetelnych płatników, który da im prawo do wnoszenia sprzeciwu wobec wpisu do rejestru. Ten zapis może być źródłem nadużyć w sferze blokowania informacji przez dłużników, gdyż możliwość złożenia sprzeciwu bezpośrednio wstrzyma ujawnienie informacji o zaległych należnościach.

Zobacz: Zwolnienie z długu a zgoda dłużnika

Ocena dokumentacji

Jednocześnie obowiązek mający spoczywać na BIG-ach, które każdorazowo przed ujawnieniem informacji zobligowane byłyby do oceny dokumentacji dotyczącej zobowiązania w terminie 30 dni, zaprzecza podstawowej roli ich funkcjonowania. Dokumentacja miałaby dotyczyć sprzeciwu wniesionego przez dłużnika i załączników stanowiących elementy uzupełniające co znacząco wydłuży cały proces. Misją działania biur informacji gospodarczych jest przecież pośredniczenie w udostępnianiu tych informacji - Owe rozwiązanie będzie umożliwiało dłużnikom przeciąganie sprawy w czasie - kiedy wierzyciel, a potem biuro informacji gospodarczej wyjaśnia sprawę, wówczas BIG nie może ujawniać informacji. Umożliwi to „oszukiwanie” systemu wymiany informacji i może spowodować wzrost wyłudzeń na rynku kredytów czy produktów i usług. Warto podkreślić, że tego rodzaju sprzeciw mógłby być zgłaszany zarówno na etapie przekazywania informacji o zadłużeniu do biura, jak również w każdym czasie po przyjęciu przez biuro tego rodzaju informacji od wierzyciela – dodaje Sławomir Grzelczak.

Zobacz: Przejęcie długu

Nowelizacja ustawy mająca wzmocnić weryfikację wiarygodności na chwilę obecną przyjmuje zupełnie inny kierunek niż zakładano. Obecna propozycja zmian wymaga dalszego doprecyzowania - odnosi się wrażenie, że nowa regulacja nie chroni konsumentów i przedsiębiorców przed nieuczciwymi i nierzetelnymi płatnikami. Nakłada jednak szereg obowiązków na biura informacji gospodarczej w Polsce. Wiąże się ze znacznymi nakładami finansowymi z ich strony, ogromnej modernizacji funkcjonowania, jednocześnie nie przynosząc oczekiwanego rozwiązania zwiększającego i usprawniającego proces weryfikacji wiarygodności finansowej w naszym kraju.

Źródło: BIG InfoMonitor

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA