REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja pre-pack, czyli przygotowana likwidacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Mateusz Latosiński
Przygotowana likwidacja/ Fot. Shutterstock
Przygotowana likwidacja/ Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Instytucja tzw. przygotowanej likwidacji (pre-pack) to nowość w prawie upadłościowym. Czy nowe rozwiązania przyczynią się do skrócenia postępowania? Kto na nich skorzysta?

Czym jest likwidacja pre-pack? Czyli kilka słów o przygotowanej likwidacji przedsiębiorstwa

Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. prawo restrukturyzacyjne wprowadziła do polskiego porządku prawnego instytucję tzw. przygotowanej likwidacji. W ramach tejże instytucji istnieje możliwość dołączenia do wniosku o ogłoszenie upadłości wniosku w przedmiocie zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika lub jego zorganizowanej części lub składników majątkowych stanowiących znaczną część przedsiębiorstwa – w praktyce zatem wraz z ogłoszeniem upadłości dłużnika dochodzi do jednoczesnego zatwierdzenia przez sąd rozpatrujący wniosek warunków sprzedaży, które powinny określać co najmniej cenę oraz nabywcę mienia będącego przedmiotem sprzedaży. Istotną jest zarazem uwaga, iż wniosek o ogłoszenie upadłości pre-pack może zostać złożony zarówno przez wierzyciela jak i przez dłużnika.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to instytucja nieznana dotychczas w prawie upadłościowym w kształcie w jakim obowiązywało ono przed 2016 r., zaś szczególnie użyteczna może okazać się ona w przypadkach tam gdzie to nie tyle same składniki majątkowe, co know-how, wypracowana pozycja na rynku jak i ewentualna organizacja przedsiębiorstwa dłużnika stanowią o jego wartości i to właśnie te czynniki decydują o możliwości zaspokojenia wierzycieli w jak najwyższym stopniu.1

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Zasadniczym założeniem przyświecającym wprowadzeniu likwidacji pre-pack było szybsze i pełniejsze zaspokojenie wierzycieli oraz znaczne skrócenie czasu trwania postepowania upadłościowego.2 Teoretycznie możliwym jest bowiem skrócenie w omawianym przypadku czasu postępowania upadłościowego do zaledwie 4 miesięcy (wynika to z faktu, iż sąd upadłościowy powinien rozpoznać wniosek o ogłoszenie upadłości w instrukcyjnym terminie dwóch miesięcy, zaś syndyk masy upadłości winien zawrzeć umowę sprzedaży na warunkach określonych w postanowieniu sądu w terminie 30 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu).

REKLAMA

Do wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży winien zostać załączony opis i oszacowanie składnika objętego wnioskiem, sporządzone przez osobę wpisaną na listę biegłych sądowych, z kolei do minimalnej wymaganej ustawą zawartości wniosku zalicza się wskazanie co najmniej ceny sprzedaży oraz nabywcy (przy czym warunki sprzedaży mogą być również określone w złożonym projekcie umowy, która ma być zawarta przez syndyka) – cena oszacowania jest ustalana na podstawie opinii biegłego, która to opinia stanowi załącznik do wniosku o otwarcie postępowania o ogłoszenie przygotowanej likwidacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży może przewidywać wydanie przedsiębiorstwa nabywcy z dniem ogłoszenia upadłości dłużnika, jednak, aby do tego doszło konieczne jest uprzednie wpłacenie przez nabywcę ceny nabycia na rachunek depozytowy sądu. Wydanie nabywcy przedsiębiorstwa dłużnika już z chwilą wydania przez sąd postanowienia (a zatem nawet przed jego uprawomocnieniem się) z pewnością sprzyja zapewnieniu ciągłej działalności przedsiębiorstwa dłużnika, co jest nie bez znaczenia w kontekście utrzymania jego rynkowej pozycji, a w konsekwencji jego wartości. Również nie bez znaczenia w tym przedmiocie pozostaje fakt, iż na nabywcę przedsiębiorstwa upadłego przechodzą w zasadzie wszelkie koncesje, zezwolenia, licencje i ulgi, które zostały udzielone upadłemu – ponadto nabywca ma możliwość używania oznaczenia przedsiębiorstwa upadłego (jednakże jeżeli w oznaczeniu tym mieści się jego nazwisko upadłego, to konieczna jest jego zgoda, aby w dalszym ciągu korzystać z takiego oznaczenia przedsiębiorstwa).

Aby doszło do zatwierdzenia przez sąd warunków sprzedaży wskazanych we wniosku załączanym do wniosku o ogłoszenie upadłości konieczne jest spełnienie wymogu, aby cena sprzedaży była wyższa niż kwota możliwa do uzyskania w postępowaniu upadłościowym przy likwidacji na zasadach ogólnych (z oczywistych względów kwota ulega pomniejszeniu o koszty postępowania, które naturalnie byłyby zaspokojone z masy upadłości w przypadku prowadzenia standardowego postępowania upadłościowego, przy czym warto zauważyć, iż w przypadku przygotowanej likwidacji, w której dochodzi do nabycia całego przedsiębiorstwa istnieje możliwość uniknięcia kosztów postępowania upadłościowego, a wynikających chociażby z konieczności wypłacenia odpraw na rzecz pracowników zatrudnionych u upadłego3). Sąd ma również możliwość uwzględnienia wniosku, jeżeli cena sprzedaży jest co najmniej zbliżona do kwoty możliwej do uzyskania w ,,standardowym’’ postępowaniu likwidacyjnym (przy uwzględnieniu korekt wynikających z kosztów postepowania) jeżeli przemawia za tym ważny interes publiczny lub też możliwość zachowania przedsiębiorstwa dłużnika. Regulacja ta stanowi jaskrawą emanację jednej z zasad postępowania upadłościowego, którą jest dążenie do zachowania przedsiębiorstwa upadłego jeżeli pozwolą na to racjonalne względy oraz cel nadrzędny jakim jest zaspokojenia wierzycieli w jak najwyższym stopniu.

Jak zostało to wspomniane w jednym z poprzedzających akapitów, syndyk zawiera umowę sprzedaży na warunkach określonych w postanowieniu sądu w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu, przy czym zawarcie tej umowy może nastąpić dopiero po wpłaceniu przez nabywcę całkowitej ceny sprzedaży lub też po wydaniu syndykowi ceny złożonej do depozytu. Niezmiernie istotnym dla nabywcy jest okoliczność, iż sprzedaż dokonana w ramach postępowania upadłościowego wywołuje takie same skutki jak sprzedaż dokonana w postępowaniu egzekucyjnym, a tym samym nabycie następuje w zasadzie bez obciążeń.

Co prawda, stosownie do powyżej poczynionych uwag wraz z ogłoszeniem upadłości dłużnika może dojść do jednoczesnego wydania przedsiębiorstwa na rzecz nabywcy, to jednak do czasu uprawomocnienia się postanowienia zatwierdzającego warunki sprzedaży i zawarcia umowy sprzedaży, nabywca zarządza nabytym majątkiem w granicach zwykłego zarządu na własne ryzyko i odpowiedzialność. Oznacza to, iż ma on prawo prowadzić przedsiębiorstwo dłużnika, byle tylko jego czynności mieściły się w ramach czynności nieprzekraczających zwykłego zarządu, co oznacza kategoryczny zakaz np. dokonania obciążenia znaczących składników majątku przedsiębiorstwa.

Gwoli zupełności zasygnalizować wypada także, iż w terminie przewidzianym na zawarcie umowy sprzedaży syndyk może złożyć wniosek do sądu o uchylenie lub zmianę postanowienia zatwierdzającego warunki sprzedaży, jeżeli po wydaniu postanowienia zmieniły się lub zostały ujawnione okoliczności mające istotny wpływ na wartość składnika majątkowego będącego przedmiotem sprzedaży – regulacja ta niewątpliwie służy ochronie wierzycieli upadłego, acz z pewnością może okazać się niedogodna dla nabywcy.

Ostatecznie wydaje się, iż należy docenić możliwości przeprowadzenia sprawnego procesu upadłości przygotowanej, która może prowadzić do szybkiego zaspokojenia wierzycieli oraz do zachowania przedsiębiorstwa upadłego poprzez jego nabycie, w szczególności przez podmiot zainteresowany kontynuowaniem dotychczasowej działalności prowadzonej przez upadłego lub też działalności przy wykorzystaniu znacznej części przedsiębiorstwa upadłego. W tym kontekście nieocenione zdają się być sprawne negocjacje prowadzone jeszcze na etapie przez zgłoszeniem wniosku o otwarcie upadłości typu pre-pack pomiędzy upadłym, a potencjalnym nabywcą. Nie sposób bowiem nie zauważyć, iż w odniesieniu do omawianego wariantu przeprowadzenia postępowania upadłościowego wiele zależy od aktywności samego dłużnika – niewątpliwie warto by aktywność ta była wspierana przez efektywne doradztwo prawne jak i ekonomiczne.

apl. adw. Mateusz Latosiński

W kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy zajmuje się przede wszystkim stałą obsługą prawną jednostek samorządowych ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki lokalowej i zarządzania nieruchomościami. Prowadzi także bieżącą obsługę prawną przedsiębiorców, w tym posiadających status instytutów badawczych.

W kręgu jego ścisłych zainteresowań pozostaje prawo spółek handlowych, prawo cywilne (ze szczególnym naciskiem na prawo zobowiązań) oraz prawem samorządu terytorialnego.

1 Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz. Art. 56a.; red. P. Zimmerman; wyd. 2016 C.H. Beck; s. 120.

2 Uzasadnienie do projektu ustawy - Prawo restrukturyzacyjne; s. 38; źródło: ms.gov.pl; https:// www.ms.gov.pl/pl/restrukturyzacja- i.../download,2585,5.html.

3 Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz. Art. 56c.; red. P. Zimmerman; wyd. 2016 C.H. Beck; s. 127.

Polecamy serwis: Upadłość

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA