REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki adresowe – nowe regulacje od 15 marca 2018 r.

Obowiązki adresowe – nowe regulacje od 15 marca 2018 r. /fot.Shutterstock
Obowiązki adresowe – nowe regulacje od 15 marca 2018 r. /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

15 marca 2018 r. weszła w życie ustawa z 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o KRS oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza szereg regulacji, które jak czytamy w jej uzasadnieniu, mają wzmocnić pewność i bezpieczeństwo obrotu, uprościć dokonywanie tzw. wpisów ewidencyjnych do rejestru przedsiębiorców oraz wprowadzić zmiany związane z wykorzystaniem nowych technologii informatycznych. Ustawa wprowadza również zmiany proceduralne i porządkowe.

Nowelizacja dokonana została w celu rozwiązania realnych problemów, które pojawiały się w zakresie prowadzenia postępowań rejestrowych, a które nie były adresowane przez dotychczas obowiązujące prawo. Jednym z istotniejszych problemów pojawiających się w trakcie postępowań, wobec braku aktualnych danych podmiotów, były problemy ze skutecznym doręczeniem przez sądy wezwań lub orzeczeń kierowanych do członków organu uprawnionych do reprezentacji podmiotu w trakcie prowadzenia postępowań z urzędu lub na wniosek.

REKLAMA

Prowadziło to do wydłużania czasu trwania postępowań oraz zwiększenia ich kosztów, ponieważ sąd zobowiązany był podejmować dodatkowe czynności zmierzające do ustalenia adresu osób, na które np. nałożono grzywnę w wyniku prowadzonego postępowania przymuszającego. Formalnie pozbawiało to także zainteresowanych prawa do zaskarżenia postanowienia, gdyż do tego konieczne jest jego doręczenie.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Nowe obowiązki

W odpowiedzi na powyższy problem, ustawa wprowadziła obowiązek podawania przy zgłoszeniu spółki do rejestru adresów do doręczeń dla osób reprezentujących podmiot oraz członków organu uprawnionego do powoływania zarządu, a także obowiązek złożenia do właściwego sądu informacji uzupełniającej w tym zakresie dla spółek już zarejestrowanych. W najczęstszym przypadku, gdy organem uprawnionym do powoływania zarządu jest zgromadzenie wspólników, zgłoszeniu podlegać będą imiona i nazwiska oraz adresy do doręczeń tych wspólników. W przypadku, gdy wspólnikiem jest osoba prawna, zgłoszeniu podlegać będą imiona i nazwiska oraz adresy do doręczeń członków organu uprawnionego do reprezentowania tej osoby prawnej. Zgłoszenia adresu może dokonać osoba, której adres podlega zgłoszeniu lub właściwy podmiot wpisany do rejestru. Zgłoszenie adresu lub zmiany adresu dokonywać się będzie na podstawie oświadczenia, a zatem bez potrzeby wypełniania formularzy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że adresy do doręczeń nie muszą być adresami zamieszkania lub zameldowania poszczególnych osób, może być to adres spółki bądź inny adres. Ważne jest, że zgłoszeniu podlegać będzie każda zmiana w zakresie powyższych danych. Dobrą informacją jest, że zgłoszenie zmiany nie będzie objęte opłatą od złożenia dokumentów do akt rejestrowych. W przypadku gdyby adres do doręczeń znajdował się poza obszarem UE, należało będzie wskazać pełnomocnika do doręczeń w Polsce. Co do jawności adresów do doręczeń, nie będą one wpisywane do rejestru, ale objęte będą zasadą jawności formalnej, co oznacza, że każdy będzie miał prawo zapoznać się z nimi poprzez dokonanie przeglądu akt rejestrowych.

Zobacz: Prawo dla firm

Co do terminu wykonania obowiązku, spółki kapitałowe mają obowiązek złożyć do akt rejestrowych listę obejmującą nazwisko i imię oraz adres do doręczeń albo firmę lub nazwę i siedzibę osób reprezentujących podmiot lub osób uprawnionych do powołania zarządu przy pierwszym, dowolnym wniosku składanym do sądu rejestrowego, nie później jednak niż do 15 września 2019 r., chyba że aktualna informacja o adresie do doręczeń znajduje się w aktach rejestrowych spółki. Dla nowo zgłaszanych spółek obowiązek wskazania adresu do doręczeń będzie istniał od 15 marca 2018 r.

I nowe problemy?

REKLAMA

Na gruncie tej nowelizacji, z pozoru błahej, pojawić się może wiele niedogodności. Przede wszystkim, mogą pojawić się komplikacje w przypadku spółek o rozbudowanej strukturze udziałowej, podlegającej częstym zmianom, szczególnie w przypadku spółek publicznych. Należy również zauważyć, że wprowadzony obowiązek dotyczy również wspólników mniejszościowych, tj. posiadających mniej niż 10 proc. udziałów w kapitale zakładowym, którzy formalnie nie są wpisywani do rejestru. Inwestorzy strategiczni, mimo wyłącznie inwestycyjnego charakteru swojej obecności w spółce, również zobowiązani zostali do podawania adresów do doręczeń.

Rozważając dalej skutki braku aktualizacji, należy wskazać że zgodnie ze znowelizowanym KPC, adres do doręczeń z akt rejestrowych spółki wykorzystywany będzie do doręczeń pism procesowych lub orzeczeń dotyczących osób reprezentujących podmiot wpisany do KRS, likwidatorów, prokurentów, członków organów lub osób uprawnionych do powołania zarządu. Należy więc odnieść się do tego przez pryzmat przyjętej przez ustawodawcę fikcji prawnej, która pozwala wobec osób, które nie zgłosiły oświadczenia o zamianie adresu do doręczeń na możliwość pozostawienia przesyłki w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, chyba że inny adres do doręczeń lub miejsce zamieszkania i adres są sądowi znane z urzędu. Fikcja ta wygodna dla sądów i uzasadniona funkcją procesu sądowego, w praktyce może okazać się kłopotliwa dla osób podlegających zgodnie z Ustawą obowiązkowi zgłoszenia adresu do doręczeń. Brak aktualnego adresu w aktach może prowadzić do prawomocnego nałożenia grzywny w postępowaniu przymuszającym.

Zobacz: Spółki

Problemy mogą powstać również w przypadku postępowań nakazowych, w których w przypadku przyjęcia przez sąd fikcji uprawomocnić się może nakaz zapłaty. Przyjmując, że odpowiedzialność może powstać nie tylko w postępowaniu przymuszającym do ustanowienia organu, ale również na podstawie art. 299  1 KSH, nie można wykluczyć wydania wyroku zaocznego przeciwko członkowi zarządu spółki. W przypadku braku aktualnego adresu w aktach rejestrowych spółki można nawet wyobrazić sobie ujawnienie wydanych orzeczeń dopiero w fazie postępowania egzekucyjnego, gdy komornik dokona np. zajęcia rachunku bankowego. W szczególności, należy także rozważyć, czy w przypadku zaprzestania swojej funkcji w organie, nie należałoby dokonywać zgłoszeń kolejnych zmian adresów do doręczeń na ewentualność potencjalnego wezwania do stawienia się w sądzie, choćby w charakterze świadka, w toczącym się postępowaniu. Tym bardziej, że nie jest możliwe podjęcie jakichkolwiek działań zmierzających do ponownego doręczenia korespondencji sądowej na właściwy adres do doręczeń.

Autor: Katarzyna Kostoń, adwokat w kancelarii GSW Legal

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

REKLAMA

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

REKLAMA

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

120 tys. zł dla rolników jeszcze tylko do 22 sierpnia

Właściciele małych gospodarstw, którzy prowadzą produkcję ekologiczną lub planują wprowadzanie żywności na rynek w ramach krótkich łańcuchów dostaw, jeszcze do 22 sierpnia mogą ubiegać się o wsparcie nawet 120 tys. zł. Pomoc pochodzi z interwencji „Rozwój małych gospodarstw” Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027.

REKLAMA