REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki adresowe – nowe regulacje od 15 marca 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Obowiązki adresowe – nowe regulacje od 15 marca 2018 r. /fot.Shutterstock
Obowiązki adresowe – nowe regulacje od 15 marca 2018 r. /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

15 marca 2018 r. weszła w życie ustawa z 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o KRS oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza szereg regulacji, które jak czytamy w jej uzasadnieniu, mają wzmocnić pewność i bezpieczeństwo obrotu, uprościć dokonywanie tzw. wpisów ewidencyjnych do rejestru przedsiębiorców oraz wprowadzić zmiany związane z wykorzystaniem nowych technologii informatycznych. Ustawa wprowadza również zmiany proceduralne i porządkowe.

Nowelizacja dokonana została w celu rozwiązania realnych problemów, które pojawiały się w zakresie prowadzenia postępowań rejestrowych, a które nie były adresowane przez dotychczas obowiązujące prawo. Jednym z istotniejszych problemów pojawiających się w trakcie postępowań, wobec braku aktualnych danych podmiotów, były problemy ze skutecznym doręczeniem przez sądy wezwań lub orzeczeń kierowanych do członków organu uprawnionych do reprezentacji podmiotu w trakcie prowadzenia postępowań z urzędu lub na wniosek.

REKLAMA

Prowadziło to do wydłużania czasu trwania postępowań oraz zwiększenia ich kosztów, ponieważ sąd zobowiązany był podejmować dodatkowe czynności zmierzające do ustalenia adresu osób, na które np. nałożono grzywnę w wyniku prowadzonego postępowania przymuszającego. Formalnie pozbawiało to także zainteresowanych prawa do zaskarżenia postanowienia, gdyż do tego konieczne jest jego doręczenie.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Nowe obowiązki

W odpowiedzi na powyższy problem, ustawa wprowadziła obowiązek podawania przy zgłoszeniu spółki do rejestru adresów do doręczeń dla osób reprezentujących podmiot oraz członków organu uprawnionego do powoływania zarządu, a także obowiązek złożenia do właściwego sądu informacji uzupełniającej w tym zakresie dla spółek już zarejestrowanych. W najczęstszym przypadku, gdy organem uprawnionym do powoływania zarządu jest zgromadzenie wspólników, zgłoszeniu podlegać będą imiona i nazwiska oraz adresy do doręczeń tych wspólników. W przypadku, gdy wspólnikiem jest osoba prawna, zgłoszeniu podlegać będą imiona i nazwiska oraz adresy do doręczeń członków organu uprawnionego do reprezentowania tej osoby prawnej. Zgłoszenia adresu może dokonać osoba, której adres podlega zgłoszeniu lub właściwy podmiot wpisany do rejestru. Zgłoszenie adresu lub zmiany adresu dokonywać się będzie na podstawie oświadczenia, a zatem bez potrzeby wypełniania formularzy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że adresy do doręczeń nie muszą być adresami zamieszkania lub zameldowania poszczególnych osób, może być to adres spółki bądź inny adres. Ważne jest, że zgłoszeniu podlegać będzie każda zmiana w zakresie powyższych danych. Dobrą informacją jest, że zgłoszenie zmiany nie będzie objęte opłatą od złożenia dokumentów do akt rejestrowych. W przypadku gdyby adres do doręczeń znajdował się poza obszarem UE, należało będzie wskazać pełnomocnika do doręczeń w Polsce. Co do jawności adresów do doręczeń, nie będą one wpisywane do rejestru, ale objęte będą zasadą jawności formalnej, co oznacza, że każdy będzie miał prawo zapoznać się z nimi poprzez dokonanie przeglądu akt rejestrowych.

Zobacz: Prawo dla firm

Co do terminu wykonania obowiązku, spółki kapitałowe mają obowiązek złożyć do akt rejestrowych listę obejmującą nazwisko i imię oraz adres do doręczeń albo firmę lub nazwę i siedzibę osób reprezentujących podmiot lub osób uprawnionych do powołania zarządu przy pierwszym, dowolnym wniosku składanym do sądu rejestrowego, nie później jednak niż do 15 września 2019 r., chyba że aktualna informacja o adresie do doręczeń znajduje się w aktach rejestrowych spółki. Dla nowo zgłaszanych spółek obowiązek wskazania adresu do doręczeń będzie istniał od 15 marca 2018 r.

I nowe problemy?

REKLAMA

Na gruncie tej nowelizacji, z pozoru błahej, pojawić się może wiele niedogodności. Przede wszystkim, mogą pojawić się komplikacje w przypadku spółek o rozbudowanej strukturze udziałowej, podlegającej częstym zmianom, szczególnie w przypadku spółek publicznych. Należy również zauważyć, że wprowadzony obowiązek dotyczy również wspólników mniejszościowych, tj. posiadających mniej niż 10 proc. udziałów w kapitale zakładowym, którzy formalnie nie są wpisywani do rejestru. Inwestorzy strategiczni, mimo wyłącznie inwestycyjnego charakteru swojej obecności w spółce, również zobowiązani zostali do podawania adresów do doręczeń.

Rozważając dalej skutki braku aktualizacji, należy wskazać że zgodnie ze znowelizowanym KPC, adres do doręczeń z akt rejestrowych spółki wykorzystywany będzie do doręczeń pism procesowych lub orzeczeń dotyczących osób reprezentujących podmiot wpisany do KRS, likwidatorów, prokurentów, członków organów lub osób uprawnionych do powołania zarządu. Należy więc odnieść się do tego przez pryzmat przyjętej przez ustawodawcę fikcji prawnej, która pozwala wobec osób, które nie zgłosiły oświadczenia o zamianie adresu do doręczeń na możliwość pozostawienia przesyłki w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, chyba że inny adres do doręczeń lub miejsce zamieszkania i adres są sądowi znane z urzędu. Fikcja ta wygodna dla sądów i uzasadniona funkcją procesu sądowego, w praktyce może okazać się kłopotliwa dla osób podlegających zgodnie z Ustawą obowiązkowi zgłoszenia adresu do doręczeń. Brak aktualnego adresu w aktach może prowadzić do prawomocnego nałożenia grzywny w postępowaniu przymuszającym.

Zobacz: Spółki

Problemy mogą powstać również w przypadku postępowań nakazowych, w których w przypadku przyjęcia przez sąd fikcji uprawomocnić się może nakaz zapłaty. Przyjmując, że odpowiedzialność może powstać nie tylko w postępowaniu przymuszającym do ustanowienia organu, ale również na podstawie art. 299  1 KSH, nie można wykluczyć wydania wyroku zaocznego przeciwko członkowi zarządu spółki. W przypadku braku aktualnego adresu w aktach rejestrowych spółki można nawet wyobrazić sobie ujawnienie wydanych orzeczeń dopiero w fazie postępowania egzekucyjnego, gdy komornik dokona np. zajęcia rachunku bankowego. W szczególności, należy także rozważyć, czy w przypadku zaprzestania swojej funkcji w organie, nie należałoby dokonywać zgłoszeń kolejnych zmian adresów do doręczeń na ewentualność potencjalnego wezwania do stawienia się w sądzie, choćby w charakterze świadka, w toczącym się postępowaniu. Tym bardziej, że nie jest możliwe podjęcie jakichkolwiek działań zmierzających do ponownego doręczenia korespondencji sądowej na właściwy adres do doręczeń.

Autor: Katarzyna Kostoń, adwokat w kancelarii GSW Legal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA