| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Spółki > Rejestr przedsiębiorców > Jak uzyskać informacje z KRS?

Jak uzyskać informacje z KRS?

W Krajowym Rejestrze Sądowym znajduje się wiele istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców informacji. Jeśli potrzebujemy aktualnego odpisu, zaświadczenia lub wyciągu możemy go uzyskać w urzędzie, w sądzie lub przez Internet.

Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) składa się z trzech odrębnych, niezależnych od siebie rejestrów:

1) rejestru przedsiębiorców;
2) rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
3) rejestru dłużników niewypłacalnych.

Rejestr ten jest prowadzony w systemie teleinformatycznym przez sądy rejonowe (sądy gospodarcze) obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Sądy te nazywa się sądami rejestrowymi.

Polecamy: Firma w spadku - zarząd sukcesyjny

Każdy może uzyskać dostęp do danych zawartych w Rejestrze a także otrzymać poświadczone odpisy, wyciągi, zaświadczenia i informacje z Rejestru. Można to zrobić także drogą elektroniczną. Usługa jest bezpłatna. 

Informacje dotyczące jednoosobowej działalności gospodarczej i spółek cywilnych zawarte są w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) a nie KRS. 

Informacje, które można uzyskać w KRS 

W KRS można sprawdzić status prawny, sposób reprezentacji a także sytuację finansową firmy lub organizacji. Dzięki temu można dowiedzieć się np. o długach lub zaległościach podatkowych partnera biznesowego. 

Zobacz: Prawo dla firm

Uzyskanie informacji w sądzie lub w urzędzie

Wniosek można złożyć listownie lub osobiście w:

  • Centralnej Informacji KRS. Adres: ul. Czerniakowska 100, Warszawa,
  • oddziale Centralnej Informacji KRS przy sądzie rejonowym.

Niewątpliwą zaletą złożenia wniosku osobiście jest otrzymanie dokumentów od ręki. Jeśli wniosek zostanie wysłany listownie może to potrwać do 30 dni. 

Warto pamiętać, że za wydanie dokumentów uiszcza odpowiednią opłatę. Są to kwoty rzędu 5-60 zł w zależności od wnioskowanego dokumentu - odpisu, zaświadczenia, wyciągu lub informacji. 

Reasumując, proces uzyskania dokumentów w urzędzie nie jest zbyt skomplikowany. Wystarczy wypełnić odpowiedni wniosek dostępny na miejscu oraz złożyć go wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty za dokumenty. 

Uzyskanie informacji przez Internet

Jest to rozwiązanie z pewnością nie tylko wygodne, ale też szybkie. Dokument pobierzemy od razu. 

Dokumenty przez Internet można pobrać poprzez stronę Ministerstwa Sprawiedliwości, wybierając zakładkę Krajowy Rejestr Sądowy i korzystając z wyszukiwarki, w którą należy wpisać co najmniej jedną daną podmiotu, którego szukamy: numer KRS, NIP, REGON lub nazwę.

Nie wszystkie dokumenty można pobrać przez Internet. Możemy w ten sposób otrzymać odpis aktualny z rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Pozostałe informacje z KRS takie jak odpis pełny, wyciąg czy zaświadczenie można uzyskać jedynie w sądzie lub urzędzie.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Adamczyk

Doświadczony manager i profesjonalistka z dziedziny ekonomii zdrowia, specjalizująca się w analizie biznesowej, w tym w kontroli zarządczej w placówkach medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontrolingu i analizy finansowej szpitala oraz w analityce rynku farmaceutycznego i analizach refundacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »