REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie lokalnego biznesu z funduszy unijnych

Wsparcie lokalnego biznesu z funduszy unijnych
Wsparcie lokalnego biznesu z funduszy unijnych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

10,5 mld euro mają przeznaczyć województwa na rozwój lokalnych przedsiębiorstw. Środki te mają pochodzić z funduszy unijnych na lata 2014-2020.

Województwa planują przeznaczyć na rozwój lokalnych przedsiębiorstw nawet 10,5 mld euro – wynika z obliczeń firmy doradczej Grant Thornton.

REKLAMA

Eksperci Grant Thornton postanowili przyjrzeć się nowej perspektywie unijnej na lata 2014-20 i temu, jakie plany mają poszczególne województwa, jeśli chodzi o wydatkowanie unijnych środków na wsparcie lokalnego biznesu. "Na tej podstawie stworzyliśmy ranking najbardziej probiznesowych” regionów” – wskazał partner zarządzający i szef departamentu doradztwa europejskiego w Grant Thornton Jacek Błażejewski.

Z wyliczeń ekspertów wynika, że wszystkie 16 województw zamierza na wsparcie biznesu łącznie przeznaczyć 10,5 mld euro, a więc 33,2 proc. dostępnych dla nich funduszy UE.

Redakcja poleca: DGCS - Księga Handlowa dla Firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Okazuje się więc, że regiony posłuchały niemal dosłownie nieformalnego wskazania Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które – podobnie jak przy poprzedniej puli unijnych funduszy – rekomendowało regionom, by oddały biznesowi przynajmniej trzecią cześć swoich funduszy” – stwierdził Błażejewski.

Dodał, że mimo odgórnej rekomendacji płynącej z ministerstwa istnieją jednak istotne różnice w podejściu do wsparcia dla biznesu między poszczególnymi województwami. Eksperci Grant Thornton wyliczyli, że najmocniej swoich przedsiębiorców zamierzają wspierać władze woj. łódzkiego. „Na szeroko rozumianą przedsiębiorczość regionu zamierzają przeznaczyć 812,6 mln euro, a więc 36 proc. całego dostępnego im wsparcia z UE – poinformował Błażejewski.

Zobacz: Jak uzyskać dotację z urzędu pracy – krok po kroku

Dodał, że firmy z tego województwa będą mogły liczyć na dość szeroką i zróżnicowaną ofertę pomocową, np. otrzymają 202 mln euro na badania i rozwój, 170 mln euro na proste dotacje inwestycyjne czy 17 mln euro na pomoc w ekspansji zagranicznej.

„Najmniej pieniędzy na biznes zamierzają z funduszy unijnych przeznaczyć natomiast władze woj. małopolskiego. Zapisały na ten cel w swoim programie operacyjnym 877,3 mln euro, a więc zaledwie 30,2 proc. wszystkich dostępnych funduszy” – stwierdził ekspert.

„Firmom z Małopolski będzie więc trudniej zdobyć dotację niż np. firmom z sąsiedniego Podkarpacia, gdzie władze województwa na wsparcie biznesu przeznaczyły 34,5 proc. dostępnych środków” - dodał.

Jeśli natomiast chodzi o kwestie innowacyjności, czyli czynnika, który – jeśli jest celnie zaprogramowany – ma szansę najmocniej dźwignąć gospodarkę regionu i zwiększyć jego zamożność, to z danych wynika, że łącznie regiony zamierzają wydać na wsparcie badań i rozwoju 2,38 mld euro. To zaledwie 7,6 proc. dostępnego wsparcia z UE.

Zobacz również: Jak pozyskać dotacje unijne z budżetu 2015 - 2020?

„Oznacza to, że wsparcie innowacyjności nie jest priorytetem dla regionalnych władz, ale też obszar ten nie został przez nie całkowicie zepchnięty na margines” – ocenił Błażejewski.

Jak wskazał, duże różnice między województwami występują też w kwestii innowacyjności. „Okazuje się, że zdecydowanie najbardziej proinnowacyjne są władze województwa mazowieckiego. Na różnego rodzaju wsparcie badań i rozwoju zamierzają przeznaczyć aż 386,3 mln euro, czyli aż 18 proc. wszystkich dostępnych pieniędzy z Unii. To ponad dwukrotnie więcej niż jakiekolwiek inne województwo” – podkreślił ekspert Grant Thornton.

W kategorii najbardziej proinnowacyjnych regionów drugą pozycję zajęło woj. łódzkie. Jak wskazano w badaniu, region ten nie tylko mocno wspiera swoją lokalną przedsiębiorczość, ale też robi to w dużej mierze poprzez wsparcie badań i rozwoju. „Wydaje się, że długoterminowo to słuszna strategia. Czas pokaże, czy udało się ją przekuć w sukces gospodarczy województwa” – stwierdził Błażejewski.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA